4.5
(73)

یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی: قطع شدن برق در حین استفاده از دستگاه جوجه کشی یکی از مشکلات شایع اکثر کاربران میباشد که متأسفانه در نتیجه قطعی برق بسیاری از تخم های نطفه دار نیز تلف میشوند. برای اینکه دستگاه جوجه کشی در زمان قطعی برق از تنظیم خارج نشود، هرچه سریعتر باید دستگاه به یک منبع برق اضطراری همچون ups یا ژنراتور یا موتور برق کوچک وصل شود.

egg incubator راهنمای خرید یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی
اهمیت قطعی برق برای مرغداری های

تاثیر قطعی برق بر مرغداری ها

قطعی مکرر برق به دلیل افزایش مصرف بیش از حد برق در تابستان و موارد دیگر باعث شده بیشتر کسب و کارها با مشکلات و دردسر هایی مواجه شوند. همچنین قطعی برق در برخی شهرها و مناطق به چندین ساعت در روز رسیده است.

گاهی اوقات دو یا سه بار منبع تغذیه از کار می افتد و این خرابی مکرر، زندگی عادی مردم را مختل می کند. از تعطیلی کارخانه و دانشگاه گرفته تا خرابی و سوختن وسایل الکتریکی. به لطف صنعت برق، صنایع دامداری و طیور پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

دستگاه جوجه کشی برای مرغداری ها به طور شبانه روزی تولید می شود تا نیاز بازار را برآورده کند. اما با قطعی برق، این صنایع هم دچار مشکل شده اند. بدین منظور، مهندسان برق UPS را برای دستگاه جوجه کشی ساختند. در ادامه به برسی یو پی اس و انواع آن خواهیم پرداخت.

ضرر مالی به دارندگان دستگاه جوجه کشی در صورت قطعی برق

best the incubator راهنمای خرید یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی
ups برای مرغداری

از آنجایی که دستگاه جوجه کشی دستگاه جمع و جور و کوچکی است، خیلی از افراد از آن به عنوان یک شغل خانگی یا شغل دوم استفاده می‌کنند. مسلما کسانی که پرورش جوجه برای آنها شغل اصلی محسوب می شود، از دستگاه های جوجه کشی بزرگتری استفاده می‌کنند.

اما اصلی ترین نکته در مورد دستگاه جوجه کشی آن است که اگر به هر دلیلی فرایند جوجه شدن تخم ها دچار مشکل شود، عملاً کاربری آن از بین خواهد رفت و به دارنده این دستگاه ضرر مالی زیادی خواهد رسید. اگر به هر دلیلی دمای کافی، رطوبت لازم، چرخاندن خودکار تخم و تهویه در داخل دستگاه صورت نگیرد، عملاً جوجه شدن تخم ها به بار نخواهد نشست.

واضح است که این دستگاه با برق کار می کند و همه فرآیندهای ذکر شده زمانی اتفاق می‌ افتند که برق وجود داشته باشد. اگر به هر دلیلی برق نباشد این فرایندها انجام نمی‌ شوند و مطمئنا دارنده این دستگاه ضرر خواهد کرد. در اخبار و رسانه ها هم شاهد هستیم که قطعی های مکرر برق در تابستان ها چه ضررهایی به دامداران در حوزه پرورش جوجه و مرغ زده است.

قطعی هایی که در تابستان و بهار (چه به صورت نامنظم و به خاطر استفاده از دستگاههای سرمایشی پرمصرف و چه به صورت منظم و از روی برنامه های خاموشی)، شاهد آن ها هستیم به خود دستگاه جوجه کشی نیز آسیب می زند و ممکن است خیلی از سخت افزارهای داخلی آن را دچار مشکل کند.

بیشتر بدانید: انواع مشکلات برق شهری چیست؟

ضرورت دستگاه یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی

خرید یو پی اس جوجه کشی راهنمای خرید یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی

با این تفاسیر تنها راه ممکن (که در واقع بهترین راه ممکن نیز است) خرید دستگاه یو پی اس برای جوجه کشی است. یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی برق مورد نیاز را فراهم می کند. با این حساب حتی اگر برق منطقه شما نیز برای مدت زمان مشخصی برود با دستگاه یو پی اس برای جوجه کشی این دستگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
البته زمان لازم برای این موضوع بستگی به تعداد باتری های دستگاه یو پی اس برای جوجه کشی دارد. از این رو توصیه می‌کنیم حتماً متناسب با نیاز خود تعداد باتری های دستگاه یو پی اس برای جوجه کشی را انتخاب کنید.

 منظور از یو پی اس (UPS) چیست؟

یو پی اس  مخف (Uninterruptible Power Supply) به فارسی منبع تغذیه بدون وقفه است، به این معنی که برق مورد نیاز دستگاه های متصل به آن از طریق انرژی ذخیره شده در باتری تأمین می شود که در صورت قطع برق، بدون وقفه توان بار لازم دستگاه ها را فراهم می کند. یو پی اس با باتری کار می کند و درصورت متصل بودن برق شهر، از آن برای شارژ باتری استفاده می کند و اگر برق شهر قطع شود، آن را از مدار خارج کرده و باتری را وارد مدار می کند.

کار دستگاه یو پی اس

وظیفه اصلی یو پی اس ایجاد یک اتصال مطمئن مستقیم هنگام نوسانات شدید برق و قطعی برق است تا دستگاه الکترونیکی که به آن وصل است دچار مشکل و خرابی نشود. یو پی اس برای تامین انرژی خود از دو منبع استفاده می نماید اولین منبع آن برق شهر است که که با دوشاخه به همدیگر متصل می شوند به این صورت انرژی مورد نیاز دستگاه فراهم می شود.

اگر برق قطع شود یو پی اس وارد عمل می‌شود برق مورد نیاز دستگاه را با انرژی که درون باتری یو پی اس ذخیره کرده است تامین می کند. باتری یو پی اس در شرایط نرمال عادی غیر فعال است یعنی انرژی برق لوازم الکترونیکی توسط برق شهری تامین می شود و همچنین باتری یو پی اس نیز به همین صورت شارژ می‌شود.

توان برق مصرفی دستگاه جوجه کشی

مصرف برق در دستگاه جوجه کشی به موارد متعددی از جمله قطعات دستگاه، جنس بدنه، شرایط محیطی و ظرفیت دستگاه بستگی دارد. به طور معمول توان مصرفی دستگاه جوجه کشی در ابتدای کار کمی زیاد می باشد و زمانیکه شرایط تثبیت شد، دستگاه مصرف برق کمتری خواهد داشت. مصرف برق دستگاه جوجه کشی خانگی میتواند بین ۳۰ الی ۱۰۰ وات در ساعت و در دستگاه های صنعتی نیز تا ۳۰۰ الی ۷۰۰ وات متغیر میباشد.

آیا دستگاه جوجه کشی با باتری ماشین کار می کند؟

تأمین برق دستگاه جوجه کشی راهنمای خرید یو پی اس برای دستگاه جوجه کشی

تقریبا بیشتر دستگاه های جوجه کشی با برق ۲۲۰ ولت تغذیه میشوند اما با تهیه اینورتر یا مبدل برق میتوان این نوع دستگاه ها را غیر مستقیم با باتری ۱۲ ولت نیز راه اندازی کرد.

مبدل برق دستگاهی است که برق ۱۲ ولت را از یک طرف گرفته و از سمت خروجی برق ۲۲۰ ولت تحویل میدهد. نکته ای که خریداران دستگاه جوجه کشی از آن غافل هستند، قیمت بالای اینورتر می باشد. مخصوصا برای دستگاه های جوجه کشی خانگی خرید اینورتر به تنهایی حتی ممکن است بیش از قیمت دستگاه جوجه کشی باشد. برای همین خرید اینورتر برای دستگاه جوجه کشی خانگی صرفه اقتصادی ندارد.

برای روشن کردن این دستگاه ایزی باتور ۱و ۲ با باتری ۱۲ ولت، انبرک اتصال به باتری نیز همراه این دو محصول موجود می باشد. بنابراین اگر برق شهری یا خانگی قطع شد خیلی سریع با یک باتری ۱۲ ولت میتوانید بدون نیاز به اینورتر دستگاه را روشن نگه دارید. در نتیجه دما و رطوبت دستگاه نیز از تنظیم خارج نخواهند شد و شما با خیال راحت میتوانید جوجه کشی را ادامه دهید.

خرید اینورتر و یا برق اضطراری برای دستگاه های جوجه کشی صنعتی پیشنهاد میشود. زیرا ظرفیت جوجه کشی در این دستگاه ها زیاد بوده و در صورت قطعی برق و خرابی تخم های نطفه دار، پرورش دهنده خسارات مالی زیادی را متحمل خواهد شد. بنابراین چه بهتر که استفاده کنندگان دستگاه های جوجه کشی صنعتی در کنار دستگاه خود به فکر برق اضطراری نیز باشند.

نکات مقابله با مشکل قطعی برق در مرغداری

جوجه کشی در دمای گرم نزدیک به ۳۸ درجه و رطوبت ۶۰ الی ۷۰ درصد انجام میگیرد. وقتیکه برق دستگاه جوجه کشی قطعی میشود المنت حرارتی دستگاه، فن، چرخش رو سیستم رطوبت ساز نیز از کار افتاده و خاموش میشوند.

در این شرایط بهتر است که سریعا دمای محیط را به بالای ۳۵ درجه برسانید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از بخاری گازسوز حتما به اندازه کافی اکسیژن در محیط وجود داشته باشد وگرنه جوجه های داخل تخم به دلیل کمبود اکسیژن و ازدیاد گاز کربن مونواکسید خفه خواهند شد.

خلاصه مطلب

قطعی برق در بیشتر مناطق ایران متأسفانه اتفاقی اجتناب ناپذیر هست. فرایند جوجه کشی چندین هفته طول میکشد و دستگاه جوجه کشی در طول این فرایند باید دائم روشن باشد تا شرایط مناسب فراهم شود. قطعی برق برای مدت حتی ۲۰ الی نیم ساعت نزی خسارت جدی به تخم های نطفه دار وارد میکند. برای جلوگیری از این خسارات بهترین راهکار خرید دستگاه ی پی اس مناسب برای دستگاه جوجه کشی می باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش