4.1
(210)

خرید خودروی الکتریکی جدید نیازمند داشتن اطلاعات درباره مشخصات باتری است؛ همانطور که میدانید خودروهای برقی یا الکتریکی (Electric vehicle) به خودرویی گفته می‌شود که منبع انرژی آن باتری‌های قابل شارژ، و نیروی محرکه آن موتور الکتریکی است. در این مقاله با فناوری باتری خودروهای برقی آشنا خواهیم شد.

All you want to know about Electric Vehicle Batteries آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
باتری در خودرو های برقی

باتری در خودرو های برقی

باتری خودروهای برقی یا الکتریکی Electric-Vehicle Battery به اختصار EVB خوانده می شوند. باتری خودروهای برقی، با باتری‌های سربی-اسیدی که در خودروهای بنزینی استفاده می‌شوند بسیار متفاوت هستند و از لحاظ کارایی نیز، سطح انرژی بالا‌تری را تامین می‌کنند. بسته‌های باتری لیتیوم-یون به‌کار رفته در خودرو‌های برقی، مشابه آن چیزی است که سابق بر این در گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها مشاهده کرده‌ایم اما با ابعادی بزرگ‌تر!

2017 BMW i3 new battery 1 538x380 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
باتری ماشین الکتریکی

در کل، باتری خودرو‌های برقی از سری‌کردن سلول‌های باتری جداگانه ساخته می‌شوند که براساس مدل، چند صد عدد از آنها به صورت سری با هم بسته می‌شوند و باتری خودرو ساخته می‌شود.

کدام باتری خودرو بهتر است؟

انواع باتری های خودروهای برقی

این باتری ها در طول 20 سال اخیر با تکنولوژی های متفاوتی ساخته شده اند.

 باتری های سرب- اسیدی Lead–acid

باتری خودروهای برقی تا سال 1997 سرب – اسیدی Lead–acid بودند. عمر این باتری ها سه سال بود و می توانستند 300 تا 500 چرخه ( سیکل Cycle) را تحمل کنند. باتری های اسید سرب سیل ارزان ترین و در گذشته رایج ترین باتری های خودروهای هیبریدی بودند.

blog 02 header آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
باتری های سرب اسیدی در خودروهای برقی

دو نوع اصلی باتری های اسید سرب وجود دارد: 1- باتری های استارت موتور 2- باتری های چرخه عمیق.

باتری های استارت اتومبیل به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت شارژ سریع را داشته باشند،

باتری های چرخه عمیق برای وسایل نقلیه برقی مانند لیفتراک یا چرخ دستی های گلف مورد استفاده قرار می گیرند،

هیچ باتری اسید سربی نباید کمتر از 50٪ ظرفیت آن تخلیه شود، زیرا عمر باتری را کوتاه می کند.

اکثر وسایل نقلیه برقی به دلیل بلوغ تکنولوژی باتری های سرب اسیدی و دسترس بودن زیاد و کم هزینه بودن از باتری های اسید سرب استفاده کرده اند (استثنا: برخی از خودروهای برقی اولیه مانند دیترویت برقی از باتری نیکل آهن استفاده کرده اند. ).

باتری های سرب چرخه عمیق گران هستند و عمر کمتری نسبت به خود وسیله نقلیه دارند، به طور معمول نیاز به تعویض هر 3 سال دارند.

باتری های نیکل- متال هیبرید Nickel–metal hydride

باتری های اسید-سرب به مروز زمان  این باتری ها جای خود را به باتری های هیبرید نیکل-متال Nickel–metal hydride دادند. باتری های هیدرید نیکل فلز اکنون یک فناوری نسبتاً بالغ محسوب می شوند.

در حالی که در شارژ و تخلیه حتی از اسید سرب، کارایی کمتری دارند (60 تا 70 درصد)، آنها دارای انرژی ویژه 30-80 وات ساعت/کیلوگرم ( Wh/kg)، بیشتری نسبت به باتری های اسید سرب هستند.

در صورت استفاده صحیح از باتریهای نیکل فلزی هیدرید، این باتری ها می توانند به طرز خارق العاده ای عمر طولانی داشته باشند،

مثلا باتری تویوتا راو4 TOYOTA RAV4  از نوع نیکل- متال است و نشان داده شده است که هنوز هم پس از 100، 000 مایل (160، 000 کیلومتر) و بیش از یک دهه هنوز هم کار می کنند.

باتری های نیکل-هیدرید فلز
مزایامعایب
+ پایداری و مقاومت بالا– توانایی ذخیره انرژی کمتر تا ۴۰% نسبت به باتری های Li-ion
+ ایمنی بهتر بخاطر مواد سمی کمتر– اندازه بزرگ تر و وزن بیشتر
+ هزینه بازیافت کمتر– سرعت گرم شدن زیاد
CHEVROLET MALIBU HYBRID 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
باتری هیبرید نیکل متال خودروهای برقی

 باتریهای لیتیوم – یون Lithium-ion

باتری های لیتیوم یونی، در ابتدا برای استفاده در لپ تاپ ها و لوازم الکترونیکی تولید و تجاری سازی شدند. این باتریها با چگالی انرژی بالا و عمر طولانی چرخه، کاندیدای اصلی استفاده در خودروهای الکتریکی شده اند.

nissan leaf 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
شارژ باتری خودروی برقی نیسان LEAF

باتری های لیتیوم یون اولین بار در سال 1997 در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفتند. این باتری ها 1000 چرخه سیکل باتری را تحمل می کردند و بین 2 تا 4 سال طول عمر این باتری ها بود.

تکنولوژی ساخت این باتری ها هر روز پیشرفت کرد تا اینکه در هم اکنون این باتری ها می توانند 4000 چرخه سیکل را داشته باشند. همچنین طول عمر 10 سال و مسافت 1 میلیون مایل را شما می توانید از آنها استفاده کنید.

خودروهای برقی جدید در حال استفاده از تغییرات جدید در شیمی یون لیتیوم  باتریهای خود هستند که انرژی کمتری داشته باشند اما مقاومت در برابر آتش، دوستی در محیط زیست، شارژ سریع (به سرعت چند دقیقه) و طول عمر بیشتر داشته باشند.

 هم اکنون شرکت های مختلف خودروسازی در حال آزمایش و بهبود باتریهای لیتیون یون هستند. داده های جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض گرما و استفاده از شارژ سریع باعث خراب شدن باتری های لیتیوم یون زودتر از سن و استفاده واقعی آن می شود.

به عنوان مثال، باتری موجود در نیسان LEAF، دو برابر سریعتر از باتری موجود در تسلا کاهش می یابد، زیرا LEAF سیستم خنک کننده فعال برای باتری خود ندارد.

باتری های لیتیوم یونی
مزایامعایب
+ نسبت انرژی به وزن بهتر– هزینه ساخت بالا
+ سرعت شارژ بالا– کاهش تدریجی ظرفیت
+ نداشتن اثر حافظه ای

همچنین بخوانید: تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی

باتری های دیگر

انواع مختلفی از باتری ها وجود دارند که می توانستند در صنعت خودروسازی پر کاربرد شوند، اما هیچکدام از آنها به دلایل گوناگون با استقبال مواجه نشدند. کبالت اکسید، آهن فسفات (FePo) و لیتیوم آهن فسفات (LiFePO4)، لیتیوم هوا (Li-Air)، باتری لیتیوم پولیمر (LiPo)، نیکل کبالت منگنز (NCM)، نیکل کبالت آلومینیوم (NCA) و منگنز اکسید اسپینل (MnO) برخی از این موارد هستند.

باتری های کبالت اکسید برای بیش از یک دهه است که در بازار حضور دارند. این نوع از باتری ها نیروبخش لوازم خانگی کوچک مثل تلفن، اسباب بازی ها و لپ تاپ ها بوده اند. حرارت بیش از حد و هزینه تولید بالا مخصوصا در لوازم و وسایل بزرگ جزو ایرادات اساسی این باتری ها به شمار می روند، اما در مقابل از مزیت توانایی ذخیره انرژی زیاد برخوردارند.

118173839 bat.vwrecycling1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
انواع باتری ماشین های الکتریکی

باتری های آهن فسفات اگر چه هزینه ساخت کم و بالاترین پایداری را دارند، اما فقط در ولتاژهای پایین فقط می توانند کار کنند، به همین جهت امکان استفاده از آنها برای تامین انرژی خودروها میسر نیست.

نمونه های لیتیوم پلیمری در واقع زیر مجموعه باتری های لیتیوم یونی به حساب می آیند. تفاوت اصلی این باتری ها با نمونه های لیتیوم یونی به طراحی پلیمرها در فرایندی با عنوان “pouch format” مربوط می شود که آن هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. این باتری ها اخیرا وارد صنعت خودروسازی شده و برخی از اتومبیل ها با نمونه های لیتیوم پلیمری راهی بازار شده اند.

باتری های NCM و NCA هنوز فاصله زیادی با هزینه تولید بهینه داشته و نسبت به حرارت نیز حساسیت بالایی دارند، به همین جهت خودروسازان مختلف فعلا روی خوشی به آنها نشان نمی دهند.

جدیدترین و جالب ترین تکنولوژی ساخت باتری به نمونه های لیتیوم هوا (Li-Air) تعلق دارد. در این نوع از باتری ها از اکسیداسیون لیتیوم در آند و کاهش اکسیژن در کاتد برای ایجاد جریان استفاده می شود. باتری های لیتیوم هوا امکان ذخیره انرژی بسیار بیشتری نسبت به نمونه های لیتیوم یونی فعلی داشته و به احتمال زیاد در آینده کاربردهای آنها گسترش می یابد.

با در نظر گرفتن همه جوانب هنوز چندین سال لازم است تا باتری دیگری جایگزین باتری های رایج کنونی شده و بتواند به اتومبیل های هیبریدی، پلاگین (هیبریدی شارژی) راه پیدا کند. اما خبر خوش اینکه تکنولوژی ساخت باتری با سرعت خوبی رو به پیشرفت بوده و در آینده نه چندان دور مشکل میزان مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی به طور کامل رفع خواهد شد.

در همین زمینه خواندن مقاله زیر را نیز به شما پیشنهاد می کنیم: 

معرفی انواع خودرو های هیبریدی

مشخصات باتری خودرو های الکتریکی

1200px Nissan Leaf 012 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
مشخصات باتری خودرو های برقی

باتری درخودرو‌های برقی نقشی مهم را ایفا می‌کند. ظرفیت و مقدار جریان دو فاکتور مشخصه باتری‌ها هستند. ظرفیت، مقدار انرژی ذخیره شده در باتری است و به فاکتور‌های زیادی وابسته هستند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • سطح یا اندازه فیزیکی صفحاتی که توسط الکترولیت پوشیده می‌شوند
  • وزن و مقدار مواد در صفحات
  • تعداد صفحات و نوع جدا کننده بین آن‌ها
  • مقدار الکترولیت و جرم مخصوص آن
  • سن باتری
  • شرایط سلول – مقدار رسوب در ته سلول
  • دما
  • حد ولتاژ پایینی
  • نرخ دشارژ

شاید تنها ضعف خودرو برقی باتری‌های آن باشد، به علت چگالی کم انرژی ذخیره شده در باتری باید از تعداد زیادی باتری استفاده نمود که وزن خود را افزایش داده انرژی اضافه‌ای برای حمل این وزن مصرف می‌شود و مسافت پیموده شده در مقایسه با خودرو‌های احتراقی کمتر است همچنین شارژر این باتری‌ها زمان برخواهد بود هزینه بالایی نیز صرف خرید باتری‌ها خواهد شد اگر باتری‌های مناسبی برای خودرو ساخته شود که مشکلات فعلی را نداشته باشد یقیناً خودرو‌های با موتور احتراق داخلی کنار گذاشته می‌شوند.

ظرفیت باتری ماشین الکتریکی

lithium ion battery for a class e cell 538x359 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
ظرفیت باتری خودرو های برقی

ظرفیت باتری خودروی الکتریکی با واحد کیلووات ساعت یا KWh بیان می‌شود. با انتخاب خودرویی که ظرفیت باتری بالاتری دارد محدوده‌ی حرکتی بیشتری خواهید داشت. این امر مشابه خرید خودرویی بنزینی با باک بزرگ‌تر است؛

اما باید دانست به خاطر روش کارکرد خودروهای الکتریکی، شما هرگز به ظرفیت کامل باتری دسترسی نخواهید داشت. دلیل این امر به سیستم مدیریت اصلی خودرو مربوط می‌شود که به خاطر حفظ راندمان و افزایش طول عمر باتری از شارژ 100 درصدی و خالی شدن کامل باتری جلوگیری می‌کند.

ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی کنونی از 17. 6 کیلووات ساعت در اسمارت EQ فورتو تا 100 کیلووات ساعت در تسلا مدل S متغیر است. ظرفیت باتری و دیگر مشخصات خودروهای الکتریکی را می‌توان در منابع خودرویی معتبر جست‌وجو کرد.

شارژ باتری خودروی برقی

ev charging 538x359 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
مدت زمان شارژ باتری خودروهای برقی چقدر است؟

معمولاً شارژ بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی در خانه و با مدار معمولی ۱۲۰ ولت (که به‌عنوان شارژر سطح ۱ شناخته می‌شوند) یا خط اختصاصی ۲۴۰ ولت (شارژر سطح ۲) انجام می‌شود. باتوجه‌به ظرفیت باتری وسیله نقلیه، به کمک شارژر سطح ۱ می‌توان بین ۸ تا ۱۶ ساعت باتری را در هر جایی به شارژ کامل رساند.

Battery storage systemBMWi 546x364 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
زمان شارژ کامل باطری خودرو برقی

گرچه نصب سرویس شارژ ۲۴۰ ولتی در خانه می‌تواند هزینه چند صد دلاری به همراه داشته باشد، اما چنین طرحی می‌توان زمان شارژ را حدود ۴ ساعت کاهش دهد.  اگر شرکت منطقه‌ای برق تخفیف ویژه برای مصرف در ساعات غیراوج بگذارد، افراد می‌توانند با برنامه‌ریزی درست شارژ در اواسط شب، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

bmw mercedes ford porsche audi agreement charging stations 538x388 1 آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
شارژر باتری ماشین الکتریکی

جایگزین سریع‌تری به نام شارژر سطح ۳ نیز وجود دارد که گرچه به ایستگاه‌های شارژ عمومی محدود می‌شود، اما رشد درخورتوجهی دارد. شارژرهای سطح ۳ که اغلب با نام شارژر سریع DC شناخته می‌شوند، قادر هستند باتری خودروی برقی را طی ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد ظرفیت شارژ برسانند. اگرچه در هوای سرد نسبت به هوای گرم زمان بیشتری برای شارژ کامل باتری زمان مصرف می‌شود، اما این موضوع ربطی به سطح شارژر مورداستفاده ندارد.

زمان شارژ آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
ظرفیت شارژدهی باتری ماشین های برقی

زمان شارژ اتومبیل برقی مانند پر کردن یک بطری از شیر آب است: هرچه بطریی که می خواهیم آنرا پر کنیم، بزرگتر باشد یا جریان وارد شدن آب به بطری، ضعیف باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد. در همان شارژدهی، شارژ باتری “بزرگ” نسبت به یک باتری کوچکتر بیشتر طول می کشد و در همان ظرفیت، این قدرت خروجی از ایستگاه شارژ است که تفاوت ایجاد می کند.

عمر باتری خودروهای برقی چقدر است؟

با استفاده از چرخه های شارژ کامل و خالی، سرانجام باتری یک ماشین الکتریکی فرسوده می شود و ظرفیت انرژی خود را از دست می دهد. با این حال، شیب این کاهش ظرفیت بسیار کند است و تخمین زده می شود که یک وسیله نقلیه برقی پس از ده سال به طور متوسط 75٪ ظرفیت خود را حفظ کند. در واقع، باتری یک ماشین برقی طوری طراحی شده است که به اندازه خود خودرو دوام می آورد.

ویدئوی زیر بیشتر درباره عمر باتری های خودرو های برقی توضیح میدهد. آن را از دست ندهید!

هزینه تعویض باتری ماشین های برقی

اکثر باتری های خودروهای برقی حداقل 10 سال دوام دارند – یک دهه کامل. برخی از آنها تا 20 سال دوام می آورند، بنابراین نگران هزینه تعویض باتری قبل از خریدن ماشین جدید نباشید – چند نفر از ما 20 سال با یک ماشین رانندگی می کنیم؟

با این حال، ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که باتری شما نیاز به تعویض دارد. رها کردن باتری و استفاده نکردن خودرو می تواند باعث شود که باتری دیگر شارژ نپذیرد، اما بسیاری از EV ها دارای سیستم هایی هستند که مانع از اتمام کامل باتری می شوند.

طبیعی است که باتری به مرور زمان ظرفیت خود را از دست بدهد. این اغلب به دلیل استفاده طولانی مدت است و با مراقبت مناسب از باتری می توان آن را کند کرد. در صورت خرابی باتری، ابتدا با گارانتی خود مشورت کنید.

تا به امروز، باتری های لیتیوم یون همچنان بخشی گران از خودروی برقی هستند. به عنوان مثال، باتری یک رنو ZOE  (با ظرفیت 52 کیلووات ساعت) بسته به کشور حدود 8000 یورو قیمت دارد. با این حال، به لطف پیشرفت های فن آوری، هزینه باتری های ماشین برقی به صورت مداوم کاهش می یابد.

بازیافت باتری های ماشین های الکتریکی

بازیافت باتری برقی آشنایی با انواع باتری خودروهای برقی
بازیافت باتری های خودرو الکتریکی

یک باتری اتومبیل برقی حاوی بسیاری از مواد با ارزش است: لیتیوم، کبالت، نیکل، آلومینیوم و. . . بنابراین بهتر است این کار را با یافتن کاربردهای جدید، با تقاضای کمتری برای باتری ها شروع کنید و بدین ترتیب عمر دوم را به آنها ارائه دهید.

هنگامی که عمر باتری خودروهای برقی به پایان رسید، شما دو گزینه دارید. اگر ممکن است باتری در صورت خراب شدن دفع شود، اما اغلب با تنظیم از دفع انبوه جلوگیری می شود. در عوض، باتری را می توان بازیافت یا استفاده مجدد کرد.

باتری های خودروهای برقی با معیارهای کاملاً سختی روبرو هستند – مانند نگه داشتن حداقل 80 درصد شارژ و تخلیه کمتر از پنج درصد هنگام استراحت. بنابراین حتی زمانی که دیگر وظیفه اداره اتومبیل برقی را ندارند، برای بسیاری از مشاغل دیگر مناسب هستند.

برخی از آنها به عنوان واحدهای ذخیره انرژی یا باتری های پشتیبان ساختمانها، در میان سایر مشاغل، مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند. اگر باتری ها از فلزات ارزشمندی مانند کبالت و نیکل استفاده می کنند، می توان آنها را برای بازیافت جدا کرد.

همچنین بخوانید: روش بازیافت انواع باتری های فرسوده

باتری ماشین برقی برای ذخیره انرژی ثابت

یکی از راه حل های استفاده مجدد از باتری های وسایل نقلیه برقی، سیستم های ذخیره انرژی ثابت است. از آنها می توان برای ذخیره برق تولید شده توسط توربین های بادی و پانل های خورشیدی استفاده کرد تا در صورت عدم باد یا تابش خورشید، از برق رسانی ثابت اطمینان حاصل شود.

چنین تاسیساتی را می توان برای یک خانه واحد، یک ساختمان، یک کارخانه یا حتی یک محله کاملاً راه اندازی کرد. به این ترتیب، ذخیره باتری ثابت می تواند بخشی از منبع برق روزمره شود.

ضمانت باتری خودروی برقی رنو چقدر است؟

برای خرید کامل یک رنو ZOE در اروپا، باتری موجود در خودرو تا 8 سال یا 160، 000 کیلومتر، هر کدام که اول فرا رسد، تضمین می شود.

حفظ باتری خودروی برقی در زمستان

باتری ماشین برقی در هوای سرد کارایی کمتری پیدا می کند. در عین حال، در این دوره به دلیل استفاده از گرمایش داخلی تحت فشار خاصی قرار دارد. بنابراین، برای به حداکثر رساندن برد باتری در زمستان، چند قانون را باید رعایت کنید.

در مرحله اول، وقتی ماشین به برق متصل است، از ویژگی پیش گرم سازی خودرو استفاده کنید تا بتوانید فضای داخلی را بدون گرفتن باتری گرم کنید. ثانیا، از حالت اکو (Eco Mode) برای بهینه سازی مصرف انرژی از طریق تنظیم هوشمند شتاب، گرمایش و ترمز استفاده کنید.

سرانجام، رفتار رانندگی با حالت اکو را در پیش بگیرید تا بیشترین انرژی ممکن را بازیابی کرده و از ترمز ناگهانی که انرژی زیادی را مصرف می کند، جلوگیری کنید. با استفاده از این تکنیک ها، برد ماشین برقی شما بهینه می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
رضا
رضا
3 سال پیش

سلام، آیا مقایسه فنی ومالی بین باتریهای موود بازار انجام شده؟ اگر نه امکان داره شرکت کیان ین مقایسه رو انجام بدهند؟

کیان باتری
در جواب  رضا
3 سال پیش

با سلام، مشخصات و مختصات تمام محصولات موجود در کیان باتری را طی مقاله های مختلف ارائه کرده ایم. ولی مقایسه و نتیجه گیری بین محصولات را بر عهده خود مشتری قرار داده ایم تا با توجه به شرایط خود، آنها را مطالعه و تجزیه تحلیل و انتخاب نماید.

سارا
سارا
1 سال پیش

لطفا از واژه فارسی برای خودروهای الکتریکی استفاده کنید درستش اینه خودروهای برقی باسپاس

حمید
حمید
1 ماه پیش

واقعا ممنونم ازتون

مشاوره رایگان و ثبت سفارش