4.7
(478)

شیراز، مرکز استان فارس، و از زیباترین و کهن‌ترین شهرهای ایران است. جاذبه های گردشگری شیراز، این شهر را به یکی از مقاصد موردعلاقه‌ی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. در این مقاله از کیان باتری اطلاعات کاملی درباره دیدنی ها و  بهترین زمان سفر به شیراز در استان فارس ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید!

حتی اگر پیش از این به شیراز سفر کرده باشید، سفر چند باره باز هم جذاب خواهد بود و دیدنی‌های این شهر آن‌قدر فراوانند که یک سفر برای لذت بردن از تمام آن‌ها کافی نیست.

شهر شیراز را بیشتر بشناسیم

شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس

شهر شیراز در حد فاصل مرکز و جنوب غربی ایران قرار دارد و فاصله آن از شهر تهران حدود 920 کیلومتر می باشد. این شهر در طول تاریخ همواره از گذرگاه های مهم برای ورود به فلات ایران بوده است و امروز نیز جزو مسیرهای گردشگری باستانی ایران محسوب می شود.

به همین خاطر بیشتر سفرنامه نویسان مانند ناصر خسرو و ابن بطوطه که در روزگاران قدیم به ایران سفر کرده اند از شهر شیراز عبور کرده و در متن سفرنامه هایشان درباره ویژگی های مردم شیراز، آداب و رسوم و پیشرفت های این شهر سخن های فراوانی گفته اند.

شهر شیراز به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه های رشته کوه زاگرس از شرایط جغرافیایی و آب و هوای مساعدی برخوردار است و همین اقلیم مناسب به کشاورزان شهر کمک می‌کند تا بتوانند جایگاه خوبی در تولید گندم، ذرت و گوجه فرنگی سراسر کشور کسب کنند.

فارس scaled راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
راهنمای گردشگری سفر به استان فارس (شیراز)

آب و هوای استان فارس

شیراز دارای سه نوع آب و هوای کوهستان، معتدل و گرم و خشک در مناطق مختلف شهری خود است. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم این شهر با توجه به ارتفاع ۱۴۸۶ متری که از سطح دریا داراست، آب و هوای آن نیز معتدل است و در اغلب اوقات سال شرایط مساعدی را برای سفر دارد.

شهر شیراز در فصل بهار به خصوص اردیبهشت و دو ماه شهریور و مهر بهترین آب و هوا را دارد. به طور کلی میانگین دمای شیراز نشان می‌دهد که تیر ماه گرم‌ترین ۳۰ درجه سانتی گراد و دی ماه سردترین 5 درجه سانتیگراد در شیراز هستند.

بهترین زمان به شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
بهار و پاییز بهترین فصل سفر به استان فارس

بهترین زمان سفر به شیراز

بهتر است بدانید که زمانِ مناسب برای سفر به شیراز وجود ندارد. شما می‌توانید هر زمانی که تمایل داشتید کوله بار سفر را جمع کنید و به شیراز بروید. البته طبق نظر گردشگران ماه اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر بهترین زمان خرید تور شیراز می‌باشد.

چگونه از تهران به شیراز سفر کنیم؟

برای مسافرت به شیراز نگران نباشید چون می توانید با توجه به بودجه ای که برای سفر در نظر گرفته اید، خود را به شیراز برسانید. انواع وسیله نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی های بین شهری، قطار و هواپیما برای سفر به شیراز در دسترس شما قرار دارند.

سفر به شیراز با هواپیما

برای سفر به شهر شیراز با هواپیما کافیست از فرودگاه مبدا به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز بروید. مدت زمان پرواز تهران به شیراز حدود یک ساعت و نیم می‌باشد. به طور کلی پروازهای شیراز روزانه انجام می‌شوند و می‌توانید برای هر زمان که قصد سفر دارید، بلیت تهیه کنید.

سفر به شیراز با قطار

اگر دوست دارید از قطار برای سفر به شیراز استفاده کنید باید بدانید که فاصله تهران تا شیراز با قطار حدود 15 ساعت و 30 دقیقه می‌باشد. ایستگاه راه آهن شیراز نیز در شهرک صدرا به سمت پلیس راه سپیدان قرار دارد. راه آهن شیراز جزو مجهزترین و موثرترین ایستگاه های ریلی ایران محسوب می‌شود.

سفر به شیراز با اتوبوس

شما می‌توانید از پایانه های اتوبوس‌رانی تهران یا استان محل زندگی‌تان به شیراز سفر کنید. مدت زمان 15 تا 16 ساعت طول می‌کشد تا با اتوبوس از تهران به شیراز برسید.

سفر به شیراز با ماشین شخصی

اگر اهل رانندگی در مسیرهای نسبتا طولانی باشید، سفر به شیراز با ماشین شخصی خودتان گزینه بسیار خوبی است. می توانید هر جا که دلتان خواست، توقف کرده؛ نفس تازه کنید و دوباره به راه خود ادامه بدهید.

البته اگر یک نفس تا خود شیراز برانید؛ 10 ساعته در مقصد خواهید بود. اما بهتر است از این کار صرف نظر کنید. ضمن اینکه شهرهایی که در راه از آنها گذر خواهید کرد هم ارزش چند دقیقه ای توقف و چرخ زدن را دارند. مثلا اصفهان، کاشان و شهرضا از جمله شهرهایی هستند در مسیر تهران به شیراز قرار دارند.

مقالعه پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

جاذبه های گردشگری توریستی شیراز

استان فارس که در ناحیه جنوبی ایران قرار دارد، با در برداشتن دیدنی های تاریخی، طبیعی و مذهبی می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران با سلیقه های متفاوت باشد. منطقه ای که گنجینه ای از تمدن و فرهنگ ایران را در خود جای داده است و شهرت تخت جمشید و پاسارگاد، نه تنها برای ایرانی ها بلکه برای بسیاری از جهانگردان و اهالی سفر نیز پوشیده نیست.

دیدار از آثار تاریخی متعددی که در این استان قرار گرفته است سفری طولانی را می طلبد. در کنار آثار تاریخی متعدد، اگر اهل طبیعت گردی باشید می توانید دیدار از طبیعت بکری همچون تنگه رغز را در برنامه سفر خود جای دهید.

عمارت شاپوری راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
عمارت زیبای شاپوری در شیراز

 مراکز گردشگری استان فارس را به چند دسته کلی تقسیم می کنیم که عبارتند از :

  1. آرامگاه های مشاهیر( مهد شعر و ادب پارسی)
  2. باغ های تاریخی و به غایت زیبا
  3. اماکن تاریخی و مذهبی
  4. موزه ها (نمایش تاریخ ایران )
  5. جاذبه های طبیعی (جاذبه هایی از جنس طبیعت )
  6. مراکز خرید و تجاری

دیدار از گوشه گوشه این شهر تاریخی و مهد شعر ایران، آرامش را به سراسر وجودمان تزریق می کند و بعد از سفر روحیه ای عالی خواهید داشت

آرامگاه مشاهیر در شیراز

شیراز، شهر ادب و فرهنگ است و در کوچه های آن قدم با شعرها همقدم می شوی و طعم ویژه آن را می چشید. دوستداران ادبیات به اشتیاق رفتن به حافظیه، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی سر از پا نمی شناسند.

  1. حافظیه
  2. سعدیه
  3. آرامگاه کوروش کبیر
  4. آرامگاه شاه شجاع
  5. آرامگاه خواجوی کرمانی
  • حافظیه از جاذبه های تاریخی سفر به شیراز

حافظیه راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
حافظیه شیراز از جاذبه های دیدنی سفر به فارس

آرامگاه حافظ، شاعر قرن هشتم، در شیراز قرار دارد و این مکان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است. این آرامگاه ۶۵ سال بعد از درگذشت حافظ به دست وزیر حاکم وقت در شیراز ساخته شد و در طول سال ها بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

حافظیه دو صحن شمالی و جنوبی دارد و تالاری به طول ۵۶ متر و عرض ۸ متر این دو صحن را از هم جدا کرده است. این تالار باشکوه ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر دارد.

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی ۳۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰۰۰۰ تومان.

آدرس: شمال شرقی شیراز. بلوار بوستان

  • سعدیه آرامگاه شاعر بزرگ در شیراز

سعدیهچ راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
سعدیه از دیدنی های سفر به شیراز

سعدیه جایی است که سعدی در اواخر عمر خود در آنجا زندگی کرد و پس از مرگ هم در همان جا به خاک سپرده شد. آرامگاه این شاعر بزرگ یک گنبد فیروزه ای دارد که بر روی ۸ ستون مختلف قرار گرفته، دیوارهای آن مرمرین است و قبر سعدی در وسط آن قرار دارد.

آدرس: فارس، شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا

  • آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
آرامگاه خواجوی کرمانی

قطعا همه ما با خواجوی کرمانی، شاعر پر آوازه قرن هفتم و هشتم هجری قمری آشنایی داریم. بسیاری از افراد به خاطر نام این شاعر گران‌قدر، تصور می‌کنند که آرامگاه او نیز در کرمان قرار دارد. اما اینطور نیست. او در کرمان متولد شد و بسیاری از عمر خود را در سفر بود و نهایتا در شیراز در گذشت.

به همین دلیل آرامگاه او در شیراز و در ابتدای جاده شیراز به اصفهان قرار دارد. آرامگاه خواجوی کرمانی، که توسط حکومت پهلوی ساخته شده، یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌‌شود که حالت روحانی خاصی دارد.

این آرامگاه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بنا شد و جزء جاذبه‌های دیدنی شیراز به شمار می‌آید. کمی بالاتر از آرامگاه خواجوی کرمانی، سه غار به چشم می‌خورد که محل عبادت دراویش بوده. خواجوی کرمانی نیز در این غارها به عبادت و ریاضت می‌پرداخته.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی : شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

باغ های دیدنی شیراز

باغ های زیبا با عطر دل انگیز بهارنارنج هوش از سر شما می برد. برخی از این باغ ها مانند باغ قوام از قسمت ورودی باغ تا در محوطه پر از درختان زیبای بهارنارنج و عطر آنها است و زیبایی باغ را دوچندان کرده است.

  • باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
باغ ارم شیراز از جاذبه های گردشگری شیراز

باغ ارم در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در این باغ تاریخی چند بنا و باغ گیاهشناسی قرار دارد. به درستی معلوم نیست که این باغ در سالی به وجود آمده ولی با توجه به اطلاعاتی که از سفرنامه های مختلف قرن دهم و یازدهم هجری به دست آمده این باغ در زمان سلجوقیان هم وجود داشته است. در باغ ارم تنوع گیاهی فوق العاده وجود دارد و گیاهان مختلفی از سراسر جهان در آن کاشته شده است.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز

از جاذبه های گردشگری شیراز می توان به معماری، گچ بری و آیینه کاری مربوط به دوره زندیه که از شکوه خاصی برخوردار است اشاره نمود.

  • باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
باغ دیدنی عفیف آباد شیراز

این باغ زیبای ایرانی در دوران صفویه به عنوان تفرج گاهی برای پادشاهان صفوی ساخته شد. پس از آن در دوران قاجار توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری و دوباره بازسازی شد. امروزه این باغ ایرانی به باغ موزه تبدیل شده است و موزه عبرت، موزه ارتش و موزه سلاح های ارتشی در آن بر پا شده است.

عمارت میانی باغ توسط میرزا علی خان قوام الملک ساخته شده است. بردن نام باغ عفیف آباد در راهنمای سفر به شیراز الزامی است.

آدرس: انتهای خیابان عفیف آباد، نزدیک به خیابان ستارخان

  • خانه قوام

خانه قوام راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
خانه قوام یا نارنجستان قوام شیراز یکی از زیباترین خانه باغ های ایرانی

خانه قوام یا نارنجستان قوام شیراز یکی از زیباترین خانه باغ های ایرانی است که همانطور از نامش پیداست، دارای حیاطی با درخت های نارنج است. این خانه از املاک خاندام قوام و حاج ابراهیم خان کلانتر در دوران قاجار بودند که به دلیل ثروتمند بودن نفوذ زیادی داشتند.

از این خاندان عمارت ها و باغ های فراوانی به جای مانده است اما این خانه به دلیل باغ زیبا و پرسپکتیوی که دارد شما را مجذوب خود می کند. ایوان این خانه بسیار زیبا آینه کاری، معرق کاری، گچ بری و کاشی کاری شده است. هم اکنون در طبقه پایین آن یعنی در سرداب موزه ای از اشیای پروفسور پوپ ایران شناس معروف وجود دارد.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

جاذبه ها و جاهای تاریخی شیراز

شکوه تخت جمشید وصف ناپذیر است و دیدن آن موجب می شود پی به فرهنگ و تاریخ چند هزارساله کشورمان ببریم. بناهای تاریخی استان فارس عبارتند از:

  1. پاسارگاد
  2. تخت جمشید
  3. دروازه قرآن شیراز
  4. گهواره دید
  5. عمارت دیوانخانه شیراز
  6. ارگ کریم خانی
  7. حمام و بازار وکیل
  8. نقش رستم
  9. نقش رجب
  • تخت جمشید، نماد تاریخ ایران

تخت جمشید راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
بنای باستانی تخت جمشید از جاذبه های توریستی شیراز

بزرگ‌ترین بنای باستانی ایران‌زمین. تخت جمشید است که خود تاریخ ایران را نشان می‌دهد. این بنا در دل «مرودشت»، در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز جا خوش کرده است. تخت جمشید فرزند دو دوره‌ تاریخی هخامنشیان و «ساسانیان» است و بخش‌های از آن هم به دوره‌ی «عیلامی‌»ها منسوب شده است. تخت جمشید شیراز ترکیبی از معماری تمام تمدن‌های تحت پوشش هخامنشیان بود تا نمادی باشد از وحدت و یکپارچگی ایران‌زمین.

takhte jamshid راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
بهترین زمان بازدید از تخت جمشید

این بنای زیبا در شش کیلومتری تخت جمشید، «نقش رستم» قرار دارد که نباید از دستش بدهید و «کعبه‌ی زرتشت» و سنگ نگاره‌های مهم هخامنشی را در دلش جا داده است. پاییز در این مکان جلوه ویژه‌ای دارد.

به همین خاطر بازدید از تخت جمشید را در لیست جاهای دیدنی شیراز در پاییز قرار دهید. زمستان، بهار و تابستان نیز می‌توان به آنجا سفر کرد. البته اگر از سرما و گرمای زیاد خوشتان نمی‌آید، زمستان یا تابستان شاید فصل مناسبی برای بازدید برای شما نباشد.

تخت جمشید این میراث باستانی باارزش که در نزدیکی شیراز (57 کیلومتری ) واقع شده یادآور دوره شکوهمند هخامنشیان است. تماشای عظمت تاریخ ایران بسیار غرور انگیز است.

  • بازار وکیل از بناهای تاریخی شیراز

بازار وکیل راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
بازار باستانی وکیل قطب اقتصادی شیراز

بازار وکیل در مجاورت میدان شهرداری و در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد. این بازار سنتی زیبا در دوره زندیه با گچ و آجر ساخته شد و هنوز هم قطب اقتصادی شیراز است.

آدرس: شیراز، بعد از میدان شهرداری

  • حمام وکیل شیراز

حمام وکیل راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
حمام وکیل دارای معاری بی نظیر از دوره باستان در شیراز

حمام وکیل در دوره زندیه در مرکز شیراز، در نزدیکی بازار وکیل ساخته شد. در ساخت این حمام از پیشرفته ترین معماری زمان خود استفاده شد. گرم خانه با سنگفرش پوشیده شده و در زیر سنگفرش ها دالان هایی باریک وجود دارد تا هوای گرم و بخار در آن جریان یابد و باعث گرم شدن کف حمام شود. برای اینکه از ورود هوای سرد به داخل حمام جلوگیری شود درب ورودی آن را کوچک ساخته اند و ورودی به رختکن، زاویه دار ساخته شده است.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، خیابان طالقانی، جنب مسجد وکیل

  • ارگ کریم خان

ارگ کریم خان راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
ارگ کریم خان از دیدنی های سفر به استان فارس

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز و در مجاورت میدان شهرداری قرار دارد. همان طور که از نام مکان پیدا است، ارگ در دوره‌ی زندیه، بین سال‌های ۱۷۶۶ تا ۱۷۶۷ میلادی و به عنوان مکانی برای زندگی کریم خان زند ساخته شد. در زمان سلسله‌ی پهلوی این مکان به زندان تبدیل شد و به همین خاطر آسیب‌هایی به آن وارد شد.

آدرس: خیابان کریم‌خان زند و نبش میدان شهدا (شهرداری)

    • دروازه قرآن شیراز

    دروازه قرآن شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    دروازه قران از دیدنی های شیراز

    با ورود به شهر شیراز اولین بنایی که می بینید دروازه قرآن است. در دوره زندیه این درواز را بازسازی کردند و دو قرآن نفیس در بالای آن قرار دادند. بعدها دروازه به دستور رضاخان ویران شد و سال ها بعد  بازرگانی شیرازی دوباره دروازه ای دیگر ساخت.

    آدرس: استان فارس، خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز

    اماکن مذهبی شیراز

    1. بارگاه شاهچراغ
    2. مسجد جامع عتیق
    3. مسجد نصیرالملک
    4. بارگاه شاهچراغ

    یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شیراز در بعد مذهبی شیراز که سالانه مسافران زیادی را به این شهر می آورد اینجا است. آرامگاه فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است کاشی کاری و آیینه کاری های نفیس دست ساز در معماری بسیار دیدنی است.

    • شاه چراغ

    شاه چراغ راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    آرامگاه میر احمد به عنوان شاه چراغ در شیراز

    میر احمد و میر محمد، هر دو آنها برادران امام رضا و پسران امام موسی کاظم بودند، پس از آزار و اذیت فرقه شیعه عباسیان، در شیراز پناه داده شدند. مقبره های این دو برادر که در ابتدا تنها زیارتگاه هایی ساده بودند، در قرن ۱۴ میلادی توسط ملکه تشی خاتون مؤمن و عاشق هنر، تبدیل به مسجد و مدرسه الهیات شد.

    آرامگاه میر احمد به عنوان شاه چراغ شناخته می شود، محلی با زیبایی خیره کننده و معماری بی نظیر. گنبد عظیم بالای حرم با صدها هزار قطعه از کاشی های ریزه کاری تزئین شده و دیوارهای داخلی نیز با قطعه های بی شمار شیشه با کاشی های چند رنگ رنگ پوشیده شده است.

    • مسجد نصیرالملک

    مسجد نصیرالملک راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    مسجد نصیرالملک از بناهای دیدنی شیراز

    نصیرالملک از مساجد قدیمی شیراز است که در نزدیکی شاه چراغ قرار دارد. این مسجد از نظر کاشی کاری و مقرنس باارزش ترین مسجد ایران است. به کار بردن شیشه های رنگی در این مسجد باعث شده که به آن لقب مسجد صورتی ایران را بدهند، وقتی نور خورشید به شیشه های رنگی این مسجد می تابد شبستان آن رنگارنگ و رویایی می شود. این مسجد در سال ۱۲۹۳ توسط سلسله قاجار ساخته شد و از یک منزل، تالار آیینه، مسجد، آب انبار و حمام تشکیل شده است.

    آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

    • مسجد وکیل شیراز

    مسجد وکیل شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    مسجد وکیل شیراز

    مسجد وکیل مسجدی از دوره زندیه است که معماری زیبایی دارد. این مسجد دو ایوان و دو شبستان شرقی و غربی دارد. در شبستان جنوبی ۴۸ ستون سنگی مارپیچ ساخته شده که از تماشایی ترین قسمت های مسجد است.

    آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

    موزه های دیدنی سفر به شیراز

    موزه های دیدنی سفر به شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    موزه های دیدنی سفر به شیراز
    1. موزه هفت تنان (موزه سنگ)
    2. موزه پاریس (کلاه فرنگی)
    3. موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژِی

    جاذبه های طبیعی استان فارس

    رغز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    جاذبه های طبیعی استان فارس

    در همه شهر ها گردشگری طبیعی از مهمترین دیدنی ها است و در شیراز علاوه بر تمام مراکز تاریخی  و فرهنگی و جاذبه های گردشگری شیراز، طبیعت گردی این شهر را از خاطر نبرید. طبیعت گردی و جاذبه های طبیعی شیراز طرفداران خاص خود را دارد که در هر فصلی از آنها دیدار می کنند.

    • دریاچه مهارلو

    در 15 کیلومتری شیراز است. یکی از پارک ها. تفرجگاه های اصلی استان فارس با داشتن نمونه هایی از پرنده ها و گیاهان و داشتن دریاچه ای زیبا برای پرندگان مهاجر

    • تنگ بستانک

    در فاصله 120 کیلومتری از شیراز و در منطقه کامفیروز است. اینجا را بهشت گمشده ایران می خوانند. تابستانهایی خنک و سرسبز و زمستانهایی سرد و یخبندان از ویژگی های اینجاست

    • غار شاپور

    اسرار آمیز ترین غار ایران است و در نزدیکی شهر بیشاپور قرار گرفته است. در دهانه غار مجسمه ای بزرگ از شاپور اول بهمراه دو کتیبه سنگی که یکی نحوه برپاسازی مجسمه و دیگری ترجمه نقش رجب است

    • تنگ تیزاب

    90 کیلومتری شیراز است و در کنار رودخانه ای که از کوه سپیدان نشات می گیرد. طبیعت کوهپایه ای اینجا فوق العاده دیدنی است بهترین فصل برای گردش در این منطقه بهار است

    مراکز خرید و تجاری شهر شیراز

    مراکز خرید و تجاری شهر شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    مراکز تفریحی و خرید سفر به شیراز
    1. مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
    2. مجتمع آفتاب پارس
    3. سرای مشیر
    4. مجتمع خلیج فارس

    سوغات شیراز

    سوغات شیراز راهنمای سفر به شیراز در استان فارس
    سوغاتی های متنوع شیراز در سفر به استان فارس

    استان فارس یکی از مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی است و قدمت این هنرها، به دورانی بسیار دور بازمی‌گردد. بسیاری از صنایع دستی سوغات این منطقه، در بزرگ‌ترین موزه‌‌‌های جهان مشاهده می‌شوند.

    از آثار دست‌ساز دست‌رنج هنرمندان شیرازی و صنایع دستی سوغات شهر شیراز، می‌توان خاتم‌کاری، قلم‌زنی، منبت، سفال، قالی، جاجیم، گبه، پارچه، گلیم، نقره، و مس را نام برد.

    مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش سوغاتی‌های هر شهر، خوراکی‌های محلی آن منطقه است. عرقیجات، فالوده، یوخه‌ی شیرازی، آبلیمو، داروهای گیاهی، مسقطی و کلوچه، حلوای مسقطی، نارنج، بهارنارنج و بالنگ است.

    این قبیل صنایع دستی و خوشمزه‌جات سنتی و اصیل شیرازی، بهترین یادگاری از شیراز، برای شما و عزیزان شما خواهند بود.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش