3.9
(133)

نصب و راه اندازی ups ، در شمار اصلی ترین خدمات مرکز تعمیرات سیستم برق اضطراری قرار گرفته است. برای انجام این فرآیند مهم و پیچیده، مجرب ترین کارشناسان فعال در این زمینه به خدمت گرفته شده اند. با توجه به ارتباط داشتن یو پی اس با سیستم برق، باید هرگونه اقدام در مورد آن را از افراد دارای مهارت و تخصص تقاضا کرد.

نصب یو پی اس 1 300x300 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
آموزش نصب ups

نظر به اهمیت موضوع، این مقاله را به ارائه ی توضیحاتی کاربردی در خصوص نصب و راه اندازی ups اختصاص داده ایم. امیدواریم مطالعه ی این مطلب از کیان باتری، موجب افزایش دانش شما در مورد این سیستم و چگونگی راه اندازی آن شود.

در ابتدا کمی در مورد ups و نحوه ی عملکرد آن صحبت می کنیم. به طور کلی می توان چنین گفت که یو پی اس، نوعی منبع تغذیه ی الکترونیکی است که توان مورد نیاز بار مصرفی را به صورت مداوم و بدون وقفه تامین می کند.

این سیستم، ضمن قرارگیری بین برق شهری و دستگاه مورد نظر، برق شبکه را تنظیم کرده و از نفوذ نویزها به دستگاه ها جلوگیری می کند. جالب توجه است که Ups مخفف شده ی عبارت Uninterruptible Power supply بوده معنای آن، منبع تغذیه ی بدون توقف می باشد.

ملاحظه می کنید که شرح اسم این سیستم، به نوعی نشان دهنده ی ماهیت آن می باشد. لازم به ذکر است که نصب و راه اندازی ups، مهارت و تخصص خاص خود را می طلبد و از عهده ی کاربران عادی بر نمی آید.

فیلم طریقه نصب ups

نکات ضروری نصب و راه اندازی ups

نکات نصب یو پی اس 300x184 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
نکات مهم نصب و راه اندازی یو پی اس
  1. حمل و نقل دستگاه یو پی اس باید به طوری باشد که به دستگاه ضربه ای وارد نشود و به مکان نصب سالم برسد.
  2. باید مکانی مناسب را برای نصب یو پی اس استفاده کنیم که توانایی تحمل وزن دستگاه یو پی اس و فضای کافی برای یو پی اس را داشته باشد. که این کار باعث طول عمر دستگاه یو پی اس و باتری آن میشود و دستگاه یو پی اس از آسیب های احتمالی مصون میماند.
  3. مکان نصب یو پی اس باید دارای شرایط محیطی باشد که این شرایط : بدون حرارت و بدون رطوبت و بدون نویزهای صوتی در محل نصب یو پی اس مکان باشد. تا از آسیب های موجود در امان بماند.
  4. نوع اتصالات یو پی اس و همچنین کابلهایی که در نصب آن استفاده میشود و فیوزهای حفاظتی باید استاندارد باشد و با دستگاه یو پی اس مطابقت داشته باشد که از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است.
  5. در هنگام نصب یو پی اس و بارها باید فاز و نول مستقیما به یو پی اس و تابلو برق آن connect شود و با برق شهری در حین نصب تماسی نداشته باشد.
  6. بهتر است برای رفع نویزهای صوتی و نویزهای الکتریکی از سیم ارت(به زمین اتصال میشود و نویزهای موجود را به زمین انتقال میدهد) استفاده شود.
  7. قبل از راه اندازی همه ی موارد بالا را دوباره چک کنید و مطمئن شوید بدون خظا و اشکال است.
  8. نکته خیلی مهم و ضروری این است که هیچ وقت از محافظ برق مانند محافظ تلویزیون یا رایانه و یا فریزر در قسمت خروج برق از یو پی اس استفاده نکنید و از سه راه های معمولی استفاده کنید. وقتی از هر دو در دستگاه های برقی استفاده کنید به دستگاه های الکترونیکی شما آسیب رسانده و باعث از کار افتادن و نیم سوز شده تجهیزات الکترونیکی داخلی دستگاه میشود.

در نظر گرفتن توان مصرفی یو پی اس

از جمله مهم ترین نکاتی که در نصب و راه اندازی ups باید مورد توجه قرار گیرد، مقدار توان مصرفی این سیستم می باشد. در واقع اگر سیستم یو پی اس مورد نظر، از توان مصرفی کمی برخوردار باشد، می توان آن را به کمک مطالب موجود در دفترچه ی راهنما راه اندازی کرد. اما چنانچه با نمونه های نیازمند توان بالا و یا یو پی اس هایی که باتری آنها خارج  از دستگاه است مواجه شدید، نصب و راه اندازی ups باید حتما توسط متخصصین امر انجام گردد.

اگر یو پی اس درست نصب نشود چه میشود؟

سیستم یو پی اس4 300x200 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
نحوه نصب و راه اندازی سیستم ups

شاید مهمترین دلیل خرابی دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی عدم نصب صحیح این تجهیزات است. به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • در مورد UPS ها این مسئله بسیار حساس تر است زیرا غیر از صدماتی که بخاطر عدم نصب صحیح برای خود UPS می تواند ایجاد شود، می تواند باعث خطر جانی برای افراد ناشی و صدمه به تجهیزات متصل به  سیستم ها شود.
  • نکته بسیار حساس و ضروی در UPSها – خصوصا UPS  های توان پایین – که دارای ولتاژ DC  بالایی هستند، این است که این سیستم ها با سری کردن تعداد 8، 16 یا 20 عدد باطری 12 ولت در ورودی خود کار می کنند یعنی ولتاژ 96-240 ولتDC  است.
  • معمولا افراد عادی با یک باتری یو پی اس و یا تعداد زیاد از باطری ها برخورد یکسان دارند و از این حقیقت غافل هستند که ولتاز DC  ایجاد شده از سری کردن تعدادی باتری بدست آمده، از ولتاژ  AC بسیار خطرناک تر است و بسادگی  یک باتری با مجموعه ای از باتری ها برخورد می کنند.
  • از طرفی غیر از ولتاژDC بالا که بسیار خطر ناک است و می تواند باعث انقباض بدون رهایی عضلات بدن شود این ولتاژ به راحتی باعث  یونیزاسیون  مایعات بدن  نیز می شود که بشدت خطرناک است.
  • خطر دیگر در موقع کار با یک باتری این است که باتری ها می توانند جریان بسیار بالایی را در موقع اتصال کوتاه ایجاد کنند. این مسئله در صورت عدم دقت موقع کار با باتری و ایجاد اتصالی بین قطب های باتری ایجاد می شود که می تواند باعث ایجاد سوختگی های شدید و همچنین در صورت ادامه باعث انفجار باتری شود.
  •  از جمله خطراتی که می تواند در موقع نصب ups برای سیستم یو پی اس ایجاد شود اشتباه در اتصال کابل مثبت دستگاه به قطب منفی باتری است. این خطا معمولا باعث سوختن بخش های POWER دستگاه می شود.
  •  از جمله نکاتی که باعث کارکرد نامناسب دستگاه می شود، عدم محاسبه صحیح از میزان توان خروجی مصرف کنندگانی است که به  UPS متصل می شوند و عدم تطبیق این توان با قدرت خروجی UPS  است.
  • نکته دیگر این است که بسیاری از افراد تصور صحیحی از  UPS ندارند و آن را منبع بینهایت برای تولید برق برای مصرف کنندگان خود می دانند. باید دانست هر سیستم  UPS با تعداد باتری مشخص و با ظرفیت معین قادر است فقط تا مدت محدودی برق مورد نیاز را تامین نماید.
  • نکته دیگر نصب  UPS در مکانهای نامناسب است. باید توجه داشت که از آنجایی که یک  UPS علاوه بر استفاده از قطعات الکترونیکی که معمولا دمای مناسب کارکرد آنها دمای 0-40 درجه است از باتری های متنوعی استفاده می کند که دمای کار آنها نیز محدود به همین حد می باشد.
  • لذا رعایت دمای محیط کار می تواند عمر دستگاه و باتری های آنرا بشدت تحت تاثیر قرار دهد. لذا استقرار  UPS  ها در مکانها ی نامناسب مثلا داخل کمد که امکان تهویه ندارد و یا انباری ها که معمولا بدترین شرایط محیطی را دارند. به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.
  • همچنین نصب  UPS ها در بالکن ها و فضاهایی که هیچ کنترلی روی دما در آن مکان وجود ندارد مناسب نیست در ضمن نصب  UPS  بر محل هایی که امکان ریزش آب مثل آشپز خانه  و دست شویی است مناسب  نمی باشد.
  • پس از وصل باطری و برق ورودی شهری به دستگاه یو پی اس به مرحله اصلی یعنی راه اندازی خود یو پی اس وارد می شویم که این کار در بیشتر یوپی اس ها با کمی اختلاف برقرار میباشد.

 نقشه نصب یو پی اس

یو پی اس5 300x200 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
نقشه نصب یو پی اس

در دفترچه راهنمای دستگاه یو پی اس، نقشه نصب شامل کابل کشی دستگاه می شود که نحوه اتصال دستگاه ها به ups و نحوه راه اندازی سیستم یو پی اس را توضیح می دهد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه اندازی سیستم یوپی اس در مکان های کوچک ( خانگی – شرکتی – ادارات کوچک) کار بسیار راحتی است و با توجه به همین دفترچه راهنما میتوان آن را نصب کرد.

ولی تعویض باتری یو پی اس کار آسانی نیست و باید خود شما یا فردی که آن را تعویض می کند متخصص باشد چرا که ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را رقم آورد.

برای نصب دستگاه های با توان بالا جهت استفاده در بیمارستان، ادارات، مراکز صنعتی، مراکز حساس، پتروشیمی، گاز و … باید تیم متخصص این کار را به عهده بگیرند در غیر این صورت نصب و راه اندازی در این مکان ها غیر ممکن بوده و بسیار خطرناک است.

طریقه نصب ups

نصب یو پی اس2 300x138 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
طریقه نصب ups

عدم اشتراک برق شهری بین ورودی و خروجی UPS: یکی از خطاهایی که در حین نصب، اغلب منجر به آسیب دیدن دستگاه UPS می شود خطا در سیم کشی خروجی دستگاه است، به این ترتیب که اصولاً سیم کشی خروجی دستگاه (‌سیم کشی ای که از خروجی به مصرف کننده ها می رود)، طبق استاندارد، نباید هیچ گونه اشتراکی با برق شهری داشته باشد و اصطلاحاً باید ایزوله باشد. یعنی مصرف کننده ها فقط به UPS وصل می شوند. در هنگام نصب دقت کنید خروجی با ورودی هیچ گونه اشتراکی نداشته باشد( نول مشترک یا فاز مشترک).

برای رعایت اصول ایمنی، نصب باتری ها را  حتما به نصاب حرفه ای و آموزش دیده بسپارید. در غیر این صورت ممکن است منجر به آتش سوزی، برق گرفتگی، خرابی باتری ها و یا دستگاه بشود. برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر به روش نصب باتری مراجعه فرمایید.

 پس از نصب باتری های یو پی اس و اتصال آن به UPS و همچنین اتصال برق ورودی (برق شهر) ابتدا دستگاه را در حالت بای پس قرار دهید ( اغلب یو پی اس ها با اتصال برق شهر به طور خودکار در حالت بای پس قرار می گیرند). در این حالت مصرف کننده ها را به دستگاه وصل کرده و میزان بار مصرفی را روی نمایشگر دستگاه بررسی کنید.

اگر مشکلی مشاهده نشد، یو پی اس را روشن کنید (‌ با نگه داشتن کلید ON یو پی اس از حالت بای پس خارج شده و عملکرد صحیح و عادی دستگاه شروع می شود) این کار برای این است که اگر در سیم کشی مشکلی وجود داشت به یو پی اس آسیبی وارد نشود یا لااقل کمترین خسارت ممکن ایجاد شود و ضمناً بار مصرفی از حد مجاز فراتر نباشد.

تنظیمات یو پی اس

مانیتور یو پی اس آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
تنظیمات یو پی اس

در پانل جلوی UPS معمولا نشانگرهای زير وجود دارد:

  • نشانگر مقدار شارژ باطری
  • نشانگر مقدار بار
  • نشانگر اضافه بار
  • نشانگر اضافه ولتاژ در شبکه
  • نشانگر استفاده از برق باطري
  • نشانگر استفاده از برق شبکه
  • نشانگر تعويض باطری
  • نشانگر کم بودن ولتاژ در شبکه
  • دکمه خاموش
  • دکمه روشن و تست

صفحه نمایش سیستم برق اضطراری

یوپی اس در پنل خود دارای یک دکمه  روشن POWER و یا ON/OFF  مشخص شده دارد.

با فشار دادن دکمه، دستگاه ups آغاز به کار کردن می کند.

با کمی اختلاف این کار در برخی یو پی اس ها طی 2 دفعه انجام می پذیرد.

در برخی سیستم ها در عقب دستگاه فیوزی جهت ورودی برق شهری و هم ولتاژ مستقیم DC  یا همان کانکتور باطری قرار داده شده است.

روشن کردن دستگاه یو پی اس

اجباراٌ لازم است ابتدا فیوزها راه اندازی شود و سپس با فشار دادن دکمه روشن  OFF/ON دستگاه روشن شود.

پس از روشن کردن ups، خروجی را اندازه گیری می کنیم که در یو پی اس تکفاز باید 220 ولت  باشد که در UPS هایی که دارای نمایشگر می باشند قابل مشاهده است.

مشخصات مکان نصب سیستم یو پی اس

ایمنی نصب یو پی اس 300x197 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
ویژگی های محل نصب یو پی اس
  1. فضای موجود كافی باشد.
  2. سطح زمین توان تحمل وزن دستگاه را دارا باشد.
  3. نصب دستگاه باعث ایجاد مزاحمت برای كاركنان یا اختلال در كارها نشود.
  4. شرایط محیطی مكان انتخابی مناسب باشد (حرارت ایده آل برای باتری 10 C تا 20C و حرارت كاركرد یو پی اس (ups) 0 – 40C می باشد و رطوبت بین 0% – 90% باشد نویز محیط زیاد نباشد كه روی كاركرد یو پی اس (ups) تاثیر بگذارد
  5. تجهیزات ایمنی جهت دسترسی آسان به یو پی اس فراهم باشد.
  6. نصب یو پی اس نباید برجریان هوا و شرایط محیطی تجهیزات تاثیری بگذارد.
  7. سعی شود كلیدها و ابزار سوئیچ و كنترل یو پی اس در یك مكان باشد.
  8. در محل انتخاب شده برای نصب یو پی اس؛جای امنی برای تعبیه باتری وجود داشته باشد.

چه وسایلی را نمی توان به یو پی اس وصل نمود؟

یو پی اس معمولا دستگاهی انعطاف پذیر است، اما نوع خاصی از بارها هستند كه نباید آنها را به روش متدوال به یو پی اس وصل نمود، این بارها عبارتند از :

  • لامپ های فلوئورسنت یا لامپ های گازی
  • موتورها و كمپرسورها
  • دستگهاههای تهویه مطبوع
  • پرینترهای لیزری

هریك از این دستگاهها درحین كاركردن عادی و یا در لحظه روشن شدن، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می كشند جریان زیاد یو پی اس را به حالت اضافه بار می برد، در نتیجه ولتاژ خروجی یو پی اس قطعاكاهش خواهد یافت و این امر سبب آسیب دیدن سایر قطعات و تجهیزات حساس می گردد مثلآ جریان راه اندازی موتورها معمولا بین 4 تا10 برابر مقدار نامی آن می باشد.

در صورتی كه بخواهیم از یو پی اس برای حفاظت از بارهایی با جــریان لحظه ای زیاد مــانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده كنیم، یو پی اس مورد نظر باید از مشخصات الكتریكی قویتری برخوردار باشد.

نگهداری از ups بعد از نصب و راه اندازی

نگهداری از یو پی اس 300x300 آموزش نصب و راه اندازی ups یو پی اس
نگهداری از ups بعد از نصب و راه اندازی

بررسی ولتاژهای ورودی و خروجی، کنترل برق ورودی، تست عملکرد باتری، تمیز کردن قطعات، بررسی فرکانس های ورودی و خروجی و تست درصد مصرف انرژی باتری، از جمله مواردی هستند که در مبحث نگهداری از ups اهمیت دارند. کارشناسان ما در مرکز تعمیر ups معتقدند که سرویس به موقع این دستگاه، نقش بسزایی در پیشگیری از خرابی آن دارد.

همچنین با نگهداری صحیح از این سیستم، می توانید عمر مفید آن را افزایش داده و عملکرد بهتر آن را شاهد باشید. لازم است بدانید که پس از نصب و راه اندازی ups، برای نگهداری بهتر از آن، از ورود گرد و غبار به دستگاه جلوگیری کنید. همچنین محل نصب آن را به گونه ای طراحی نمایید که مانع از ضربه خوردن دستگاه باشد. رعایت این موارد، مشکلات سیستم یو پی اس را تا حد قابل ملاحظه ای تقلیل خواهد داد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بهرامی
بهرامی
3 سال پیش

سلام ممنون توضیحاتتون کامل بودفقط اینکه نول مشترک در سیم کشی upsچیه ؟

محمدی
محمدی
2 سال پیش

باسلام

بهتر است بصورت نموداری هم رhهنمایی قرار داده می شد.

علی برور
علی برور
2 سال پیش

توضیحات عالی بود

عباس
عباس
1 سال پیش

مطالب آموزنده ای بود، سپاس

مشاوره رایگان و ثبت سفارش