4.7
(265)

بسیاری از ما در خانه‌هایمان وسایل برقی زیادی از جمله یخچال، لباس‌شویی، تستر، سشوار و. . . داریم. این وسایل غالباً برای زندگی روزمره ما حیاتی هستند؛ به همین دلیل ما باید از اختلالات الکتریکی که باعث سوختن وسایل برقی می‌شوند، جلوگیری کنیم.

علت سوختن لوازم برقی خانگی

همه ما در طول زندگی با لامپ های در حال سوسو زدن مواجه شده ایم و همچنین به تازگی با قطعی برق مداوم روبرو هستیم که به دنبال آن تاثیر مستقیم نوسان برق، روی وسایل خانگی رخ خواهد داد که گاهی این نوسانات مداوم منجر به بروز مشکلاتی در لوازم برقی می‌شوند.

BURNING HOME APPLINCES دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
دلیل سوختن وسایل برقی

دقت داشته باشید که شوک های الکتریکی زمانی رخ خواهد داد که جریان الکتریکی بوجود آمده در وسایل الکتریکی یک دفعه بالا و پایین (افزایش و کاهش) داشته باشند. این موضوع ممکن است علت های زیادی داشته باشد مثل مثل رعد و برق، الکتریسیته های ساکن، خیس بودن راه های سیم کشی شده به هر دلیلی، استفاده کردن از وسایلی که ولتاژ القایی بالایی دارند یا استفاده از دستگاه های پر مصرف برقی، مورد استفاده قرار دادن دستگاه هایی که مشکل فنی و یا دچار ایراد شدند که مصرف برق آن ها ثابت نیست و… که راه حل های آن ها را با هم آشنا می شویم.

همچنین بخوانید: علت نوسان برق منزل چیست؟

بسیاری از ما در خانه هایمان وسایل برقی زیادی از جمله یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تستر، سشوار و… داریم. این وسایل غالبا برای زندگی روزمره ما حیاتی هستند. به همین دلیل ما باید از اختلالات الکتریکی که باعث سوختن وسایل برقی می شوند جلوگیری کنیم.

قطع و وصل برق و نوسان برق می‌تواند تاثیر بدی روی لوازم برقی خانه داشته باشد و باعث سوختن و از بین رفتن لوازم برقی حساس و گران شود. در ادامه راهکارهای جلوگیری از سوختن لوازم خانگی را شرح می‌دهیم:

13990515 KHL KharidCharge EditProtectionPhoto 1.0 دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
راهکارهای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

راهکارهای جلوگیری از سوختن لوازم خانگی

جلوگیری از سوختن وسایل برقی با محافظ برق

  • برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از نوشانات برق، محافظ بخرید.
  • این کار سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی است.
  • محافظ‌ها مجهز به فیوزهایی هستند که در صورت اختلالات برقی، از وسایل برقی شما محافظت می‌کنند.

استفاده از GFCI

%name دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
استفاده از GFCI برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی
  • از این وسیله در حمام و آشپزخانه از GFCI استفاده می‌کنند.
  • دارای دکمه‌های قرمز و مشکی Test و Reset است که جریان برق داخلی و خارجی برای هر سوکت را کنترل می‌کند.
  • اگر جریان برق بیشتر از حد مجاز باشد برق توسط این وسیله قطع شده تا از سوختن لوازم برقی شما جلوگیری کند.

استفاده از سرچ استر یا برق گیر

برق گیر دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
برق گیر خانگی مانع سوختن وسایل برقی با رعد و برق می شوند
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رعد و برق زیادی دارد، از سرج ارستر یا برق‌گیر استفاده کنید.
  • از این وسیله برای محافظت از سوختن لوازم برقی ناشی از ولتاژ زیاد ناشی از عوامل خارجی یا تغییر جریانات داخلی استفاده می‌شود.
  • برق‌گیر جریان هادی و اضافی موجود در وسایل برقی را به زمین وصل می‌کند.

کلید  RCD

کلید محافظ جان نوعی کلید است که با مقایسه جریان فاز و نول کار می کند در واقع کوچک ترین تغییر در جریان فاز و نول سبب عمل این کلید می شود در برخی موارد که نول از زاه زمین به منبع بر می‌گردد یا به نوعی جریان نشت پیدا می کند این دستگاه در چند صدم ثانیه آن را قطع می کند تا از آتش سوزی یا برق گرفتگی جلوگیری شود پس نصب این کلید هم موثر است.

استفاده از جعبه فیوز

14000302000473 Test PhotoN دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
استفاده از جعبه فیوز برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

در واقع جعبه فیوز به قسمتی گفته می شود که سرخط تمام واحد های مسکونی در یک مکان از آن جا تغذیه می شود تا چند سال قبل استفاده از این جعبه رایج نبود اما امروزه یکی از اصلی ترین قوانین برق در ساختمان ها استفاده از جعبه فیوز است زیرا دارای مزیت های زیادی نیز است در واقع به جای خرید محافظ برای هر وسیله می توانید واحد خود را مجهز به این جعبه کنید در واقع ولتاژ تعیین شده برای جعبه فیوز ۲۴۰ ولت طراحی شده و این جعبه قبل از این که آسیبی به وسیله شما برسد از آن محافظت کرده البته باید نصب آن توسط یک متخصص انجام شود تا به صورت کاملا اصولی نصب شود.

  • به جای خرید چند محافظ، می‌توانید خانه خود را به یک جعبه فیوز مجهز کنید.
  • جعبه فیوز از نوسانات ولتاژی که از طریق سیم‌کشی خانه شما به وسایل برقی می‌رسد محافظت بیشتری می‌کند و خطر سوختن لوازم را کم میکند.
  • جعبه فیوزها برای پذیرش ۲۴۰ ولت طراحی شده‌اند و این بدان معناست که شما به دو فضای خالی برای نصب این دستگاه نیاز دارید.

محافظت از سوختن وسایل برقی با UPS

یو پی اس دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
محافظت از سوختن وسایل برقی با یو پی اس
  • دستگاه UPS یا منبع تغدیه اضطراری، دارای یک باتری یو پی اس یدکی است که در صورت قطع برق از آن استفاده می‌کند تا شما بدون قطع شدن ناگهانی برق بتوانید وسایل برقی خود را خاموش و یا از پریز بکشید.
  • UPS بیشتر برای محافظت از کامپیوترهای رومیزی در برابر قطع ناگهانی برق استفاده می‌شود.

دریافت خسارت سوختن وسایل برقی

خسارت دلایل و جلوگیری از سوختن وسایل برقی
پرداخت خسارت سوختن وسایل برقی

از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بوده است که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید، بیمه شوند.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت برق استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی است تا میزان حضور فیزیکی مشترکان در شرکت‌های زیر مجموعه توانیر کاهش یابد که تاکنون ۲۸ اقدام شناسایی شده و برای اکثر شرکت‌ها نیز تا پایان امسال قابل اجراست، اظهار کرد: یکی از این اقدامات بیمه خسارت به مشترکان است به گونه‌ای که همه مشترکان می‌توانند از طریق سامانه bimetavanir. org. ir موضوع دریافت خسارت از صنعت برق را پیگیری کنند.

همچنین بخوانید: محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر

سخن پایانی

یکی از راه حل های ممکن برای برخی از لوازمی که به طور یکنواخت از آن ها استفاده نمی شود خاموش کردن آن ها از سیم اصلی است که سبب می شود هنگام قطعی برق نیز مشکلی برای آن پیش نیاید به طور مثال زمانی که از سشوار استفاده نمی کنید لازم ‌نیست یک سره به برق باشد یا شارژر گوشی و…. .

پس با رعایت تمام موارد گفته شده در این دوره که لوازم برقی بسیار مهم و وجود آن ها بسیار ضروری است بهتر است به خوبی از همه آن ها محافظت کنید تا از صرف هزینه ی زیاد برای تعمییر یا خرید یک وسیله جدید جلو گیری کنید.

خسارت های ناشی از لوازم برقی همیشه مالی نخواهد بود بلکه ممکن است خسارت جانی نیز به همراه داشته باشد پس از سالم بودن آن ها مطمئن باشید و در دراز مدت به خوبی از آن ها محافظت کنید تا دچار هیچگونه خسارتی نشوید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش