4.2
(61)

سامانه خاموش – روشن(به انگلیسی: Start-stop system) در خودرو به سیستمی گفته می‌شود که به طور خودکار موتور درون‌سوز را روشن و خاموش می‌کند تا با کاهش زمان کار در جای خودرو اندازه مصرف سوخت را کاهش دهد. در خودروهای غیر الکتریکی به این سیستم میکروهیبرید می گویند. نصب دو سنسور روی جعبه دنده و بوستر، خاموش شدن خودرو در هنگام توقف و حرکت آن با کلاچ را امکان‌پذیر می‌کند.

start stop engine سیستم استارت استاپ یا خاموش روشن

 ترافیک روزمره در شهرهای بزرگ و متوقف شدن خودروها در ترافیک و پشت چراغ های قرمز با موتور روشن باعث شد کارخانه های خودروسازی اقدام به تولید خودروهایی با فناوری خاموش روشن نمایند.

 این فناوری کمک می کند مصرف سوخت و تولید آلاینده زیست محیطی توسط خودروهای کاهش یابد.

با توجه به مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در مورد انتشار آلاینده های وسایل نقلیه موتوری ، تولید کنندگان خودرو نیز به طور فزاینده ای سیستم های هوشمند خاموش-روشن را در تولید خود مورد توجه قرار می دهند.

عملکرد خودروهای استارت استاپ بسیار ساده است.

به این صورت که با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، موتور خاموش می شود که دنبال اون مصرف سوخت هم پایان می یابد و در ادامه با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور در سریعترین زمان ممکن روشن می شود تا راننده بدون وقفه به حرکت ادامه دهد.

این عملکرد به گونه ای است که راننده و سرنشین متوجه این فرآینده خاموش و روشن شدن نمی شوند.

بر این اساس وظیفه یک باتری در خودروی استارت -استاپ بسیار دشوارتر از وظیفه متداول تامین انرژی در یک خودروی معمولی می باشد.

اگر راننده در چراغ راهنمایی متوقف شده و دنده در حالت خلاص قرار گیرد ، سیستم حرکت موتور را متوقف می کند.

اگرچه موتور و به همین دلیل منبع اصلی برق برای همه سیستم ها خاموش است ، اما همه مصرف کنندگان و سیستم برقی خودرو هنوز منبع تغذیه ای دارند. تغذیه جریان برق توسط باتری وسیله نقلیه تأمین می شود.

به محض فعال شدن کلاچ ، سامانه خودکار خاموش-روشن مجدداً موتور را شروع می کند.

در مورد وسایل نقلیه با جعبه‌دنده دوکلاچه، سامانه خاموش-روشن خودرو تنها با ترمز کار می کند. اگر وسیله نقلیه متوقف شده باشد و پای راننده روی پدال ترمز باقی بماند ، سیستم خاموش- روشن اتوماتیک موتور را خاموش می کند. وقتی ترمز رها شد، موتور دوباره توسط این سیستم  شروع به کار می کند.

سنسورها سامانه اتوماتیک خاموش-روشن را کنترل می کنند

یک سیستم خاموش-روشن اطلاعات خود را در مورد وضعیت رانندگی از سنسورهای مختلف به دست می آورد. سنسور دنده خلاص ، سنسور سرعت و سنسور میل لنگ ، اطلاعاتی را در مورد حرکت اتومبیل یا توقف آن را در اختیار سامانه قرار می دهند.

کنترلر موتور  engine controller فرآیندهای عملیات شروع و توقف را با واحد فرمان موتور یا همان ECU هماهنگ می کند.

حسگر باتری الکترونیکی (EBS) داده هایی را درباره وضعیت شارژ ، ولتاژ و دمای باتری را چک می کند. از آنجا که ولتاژ در شبکه پردازنده هر بار که موتور شروع به کار می کند کاهش می یابد ، اجرای استارت این خودروها به صورتی تعبیه می شود که بتواند با کمترین جریان برق توانایی استارت را داشته باشد و همچنین عمر طولانی داشته باشند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش