4.7
(579)

اگر قصد سفر به گیلان را دارید در این مقاله همراه کیان باتری باشید. استان گیلان، سرسبزترین و زیباترین استان های شمالی کشور، شهر رقص و آواز های معروف گیلکی و شهر معروف ترین چای و برنج کشور است.

گیلان در نزدیکی دریای خزر و همسایه رشته کوه های البرز است و جلگه ای سرسبز با بافتی جنگلی و کوهستانی می باشد و به لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی و خاص است. در مقاله راهنمای سفر به گیلان، سرسبزترین استان ایران با ما همراه باشید تا تمام چیزهایی که در مورد آن نمی دانستید را به شما معرفی کنیم.

استان گیلان راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
راهنمای سفر به استان گیلان

استان گیلان را بیشتر بشناسیم

استان گیلان مساحتی در حدود ۱۴ هزار متر مربع دارد و مرکز آن شهر رشت است. همچنین شهرهای بندر انزلی، ماسال، آستارا، لاهیجان، فومن و … اند و از طریق مرز آستارا دارای مرز بین المللی آبی است. استان گیلان و شهر رشت نیز مانند دیگر شهر های ایران دارای گذشته ای تاریخی و دور اند. استان گیلان و شهر رشت نیز گذشته ای مربوط به دوره ساسانیان دارند.

گیلان دارای جاذبه های بسیاری است، جاذبه های طبیعی همچون دریا، جنگل، رود، دریاچه و کوهستان، تا جاذبه های فرهنگی و تاریخی بسیاری که در دل خود نهفته دارد. گیلان همیشه فصل های سال شلوغ است و پر از تردد، دیگر خودتان حساب فصل های مانند تابستان و بهار را کنید!

این استان، از شمال به دریای کاسپین و کشور آذربایجان، که از طریق آستارا با آن دارای مرز بین‌ المللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌ شود. پس راه های دسترسی به زیبایی های گیلان بسیار زیاد و این تنها مسیر های زمینی است.

گیلان scaled راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
دانلود عکس: راهنمای سفر به استان گیلان

آب و هوای گیلان

گیلان دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است و آن از تداخل آب و هوای کوهستانی رشته کوه البرز و دریای خزر حاصل میشود. به علت فراوانی باران در گیلان، این استان را استان باران نیز می نامند. آب و هوای گیلان از رطوبت زیادی برخوردار است.

بهترین فصل سفر به گیلان و رشت

حتما شما هم قبل از سفر به آب و هوای شهر مقصد و فصلی که در آن هستید، توجه دارید. خوشبختانه گیلان یکی از استان هایی است که در همه فصول سال مسافر پذیر و شلوغ است! اما از آنجا که تابستان های گیلان خیلی شرجی است و زمستان و پاییز اش هم پر بارش، پس باید بهترین فصل سفر به گیلان را فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه بهترین زمان سفر به رشت به شما معرفی کنیم.

راهنمای سفر به شهر رشت

رشت راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
راهنمای سفر به رشت در گیلان

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران است که به شهر باران شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران، رشت است که دارای جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی است. این شهر بارانی علاوه بر دارا بودن قدمت دیرینه، فرهنگ کهن و اصیلی نیز دارد که بر جذابیت‌های آن افزوده است.

اگر قصد سفر به گیلان را داشته باشید، بدون شک رشت یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری خواهد بود. غذاهای محلی، صنایع دستی، طبیعت بکر و تاریخ کهن همگی شما را به بازدید از این شهر شمالی ترغیب خواهد کرد.

چگونه از تهران به رشت سفر کنیم؟

سفر به گیلان راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
اطلاعات نحوه سفر به استان گیلان

برای رسیدن به این استان زیبای کشور میتوان از راه های هوایی و زمینی استفاده کرد.

  • مسافرت به استان گیلان با ماشین شخصی

مسافرانی که از تهران به سمت گیلان حرکت میکنند میتوانند از اتوبان قزوین-رشت عبور و پس از حدود 4 ساعت به شهر رشت برسند.

اگر به دنبال مسیری زیبا و جنگلی هستید و به سفر با ماشین شخصی علاقه دارید میتوانید از مسیر آستارا به اردبیل استفاده کنید و وارد گردنه زیبای حیران شوید.

مسیرهای شمالی رسیدن به گیلان هم از مسیرهای بسیار زیباست، برای رسیدن از مازندران به استان گیلان میتوان از مسیر جاده لاهیجان و لنگرود عبور کرد.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

  • سفر به رشت با هواپیما

همینطور برای دسترسی راحت به این استان شرکت های هواپیمایی بسیاری به این شهر پرواز دارند. فرودگاه این استان در شهر رشت قرار دارد.

  • سفر به رشت با قطار

خط ریلی تهران نیز به رشت دایر بوده و در روزها و ساعت‌های مشخصی به این شهر مسافران را جا به جا میکند.

جاذبه های گردشگری و دیدنی استان گیلان

همه ما استان گیلان را به عنوان یکی از سرسبز ترین و زیباترین استان های کشور می شناسیم. استانی که هر نوع جاذبه ای را در دل خود جای داده است. از جاذبه های طبیعی همچون دریا، جنگل، رود، دریاچه و کوهستان بگیرید تا جاذبه های فرهنگی و تاریخی بسیار. گیلان یکی از پر بازدید ترین استان های کشور است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران و طبیعت دوستان را به سمت خود می کشاند.

قلعه رودخان، ادغام تاریخ و طبیعت

قلعه رودخان یک بنای بسیار باشکوه در ۲۰ کیلومتر شهر فومن است. تاریخ این قلعه به دوره سلجوقیان باز می گردد و در مناطق مرتفع شهر فومن بنا شده است. یکی از ویژگی های خوبی که قلعه رودخان دارد وجود جاذبه های طبیعی اطرافش است که به شما فرصت می دهد تا هم از جاذبه های تاریخی اش دیدن کنید و هم سفری به دل طبیعت داشته باشید.

قلعه رودخان راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
قلعه رودخان از دیدنی های سفر به گیلان

قلعه رودخان نمونه ای بسیار اثرگذار از قلعه ای کوهستانی در کشور است که در فضایی جنگلی، محیطی بسیار زیبا را به نمایش می کشد.

آدرس: آدرس : استان گیلان، شهرستان فومن، روستای رودخان

ییلاقات ماسال از مکان های طبیعی گیلان

ییلاقات ماسال از زیباترین مکان های طبیعی استان گیلان هستند. عکس های ییلاقات ماسال از جمله ییلاق معروف اولسبلنگاه در فضای اینترنت به وفور یافت می شوند. ماسال جاییست بر فراز ابرها که در فصول بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از طبیعت دوستان است. برای اقامتتان در ییلاق اولسبلنگاه، هم هتل وجود دارد و هم کلبه های چوبی بسیار زیبای جنگلی.

ییلاقات ماسال راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
ییلاقات ماسال از مکان های طبیعی گیلان

آدرس : گیلان، شهرستان ماسال، ۲۷ کیلومتری غرب ماسال

روستای پلکانی ماسوله

روستای پلکانی ماسوله راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
روستای پلکانی ماسوله منطقه بکر و تاریخی گیلان

روستای پلکانی ماسوله در شهرستان فومن استان گیلان قرار دارد. ماسوله فاصله زیادی با قلعه رودخان ندارد، بنابراین اگر کمی تیز و بز باشید هر دو جاذبه را می توانید در یک روز بازدید کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که هر کدام را سر فرصت و در یک روز مجزا بازدید کنید. در ماسوله هم از فرهنگی غنی و بافتی تاریخی بازدید خواهید کرد و هم طبیعتی بکر و زیبا.

آدرس: گیلان، فومن، روستای ماسوله

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

گیسوم4 راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
پارک جنگی گیسوم منتهی به دریا از جاهای دیدنی گیلان

پارک جنگلی و ساحل گیسوم یکی دیگر از جاذبه های بسیار دیدنی استان گیلان اند. می توانید سفرتان را از جنگل زیبای گیسوم اغاز کنید و در نهایت به میهمانی ساحل زیبای گیسوم بروید و از زیبایی هایش لذت ببرید. در تعطیلات تابستانی و نوروزی این منطقه بسیار شلوغ است و پر از مسافر. پس اگر قصد لذت بردن از مناظر طبیعی آن را دارید بهتر است در فصل های بهار و تابستان به اینجا نروید.

آدرس : ایران، گیلان، ۱۷ کیلومتری تالش

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان، یکی از معروف ترین موزه های فضای باز کشور است که در پارک جنگلی سراوان در ۱۸ کیلومتری جاده رشت-تهران قرار گرفته است. در این موزه شما فضای سنتی و قدیمی روستایی در گیلان آشنا خواهید شد. اینجا نمونه کوچکی از نحوه زندگی کردن گیلانیان در زمان های گذشته است. در این موزه کارگاه ساخت صنایع دستی، محصولات و خوراکی های محلی هم یافت می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موزه به مطلب “موزه میراث روستایی گیلان، گنجینه ای ارزشمند از میراث گذشتگان” مراجعه کنید.

آدرس: کیلومتر ۱۸ جاده رشت – تهران

تالاب انزلی از جاهای دیدنی تفریحی گیلان

تالاب انزلی راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
تالاب انزلی از جاهای دیدنی تفریحی گیلان

به اعتقاد اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، یکی از بزرگترین و ارزشمندترین تالاب های دنیا از نظر تنوع زیستی، تالاب انزلیست. اگر اهل طبیعت گردی هستید تماشای این تالاب را از دست ندهید چرا که یکی از زیباترین مناظر آبی کشور را در این منطقه می توان مشاهده کرد.

این تالاب محل سکونت موقت و تخم گذاری بسیاری از پرندگان نادریست که در سر راه خود به این مکان سر می زنند. بنابراین پرنده نگری هم در این تالاب رونق زیادی دارد. قایق سواری در میان نیلوفرهای آبی این تالاب لحظات مفرحی را در سفر به انزلی برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: گیلان، ساحل جنوب غربی دریای مازندران در بندر انزلی، تالاب انزلی

تالاب کیاکلایه سرزمین نیلوفرهای آبی

تالاب کیاکلایه راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
تالاب کیاکلایه با نیلوفر های آبی در سفر به گیلان

اینجا تا چشم کار می‌کند گل‌های نیلوفر آبی است. تالاب کیاکلایه در شهرستان لنگرود قرار دارد. در زمان‌های گذشته، زمستان‌ها این تالاب میزبان انواع پرندگان مهاجر بود. منظره‌ای که از قایق سواری محلی‌ها روی این تالاب ساخته می‌شود، بیشتر به فیلم‌ها می‌ماند تا تالابی در گوشه‌ای از لنگرود خودمان. خبر خوبی نیست که بگوییم این تالاب رو به کوچک شدن است و زیبایی‌هایش قربانی اقدامات و پروژه‌های نادرست می‌شود.

تله کابین حیران از جاذبه های توریستی گیلان

حیران راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
تله کابین حیران از جاذبه های توریستی گیلان

مجموعه توریستی حیران در دامنه کوه ها جیران و مرزهای مشترک استان اردبیل و جمهوری اذربایجان است، که در بخش های شمالی اش به جنگل های زیبای فندقلو منتهی می شود. پس تمام زیبایی های شمال کشور را باهم در این منطقه یکجا دارید!

از چشم اندازهای زیبای این مجموعه توریستی می‌ توان به قلعه شیندان که از آثار مهم تاریخی زمان ساسانیان است اشاره کرد که اکنون در اراضی کشور آذربایجان قرار گرفته و در طول مسیر حرکت تله کابین و همچنین ایستگاه های بالایی به راحتی قابل مشاهده است.

آدرس : جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلومتری آستارا

شیطان کوه از مکان های دیدنی استان گیلان

شیطانکوهلاهیجان راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
شیطان کوه از مکان های دیدنی استان گیلان

یکی از معروف ترین مکان های دیدنی استان گیلان، منطقه شیطان کوه و دریاچه و جنگل های زیبایش است. برای دیدن زیبایی های شیطان کوه دسترسی تله کابین نیز وجود دارد که بر فراز جنگل های این منطقه قرار دارد و محیطی دیدنی به وجود آورده است. شیطان کوه را به بام لاهیجان نیز می شناسند و البته نامگذاری اش هیچ ربطی به خباثت و شیطانی بودن ندارد.

آدرس: گیلان، شرق شهر لاهیجان.

پارک ملی و تالاب بوجاق

پارک ملی بوجاق راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
پارک ملی و تالاب بوجاق از جاذبه های استان گیلان

تالاب بوجاق در منطقه ای بسیار دیدنی قرار گرفته است، در محل تلاقی سفید رو با دریای خزر، و محیطی امن برای دویست پرنده مختلف در کشور است. هر ساله پرندگان بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای زندگی در این تالاب کوچ کرده و تالاب بوجاق را برای زندگی انتخاب می کنند.

تالاب بوجاق علاوه بر میزبانی گونه‌ های مختلف پرنده، زیستگاه بیش از پنجاه گونه ماهی و آبزیان بومی و مهاجر است و از معدود زیستگاه‌ های فک خزری؛ تنها پستاندار دریای خزر است. یکی از دلایل زیبایی پارک ملی بوجاق قرار گرفتن آن در حاشیه دریای خزر و عبور رودخانه سفیدرو از میان اش است، که منظره ای بسیار دیدنی را به وجود می آورد. پارک ملی بوجاق در نزدیکی اسکله چوبی و ساحل کیاشهر قرار دارد.

دیگر جاذبه های گردشگری گیلان

جواهردشت، آبشار ویسادار، پارک جنگلی سراوان رشت، آبشار زیبای لونک، طبیعت زیبای تالش و سوباتان، ارتفاعات دیلمان، آبشار لاتون، دریاچه سقالکسار و شهرهای توریستی جذابی مثل رامسر و… هم نمونه هایی از جاذبه های ناتمام استان گیلان هستند.

جاذبه های تاریخی رشت

جاذبه اصلی شهر رشت دریا و جنگل هایش است اما با قدمت طولانی اش جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

مدرسه تاریخی شاپور

مدرسه شاپور راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
مدرسه شاپور اولین مدرسه در رشت

مدرسه شاپور در اوایل دوره پهلوی در مسیر رشت – انزلی ساخته شد. این مدرسه در لیست آثار ملی ایران است و اولین مدرسه این شهر است که برای ساختش از شیوه معماری مدرن استفاده شده.

مسجد صفی رشت

مسجد صفی رشت راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
مسجد صفی از جاذبه های تاریخی رشت

در میان بناهای مذهبی شهر رشت مسجد صفی با کاشی کاری ها و گچ بری های زیبایش اهمیت زیادی دارد. ساخت بنای اصلی این مسجد به زمان صفویه برمی گردد و چون تعدادی از شاهزادگان جوان در این محل کشته شدند شاه عباس اسم این مسجد را شهیدیه گذاشت.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

%name راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، تلفیق هنر و تاریخ در رشت

میرزا کوچک خان از فعالان جنبش مشروطه بود که در سال ۱۳۰۰ درگذشت. آرامگاه این مبارز فعال در جنوب شهر رشت قرار دارد و مسافران زیادی در سفر به رشت از آن دین می کنند.

گنبد پیر محله از مکان های تاریخی رشت

گنبد پیر محله راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
گنبد پیر محله از مکان های تاریخی رشت

در ۴ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاچای بقعه ای زیبا را می بینید که در زمان صفویه ساخته و بارها در دوره قاجار و معاصر مرمت شده است. در این بنا اتاق میانی به همراه ایوان های جانبی و ستون های چوبی ساده ساخته شده است.  این بقعه ظاهری مستطیلی دارد و پشت بام آن از سفال درست شده است.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
میدان شهرداری رشت از جاذبه های گردشگری گیلان

 

میدان شهرداری رشت اولین میدان بلدیه ایران بود. شهرداری رشت سابقه‌ای همتراز با شهرداری تهران دارد؛ پس از شکل‌گیری مشروطیت در ایران با تصویب قانون بلدیه در ۱۲۸۶ خورشیدی رسما تاسیس شد و در زمره اولین بلدیه‌های ایران است. پیش از تصویب قانون بلدیه اداره شهر بر عهده انجمن بلدیه رشت بود.

این نهاد عمومی مسئولیت اداره کلانشهر رشت را به عهده دارد. مجموعه شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ 26 آذر 1356 با شماره ثبت 1516 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرداری رشت در سال 94 تبدیل به پیاده را شده است.

مراکز خرید رشت در سفر به گیلان

مراکز خرید رشت راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
مراکز خرید سفر به رشت

بازار رشت، مجتمع تجاری امیر، پاساژ بزرگمهر، مرکز خرید گلسار و بازار الگویی ماهی فروشان رشت از مراکز خرید این شهر به شمار می‌روند. بازار رشت بزرگ‌ترین بازار روباز ایران محسوب می‌شود که روزانه هزاران نفر از ساکنین شهرها و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور، برای داد و ستد در این بازار حضور می‌یابند.

سوغات و صنایع دستی رشت در سفر به گیلان

سوغات و صنایع دستی رشت راهنمای سفر به استان گیلان و رشت
سوغات سفر به رشت

نان، ترشی‌ها و چاشنی‌ها همچون زیتون پرورده، ‌ ماهی دودی، رب انار، دلار و انواع صنایع دستی همچون حصیربافی، گلیم، بامبو بافی و رشتی دوزی برخی از سوغات و صنایع دستی این منطقه به شمار می‌رود.  کدو مربا، پول پرتقال مربا، آلوچه، شاه بلوط، ترش سیب، ترش انار، کویی، ترب، فلفل سبز، برگ سیر، سیر ترشی، گینجه واش، زیتون، برنج، ماهی سفید و خرش نیز از خوراکی‌های محبوب برای سوغات محسوب می‌شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش