3.8
(494)

در این مقاله به نقد و بررسی کیا ریو می پردازیم. این خودروی معروف که از سال 1384 تا 1391 در کارخانه سایپا به مدت 7 سال تولید شده و یکی از خودروهای خوب و با کیفیت موجود در بازار داخلی است. با این حال می توانید یک کیا ریو دست دوم بخرید.

کیا ریو ایرانی اولین نسل مدل فیس لیفت این خودرو بود. اولین نسل ریو در سال 1999 معرفی شد و نسخه فیس لیفت سه سال بعد در کره جنوبی معرفی شد. این خودروی کره ای با دو سدان و یک استیشن ساخته شد که فقط بدنه سدان به ایران رسید.

از آن زمان کیا ریو دستخوش تغییرات زیادی شده و هم اکنون نسل چهارم آن در خط تولید این شرکت کره جنوبی قرار دارد.

کیا ریو 2021 جدیدترین مدل این خودروی کره ای است که با دو بدنه سدان و هاچ بک تولید شده است. ریو مانند نسل اول خود همچنان خودرویی با کیفیت است و هاچ بک آن محبوبیت بیشتری دارد.

kia rio 1 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
نقد و بررسی ماشین کیا ریو

معرفی خودروی ریو

نسل اول ریو نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
بررسی ماشین ریو

تولید کیا ریو از سال 1383 در ایران آغاز شد و تا اوایل دهه 90 شمسی ادامه داشت. در سال 1391 به دلیل استفاده اجباری از ایربگ در خودروهای داخلی و عدم تحقق این مهم برای خودروی مونتاژی ریو، تولید این سدان نسبتا محبوب کره ای در ایران به پایان رسید.

این در حالی است که پس از 6 سال حضور نسل اول کیا ریو در بازار ایران، اکنون شاهد حجم نسبتاً زیادی از مدل های کارکرده این خودرو در جاده های کشور هستیم. از این رو در مطلب بعدی قصد داریم نگاهی دقیق به کیا ریو داشته باشیم و این سدان محبوب را از نظر طراحی بدنه، مشخصات فنی، موتور، تجهیزات، وضعیت فروش و … مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

این خودروی کره ای در واقع به عنوان جایگزینی برای پراید از سال 1378 وارد خط تولید شرکت کره ای کیا موتورز شد و تا به امروز چهار نسل از آن در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

شرکت سازنده اولین نسل ریو را در قالب هاچ بک و سدان های سه یا پنج در روانه بازار کرده است. در سال 2002، کیا تصمیم گرفت نسخه اصلی کیا ریو را با یک فیس لیفت جایگزین کند. با توجه به همکاری دیرینه سایپا با کیا موتورز که از سال ۱۳۷۳ با تولید پراید در ایران آغاز شد، سایپا تصمیم گرفت نسل اول کیا ریو فیس لیفت را به صورت سدان به لیست محصولات خود اضافه کند.

فیلم بررسی کیا ریو

فیلم زیر از سایت پدال به بررسی کامل خودروی مونتاژ شده کیا ریو پرداختهاست. حتما آن را تماشا کنید!

تاریخچه نسل های خودروی ریو در کیا موتورز

کیاریو در دهه 90 میلادی از شرکت کره ای کیا موتورز به عنوان محصولی ارزان قیمت و اقتصادی به بازار عرضه شد و کیاریو تبدیل به گزینه ای برای جوانان، خانواده های کم جمعیت و زوج های جوان شده است که اندکی هیجان و زیبایی را در خودروی خود می خواهند.

تا کنون پنج نسل از ریو به بازار جهانی عرضه شده است که در ایران یک نسل را به صورت مونتاژی و دو نسل را به صورت وارداتی شاهد بوده ایم.

ریو نسل اول 1999 تا 2003

نسل اول این خودرو به عنوان یک سدان کلاس B عرضه شد و در قدرتمند ترین مدل، از یک موتور 1. 5 لیتری درون سوز با قدرت 108 اسب بخار بهره می برد. دیگر موتورها، با حجم های کمتر، نظیر 1. 3 لیتری 84 اسب بخاری و 1. 5 لیتری 98 اسب بخاری نیز برای این خودرو قابل انتخاب بودند.

اکثر موارد جعبه دنده ها از نوع دنده دستی بود، هر چند خودروهای ریو اتوماتیک نیز برای مشتریان وجود داشتند. این نسل از ریو به دلیل تازه وارد بودن، چندان شناخته شده نیست و اکثر مدل های این نسل، تا کنون اوراق شده اند.

ریو نسل دوم 2003-2005

نسل دوم ریو در واقع همان نسلی است که در سایپا مونتاژ می شد و امروز مورد بررسی ما قرار گرفته است. کیا در این نسل سعی بر آن داشت تا ظاهر بهتری به خودروی خود ببخشد و آن را برای بازارهایی مانند بازار آمریکا، خودروی جذابی کند. اما این نسل از ریو در ایران عرضه نشد.

عمده ترین پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، همان نمونه 1. 5 لیتری چهار سیلندر است که در مدل های مونتاژی در ایران نیز حضور داشت. جعبه دنده این خودرو نیز پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بودند. نسل دوم این خودرو نیز خودرویی فرسوده محسوب می شود و در اکثر بازارها، از رده خارج شده است. تولید این نسل کم و بیش تا 2007 در برخی نقاط جهان ادامه داشت.

ریو نسل سوم 2006-2011

نسل سوم این خودرو تا حد زیادی شبیه به فورد فیستا طراحی شده بود و کیا قصد داشت تا آن را به عنوان یک خودروی با دوام و کم استهلاک، برای مصارف سنگین و طولانی مدت همانند استفاده در ناوگان تاکسیرانی معرفی کند.

عمده تیپ های این خودرو، مجهز به موتور 1. 4 لیتری بنزینی بودند، اما همچنان گزینه های قوی تر با موتور 1. 6 لیتری در بین تیپ ها حضور داشتند. می توان نمونه های مختلف این خودرو را، بسته به میزان سلامت، از قیمت شش هزار دلار به بالا خریداری نمود.

ریو نسل چهارم 2012 تا 2017

کیا ریو در نسل چهارم از حالت اقتصادی و مقرون به صرفه بودن خارج شد و با ظاهری در حد یک هاچ بک اسپرت وارد بازار گردید و البته توانست به صورت وارداتی در کشورمان حضور یابد. در این نسل، ریو راه خود را از هیوندای اکسنت جدا کرد و دیگر نمی توان آن را یک خودروی مناسب برای تاکسیرانی قلمداد کرد، بلکه اکنون با یک هاچ بک خوش قیمت و نسبتا سر حال سر و کار داریم.

تغییرات و بروز رسانی هایی در پیشرانه این خودرو صورت گرفته بود تا بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای جدیدی باشد که برای آن تغییر پیدا کرده است. هر چند در بازار کشورمان به واسطه تعرفه بالای واردات قیمت این خودرو به رقمی غیر منطقی تبدیل شده بود، اما در سایر بازارها، ریو نسل 4 توانست نسبتا موفق ظاهر شود.

در حال حاضر می توانید نمونه های این نسل را با قیمت ده هزار دلار در آمریکا خریداری کنید، هر چند خرید نمونه های سر حال تر و کم کارکرد تر نیاز به هزینه بیشتری دارد.

ریو نسل پنجم 2018 تا کنون

کیا نسل پنجم این خودرو را در سال 2018 به بازارها معرفی کرد که با تغییرات اندکی در ظاهر عرضه می شود. تمرکز کیا نسل 5 ریو بر فروش مدل هاچ بک آن است، هر چند مدل سدان نیز همچنان وجود دارد و همانند نسل قبل، فعلا صحبتی از مدل استیشن به میان نیامده است.

در این نسل همچنان عملکرد اقتصادی به عنوان جنبه مثبت و همیشگی ریو وجود دارد، هر چند برای ارزان سازی، بسیاری از امکانات و تجهیزات از روی آن حذف شده اند و فضای پای سرنشینان عقب در مدل سدان، استاندارد نیست. در حقیقت ریو در این سالها از یک مدل سدان، به یک مدل هاچ بک تبدیل شده است که نمونه های سدان آن نیز عرضه می گردند. قیمت پایه نسل پنجم ریو در ایالات متحده، از حدود 15 هزار دلار شروع می شود.

بررسی مشخصات فنی ریو

موتور ماشین ریو چیست؟

1xxrio engine نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
مشخصات فنی موتور کیا ریو

شرکت کیا در سال ۲۰۰۰ میلادی خودرو ریو را در نسل اول خود به دو شکل سدان و استیشن و در سه تیپ ۱. ۳ لیتری، ۱. ۵ لیتری و ۱. ۶ لیتری روانه بازار کرد. در سال ۲۰۰۲ ریو یک آپدیت بیرون داد و این نمونه به بازار ایران هم قدم گذاشت.

ریو این نسل که توسط شرکت سایپا مونتاژ می شد بر اساس پلت فرم مشهور فرد فیستا ساخته شد. موتور ریو براساس نوع DOHC سری B خودروهای فورد آمریکایی ساخته شده است. تغییراتی که در سیستم تعلیق و گیربکس این نسل ریو صورت گرفته است موجب بالا رفتن سیستم شتاب آن شده است.

در سالهای ۸۴ تا ۹۱ شمسی شرکت سایپا شروع به بومی سازی آن نمود. موتور ریو یک چهار سیلندر ۱۵۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ باعث شده است صفر تا صد آن ۱۱ ثانیه شود. این موتور توان تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتون متر گشتاور را دارد.

جدول مشخصات فنی کیا ریو 2017
نوع موتور1. 6 لیتر، درون خطی 4
حجم موتور1591 سی سی
سیلندر / سوپاپ16 سوپاپ با زمان بندی CVVT
تنفس موتور
حداکثر قدرت138 اسب بخار
حداکثر گشتاور123 پوند فوت @ 4850 دور در دقیق
جعبه دنده6 سرعته دستی یا اتوماتیک از نوع اوردرایو خودکار Sportmatic
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 100 کیلومتر9. 4 ثانیه
حداکثر سرعت171 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی6. 4 لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
سیستم فرمانبرقی
نوع بدنهسدان
نوع رینگآلومینیومی
نوع شاسییکپارچه
ترمز جلو و عقبدیسکی

 

باتری کیا ریو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی امکانات و آپشن های ریو

%name نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

کیا ریو یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت در بازار ایران به حساب می‌آید بنابراین نباید انتظار زیادی از سایپا ریو در این حوزه داشت. به هر روی مهمترین آپشن‌های رفاهی ایمنی کیا ریو در نسخه اتوماتیک به شرح زیر خواهد بود:

ترمز ضد قفل ABS، چراغ مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با شش اسپیکر و چنجر پنج‌تایی، تهویه دستی، صندلی‌های جلو شش حالته دستی، روکش صندلی پارچه‌ای.

صفحه نمایش لمسیدارد (4. 3 اینچی)
سنسور جلوندارد
سنسور عقبدارد
سیستم صوتیدارد (با 6 بلندگو)
تنظیم شیب تلسکوپیدارد
کنترل پایداریدارد
فناوری بی سیمدارد (بلوتوث)
کروز کنترلدارد
سیستم تهویهدارد
نقشه خواندارد
قابل تنظیم صندلیدارد ( در 6 جهت)
سیستم ضد قفل ترمز (ABS)دارد
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)دارد
مدیریت پایداری خودرو (VSM)دارد
هیل شروع کمک کنترل (HAC)دارد
سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS)دارد
نمایشگر هدآپندارد
کیسه هوادارد
دوربین 360 درجهندارد
ایزو فیکسندارد
سانروفندارد

    دانلود دفترچه راهنمای ریو 

    نقد و بررسی طراحی ظاهری کیا ریو

    کیا ریو2018 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
    نقد و بررسی طراحی ظاهری کیا ریو

    ریو طراحی قدیمی دارد. اما در بررسی ریو باید سال تولید و کلاس این خودرو را هم در نظر گرفت. ریو در کلاس سدان کوچک شهری در ایران ارائه شد که رقیبی مانند پراید داشت. پراید در آن زمان هنوز کیفیت خوبی داشت و مردم طبقه‌ی متوسط از آن استقبال می‌کردند. ریو اما با ظاهری بهتر از پراید در همان بازه‌ی قیمتی، نام و آوازه‌ی کیا و کشور کره‌ را هم به دنبال می‌کشید.

    اگر طراحی ظاهری کیا را با نمونه‌های جدید تولیدی سایپا مانند تیبا، ساینا و امثال آن مقایسه کنید متوجه می‌شوید که طراحی ظاهری این خودرو، هارمونی و هماهنگی خاصی داشته و ظاهری دوست‌داشتنی دارد و هنوز هم در مقایسه با این تولیدات جدید، ظاهر بهتری دارد.

    بررسی طراحی داخلی ریو

    research 636796015485794717 thumb 620 350 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
    بررسی طراحی داخلی ریو

    با اولین بررسی کابین کیا ریو تمامی فاکتورهای لازم جهت حس یک خودرو ارزان قیمت و سطح پایین در مقابل شما قرار خواهد گرفت که البته در این رنج قیمت چندان هم دور از انتظار نیست. طراحی داشبورد و کنسول میانی آن بسیار ساده و قدیمی صورت پذیرفته اما در مقایسه با محصولاتی همچون تندر ۹۰ اندکی خوشایندتر جلوه می‌کند.

    طرح مستطیل شکل دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی و همچنین شکل غربیلک فرمان سه شاخه بر قدمت نسبتا بالای طراحی داخلی این خودرو صحه می‌گذارند و نکته چندان مهیجی در قبال آنها نمی‌توان بر زبان آورد.

    رودری‌ها و داشبورد از پلاستیک سخت و خشک باکیفیت نه چندان بالا ساخته شده و از لمس آنها حس جالبی در ذهن رقم نخواهد خورد. فرم صندلی‌ها نیز نسبتا ساده بوده و شاید در مسافرت‌های طولانی کمی ناراحت‌کننده باشد.

    با این حال کابین ریو از نظر گنجایش تقریبا جادار و راحت بوده و می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را با حداقل محدودیت درون خود جای دهد. به طور کل طراحی داخلی و کابین کیا ریو از لحاظ کیفی و نوع طراحی چنگی به دل نمی‌زند اما نسبتا جادار بوده و در مقایسه با اکثر رقبای مشابه در یک سطح قرار می‌گیرد.

    بررسی طراحی بیرونی ریو

    Kia Rio 6 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب
    برررسی طراحی نمای بیرونی کیا ریو

    در نمای جلو چراغ هایی به شکل چهار گوش را می بینیم که در دو طرف جلوپنجره قرار گرفته و نسبتاً باریک هستند. سپر نیز بسیار ساده است و در قسمت پایین ورودی‌های هوا به اضافه چراغ‌های مه شکن به ساده‌ترین شکل ممکن قرار گرفته‌اند که همراه با سایر عناصر نمای جلو چهره تقریباً بشاش و بامزه این سدان خانوادگی جمع و جور را نشان می‌دهند.

    وقتی از زاویه جانبی به ریو نگاه می کنید، متوجه خواهید شد که فریم پنجره‌ها به صورت تقریبا نیم‌دایره طراحی شده و اثر چندانی از خطوط حجمی و برجسته روی پروفیل جانبی به چشم نمی‌خورد. با این حال حجم دهی جزئی سبب شده تا فرم کلی بدنه تا حدودی از سادگی خارج شود.

    در نمای عقب شاهد طراحی چراغ ها متناسب با انواع جلو هستیم که اندازه نسبتا بزرگی دارند و دو طرف درب صندوق را اشغال می کنند. سپر عقب، مانند همتای خود در جلو، کاملاً ساده طراحی شده است و ظاهری هماهنگ با سایر عناصر ایجاد می کند.

    در کل طراحی بیرونی کیا ریو مونتاژ شده توسط سایپا در مقایسه با سدان های امروزی حرفی برای گفتن ندارد اما با توجه به اینکه همچنان شاهد تولید و عرضه محصولات نسبتا قدیمی مانند پژو 405 و پارس تندر 90 و … هستیم. بنابراین نمی توان ظاهر کیا ریو را نسبتاً مناسب و قابل قبول دانست.

    مزایا و معایب کیا ریو

    مهمترین مزیت کیا ریو شتابگیری نسبتا مطلوب آن در قیاس با رقبا است که چالاکی مناسبی را برای این محصول کره‌ای رقم می‌زند. استهلاک کم، مصرف سوخت متعادل و فرمان نرم از جمله دیگر نکات مثبت کیا ریو به حساب می‌آیند. در زمینه نقاط ضعف نیز می‌توان به کیفیت نامطلوب متریال کابین، نفوذ صدای پیشرانه به داخل و قدرت ترمزگیری نه‌چندان مطلوب اشاره کرد.

    نقاط ضعف ماشین ریو

    2003 2005 Kia Rio نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    1- رینگ و تایر های کوچک

    یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی می‌گذارد و بزرگ‌ترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواری‌های جاده به داخل کابین ذکر کرد که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

    به این مورد شما تایرهای کم عرض ۱۷۵ و فنربندی سفت ریو را اضافه کنید و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهید شد. البته که این مورد یک مشکل حاد نیست و پس از خرید ریو می‌توانید با تعویض رینگ و استفاده از تایرهای ۲۰۵، این مشکل را برطرف نمایید.

    2- ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب

    01 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    شاید خیلی‌ها به این مورد توجه نکرده باشند و اصلاً آن را به عنوان یک ایراد برای ریو نبینند، ولی موضوع کاملاً جدی است و اکسل عقب این خودرو، ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد.

    شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال می‌خواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی راننده‌ها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگ‌هایی انواع و اقسام مانورها را اجرا می‌کنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند.

    3- ظرفیت کم باک

    همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، کیا ریو به یک باک با ظرفیت ۴۵ لیتر مجهز شده است که مخصوصاً در رانندگی شهری، قطعاً شما را اذیت خواهد کرد و باید بیشتر از یک خودرو با ظرفیت باک کافی به پمپ بنزین مراجعه کنید.

    البته در سفر، چون مصرف سوخت ریو زیر ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست، این موضوع خیلی به چشم نخواهد آمد. استفاده از یک باک مثلاً ۶۰ لیتری می‌توانست این مشکل را به راحتی حل کند.

    4- صدای موتور در داخل کابین

    research 636796015508376326 thumb 620 350 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    این مورد یکی از مواردی است که متاسفانه در اکثر خودروهای ایرانی شاهد آن هستیم و تقریباً، همه به آن عادت کرده‌اند و به نوعی، مثلاً با نصب سیستم صوتی خوب با آن کنار می‌آیند! در سرعت‌های بالای ۱۲۰ و دور موتور بالای ۴ هزار، صدا بسیار بیشتر می‌شود و حتماً باید سیستم صوتی خودرو را روشن کنید! البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کرده‌ایم، کابینی بهتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.

    5- ترمزهای نسبتا ضعیفی دارد

    سیستم ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های هر خودرو محسوب می‌شوند و متاسفانه، خودروسازهای ایرانی تقریباً در تمام مدل‌های خود، در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. شما تقریباً از همه مالکان ریو که بپرسید، از ترمزهای خودرو رضایت ندارند.

    نبود سیستم ABS هم به نوبه خود این مشکل را دو چندان کرده است. شاید دلیل استفاده از رینگ کوچک ۱۳ اینچی از سوی سایپا برای این خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زیرا هر چقدر قطر رینگ بزرگ‌تر باشد، فاصله مرکز چرخ تا زمین افزایش می‌یابد و در نتیجه، گشتاور مخالفی که از طرف زمین به چرخ (یا بهتر بخواهیم بگوییم به ترمز) وارد می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد.

    از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن جرم رینگ، ممان اینرسی (گشتاور لختی) چرخ هم افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو، اگر سیستم ترمز خودرو ضعیف طراحی شده باشد، می‌توان با کوچک کردن رینگ، تا حدودی این مشکل را حل کرد. البته برخی راننده‌ها و مالکان این خودرو گفته‌اند که با تعویض تایرها، مشکل ترمزشان هم تا حدودی حل شده است.

    نقاط قوت کیا ریو

    large 16433 rio31.0t gdi48vimt نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    1- شتاب بالای موتور

    ریو با داشتن موتور ۹۷ اسب بخاری و وزن ۱۰۴۰ کیلوگرمی از شتاب بیشتری نسبت به نسل قبلی خودروهای کیا برخوردار است. هر راننده ای که تجربه رانندگی با ریو را داشته از شتاب بالای آن شگفت زده شده است.

    2- کیفیت بالای قطعات

    در این خودرو با توجه به اینکه خودرویی کره ای است قطعات با کیفیت و خوبی بکار رفته است. در مقایسه با رقبای خود در خودروهای داخلی از برتری بالایی در قطعات و لوازم یدکی برخوردار است.

    3- تهویه مطبوع عالی

    تهویه و کولر این خودرو از کیفیت بالایی برخوردار است و با روشن کردن سیستم تهویه به راننده احساس طراوت داده و ابدا به موتور خودرو فشاری وارد نمی شود و این بدلیل ارتقاء کیفیت ماشین است.

    بررسی ماشین کیا ریو از نظر ایمنی

    0Screen Shot 1397 10 23 at 7.16.29 PM نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    ریو از موسسه ی استاندارد یوروانکپ( EuroNCAP) موفق به دریافت 3 ستاره‌ی ایمنی شده است. در بررسی ریو و در بخش امکانات ایمنی این خودرو باید به این نکته توجه کرد که ریو فاقد کیسه‌ی هوا است.

    این موضوع از کمپانی مانند کیا حقیقتا انتظار نمی‌رود. ریو در قسمت‌های جانبی استحکام نسبتا خوبی دارد. سیستم ترمز این خودرو در قسمت جلو، دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب کاسه ای است.

    نبود سیستم ترمز ABS هم از نکات قابل توجه این خودرو است. کیا ریو مجهز به سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، قفل مرکزی و ریموت است. در مجموع به دلیل نداشتن ترمز ABS و کیسه‌ی هوا که از اصلی‌ترین نکات استاندارد ایمنی خودرو هستند، نمی‌توان ریو را خودرویی ایمن دانست.

    تجربه ماشین سواری با ریو

    xmaxresdefault 1 2.jpg.pagespeed.ic .EjSGyKXvgW نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    ریو سواری نرمی دارد. ورود صدای موتور به داخل کابین را می‌توان با یک سیستم صوتی خوب پوشش داد و از آن چشم‌پوشی کرد. اما این خودرو مناسب هیجان و سرعت نیست. در بررسی ریو باید این نکته را در نظر گرفت که این خودرو، یک سدان کوچک شهری است که برای یک خانواده‌ی کم جمعیت، گزینه‌ای خوب و مناسبی است.

    ریو خودرویی اقتصادی است که راننده را زیاد به دردسر نمی‌اندازد. با ریو هم سروکارتان کم به پمپ بنزین می‌افتد و هم به تعمیرگاه! عملکرد خوب گیربکس این خودرو در هنگام تعویض دنده‌ها و هماهنگ شدن آن با پیشرانه، باعث شتاب گیری خوب این خودرو است.

    نکته‌ای که در بسیاری از خودروهای هم‌‌کلاس و هم‌رده‌ی ریو به چشم نمی‌خورد. در این میان از عملکرد خوب سیستم کلاچ نرم این خودرو هم نباید به راحتی گذشت. سواری ریو در جاده‌ها نسبتا خوب است. سبکی و ابعاد کوچک این خودرو هم مزایای خاص خودش را دارد. در مجموع می‌توان ریو را خودرویی خوب در کلاس خودروهای میان رده به حساب آورد.

    بررسی خرید فروش کیا ریو در بازار

    کیا ریو مونتاژ سایپا یکی از محبوب‌ترین سدان‌های اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت بازار ایران به شمار می‌آید که علی رغم توقف تولید آن در حدود هشت الی 9 سال پیش، اما همچنان نمونه‌های دست دوم این خودرو از محبوبیت بالایی در بازار برخوردار بوده و همواره مشتریانی حاضر به خرید نمونه‌های سالم‌تر این محصول خواهند بود. بنابراین می‌توان وضعیت فروش کیا ریو در بازار ایران را نسبتا پر رونق و گرم ارزیابی کرد.

    آیا کیا ریو ارزش خرید دارد؟

    کیا ریو 2012 نقد و بررسی خودروی کیا ریو | مزایا و معایب

    ریو یک خودروی خانوادگی مناسب برای افرادی است که یک خودروی با کیفیت قدیمی را به خودروهای صفر کیلومتر و بی کیفیت این روزهای صنعت خودرو ترجیح می دهند. باید پذیرفت یک خودروی دست دوم ریسک هایی را دارد و خرابی برخی قطعات با طول عمر بالاتر اجتناب ناپذیر است اما در صورت دقت در خرید خودرو و دریافت مشاوره از افراد خبره میتوانید از خرید خود رضایت داشته باشید.

    با توجه به رده قیمتی و رقبای این خودرو، می توان گفت ریو دارای عملکرد فنی رضایت بخشی است و شاید هیچ کدام از خودروهای هم قیمت، ارزش خرید ریو را نداشته باشند. به هر حال سلیقه و در نظر گرفتن معیارهای شخصی نیز در انتخاب موثر است. ریو در فروردین ماه ۱۴۰۱ با توجه به مدل، دنده ای یا اتوماتیک بودن و شرایط خودرو با قیمتی بین ۹۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان در بازار یافت می شود. از رقبای هم رنج قیمتی ریو می توان به هیوندای ورنا، پروتون ویرا، تیپ پایه رنو L90 و پژو ۲۰۶ SD اشاره کرد.

    فیلم تست و بررسی ظاهری و مشخصات ریو

     

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    10 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    رضا
    رضا
    1 سال پیش

    با سلام بنده بعنوان کسی که یکساله خودرو ریو مدل ۹۰ زیر پامه فقط میتونم سه تا اشکال اساسی از ریو بگیرم 1:ترمزی که ترس و عدم اطمینان رو به وضوح حس میکنی 2:آینه سمت راننده دقیقا نقطه کورش قسمت گلگیر عقبه یعنی نیاز شدید به نصب یک آینه محدب روی آینه فابریکش دارید والا تصادف توی انحراف به چپتون حتمیه 3:بزرگترین ضعفش سیمکشی ضعیفشه یعنی اگر کوچکترین اتصالی داشته باشه و فیوزتون حتی ۵ آمپر بیشتر از حد مجازش باشه فیوز نمیسوزه و باعث چسپیدن سیمهای نازکش به هم میشه(دقیقا بلایی که همین الان سر ماشینم اومده و فقط… خواندن ادامه ...

    لادی
    لادی
    در جواب  رضا
    1 سال پیش

    ترمز ماشین کن که عالیه و هیچ مشکلی در این ده سال دو‌برق وترمز پیدا نکرده

    Erf
    Erf
    1 سال پیش

    اتفاقا یوی از پرروهای ایران برای گاز دادن و لایی بازی سلطان ریو عه و خیلی از ماشین های بالاتر از خودش رو هم راحت میزنه جلوبندی محکم و بی صدا بعد ۱۵ سال کار و بدنه فوق العاده قوی(کل بدنه دوبله اس هزینه صافکاریش خیلی بالاس)شتابشم ک خوبه مصرفم بو میکشه پراید صفر نخرید ریو ۹۰ بخرید پولتون هدر نره

    منصور دینی
    منصور دینی
    1 سال پیش

    ریو به خاطر این میگن نخرید چون تعمیرگاه برو نیست واین به ضرر مکانیکها وماشینهای آشغال ایرانیه

    امید
    امید
    11 ماه پیش

    ریو خودرو نیست ریو عشقه

    سیامک
    سیامک
    10 ماه پیش

    الان ۱۵ ساله ریو دارم.ترمزهاش درسته ضعیفه .اصلا خرابی تو کارش نیست.شتابش عالیه.مصرف بنزین تو جاده صدی پنج و نیم هست.هر کی سوار میشه اول از همه به نرم بودن ماشین اشاره میکنه.واقعا کیفیت قطعاتش عالیه اصلا خراب نمیشن

    مهرداد
    مهرداد
    8 ماه پیش

    داخل جاده دنده 5 و سرعت 90 کیلومتر رفتم مصرفش به 4.7 رسید
    نمد کاپوت انداختم اصلا صدا داخل ماشین نمیاد
    اگر به ترمز فشار نیاری اصلا مشکلی پیش نمیاد داخل لایی کشی اتوبان صدر حتی خودروهای گرون قیمت رو گرفتم ولی فشار خیلی اورده بودم یهو ترمزش خالی کرد و شانس اوردم چیزی نشد

    کیارش
    کیارش
    7 ماه پیش

    کم استهلاک کم مصرف پرشتاب موتوروگیبرکس سگ جون بدنه مقاوم در کل یه چرخش میارزه ب ساینا و تیباوپرایدو… چندین ساله زیر پامه کلا با مکانیک خداحافظی کردم…تنها مشکلی که داره کابین نه چندان راحتشه

    کمالی
    کمالی
    6 ماه پیش

    سلام
    از سال 1385 من ریو دارم مدل 85 هست تنها نکته ای که خیلی باید بهش توجه کرد تعویض بموقع لوازم یدکی و مصرفی ماشین هست ماشین بسیار خوبی هست بسیار راضی هستم

    محمدی
    محمدی
    1 ماه پیش

    با سلام خدمت دوستان عزیز. من ماشینهای زیادی را داشتم و فروختم. به صراحت میشه گفت که بعد از 9 سال داشتن ریو، این ماشین به هیچ عنوان ترمز ضعیفی ندارد و درست برعکس فوق العاده ترمزهای قوی دارد. سیستم خنک گنندکی و گرم دهی آن در زمستان و تابستان عالی است. بسیار کم خرج و میکانیک نرو می باشد. خیلی شتاب عالی دارد و جوان پسند است. صندوق عقب بسیار جا داری دارد. کیفیت ضبط و باند فابریک آن واقعا چشم گیر است.بسیار نرم و سواری عالی دارد. مصرف بنزین بسیار پایینی دارد حتی در ترافیک. نقاط ضعف این… خواندن ادامه ...

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش