4.5
(244)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بسترن B30 و مزایا و معایب آن می پردازیم. بسترن B30 یک سدان اتوماتیک و اقتصادی از بهمن موتور است که تولید آن در ایران از سال 1396 آغاز شد.

بسترن B30 یک سدان چینی است که در سال 2015 معرفی شده و تولید آن همچنان توسط کمپانی فاو ادامه دارد. خودروسازی که همکاری نزدیکی با برندهای معروف همانند مزدا دارد که سبب پیشرفت فاو در زمینه تولید و طراحی خودرو شده است.

FAW Besturn B30 2016 2017 2 538x374 1 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30
نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

معرفی و بررسی کامل بسترن B30

36045 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

بسترن B30 یکی از محصولات گروه خودروسازی فاو (FAW) است که اولین بار به‌صورت یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودرو شانگهای 2011 به نمایش در آمد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، گروه صنعتی FAW بزرگ‌ترین خودروسازان چین محسوب می‌شود که در حال حاضر محصولات آن به بیش از 70 کشور جهان صادر می‌شود. این سدان خانوادگی جمع وجور که برپایه پلتفرم فولکس‌واگن جنتا (BQ32) شکل گرفته است، سرانجام در سال 2015 به بازار عرضه شد.

گروه صنعتی بهمن به عنوان نماینده رسمی شرکت فاو در ایران، که از سال 1392 اقدام به واردات مدل‌های B50 و B50F کرده‌است، پس از توقف تولید خودروهای مذکور در سال 1396 مدل B30 را جایگزین این سدان‌های قدیمی نمود. بسترن B30 از زمان عرضه خود به بازار طرفداران فراوانی را به سوی جذب نموده است و هم اکنون یکی از سدان‌های محبوب بازار کشور به‌حساب می‌آید.

فیلم معرفی بسترن بی 30

ویدئوی زیر از کانال پدال یک معرفی و نقد و بررسی مشخصات از خودروی بسترن B30 و توضیحات کامل درباره آن داده است. که تماشای آن کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی تخصصی مشخصات فنی بسترن B30

بسترن B30 به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده و از نظر قوای محرکه همانند اکثر رقبای خود است. بسترن برای انتقال قدرت این موتور به جعبه دنده های 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین مجهز شده است. این گیربکس سیستم Failure Protection دارد بصورتی که در صورت خرابی گیربکس راننده می‌تواند بدون آسیب به این مجموعه با سرعت کم خود را به تعمیرگاه برساند.

مصرف سوخت بسترن B30 به طور میانگین 7 لیتر در صد کیلومتر است، که برای فضای شهری تا 8.5 لیتر می رسد. در فضای جاده ای نیز حدود 6 لیتر خواهد بود. البته این ارقام روی کاغذ است و با توجه به کیفیت بنزین وطنی، در واقعیت بالاتر است.

مشخصات موتور بسترن بی 30

عکس موتور بسترن B30 1024x683 1 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

بسترن B30 از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال کند.

همانطور که مشخص است موتور این خودرو هم حرفی برای گفتن ندارد چرا که آریزو 5 با داشتن موتور 1.5 لیتری قدرتی برابر با 116 اسب بخار تولید می کند. البته باید گفت موتور این خودرو هم به تبعیت از پلت فرمش از محصولات رده خارج فولکس واگن می باشد که سالهای متمادی در فولکس واگن هایی که در چین تولید می گردید، مورد استفاده قرار گرفته است.

امتیاز این موتور پس از اینکه از تولید فولکس واگن خارج گردید به فاو فروخته شد.تنها نکته برجسته پیشرانه این خودرو استفاده از زنجیر تایم بجای تسمه تایم می‌باشد که علاوه بر کاهش صدا، دیگر نیازی به تعویض ندارد و بصورت مادالعمر قابل استفاده می باشد.

جدول مشخصات فنی بسترن B30

مشخصاتحجم / میزان / تعداد
محور محرکدیفرانسیل جلو
حجم موتور۱۵۹۸ سی سی
نوع موتورCA4GB16 بنزینی
تنفس موتورطبیعی
حداکثر قدرت۱۰۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۱۵۵ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب۱۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
انتقال قدرت۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی۶.۷ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۵
سیستم فرمانبرقی
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبمیله پیچشی
نوع بدنهسدان جمع و جور
نوع رینگآلومینیومی
نوع شاسییکپارچه
ترمز جلودیسکی خنک‌شونده
ترمز عقبدیسکی

 

باتری بسترن بی 30 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های بسترن b30

8bhknmkr d8z9 fuat ex8v47ookezd نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

بسترن بی ۳۰ به تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، نمایشگر لمسی هفت اینچی، رهیاب، دوربین ‌عقب، بلوتوث، USB، نمایش خطوط پارک با حرکت فرمان، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، صندلی عقب تاشونده، روکش صندلی چرم و پارچه، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده.

    دانلود دفترچه راهنمای بسترن b30

    بررسی طراحی ظاهری بسترن B30

    research 636745134985098856 thumb 620 350 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

    بسترن B30 که بر روی پلتفرم فولکس واگن “بورا”با نام PQ32 استوار گردیده، از ظاهری نسبتا گیرا و مدرن به ویژه در نظر مشتری ایرانی، بهره می‌برد.

    بسترن B30 دارای ابعادی به طول 4625 میلیمتر، عرض 1790 میلیمتر و ارتفاع 1500 میلیمتر است. همچنین حدفاصل بین محورهای جلو و عقب این خودرو معادل 2630 میلیمتر است. جالب است بدانید که ابعاد B30 اندکی بزرگتر از مدل B50 است. در مجموع با توجه به شاخصه های طراحی بدنه بسترن B30 می‌توان در این قسمت نمره قبولی را در کارنامه آن ثبت کرد و آن را در زمره سدان‌های زیبا به حساب آورد.

    ظاهر نمای بیرونی بسترن بی سی

    39193 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

    بسترن B30 در نمای روبرو، دارای هماهنگی مناسبی میان عناصر تشکیل دهنده چهره بوده و تناسبی جذاب بین اندازه و طرح جلوپنجره با شکل و شمایل چراغ‌ها، در این بخش به چشم می‌خورد.

    جلو پنجره به صورت یک شش ضلعی نامتوازن طراحی شده که چهار میله افقی براق کروم رنگ درون آن از سویی به سوی دیگر امتداد یافته‌اند. ضمناً پس زمینه سیاه رنگ اطراف جلو پنجره را پوشانده و تا کناره‌های چراغ‌ها گسترش یافته است.

    طراحی سپر جلو به صورت همرنگ با بدنه بوده و چراغ‌های روشنایی در روز به همراه دریچه‌های هواکش در هر دو انتهای پایینی آن به چشم می‌خورد. در مجموع چهره B30 را می‌توان جوان‌پسند، تهاجمی و زیبا قلمداد نمود.

    با وجود آنکه نمای جانبی بداعت و جلوه‌ی طراحی قسمت جلویی B30 را ندارد، اما چندان هم ساده نبوده و در آن از خطوط حجم دهنده استفاده شده که یکی از انتهای چراغ جلو تا انتهای گونه عقبی امتداد یافته و دیگری در ناحیه پایینی دربها به صورت یک تورفتگی خودنمایی می‌کند.

    رینگ‌های این خودرو از نوع ۱۶ اینچی بوده و دارای طراحی پنج پر ساده هستند. همچنین آینه‌های بغل همراه با چراغ راهنما و به صورت همرنگ با بدنه عرضه می‌شود.

    نمای پشت بسترن B30 به هیچ عنوان قابل قیاس با نمای روبرو نیست. در این بخش چراغ‌های نسبتاً بزرگ عقب به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که حالتی اخم آلود داشته و گویی برای خودروهای پشت سر خط و نشان می‌کشند.

    البته یک چنین خشونتی را می‌توان در نمای جلوی خودرو نیز احساس کرد. سپر عقب بسیار ساده طراحی شده و در بخش زیرین آن یک قطعه پلاستیکی سیاه رنگ جا خوش کرده است که چراغ های شب نما را در دو انتهای آن می‌توان مشاهده نمود.

    طراحی داخل کابین بسترن B30

    article 636795468405531307 thumb 960 542 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

    با ورود به کابین بسترن B30 با یک داشبورد و کابین کاملاً ساده مواجه می‌شویم و یقیناً طراحی بسترن B50f در داخل کابین جذاب‌تر از مدل B30 است. ولی از نظر سطح امکانات در رده خوبی قرار دارد و روی آن سیستم کنترلی ESP، تنظیم برقی آینه‌های کناری، سانروف و کروز کنترل نصب شده است.

    صفحه نمایش بزرگی که در وسط داشبورد میانی قرار دارد، به زبان فارسی است و نقشه شهرهای ایران را نیز در خود دارد و کار با آن بسیار راحت است، بصورتیکه به سرعت توانستیم از قسمت‌های مختلف آن استفاده کرده و تلفن‌های هوشمند خود را به آن متصل کنیم.

    متریال داشبورد از جنس پلاستیک خشک و شکننده بوده که به واسطه تزیینات کرومی-نقره‌ای تا حدی از بروز احساسات منفی نسبت به آن کاسته شده است. همچنین چندین دکمه در دوطرف غربیلک فرمان، در پس زمینه ای به رنگ مشکی براق قرار گرفته‌اند که حس خوبی را به کاربر منتقل می‌نماید.

    شاید مهمترین ویژگی کابین B30، صندلی‌های خوش فرم و صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن باشد که تا حد زیادی از قدمت طراحی داشبورد این خودرو کاسته است.

    مزایا و معایب فاو بسترن B30

    قبل از مطالعه ادامه مطلب، پیشنهاد می شود ویدئوی زیر را برای درک مطلب اینکه چرا بسترن B30 بخریم یا نخریم، مشاهده نمایید.

    این خودرو دارای مزیت‌های همچون: عملکرد خوب گیربکس، امکانات خوب، گستردگی خدمات پس از فروش، طراحی بهتر نسبت به رقبا بهره می‌برد.

    در بحث نقاط ضعف می توان به توقف تولید، بازار دست دوم ضعیف اشاره کرد.

    معایب بسترن B30

    دانستن معایب بسترن b30 نیز به شما کمک می‌کند که با آگاهی و دید قبلی نسبت به خرید آن اقدام کنید.

    FAW B30 2 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

    • متریال بی کیفیت کابین

    چینی ها از دیر باز به استفاده از متریال بی کیفیت و پلاستیک خشک در کابین محصولات خود مشهور بوده اند. اما در سالهای اخیر برخی از محصولات هم رده بسترن B30 از کابین ها با کیفیت تر بهره می برند. اما بسترن B30 در استفاده از متریال با کیفیت خصاصت بیش از حدی نشان داده است بطوریکه پلاستیک سخت و خشک به مراتب در جای جای کابین به چشم می خورد.

    • هندلینگ پایین

    یکی از نکاتی که هر راننده‌ای روی آن حساس است، توانایی کنترل خودرو با استفاده از فرمان است. اگر فرمان یک خودرو بیش از حد سفت و سخت باشد، موجب دردسر و زحمت زیاد برای راننده می‌شود. همچنین در صورتی که فرمان بیش از حد نرم باشد نیز کار کردن با آن گرفتاری‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. از جمله معایب بسترن b30 می‌توان به نرم بودن بیش از حد فرمان این خودرو اشاره کرد. همین مسئله باعث می‌شود که کنترل کردن خودرو برای راننده تا حدودی چالش برانگیز باشد.

    • عملکرد ضعیف گیربکس

    یکی دیگر از معایبی که خودروی بسترن B30 از آن برخوردار است، به عملکرد نامطلوب گیربکس آن ارتباط پیدا میکند که موجب نارضایتی خریداران این خودرو شده است. شما هنگامی که در حال رانندگی با این خودرو هستید به هنگام تعویض دنده متوجه خواهید شد که به هنگام تعویض دنده واکنش ها با تاخیر انجام میشوند و تعویض دنده با تاخیر عوض میشود.

    در این باب میتوان گفت که این خودرو برای رانندگی در جاده ها عملکرد خوبی نخواهد داشت اما گزینه مناسبی برای استفاده شهری به حساب می آید و لازم به ذکر است که گیربکسی که برای این خودرو به کار رفته گیربکس شش سرعته می باشد و یک پوئن مثبت نسبت به گیربکس چهار سرعته به حساب می آید.

    • سیستم تعلیق خشک

    قتی که برای اولین بار در بسترن B30 بنشیند و چرخی با این خودرو بزنید به سرعت به سیستم تلیق خشک بسترن B30 پی خواهید برد چرا که بدلیل استفاده از مک فرسون مستقل با میل موج گیر در جلو  و سیستم تعلیق عقب میل پیچشی نیمه مستقل با میل موج گیر تمامی پستی و بلندی جاده به کابین و نهایتا به سرنشنیان منتقل می گردد.

    • شتاب متوسط بی 30

    پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت یک گزینه بسیار معمولی و تقریبا ضعیف محسوب می‌شود که گیربکس اتومات نیز باعث کندی آن می‌شود. اگر بی۳۰ مجهز به گیربکس دستی بود بیشتر می‌توانستید با آن کنار بیایید اما چنین پیشرانه‌ای با گیربکس اتومات چندان نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای بسترن بی 30

        330 620x328 1 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

        • فضای داخلی جادار

        داخل کابین بسترن B30، هم در صندلی جلو و هم در ردیف عقب صندلی‌ها فضای بسیار خوبی برای سرنشین‌ها تدارک دیده شده است. مشخصاً فضای پا برای سرنشین‌های عقب بسیار بالاست و یک فرد بالغ با قد حدوداً ۱۸۰ سانتی متر به راحتی می‌تواند در ردیف عقب نشسته و زانوهایش به صندلی جلو برخورد نکند. فضای سر هم برای تمام سرنشین‌ها بسیار خوب می‌باشد، به طور کلی بخواهیم بگوییم، با خرید بسترن B30 دغدغه‌ای از بابت فضای کابین نخواهید داشت.

        • طراحی زیبا نسبت به قیمت

        6 620x328 1 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

          بدون شک در میان سدان های ان بازه هم رده قیمتی، بسترن B30 را می‌توان زیباترین خودروی حال حاضر معرفی کرد. همان طور که گفتیم طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین انجام شده و در قسمت جلو، شاهد جلوپنجره بسیار زیبایی هستیم که در کنار چراغ‌های جلوی خشنی که این خودرو دارد، ظاهری خاص به B30 داده است.

          از دیگر موارد قابل توجه خودرو می‌توان به خطوط زیبا و چین‌های روی بدنه اشاره کرد که حس و حال اسپرتی به خودرو داده‌اند. به سادگی از کنار کاپوت عضلانی زیبای این خودرو هم نمی‌توان گذشت.

          • گستردگی خدمات پس از فروش رضایت بخش

          گروه بهمن تاکنون نمره های بالایی در ارزیابی های انجام شده از خدمات پس از فروش شرکت های ایرانی کسب کرده است. معمولاً مشتریان این شرکت از کیفیت خدمت رسانی نمایندگی ها ابراز رضایت می کنند.

          بهمن خودرو با وجود کنار گذاشته شدن B50F از برنامه تولید برای همیشه، همچنان از صاحبان خودروهای فروخته شده پشتیبانی می کند. البته قطعات B50F و کلاً برند فاو در شهرستان ها به آسانی سایر برندهای چینی یافت نمی شوند.

          وضعیت ایمنی بسترن B30

          hneg70ij0y9ki59ac6ak نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

          امکانات ایمنی بسترن B30 هم با توجه به کسب 5 ستاره ایمنی از CNCAP مناسب و قابل قبول می باشد.این خودرو بسته به تیپ های مختلف دارای 2، 4 و6کیسه هوا بوده و از سیستم های ترمز ABS +EBD، BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) در تمامی رده‌های آن به طور استاندارد بهره می برد.

          یکی از مواردی که به کسب 5 ستاره ایمنی از اداره استاندارد چین تاثیر گذاشته است استفاده از فولاد با استحکام بالا و همچنین ساختار 3H در بدنه خودرو می باشد.این نوع ساختار طراحی باعث جذب انرژی ناشی از ضربه وارده شده می‌شود و باعث می‌شود که باقی قسمت‌های خودرو از فرم و حالت خود خارج نشوند.

          تجربه رانندگی با بسترن بی 30

          f832f485 c118 422d a074 ed417243a860 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

          اولین نکته ای که در تست این خودرو جلب توجه می‌کند، صندلی های راحت و اتاق بزرگ خودرو است. چیدمان ساده و قابل قبولی دارد و از آپشنهای مناسبی برخوردار است. خودرو بسیار بی صدا و نرم روشن شد. گیربکس شش سرعته شرکت آیسن ژاپن بسیار نرم و دقیق عمل میکرد. فرمان برقی خودرو نیز عملکرد خیلی نرمی داشت.

          ولی در حرکت و ترافیک های شهری کمی احساس می شود تعویض دنده ها زیاد است و گیربکس خیلی دنده ها رو جابجا می کند. این خودرو شتاب گیری خوب و سواری نرمی  دارد، ولی کمی در قسمت عقب خودرو با توجه به تکنولوژی قدیمی استفاده شده در فنربندی کوبشهای دست اندازها کاملاحس می شد.

          کمی هم کفی صندلی‌های خشک و سفت است. کیفیت پلاستیک استفاده شده در داشبود و کنسول جلو هم خشک و بی کیفیت به نظر می‌رسد. صندوق عقب بسیار عمیق و جادار بود. خودرو دارای سیستم کیلس وآپشنهای بروز و خیلی خوبی بود.

          با توجه به برقی بودن فرمان خودرو و این مورد که نیرویی از موتور برای هیدرولیک فرمان گرفته نمی‌شود، نیروی ۱۰۶ اسب بخاری خودرو بسیار خوب حس می‌شود. البته گشتاور خوب این موتور ۱۵۵ نیوتن متر هم خیلی به کمک راننده می آید.

          بازار خرید و فروش بسترن بی 30 در کشور

          e 1 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

          همانطور که در ابتدا اشاره شد بسترن B30 فرصت حضور گسترده را در بازار ایران پیدا نکرد و عرضه آن با تیراژ بالا تاکنون آن طور که باید و شاید تحقق پیدا نکرده است. بنابراین عدم اطمینان مشتریان نسبت به آینده این خودرو چینی و تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن سبب شده تا عمده خریداران با تردید به سمت این محصول نسبتا مناسب چینی گام بردارند.

          در نتیجه با این تفاسیر باید اعلام کرد که وضعیت فروش بسترن B30 در ایران علی رغم محبوبیت این محصول چندان پرحرارت و پررونق نبوده و بازار معاملات آن از گرمایی در حد رقبایی همچون دنا پلاس بهره نمی‌برد. با این حال مالکان فاو بی30 معمولا برای فروش اتومبیل خود با مشکلات زیادی از جهت پیدا کردن مشتری مناسب روبرو نخواهند شد.

          در بازار دست دوم این خودرو، معمولاً کسانی که تجربه خرید خودروهای چینی را دارند به سراغ آن می آیند. اکثر افراد هم به توصیه مالکان B50F که احتمالاً از اقوام و آشنایان بوده اند، روی به خرید آن می آورند. اما از میان سایر خریداران، کم تر پیش می آید کسی به صورت خودجوش مشتری B50F باشد.

          آیا بسترن B30 ارزش خرید دارد؟

          1549440857255 نقد و بررسی مزایا و معایب فاو بسترن B30

          علی‌رغم معایبی که از این خودرو مورد بحث قرار گرفته اکثریت کاربران توافق دارند که بسترن b30 به نسبت قیمت و در بین خودروهای هم‌رده بسیار مجهز است و عملکرد قابل قبولی دارد. بسترن b30 در جدیدترین ارزیابی کیفی خودروهای سواری ۴ ستاره کیفی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کرده است.

          به‌طور کلی اگر از خرید و رانندگی با خودروهای داخلی خسته هستید و به دنبال یک گزینه جدید برای رانندگی هستید، بسترن b30 یک انتخاب نسبتا مناسب در ردیف قیمتی خودروهای اتوماتیک اقتصادی است و خیلی از نمونه‌های مشابه داخلی مانند دنا پلاس و نمونه‌های خارجی جک J5 قابلیت‌های بیشتری دارد.

          با این وجود اگر محدودیت بودجه برای خرید خودرو ندارید، قطعا گزینه‌های بهتر و با نواقص کمتری در بازار وجود دارد که می‌توانید از رانندگی آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

          نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

          بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

          عضو شوید
          آگاه شوید
          guest
          1 دیدگاه
          قدیمی ترین
          جدیدترین بیشترین رای
          فید بک نظرسنجی داخل متن
          مشاهده تمام نظرات
          جمال
          جمال
          1 سال پیش

          چسبندگی به زمین بسیار عالی تو رنج خودش نیست

          مشاوره رایگان و ثبت سفارش