4.8
(216)

صنعت خودرو سازی ایران از اوایل دهه 30 تا کنون فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است، صنعتی پر از اتفاق های گوناگون از تولید پیکان گرفته تا واردات خودرو های خارجی…

در ادامه این مطلب از کیان باتری به صورت دقیق تر به نقد و بررسی این موضوع می پردازیم و کمی بیشتر با روند طی شده در صنعت خودرو سازی ایران آشنا می شویم.

خودرو سازی صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
صنعت خودرو سازی ایران

صنعت خودرو سازی ایران

صنعت خودروسازی پس از صنعت نفت از بزرگ ترین صنعت های ایران است، همچنین با داشتن سهم 20 درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم 4 درصدی در تولید ناخالص داخلل جایگاه بسیار مهمی را به دست آورده است.

بخش خودروسازی ایران دارای قدمتی 50 ساله است که اتفاقات بسیاری را تجربه کرده است به همین جهت جامعه از آن انتظارات بسیاری دارد.

این صنعت همانند سایر کشور های دیگر در ابتدا با چالش ها و سختی های بسیاری همراه بود، این سختی ها به اندازه ای بود که در روز های ابتدایی تنها با مونتاژ برخی خودرو ها مثل نظامی و جیپ ها فعالیت خود را ادامه می داد. پس از این فعالیت ها ایران به یکباره در این عرصه پیشرفت کرد، به این صورت که از ان دوران به بعد صنعت خودرو سازی به چهار دهه مهم تقسیم شد.

همچنین بخوانید: مراحل خط تولید و مونتاژ باتری خودرو چگونه است؟

اولین خودرو تهران

اولین خودرو صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
اولین خودرو در تهران

شاید برایتان عجیب باشد اما باید بگوییم بر خلاف خودرو های امروزی که دارای نام و مدل خاصی است، خودرویی که برای اولین بار در ایران تولید شد هیچ نام و مدل خاصی نداشت. این خودرو به ساده ترین شکل ممکن بود و شبیه کالسکه ای بود که با بخار و آتش کار می کرد!

اولین خودرو تهران جزو سواری های فورد کروکی کلاچی حساب می شود که از لاستیک های توپر ساخته شده بود؛ ظاهر این خودرو به گونه ای بود که شما را بیشتر به یاد وانت ها می اندازد.

این خودرو که به لاری معروف بودند پس از مظفرالدین شاه در ایران مرسوم شدند.

همچنین بخوانید: کارخانه های تولید باتری در ایران

صنعت خودرو ایران قبل از انقلاب

اگر بخواهیم نگاهی به خودرو سازی ایران قبل از انقلاب داشته باشیم بهترین سال ها 1335 و 1357 می باشد، در آن سال ها بازار آزاد در این صنعت حکم روا بود.

البته این دوران جزو اوج شکوفایی صادرات خودرو های امریکایی نیز می باشد و حتی برند های اروپایی همانند مرسدس بنز حضور برجسته ای داشتند.

در قبل از انقلاب بازار خودرو در وضعیت رقابتی تر بود و از آنجایی که واردات خودرو در ایران آزاد بود خودرو های متنوعی در ایران پیدا می شد.

علاوه بر این مورد در آن زمان روابط سیاسی ایران با سایر کشور ها بسیار بهتر بود و قدرت خرید بیشتری داشیتم، به صورتی که جنرال موتورز برای سرمایه گذاری در ایران و تاسیس کردن اولین خطوط تولید پشرفته مشتاق شده بود.

تنها نقظه ضعفی که در مورد خودرو سازی ایران در قبل از انقلاب وجود داشت این بود که بسیار وابسته به ساختار مونتاژ بودیم. این وضعیت در حدی بود که هیچ قطعه خودرویی در ایران تولید نمی شود و هر زمان به قطعه ای نیاز بود بخش واردات حرف اول را می زد.

دهه 60، صنعت خودروسازی به سبک ژاپنی

دهه 60 صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
تاریخچه صنعت خودرو

این دهه برای ایرانی ها بیاد ماندنی است، زمانی که ما در اوج نیاز برای رونق بازار بودیم به ناگهان جنگ تحمیلی شروع شد، به سبب این جنگ بخش بسیاری از صنایع ایران تحت تاثیر قرار گرفت و بخش خودرو سازی از این موضوع مستثنی نیست.

در روز های ابتدایی جنگ حتی بخش مونتاژ خودرو هم فعالیت خود را از دست داده بود. امریکا از صنعت خودرو ایران خارج شد و دیگر مردم این امکان را نداشتند که خودرو های لوکس خریداری کنند. به همین جهت لازم بود قدمی برداشته شود تا این وابستگی به کشور های دیگر حذف شود.

اما در طول 8 سال جنگ ایران نه شرایط خودرو سازی را داشت و نه حتی دانش ساخت قطعات خودرو، به همین دلیل تنهای راهی که باقی مانده بود ورود ژاپنی ها و مونتاژ از خودرو های آن ها بود.

البته در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد، برخی بر این باورند که خودرو های ژاپنی از مدت ها قبل از جنگ در ایران حضور داشتند منتهی حضور پر رنگی نداشتند و خیلی فعالیت نمی کردند؛ اما موضوعی که بسیار گفته می شود این است که دلیل این که ژاپنی ها تمایل داشتند در این دوران در ایران فعالیت کنند سودی بود که از تجارت با ایران نصیب آن ها می شد.

دهه 70، رقابت فرانسه و کره در بازار ایران

دهه 70 صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
پژو 405 تولید قدیم ایران

این دهه برای خودرو سازی ایران تجربیات بسیاری ایجاد کرد، مهم ترین نکته در این دهه تولید پژو 405 در سال 1368 و کیا پراید در سال 1372 بود که جنجال های بسیاری برپا کرد.

دلیل این جنجال ها در این بود که پراید در کره جنوبی و آمریکا به عنوان خودرو های اقتصادی و درون شهری سابقه صادرات داشت اما خودرویی مثل پژو 405 به عنوان یک ماشین برگزیده در اروپا بود که خودرویی ایمن و گران شناخته شده بود.

در همان سال ها همزمان با تولید این دو خودرو، تولید پیکان از سر گرفته شد و این گونه سبد تولیدات خودرو های داخلی کشور کمی متنوع شد و می توان گفت پیشرفت های خوبی را تجربه کردیم.

این توع محصولات تا جایی ادامه داشت که دهه 90 و درست 20 سال پس از تولید این مدل خودرو ها همچنان بر روی بازار تاثر گذارند و از محصولات با کیفیت هستند.

تاریخچه ی خودرو پراید، از تولید در ژآپن تا حضور در ایران

شاید برایتان جالب باشد که با تاریخچه خودرویی آشنا شوید که در ایران آمار خرید بسیار بالایی دارد و از سال های دور تا الان طرفداران مخصوص به خود را دارد.

دهه 80 با ورود چینی ها و خروج فرانسوی ها

دهه 80 صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
خودرو های چینی در ایران

در این دهه با این که خبری از جنگ نبود اما با این حال صنعت خودرو سازی ایران روز های بسیاری سختی را تجربه کرد، تحولات در این دهه به حدی بود که می توان گفت همانند دهه 60 پیش می رفتیم.

البته در همین دروان بود که چینی که فرصت را غنیمت دیدند و راهی که برای امریکا و اروپایی ها چندین ساله بود را یک شبه طی کردند و وارد بازار ایران شدند.

چینی ها با ورود خود به ایران اقدام به نوشتن چندین قرار داد کردند و حتی تا دهه 90 ادامه داشتند و موفق شده بخش عظیمی از خودرو های خود را بر بازار ایران به فروش برسانند.

در همان اوایل دهه 80 بود که فرانسوی ها تصمیات جدیدی برای بازار ایران گرفتند و تغییراتی بر روی پژو 206 ایجاد کردند و تولید مجدد آن در بازار ایران از سر گرفته شد.

درست در همین دوران بود که تحریمات بر ایران آغاز شد و کم کم فرانسوی ها فعالیت خود را در ایران کم کردند که البته این کار باز هم به سود چینی ها تمام شد.

پس از بررسی این چند دهه نوبت به آن رسیده است که به سراغ دهه 90 برویم، دهی که برای ایران فراز و نشیب های بسیاری داشت، در ابتدای دهه واردات خودرو های لوکس به ایران انجام شد و بسیاری از شرکت های خارجی در ایران حضور پیدا کردند اما در اواخر دهه خروج تمامی آن ها اجبار شد…

در این دهه واردات و تولیدات خودرو های داخلی بیشتر از هر زمان دیگری انجام شد، به نحوی که شرکت های خارجی پشت سر هم تمایل همکاری با ایران را پیدا کردند و صنعت خودرو سازی ما رونق بسیاری پیدا کرده بود.

دهه 90، دهی پر از فراز و نشیت برای ایران

دهه 90 صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
خودرو های وارداتی در ایران

دهه نود جزو بهترین دهه ها برای صنعت خودرو سازی ایران می باشد، در این دهه واردات خودرو به ایران با تحولات بهتری آغاز شد. در سال 94 پس از موفقیت برجام قراردادهای جوینت ونچر و ورود یک به یک خودروسازان خارجی به ایران، تقویت قراردادهای گذشنه و گسترش خطوط تولید خودروهای مشارکتی و مونتاژ عرصه را برای این صنعت باز کرد.

با ورود فرانسوی ها، چینی ها و ژآپنی ها به بازار خودرو ایران، رقابت بسیار بالایی در میان شرکت های داخلی و خارجی ایجاد شد که تمامی آن ها منجر به رونق بازار خودرو و پیشرفت برای ما شد.

هر روزه خودرو های بسیاری رونمایی می شد، ثبت نام برای خرید خودرو های خارجی با شرایط اقساط توسط نمایندگی ها رونق گرفت و بازار خودرو رنگ و روی جدید به خود دید.

اما این شرایط خیلی طول نکشید، همزمان با خروج آمریکا از برجام نوسانات ارز در ایران آغاز شد و صنعت خودرو ما با ضرر های بسیاری روبرو شد.

با از بین رفتن برجام بسیاری از شرکت های داخلی که در ایران حضور داشتند به تدریج خارج شدند و قرار داد هایی که نوشته شده بود همگی کنسل شد به امید این که یک روز دوباره بتوان آن ها را از سر گرفت.

اما این تمام ماجرا نبود، درست از تیر ماه 97 واردات خودرو به ایران ممنوع شد و حتی خودرو هایی که از قبل خریداری شده بود در گمرک معلق ماندند.

پیش بینی وضعیت خودرو در 10 سال آینده

خودرو صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه
پیش بینی شرایط خودرو

شرایط بازار خودرو در این سال ها وضعیت خوبی نداشته است و ضرر های بسیاری تجربه کرده ایم، از طرفی تنها 2 شرکت در بازار داخلی ایران فعالیت گسترده دارند و بین آن ها رقابتی صورت نمی گیرد.

این موضوعات باعث شده تا قیمت خودرو در روند صعودی قرار بگیرد و نا رضایتی ها روز به روز افزایش یابد؛ اما اگر ایران واردات خودرو را آزاد کند و در حین حال تولیدات خودرو های داخلی افرایش یابد می توان امید داشت که شرایط کمی بهتر شود.

با این حال صحبت های بسیاری در این باره می شود و هنوز در ابتدای دهه هستیم، باید دید که در سال آینده چه پیش می آید در آن صورت می توان نتیجه گیری های بهتری انجام داد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم کمی شما را با روند طی شد در صنعت خودرو سازی ایران آشنا نماییم.

جهت اطلاع از به ترین قیمت باتری ماشین در کیان باتری کلیک کنید!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یعقوب
یعقوب
2 سال پیش

ماشین پراید چند اسب بخار هستش

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یعقوب
2 سال پیش

با سلام
پرایددر تمام سال ها با پیشرانه ۱٫۳ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تولید شده و تنها به خاطر برخی تغییرات جزئی، توان خروجی آن ارتقا پیدا کرده است. در حال حاضر نسخه های مختلف سایپا قدرت ۶۳ تا ۷۱ اسب بخار را در بازار کشور دارند و نمونه مورد بررسی، توان اسمی ۶۷ تا ۶۹ اسب بخار را دارا است.

جواد
جواد
2 سال پیش

چرا دیگه پیکان تولید نمیشه ماشینهای خوبی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جواد
2 سال پیش

باسلام
ماشین های سواری پیکان سوخت زیادی استفاده میکردند و الایندگی بالایی داشتند

حامد
حامد
2 سال پیش

لیست شرکت های خودروسازی ایران کدامند؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد
2 سال پیش

1- ایران خودرو 2- سایپا 3- گروه بهمن 4- ایران خودرو دیزل 5- سایپا دیزل 6- زامیاد
بقیه خودروسازهای کوچک در ایران فقط کار مونتاژ انجام می دهند.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش