4.8
(2106)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی تویوتا راو4 و مزایا و معایب آن می پردازیم. در سال 2016 و در شرایطی که هنوز راوفورهای فیس قدیم در کشورمان حضور داشتند، ایرتویا پای نخستین فیس‌لیفت راوفور XV40 را به کشورمان باز کرد.

راوفور نیوفیس با طراحی متفاوت و جذاب‌ترش، بازار بسیار بهتری برای خودش دست و پا کرد. البته این فیس لیفت آنقدرها هم مهم نبود ولی از آنجایی که در چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و همچنین جلوپنجره، تغییرات محسوسی داشت، خیلی زود، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت.

%name نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4
نقد و بررسی تویوتا راو4

معرفی و بررسی تویوتا راوفور

معرفی و بررسی تویوتا راو۴ نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

شرکت تویوتا در نمایشگاه توکیو سال ۱۹۸۹ از طرح مفهومی (CONCEPT) اولین شاسی‌بلند کامپکت جهان رونمایی کرد که از ارتفاعی نزدیک به شاسی بلندهای بزرگ برخوردار بوده، اما ابعادی بسیار کوچک‌تر از آن‌ها داشت. این شرکت ژاپنی، نام RAV4 را برای شاسی‌بلند کوچک خود انتخاب کرد که مخفف عبارت Recreational Active Vehicle With 4-Wheel Drive بوده و به معنی «وسیله نقلیه تفریحی دارای چهارچرخ متحرک» است.

تویوتا سعی داشت با عرضه این محصول خلأ میان شاسی‌بلندهای بزرگ خود را با خودروهای سدان برطرف نماید به همین منظور در ساخت این خودرو دست به ابتکار جالبی زده و پلتفرم آن را از تویوتا کرولا و سیستم تعلیق آن را نیز از تویوتا سلیکا جی‌تی به عاریت گرفته است. اولین نسل از تویوتا RAV4 در سال ۱۹۹۴ به بازار ژاپن عرضه شد که توجهات بسیاری را به خود جذب نمود و پس از آن نیز راهی بازارهای جهانی شد.

در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس سال ۲۰۱۲، شرکت تویوتا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرد و در ماه مارس سال ۲۰۱۳ نیز آن را روانه بازار نمود. نسل چهارم RAV4 با تکیه‌بر طراحی زیبا، امکانات فراوان و پیشرانه پرتوان خود، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

این خودرو در سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفت جزئی (Minor Facelift) را تجربه کرد که جذابیت و فروش بیشتری را برای این خودرو به همراه داشت.

به‌طورکلی در طی این سال‌ها ۴ نسل از تویوتا راوفور به بازارهای جهانی عرضه‌شده است؛ البته نسل پنجم این خودرو نیز از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی عرضه شد.

فیلم تست و بررسی تویوتا راو ۴

ویدئوی زیر خودروی تویوتا راو۴ را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی تویوتا راوفور

نسل چهارم راوفور که با کد اتاق XA40 شناخته می‌شود، با پیشرانه‌های متنوعی راهی بازارهای بین‌المللی شده‌است که شامل سه پیشرانه بنزینی، سه پیشرانه دیزلی و همچنین یک پیشرانه هیبریدی می‌شود. از میان تمامی نمونه‌های نام برده شده، تنها موتوری که در مدل‌های حاضر در بازار کشور به‌کار رفته، یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر است که با کد 2AR-FE شناخته می‌شود.

مشخصات فنی موتور تویوتا راو۴

مشخصات فنی موتور تویوتا راو۴ نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

حداکثر توان تولید این موتور تنفس طبیعی برابر با ۱۷۷ اسب‌بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور است. چنین نیرویی از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز به قابلیت تیپ‌ترونیک به هر چهار چرخ این خودرو منتقل می‌شود تا RAV4 بتواند طی زمانی در حدود ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. درصورتی‌که علاقه فراوانی به رانندگی‌های تهاجمی و اسپرت دارید، بهتر است رنج قیمت تویوتا راوفور به‌سراغ رقبای تند و تیزتری همچون فولکس تیگوان بروید؛ زیرا راو 4 با وجود تمام توانایی‌های خود، در رده کراس‌اوورهای اسپرت و پرشتاب بازار دسته‌بندی نخواهد شد!

جدول مشخصات فنی تویوتا راو۴

نام خودروراو4
کلاس خودروJ Segment
حجم موتور (سی سی)2494 سی سی
تعداد و آرایش سیلندر4 سیلندر خطی مشتقیم
تعداد سوپاپ16
محور محرکدو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی
گیربکس(جعبه دنده)6 دنده اتوماتیک
حداکثر قدرت177 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور233 نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰9.7 ثانیه
حداکثر سرعت (km/h)200 کیلومتر برساعت
وزن (کیلوگرم)1780 
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر)4600 / 1845 / 1715 
مشخصات تایر235/55R18

باتری تویوتا راو4 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی تویوتا راو4

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی تویوتا راو4 نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

در بازار کشور ما تیپ‌های مختلفی از این خودرو حضور دارند که با توجه به نوع واردکننده، از امکانات متنوعی برخوردار هستند؛ البته همان‌طور که از یک کراس‌اوور میان‌رده شرکت تویوتا می‌توان انتظار داشت، حتی در تیپ‌ فول این خودرو نیز اثری از آپشن‌های مدرن و هوشمندی همچون سیستم کمک پارک، رادار نقطه کور، هشدار تصادف از عقب، کروز کنترل هوشمند یا دوربین 360 به چشم نمی‌خورد.

کنترل سرعت در سرازیری (DAC)، دو حالت‌ رانندگی اسپرت و اکو، سنسور و دوربین پارک، سیستم کمکی حرکت در سربالایی(HAC)، قفل الکترونیکی دیفرانسیل، سنسور باران(Rain Sensor)، سیستم کنترل فشار باد تایر(TPMS)، گرمکن صندلی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری خودرو(VSC) از مهمترین آپشن های تویوتا راو4 می باشد.

 دانلود دفترچه راهنمای تویوتا راو4

بررسی طراحی ظاهری تویوتا راو4

بررسی ظاهری تویوتا راو نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

طراحی نمای کلی تویوتا RAV4 نسل جدید، سرآغازی بود برای طراحی خودروهای جدید شرکت تویوتا که در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا اواخر ۲۰۱۷ به بازار جهانی عرضه شدند؛ البته شرکت تویوتا برخلاف کمپانی‌های آلمانی علاقه چندانی به استفاده از یک زبان مشترک در تمامی محصولات خود نداشته و سعی دارد به‌وسیله تولید خودروهایی با طراحی متفاوت، طیف وسیعی از خریداران را به‌سوی خود جذب نماید.

طراحی بیرون تویوتا راو4

طراحی بیرونی تویوتا راو4 نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

خطوط حجیم روی سپر، حالت کشیده چراغ‌ها و همچنین جلوپنجره باریک این خودرو شباهت زیادی به تویوتا CHR دارد، اما نسبتا ساده‌تر و خندان‌تر از این خودرو به نظر می‌رسد. به علاوه در این خودرو فلاپ‌های بزرگ‌تر و رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی می‌بینید که ظاهر این خوردو را کمی جوان‌تر از نسل قبل می‌کند. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد تغییراتی کوچکی هستیم. این شرکت تنها با طرح چراغ‌ها و اضافه کردن دفیوزر به سپر عقب اکتفا کرده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که تویوتا راو 4 از آن بهره می‌برد فضای بسیار گسترده صندوق عقب است که ۱۰۷۶ لیتر گنجایش دارد. به علاوه اگر به حجمی بیش از این نیز احتیاج داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب به حجم ۲۰۶۷ لیتر دست پیدا کنید.

طراحی داخل تویوتا راوفور

طراحی داخلی تویوتا راو4 1024x557 نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

فضای داخلی تویوتا راو 4 از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. بطوریکه در اغلب قسمت‌های آن پوشش چرمی بکار رفته است. اما در مقایسه با رقبایی همچون کیا اسپورتیج QL اندکی قدیمی و ناهناهنگ است.

صندلی‌‌های این خودرو طراحی اسپورتی دارد و در ردیف جلو 6 حالته برقی برخوردار است. صندلی‌های ردیف عقب خودرو بسیار راحت هستند و فضای آنها به نحوی طراحی شده است که حتی افراد قد بلند نیز مشکلی از جهت فضای پا و سر و خود نخواهند داشت. به علاوه سرنشینان عقب خودرو می‌توانند با استفاده از دسته اهرمی که در کنار صندلی قرار داده‌شده، پشتی صندلی‌های خود را در سه حالت مختلف تنظیم کنند.

بخش پایین داشبورد چرمی می‌باشد که در ترکیب با چرم مورد استفاده در صندلی‌ها، دسته‌دنده، فرمان و ترمزدستی و… حس بسیار مثبتی را به سرنشینان تویوتا راو 4 القا می‌کند. نمای کلی داشبورد این خودرو تا حدودی به کرولا 2017 شباهت دارد و کاربر می‌تواند به سادگی آپشن‌های مختلف از جمله مانیتور اندروید راو 4 روی داشبورد نصب کند.

مزایا و معایب تویوتا راو4

مزایا و معایب تویوتا راو4 1024x640 نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

نمونه فیس‌لیفت نسل چهارم تویوتا راو 4 یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات تویوتا در جهان محسوب می‌شود که به‌واسطه فعالیت‌های شرکت ایرتویا از سال 2016 در بازار کشور ما نیز حضور یافته است. در حال حاضر طراحی نمای ظاهری و داخلی این خودرو کمی بیش‌ از حد ساده و قدیمی به‌نظر می‌رسد؛

این مسئله در کنار ورود رقبای قدرتمندی همچون فولکس‌واگن تیگوان، نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس، موجب کاهش فروش نسل چهارم تویوتا راو 4 و درواقع کاهش ارزش خرید این خودرو شده‎است.

البته نباید منکر شد که تویوتا راو 4 یک کراس‌اوور جادار، کم‌دردسر و کم استهلاک است، اما در حال حاضر اغلب مشتریان گزینه‌های مدرن‌تر و متنوع‌تری را پیش روی خود دارند و کمتر کسی به RAV4‌ ساده و کم‌آلایش توجه می‌کند.

مزایا تویوتا راو4

  • نسخه هیبریدی: این مورد بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های راو ۴ نسبت به رقبا است. البته نیسان روگ را باید فاکتور گرفت زیرا آن نیز دارای نسخه هیبریدی است.
  • مصرف سوخت فوق‌العاده: حتی بدون خرید نسخه هیبریدی راو ۴ بازهم به مدل‌هایی خواهید رسید که در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۹ لیتری داشته و برای خودرویی در این کلاس کاملاً خوب محسوب می‌شود.

  • فضای کابین کاملاً جادار: راو ۴ مزیت‌های فراوانی در فضاسازی کابین دارد. فضای پا و سر زیادی در جلو و عقب وجود داشته و صندلی‌های نیمکتی عقب که تا می‌شوند راحتی سرنشینان را افزایش خواهند داد. با تا کردن صندلی‌های عقب به فضای محفظه بار چشمگیری دست پیدا خواهید کرد.

  • سواری راحت و آرام: با اینکه راو ۴ به اندازه برخی از رقبای سرزنده‌تر خود سواری دینامیکی ندارد اما از نظر راحتی سواری می‌درخشد. سر و صدای سیستم به خوبی سرکوب شده و جاده‌های ناهموار اکثر اوقات نمی‌توانند تأثیر منفی بر کابین بگذارند.

  • ارزش فروش دوباره فوق‌العاده: هرچه باشد راو ۴ محصولی از تویوتا بوده بنابراین انتظار دارید که ارزش فروش دوباره این خودرو بالا باقی بماند.

معایب تویوتا راوفور

معایب تویوتا راو4 1024x576 نقد و بررسی تویوتا راوفور RAV4

  • ظاهر نه چندان دل‌چسب: علیرغم داشتن تریم اسپورت که باعث جذابیت نسبی می‌شود، اکثریت تریم های راو ۴ ظاهری کاملاً خسته کننده و پیش‌بینی پذیر دارند. کابین نیز همین‌گونه بوده و حتی تریم های لوکس این خودرو دارای کابینی پلاستیکی با صندلی‌های چرمی غیر متقاعد کننده هستند.
  • گران شدن سریع: با معرفی تریم پلاتینیوم، بهای آغازین این خودرو در آمریکا بیشتر از ۳۶ هزار دلار شده است. بدین ترتیب راو ۴ فول وارد قلمروی کراس اوورهای لوکس کامپکت می‌شود. به این نسخه اگر سیستم چهار چرخ محرک سفارشی را اضافه کنید راو ۴ می‌تواند به سرعت گران‌تر از رقبای خود شود.

  • سواری کمی ناهنجار: با اینکه سر و صدای جاده به خوبی سرکوب شده اما تنظیمات سیستم تعلیق برای راو ۴ مخصوصاً در تریم SE می‌تواند کمی سفت باشد. یکی از نویسندگان خودرویی می‌گوید تویوتا در پیچ‌ها چابک احساس شده و سفت است. این سفتی برای هندلینگ فوق‌العاده است اما روی سواری نرم تأثیر منفی دارد و با توجه به اینکه راو ۴ خودرویی خانوادگی است شاید مشتریان سواری نرم‌تر را در سفرهای طولانی ترجیح دهند.

وضعیت ایمنی تویوتا RAV4

همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، تویوتا RAV4 به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات کمپانی Toyota از امنیت بسیار بالا و بدنه مستحکمی برخوردار است؛ البته ناگفته نماند که در بخش تجهیزات ایمنی تفاوت‌های چشمگیری میان تیپ‌های مختلف تویوتا راو 4 به‌چشم می‌خورد.

در سال ۲۰۱۳ تویوتا RAV4 موفق شد 5 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی Euro NcaP دریافت کند؛ علاوه‌بر این در سال ۲۰۱۶ تویوتا راو 4 توسط سازمان ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) مورد بررسی قرار گرفت که حاصل آن کسب بالاترین امتیاز ایمنی این موسسه یعنی  TOP SAFETY PICK +بوده است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش