4.6
(316)

استان هرمزگان و شهر بندرعباس در ایام سرد سال و تعطیلات نوروز، میزبان گردشگران است. در این مقاله از کیان باتری برای شما راهنمای سفر به این استان و بندرعباس را آماده کرده‌ایم. سفر به شهرهای جنوبی کشور به غیر از مردم خون گرمی که دارد، دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیار زیادی هستند.

 

 آب و هوای استان هرمزگان

به‌طور کلی استان هرمزگان از مناطق گرم کشور است. متوسط دما در این منطقه به ۲۷ درجه و رطوبت حداقل ۱۹ و حداکثر ۱۰۰ درصد است. البته میزان این حرارت و رطوبت، با توجه به موقعیت شهرها و جزایر در این استان متغیر خواهد بود. جاذبه‌های گردشگری زیاد این استان، به‌خصوص در جزایر دیدنی آن، گرما را تا حدودی به دست فراموشی می‌سپارد.

ما در این راهنمای سفر به چهار مکان پربازدیدتر این استان می‌پردازیم. مرکز آن بندرعباس و جزایر کیش و قشم و بندرلنگه که زیبایی بی‌نظیر آن‌ها در خلیج فارس چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

 همه چیز درباره سفر به بندرعباس

bandarabas2 راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
همه چیز درباره سفر به بندرعباس

شهر بندرعباس که در گذشته آن را با نام بندر گمبرون می‌خواندند، یکی از شهرهای بزرگ ایران و یکی از مراکز مهم فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور است. بندرعباس به عنوان یکی از بنادر جنوبی ایران، دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. به همین دلیل تحمل آب و هوای آن در تابستان‌ها برای افراد غیربومی دشوار است. به همین دلیل بهترین فصل سفر به بندرعباس، از نیمه دوم پاییز تا پایان زمستان است.

بهترین زمان مسافرت به بندرعباس

آب‌وهوای کلی شهر بندرعباس گرم و مرطوب است. سرما برای بومیان بندرعباس معنای خاصی ندارد و مردم این شهر به‌ندرت نیازمند لباس‌های پشمی و سیستم‌های گرمایشی می‌شوند؛ اما اگر هوا به سمت سرد شدن برود دمای هوا تا حدود 2 درجه‌ی سانتی‌گراد افت خواهد کرد.

اردیبهشت و خرداد دو ماه گرم و خشک بندرعباس هستند؛ که چندان برای سفر پیشنهاد نمی‌شوند. بعد از خرداد هم فصل گرم و مرطوب بندر شروع می‌شود. گرمای هوا و رطوبت بالا هوا در این ماه‌ها سفر را برایتان سخت خواهد کرد. این فصل گرم و شرجی تا اواخر مهر ادامه دارد.

از نیمه‌های آبان فصل معتدل و مطبوع بندر شروع می‌شود که معمولاً تا نیمه‌های فروردین‌ماه ادامه دارد. این چند ماه بهترین زمان برای سفر به بندرعباس هستند.

راه های مسافرت از تهران به بندرعباس

  • سفر به بندر عباس با هواپیما

بندر عباس در جنوب ایران فاصله زیادی با بیشتر نقاط کشور دارد و به‌دلیل دوری مسافت سفر هوایی انتخابی مناسب برای سفر به بندر عباس است.

از این فرودگاه در طول هفته بیش از ۲۵۰ پرواز به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، آبادان، کرمانشاه، اهواز، مشهد، چابهار و ساری صورت می‌گیرد. همچنین پروازهای داخل استانی به جزایر کیش، ابوموسی و سیری از این فرودگاه انجام می‌شود. این فرودگاه پرواز خارجی به مقصد دبی نیز دارد.

آدرس فرودگاه بین المللی بندر عباس: بندر عباس، بلوار امام خمینی، انتهای بلوار پانزده خرداد

  • سفر به بندر عباس با اتوبوس

ترمینال اتوبوسرانی بندر عباس با شرکت‌های معتبر زیادی قرارداد دارد و اتوبوس‌های این ترمینال مسافربری به بیشتر نقاط کشور تردد می‌کنند. همه شهرهای اصلی و مراکز استان‌ها به بندر عباس و برعکس اتوبوس دارند.

تنها محدودیت برای بعضی شهرهای شمالی است که به‌دلیل فاصله زیاد بین بندر عباس و شهرهای شمال و شمال شرقی و غربی، باید به‌صورت غیر مستقیم، این فواصل را طی کنید. ترمینال بندر عباس در داخل شهر قرار گرفته است و دسترسی مناسبی با تاکسی و اتوبوس‌های داخل شهری به نقاط مختلف شهر دارد.

آدرس پایانه مسافربری بندر عباس: بندر عباس، گلشهر جنوبی، میدان ترمینال، نرسیده به کلانتری ۱۴، ترمینال بندر عباس

  • سفر به بندر عباس با قطار

سفر با قطار یکی از بهترین راه‌های سفر به بندر عباس است. از بندر عباس به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد مسیر ریلی و تردد با قطار وجود دارد. در مسیر مشهد به بندر عباس قطارهای مجهز غزال نیز تردد می‌کنند. ایستگاه راه‌آهن بندر عباس امکانات حمل کانتینر بار و مسافر را دارد و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیده است.

آدرس راه‌آهن بندر عباس: بندر عباس، بلوار شهدا، بلوار راه‌آهن، راه‌آهن بندر عباس

سفر به بندرعباس راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
سفر به بندعباس در نوروز

سفر به بندر عباس با خودروی شخصی

از شهرهای مختلف کشور به بندر عباس در طول سال تردد می‌شود، گرچه مسافت زمینی و جاده‌ای بندر عباس با بیشتر نقاط ایران طولانی است. بندر عباس در جنوبی‌ترین نقطه ایران و در سواحل خلیج فارس، فاصله‌ای دور تا تهران نیز دارد.

فاصله تهران تا بندر عباس نزدیک به ۱۲۸۰ کیلومتر است و طی کردن این مسافت در حدود ۱۴ ساعت طول می‌کشد. برای آغاز این مسیر باید ابتدا به خروجی‌ جنوب تهران و بزرگراه خلیج فارس در مسیر تهران-قم بروید.

پس از گذشتن از قم  و کاشان می‌توانید به‌سمت اصفهان یا یزد ادامه مسیر دهید. فاصله اصفهان تا بندر عباس ۹۳۰ کیلومتر و فاصله یزد تا بندر عباس ۶۶۰ کیلومتر است. اگر می‌خواهید از مسیر اصفهان به بندر عباس برسید، باید ۱۰۰ کیلومتر راه بیش‌تری طی کنید. این دو مسیر در شهر بابک یکی می‌شوند و  سپس با گذشتن از سیرجان و حاجی آباد، به بندر عباس می‌رسند.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

جاذبه های گردشگری استان هرمزگان

سفر به کیش راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
بهترین زمان سفر به هرمزگان

جاهای دیدنی بندرعباس

این شهر جنوبی کشورمان دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی فراوانی است که در ادامه تعدادی را به اختصار به شما معرفی می‌کنیم. البته گذشته از سواحل زیبای خلیج فارس که بدون شک یکی از مقاصد تمامی مسافران این شهر جنوبی خواهد بود.

تاریخچه غنی و پربار این دیار در ازدیاد این مکان های دیدنی در بندرعباس بسیار تاثیرگذار بوده است. بهتر است قبل از سفر اطلاعات مختصری در مورد مهم‌ترین جاذبه های بندرعباس داشته باشید تا با آمادگی بیشتری به سفر بروید.

حمام تاریخی گله‌داری (حمام شاه عباس)

حمام تاریخی گله‌داری راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
حمام تاریخی گله‌داری از دیدنی های بندرعباس

حمام گله‌داری  تنها حمام قدیمی شهر بندرعباس است که ساخت آن به اواخر قرن سیزده هجری قمری و دوران قاجاریه بازمی‌گردد و امروز به‌عنوان موزه‌ی مردم شناسی بندرعباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معبد هندوها

معبد هندوها راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
معبد هندوها یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس

معبد هندوها یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است که ظاهر متفاوت آن نظر هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند. معماری این بنای تاریخی که به پرستشگاه بت گوران نیز معروف است شباهت بسیاری به معماری معابد و پرستشگاه‌های هندی دارد. این معبد در گذشته محلی برای عبادت هندوهایی بوده که برای کار و تجارت به این شهر آمده بودند. در سفر به بندرعباس بازدید از این جاذبه تاریخی را از دست ندهید.

 عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
عمارت کلاه فرنگی از جاهای تاریخی سفر به بندرعباس

قدمت این بنای تاریخی در مرکز شهر بندر عباس به دوره صفویه می‌رسد. شکل ظاهری این بنای تاریخی و قرار گرفتن گنبدی مانند کلاه روی بخشی از این عمارت باعث نام‌گذاری این بنای تاریخی شده است. در گذشته این عمارت کاربرد تجارت‌خانه داشت و در اطراف آن آب انبارهای متعدد به چشم می‌خورد. این اثر نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه امروزه امکان بازدید از داخل این عمارت وجود ندارد.

آدرس: بندر عباس، بلوار طالقانی، نزدیک اسکله قدیم بندر عباس

پل لاتیدان از جاذبه های تاریخی بندرعباس

9613897 720 راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
پل لاتیدان از جاذبه های تاریخی بندرعباس

پل لاتیدان یکی از طولانی‌ترین پل‌های تاریخی ایران است. این پل در جریان یک سیل شدید از زیر خاک بیرون آمد. قدمت لاتیدا را ۵۰۰ سال تخمین زده‌اند.

موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس

موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس

یکی دیگر از جاهایی که در سفر به بندرعباس می‌تواند در لیست بازدید شما قرار بگیرد موزه آب این شهر است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. موزه‌ای بزرگ در ساختمانی سه طبقه با زیربنای ۲۴۰۰ مترمربع و در سه بخش مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و نمایشگاه برگرفته از معماری سنتی هرمزگان.

در این موزه انواع کوزه، خمره و عکس‌هایی مربوط به ظروف آب و گاوچاه را می‌بینید و با چگونگی حفر قنات و چاه‌های آب آشنا می‌شوید. موزه مردم شناسی خلیج فارس، موزه حیات وحش و حمام گله داری که امروزه به موزه مردم شناسی تبدیل شده از دیگر موزه‌های این شهر است که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

باغ پرندگان بندرعباس

باغ پرندگان بندرعباس راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
باغ پرندگان بندرعباس

باغ پرندگان بندرعباس در ۱۴ کیلومتری جاده بندرعباس-میناب واقع شده و دارای هفت بخش جهت نگهداری از پرندگان آبزی و کنار آبزی، پرندگان شکاری، کبوترسانان، ماکیان سانان، پرندگان زینتی، طاووس‌ها و شترمرغ‌هاست. اگر به تماشای پرندگان زیبا، خاص و کمیاب علاقه دارید بهتر است در سفر به بندرعباس زمانی را به بازدید از این جاذبه اختصاص دهید.

چشمه‌ آب گرم گنو

چشمه‌ آب گرم گنو راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
چشمه‌ آب گرم گنو از مکان های دیدنی سفر به بندرعباس

يكي از جاهای دیدنی بندرعباس که گردشگران و بومیان منطقه از آن به‌عنوان استراحتگاه استفاده مي‌كنند، چشمه‌ آبگرم گنو است. وجود اين چشمه در كوه گنو، موجب مي‌شود تا علارغم هوای بندرعباس، كه غالباً شرجي است، مسافران، آب و هوايي متعادل را در اطراف اين چشمه، تجربه كنند و همين امر محبوبيت آن را در نزد مردم برای انتخاب جاذبه گردشگری در بندر عباس بیشتر می‌کند. تماشای آبي كه از گنو سرازير می‌شود، روح تازه ای به كالبد آدمی می بخشد و گردشگران علاوه بر لذت بردن از منظره‌ زيباي آن، دقايق زيادي را هم، صرف گرفتن عكس يادگاری مي‌کنند تا خاطرات خوش اين منطقه را ثبت ‌‍‌كنند.

پارک ساحلی سورو

پارکی ساحلی سورو پارکی است با امکاناتی تفریحی  نظیر جت اسکی، قایق‌سواری و حتی موتورسواری در ساحل.

مراکز خرید بندرعباس

مراکز خرید بندرعباس راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
مراکز خرید سفر به بندرعباس

برای طرفداران خرید بازار مرکزی (سیتی سنتر) با ۵۰۰ غرفه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و خدماتی بندرعباس را معرفی می‌کنیم. این بازار در چهار راه برق، بلوار ساحلی بندرعباس قرار دارد. از دیگر مراکز بزرگ خرید هم می‌توان به بازار زیتون، ستاره‌‌ی جنوب و بازار ستاره شهر اشاره کرد. برای آن دسته از مسافرانی که به‌دنبال فرآورده‌های دریایی مانند ماهی‌های تازه‌ی جنوب و میگو هستند بازار ماهی (بازار ماهی فروشان) در بلوار صیادان را پیشنهاد می‌کنیم.

سفر به جزیره هرمز بهشت زمین شناسان ایران!

جزیره هرمز راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
راهنمای سفر به جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از زیباترین و خاص ترین جزایر موجود در آب های خلیج فارس و در بخش های جنوبی کشور است. جزیره هرمز مساحتی ۴۲ کیلومتری دارد و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر بندرعباس واقع شده است. پس در همین ابتدای راه بگذارید خیالتان را برای سفر به جزیره هرمز راحت کنیم.

جزیره به لقب بهشت زمین شناسان نیز مشهور است. اما چرا؟ اگر در مورد شهرهای جنوبی کشور کمی اطلاعات داشته باشید، حتما خبری از خاک های رنگی و خاص جزیره هرمز به گوشتان رسیده است. جزیره هرمز خاکی رنگارنگ دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که از سوغاتی هایش نیز به حساب می آید.

جزیره هرمز ساختاری بیضی شکل دارد و از گنبد های نمکی خلیج فارس به شمار می آید. همچنین به لحاظ موقعیت جغرافیایی اش اهمیت بسیاری در زمینه راهبرد، بازرگانی و ویژگی های استراتژیکی دارد. جزیره هرمز

دیدنی های جزیره هرمز

با اینکه در بین جزایر جنوبی کشور، خیلی ها علاقمند سفر به قشم و کیش هستند، اما جاذبه های دیدنی جزیره هرمز به قدری بکر و نایاب است که اگر تنها یکبار از آنها دیدن کنید، دیگر جاذبه هایی مانند مکان های دیدنی قشم و کیش به چشمشان نمی آید.

تمام جاذبه هایی که در جزیره هرمز وجود دارند، از نوع طبیعی است و به قدری دیدنی هستند که نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کند. البته تمام شهرهای جنوبی دارای جاذبه هایی خاص و زیبا هستند و همیشه از بهترین مقاصد سفر داخلی در زمستان اند.

کوه های خوراکی جزیر هرمز

کوه های خوراکی جزیر هرمز راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
کوه های خوراکی جزیر هرمز، جاذبه ای بی نظیر در دنیا!

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه های رنگارنگی وجود دارد که به سه رنگ قرمز، زرد و سفید دیده می شوند. در میان این کوه ها با خاکی های رنگیشان، کوه که قرمز رنگ است قابلیت استفاده به عنوان ماده ای خوراکی دارد و همانند یک ادویه است.

خاک های رنگی هرمز از سوغاتی های محبوب و معروف این جزیره اند و بازرترین ویژگی جزیره هرمز نیز به شمار می آید. مردم محلی منطقه خاک سرخ جزیره هرمز را به عنوان ادویه برای طبخ ماهی، نان و تهیه ترشی مورد استفاده قرار می دهند و از آن حتی برای تهیه مربا و سس نیز استفاده می کنند.

این کوه در بین مردم بومی جزیره گِلَک نامیده می شود و با ارتفاعی ۲۰۰۰ متری در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی هم کاربرد دارد.

فرش خاک قرمز هرمز

فرش خاک قرمز هرمز راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
فرش خاک قرمز هرمز، سرزمین خاک های سرخ

همانطور که گفتیم، یکی از معروفترین جاذبه های دیدنی جزیره هرمز خاک قرمز رنگ آن است. در جزیره با خاک های رنگی موجود در منطقه، ساختاری فرش مانند را به وجود آورده اند که به فرش خاک قرمز هرمز معروف است. فرش هرمز را با استفاده از اصلی ترین جاذبه جزیره هرمز، یعنی همان خاک های رنگی اش به وجود آورده اند.

این جاذبه زیبا هر ساله مسافران زیادی به سمت خود جلب می کند، البته نه فقط برای دیدن فرش قرمز هرمز، که برای دیدن تمام جاذبه هایش.

سفر به جزیره کیش

کیش راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
راهنمای سفر به کیش

یکی از جزایر زیبا و توریستی در کشور جزیره‌ی کیش است، البته با نظم و قوانین خاص که شاید در کمتر جایی در ایران آن‌ها را ببینید. سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است. در ایام نوروز با توجه به آب‌وهوای مطلوبی که دارد بسیار شلوغ و البته کمی گران‌تر از روزهای گرم این جزیره است.

حمل و نقل در کیش به راحتی صورت می گیرد و می توانید با تاکسی و یا مینی بوس به راحتی به جاذبه های جزیره دسترسی داشته باشید.

کیش معمولا در ایام نوروز بسیار شلوغ است چراکه هم عید است و هم آب و هوای مطلوبی در این زمان دارد. همین موضوع باعث می شود تا قیمت تور کیش در این زمان نسبت به سایر روزهای سال مانند تابستان بالاتر باشد چراکه دمای هوا در فصل تابستان در کیش بالاست.

جاذبه‌های تفریحی و گردشگری کیش

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
شهر زیرزمینی کاریز از دیدنی های سفر به کیش

قنات یا کاریز کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این جزیره است که قدمتی در حدود ۲۵۰۰ سال دارد. این قنات امروزه تغییر کاربری داده و به یک شهر زیرزمینی ده هزار مترمربعی در عمق ۱۶ متری زمین تبدیل شده و با صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت زیاد پوشیده شده است.

کشتی یونانی‌ در کیش

کشتی یونانی‌ راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
کشتی یونانی از دیدنی های سفر به کیش

یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش کشتی عظیم‌الجثه‌ای است که در سال ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گل نشست.

پارک دلفین‌ها

پارک دلفین‌ها راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
جاذبه های تفریحی سفر به کیش

پارک دلفین‌ها یا دلفیناریوم کیش که با سرمایه حسین ثابت، مالک هتل داریوش کیش ساخته شده است، یک مجموعه‌ی عظیم تفریحی و توریستی است که شامل امکاناتی مانند فضای سبز، استخر دلفین‌ها، باغ پرندگان، سفره خانه‌ی سنتی و سالن آمفی تئاتر است.

تفریحات و ورزش‌های آبی

تفریحات و ورزش‌های آبی  راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
جاهای تفریحی سفر به کیش در جنوب

 در جزیره‌ی کیش انواع تفریحات و ورزش‌های آبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. تفریحاتی که البته تا حدودی گران هستند؛ مانند جت اسکی، گشت در آب دریا با انواع قایق، غواصی، اسکی روی آب، کشتی‌های تفریحی و کشتی‌های تفریحی آکواریوم.

از تفریحات غیرآبی محبوب هم می‌توان به بانجی جامپینگ (برای دوستداران هیجان)، کارتینگ، پینت‌بال و اسب‌سواری اشاره کرد. به‌طور کل این جزیره مملو از تفریحات مختلف برای سلیقه‌های گوناگون است.

 مراکز خرید کیش

مراکز خرید کیش  راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
مراکز خرید کیش

بسیاری از مسافران به غیر از لذت بردن از انواع تفریحات آبی و غیرآبی در این جزیره‌ی زیبا و بازدید از نقاط تاریخی و دیدنی آن، بخشی از سفر خود را به خرید کردن در جزیره  اختصاص می‌دهند. از بازارهای کیش می‌توان به سیتی سنتر بزرگ آن، بازار سارینا ۱، مرکز تجاری کیش، بازار پردیس ۱ و ۲ و بازار مرجان که نزدیک به پارک دلفین‌ها است، اشاره کرد.

سفر به جزیره قشم

قشم راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
راهنمای سفر به قشم

یکی از مقاصد پرطرفدار برای خرید و تفریح در جزایر جنوب کشور جزیره‌ی قشم است. شما می‌توانید از بندرعباس با قایق مسافربری یا پرواز خود را به این جزیره برسانید. البته مانند جزیره‌ی کیش این جزیره هم دارای تورهایی است که می‌توانید برای سهولت سفر، با در نظر گرفتن بودجه‌ی خود، آن‌ها را انتخاب کنید.

برای این منظور کجارو به شما کمک می‌کند انواع تور قشم آژانس‌های مسافرتی مختلف را با قیمت‌ها و خدمات گوناگون مورد مقایسه قرار دهید تا بهترین تور را انتخاب کنید.

جاذبه‌های تفریحی و  گردشگری قشم

جنگل دریایی حرا

جنگل دریایی حرا راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
جنگل دریایی حرا از جاذبه های طبیعی قشم

درختان حرا( مانگرو) گونه‌ای از درختان در اندازه‌های ۳ تا ۶ متر و با شاخ و برگ سبز روشن هستند. این درختان برای رشد به آب شیرین نیازی ندارند و با خاصیتی که دارند نمک آب شور را دفع و آب شیرین را دریافت می‌کنند. این جنگل دریایی در تنگه‌ی خوران،  در شما ل غربی جزیره‌ی قشم قرار دارد.

قلعه پرتغالی‌ها

در انتهای شمال شرقی قشم قلعه‌ای قدیمی و مخروبه قرار دارد که در سال ۱۶۲۱ میلادی به دستور پادشاه اسپانیا برای کنترل ترافیک دریایی منطقه‌ی هرمز و خلیج فارس در قشم ساخته شد.

غار نمکی قشم

غار نمکی قشم، راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
غار نمکی قشم بزرگترین غار نمکی جهان

در جزیره قشم یک کوه نمکی وجود دارد یکی از عجایب هفت‌گانه خلیج فارس به‌حساب می‌آید. این کوه نمکی که نتیجه فعالیت‌های طبیعی بوده است اکنون چندین غار را در زیر خود به‌ آغوش کشیده که بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۶/۴ کیلومتر طول دارد.

کوه نمکی در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم واقع شده و در بخش جنوب باختری این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی آن قرار دارد. این کوه گنبدی شکل ارتفاعی در حدود ۲۳۷ متر دارد که بلند‌ترین بخش این جزیره به‌حساب می‌آید.

در گنبد نمکی قشم پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی وجود دارند. گفتنی است که طولانی‌ترین غار این مجموعه با نام غار نمکدان ۳ مشهور است و با طول ۶۴۰۰ متری‌اش توانسته طولانی‌ترین غار نمکی جهان باشد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، سن نمک‌های این غار به‌دوره پیش از کامبرین مربوط می‌شود و با این اوصاف بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند.

مراکز خرید قشم

city center qeshm راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
مراکز خرید قشم

 بسیاری از افراد برای خرید کردن به این جزیره سفر می‌کنند؛ از خرید پوشاک تا لوازم منزل. از مراکز خرید قشم می‌توان به بازارهای قدیم قشم، بازار ستاره، بازار پردیس، بازار خلیج فارس و بازار نخل زرین اشاره کرد. البته خیلی از افراد «شهر درگهان» را که در فاصله‌ی کمی از قشم قرار دارد و با تاکسی به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت، برای خرید ترجیح می‌دهند.

از دیگر جزایر کمتر دیده‌شده‌ی هرمزگان می‌توان به هندورابی، ابوموسی، جزیره‌ی هنگام در جنوب قشم و جزیره هرمز اشاره کرد. از بنادر هم  به بندر لنگه  که در فاصله‌ی کمی از بندرعباس قرار دارد، اشاره می‌کنیم.

تمامی جاذبه‌ها و تفریحات نام برده شده تنها بخشی از آنچه در استان هرمزگان وجود دارد، است و به‌طور حتم مناطق زیبای دیگری نیز وجود خواهد داشت که با سفر به این استان، امکان بازدید از آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

بندر لنگه

بندر لنگه راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
دیدنی های بندر لنگه در سفر به هرمزگان

بندر لنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان است. این شهر مرکز شهرستان بندر لنگه و یکی از بنادر مهم جنوب کشور است.

• محدوده شهرستان بندرلنگه: حدودا از شرق به شهر کنگ، از غرب به روستای شناس و مغویه، از جنوب به خلیج فارس و از شمال به صحرای مهرکان محدود می‌شود.

• فاصله بندر لنگه با شهرهای اطراف: فاصله بندر لنگه تا شهر لار ۲۸۰ کیلومتر، تا بندرعباس ۱۹۲ کیلومتر، تا بوشهر ۴۲۰ کیلومتر و تا شهر بستک ۱۷۰ کیلومتر است. هوای شهر بندر لنگه مانند سایر شهرهای ساحلی مرطوب و در تابستان گرم است.

این بندر بسیار آرام و زیبا است. در نزدیکی آن بندر چارک واقع شده که یکی از قلعه‌های پرتغالی‌ها در آن قرار دارد. بعضی از مسافران علاقه‌مند هستند که پس از بندرعباس در حاشیه‌ی خلیج فارس حرکت کرده و عازم بندر لنگه شده و از آنجا با کشتی به کیش بروند؛ مسیری که بسیار دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز خواهد بود.

 سوغات و صنایع دستی استان هرمزگان

صنایع دستی استان هرمزگان راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
صنایع دستی سفر به هرمزگان و بندرعباس

از صنایع دستی زیبای مخصوص این استان می‌توان  به گبه‌دوزی، حصیربافی، سفالگری، خوس‌دوزی، گلابتون‌دوزی و عبادوزی اشاره کرد.

به‌علاوه اگر علاقه‌مند به داشتن نقش و نگاری از حنا روی دستان خود هستید، زنان هنرمند هرمزگانی این کار را برایتان انجام خواهند داد.

از سوغاتی‌های خوشمزه این استان جنوبی هم انواع خرما (و انواع فراورده‌های آن)، مرکبات، ماهی و میگو را می‌توان نام برد.

سوغات هرمزگان راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
خوراکی های و سوغات سفر به هرمزگان

غذاهای محلی هرمزگان

در استان هرمزگان هم مانند بسیاری از استان‌های دیگر غذاهای محلی فراوانی وجود دارد که هرکدام مربوط به یک قسمت از آن است، اما به سبب موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی دریا غذاهای دریایی در اینجا طرفداران فراوان و البته طعم و مزه‌ای خاص دارد.

غذاهای محلی هرمزگان راهنمای سفر به بندرعباس در استان هرمزگان
غذاهای محلی سفر به هرمزگان

حتما شما رستوران‌هایی را در این استان خواهید یافت که غذاهای دریایی (ماهی جنوب، میگو و خرچنگ) را به بهترین نحو سرو می‌کنند. از مجموعه این غذاها، قلیه ماهی یا میگوی بندرعباس، هواری، مهیاوه (که به‌نوعی پیش‌غذا محسوب می‌شود) و عنکاس را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر میل دارید غذا را در جایی غیر از محل اقامت خود صرف کنید، رستوران‌های زیادی مانند رستوران سنتی ستاره‌ی جنوب (با داشتن شعبه در بندرعباس و قشم)، رستوران و مجموعه‌ی توریستی بادگیران، رستوران سامکو و رستوران روژه وجود دارند. رستوران‌های جزیره‌ی کیش هم اکثرا دارای کیفیت غذای خوبی هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش