4.8
(276)

رایج ترین انواع کلید خودرو

خودروسازان در تلاش برای اختراع بهترین آنها گزینه های مختلفی را در اختیار ما قرار دادند. لیست کلیدهای ماشین واقعا چشمگیر است. در اینجا می توانید رایج ترین آنها را بررسی کنید:

436171 orig خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن
  • کلیدهای سنتی Traditional keys
  • کلید ماشین فرستنده (ماهواره ای) Transponder car key
  • فوب های بدون کلید Keyless fobs    
  • کلید مکانیکی ماشین Mechanical car key
  • کلید ماشین سوئیچ تیغه ای Switchblade car key
  • کلید ماشین از راه دور Remote car key
  • کلید ماشین پیشخدمت Valet car key

هر کدام از آنها ویژگی های خود را دارند و هر کدام مزایا و معایبی دارند. بنابراین، اجازه دهید در مورد هر کدام از آنها کمی بیشتر صحبت کنیم.

کلیدهای سنتی (قدیمی)

اگر ماشین خود را مدت ها پیش خریداری کرده اید، ممکن است یک کلید سنتی داشته باشد که شبیه هر کلید معمولی دیگری در خانه شما باشد. آنها از یک طول فلز با برش ها یا شیارهای خاص ساخته شده اند تا با مکانیسم قفل مطابقت داشته باشند. این نوع کلید می تواند درهای خودرو را باز یا قفل کنند و سیستم را راه اندازی کنند. این یکی از ساده ترین انواع کلید در صنعت خودروسازی است.

traditional key خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن
کلیدهای قدیمی خودرو

کلیدهای فرستنده

این رایج ترین نوع کلید ماشین است. این ترکیبی از یک کلید سنتی و یک فرستنده است که به کلید فیزیکی متصل است. فرستنده با گیرنده (ECU یا واحد کنترل الکترونیکی خودرو) برای باز کردن یا قفل کردن خودرو و راه اندازی سیستم جرقه زنی ارتباط برقرار می کند.

remote key خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

کلیدهای فوب Keyfob

بیایید با رایج ترین نوع کلید ماشین کنونی شروع کنیم. کلیدهای فوب که در دو دهه اخیر بسیار محبوب شده اند، در واقع سابقه طولانی دارند و اولین بار در دهه 1980 معرفی شد که در آن زمان بسیار توسعه یافته و بهبود یافته بودند. بنابراین، اکنون می توانید ماشین خود را از راه دور باز کرده و حتی روشن کنید. در مورد چگونگی کار آنها باید بگوییم ماشین شما مجهز به گیرنده مخصوص و کلید شما نیز به نوبه خود به یک فرستنده مخصوص مجهز است. بنابراین، هر بار که دکمه را فشار می دهید، کلید یک سیگنال رمزگذاری شده ارسال می کند و در بسته یا باز می شود و به عنوان قطعه ای از ماشین آلات فنی پیشرفته، نیاز به نگرش دقیق دارد. نباید در معرض رطوبت، دمای خیلی بالا یا خیلی پایین و در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. همچنین توجه داشته باشید که کلیدهای این نوع کلیدهای ماشین با باتری کار می کنند، بنابراین باید هر از چند گاهی آنها را تعویض کنید.

What Is a Key Fob خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

کلیدهای فوب شکل تکامل یافته کلیدهای فرستنده هستند. معمولاً اکثر خودروهای پریمیوم دارای یک سیستم ورود بدون کلید با کنترل از راه دور هستند که فوب نیز نامیده می شود. کنترل از راه دور از طریق ECU (شبیه کلیدهای فرستنده) با خودرو ارتباط برقرار می کند تا درها را قفل یا باز کند.

با این حال، یکی از برجسته ترین ویژگی های این نوع کلیدها، سیستم استارت دکمه ای است. برای روشن کردن جرقه نیازی به کلید فیزیکی نیست. برای راه اندازی سیستم جرقه زنی فقط باید ریموت را با خود حمل کنید.

کلید مکانیکی ماشین Mechanical

احتمالاً وقتی کلمه “کلید” را می شنوید، به یک کلید مکانیکی فکر می کنید که البته بیشتر در ماشین های قدیمی تر استفاده میشد و امروزه کمیاب تر شده اند. از اواخر دهه 1990، از ارائه این نوع کلید به خودروهای خود دست کشیدند. کلیدهای مکانیکی خودرو برای استفاده گرانقیمت نیستند و نیازی به برنامه ریزی مجدد، تعویض باتری و غیره ندارند. همچنین، برای ساخت کلید مکانیکی جدید هزینه زیادی نخواهید پرداخت. اما امنیتی که ارائه می دهد کمتر از کلید مدرن تر می باشد.

کلید ماشین از راه دور Remote

گاهی اوقات افراد صفحه کلید و کلیدهای کنترل از راه دور را با هم اشتباه می گیرند، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو نوع کلید ماشین وجود دارد. کلید از راه دور وسیله ای است که از آن نه تنها برای باز کردن یا قفل کردن قفل ماشین (با فشار دادن یک دکمه)، بلکه برای باز کردن دستی درب استفاده می کنید. این بدان معناست که یک کلید از راه دور شامل کلید واقعی است. به غیر از آن، کلیدهای راه دور شبیه به کیبورد هستند. باید از ریموت کلید خود در برابر رطوبت و گرما محافظت کنید و با احتیاط از آن استفاده کنید.

Remote Key 1 خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

کلید ماشین فرستنده Transponder

کلید ماشین ترانسپوندر یا ماهواره ای بیشتر شبیه کلیدهای سنتی است که ما به آن عادت کرده ایم. کلید ترانسپوندر که شبیه یک کلید مکانیکی استاندارد با یک پوسته پلاستیکی در بالای آن است، از نظر فنی نیز یک دستگاه پیشرفته است. هر بار که به آن سیگنالی وارد می شود، یک سیگنال رمزگذاری شده ارسال می کند و ماشین روشن می شود. همچنین، نسخه پیشرفته‌تر دیگری از این کلید نیز وجود دارد. هر بار که از ماشین خود استفاده می کنید، یک کلید چرخشی سیگنال جدیدی ارسال می کند، بنابراین سطح امنیتی افزایش می یابد.

Transponder Car Key خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

اقدامات احتیاطی در برابر آسیب رسیدن به آن یکسان است. از کلید خود در برابر رطوبت و گرما محافظت کنید، آن را در کنار اشیایی که ممکن است به آن آسیب برساند و غیره نگهداری نکنید.

کلید ماشین سوئیچ تیغه ای (کلید خودرو به سبک چرخاندنFlip Style Car Key )

کلیدهای سوئیچ تیغه مانند کلیدهایی هستند که در بالا توضیح داده شد، به جز طراحی آنها که این نوع از کلید را به یکی از محبوب ترین های امروزی تبدیل کرده است. این کلید شامل یک کلید تیغه ای است که با فشار دادن دکمه بالا می آید. به عنوان یک وسیله جمع و جور و یک کلید که به آسانی با چرخاندن استفاده میشود و در جیب، کیف یا حتی در کیف پول شما به راحتی جا داده می شود.

Switchblade Car Key خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

کلید ماشین پیشخدمت Valet Car Key

همانطور که احتمالا حدس زده اید، این کلیدها به طور خاص برای پیشخدمت ها طراحی شده اند. این کلید مانند یک کلید یدکی با عملکردهای محدود است که می توانید آن را برای پارک کردن ماشین خود به کسی بدهید. همه خودروها به این کلیدها مجهز نیستند. نداشتن کلید پیشخدمت به این معنی نیست که به آن نیاز دارید. در مقابل، بسیاری از صاحبان خودرو فکر می کنند که موقعیت هایی که می توانید از آن استفاده کنید محدود است.

Valet Car Key 1024x716 1 خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

چرا کلید ماشین شما کار نمی کند؟ چکاری می توانید انجام دهید؟

تصور کنید برای رفتن به محل کار و سوار شدن به ماشین خود عجله دارید. شما کلید را در استارت قرار می دهید و سعی می کنید ماشین را روشن کنید، اما هیچ اتفاقی نمی افتد. به زودی متوجه می شوید که مشکلی در کلیدها وجود دارد. گاهی اوقات راه حل چنین مسائلی ممکن است ساده باشد، اما قبل از عیب یابی باید مشکل دقیق را بدانید. در این مقاله به برخی از مشکلات رایج کلید خودرو اشاره کرده ایم. بنابراین، پیشاپیش بخوانید تا متوجه شوید که چرا کلیدهای ماشین شما کار نمی کند و برای حل این مشکل چه کاری می توانید انجام دهید.

اکنون، شما در مورد انواع کلید ماشین ایده خوبی دارید. از این رو، درک اینکه چرا کلیدهای خودرو کار نمی کنند و مراحل عیب یابی احتمالی برای شما آسان تر خواهد بود. بسته به نوع کلید، ممکن است کلیدهای خودرو به دلایل مختلف از کار بیفتند. در این بخش، بیایید دلایل خرابی کلید خودرو و گزینه های عیب یابی را مورد بحث قرار دهیم.

کلیدهای سنتی: دلایل شکست و چگونگی عیب یابی؟

دو دلیل اصلی برای از کار افتادن کلید سنتی ماشین وجود دارد که در زیر ذکر شده است.

آسیب رساندن به کلید: یکی از رایج ترین دلایل خرابی کلید سنتی خودرو، آسیب رساندن به خود کلید است. آسیب به این معنی نیست که کلید دو تکه شده است. ممکن است آسیب کوچکی به شیارها یا سطح فرسوده وارد شده باشد که قابل مشاهده نباشد. در چنین مواقعی شیارهای کلید با مکانیزم داخلی قفل یا جرقه زنی مطابقت ندارد و نمی توانید توسط جرقه ماشین را باز یا قفل و یا روشن کنید.

عیب یابی

اغلب، تنها راه حل در چنین شرایطی ایجاد یک کلید جدید است. یک قفل ساز می تواند با کمک کد کلید ماشین شما این کار را برای شما انجام دهد. همچنین می‌توانید با مرکز خدمات خودروی خود تماس بگیرید تا بررسی کنید که آیا می‌توانند کلید یدکی ارائه دهند.

آسیب به قفل: اگر مکانیزم قفل به خودی خود آسیب ببیند، حتی اگر کلید سالم باشد، نمی‌توانید خودرو را قفل یا باز کنید. در این سناریو، یا سیلندر قفل مسدود شده و یا آسیب دیده است، یا مشکلی در مجموعه قفل وجود دارد. اگر می توانید کلید را وارد کنید و آن را بچرخانید، مجموعه قفل نیاز به بررسی دارد. گاهی اوقات، کثیفی و زباله می تواند رسوب کرده و سیلندر قفل را مسدود کند. در چنین مواقعی نمی توانید خود کلید را وارد کنید. جدای از آن، اگر ماشین شما دچار تصادف شود، احتمالا قفل آسیب می بیند. قفل همچنین می تواند در دمای بسیار سرد یخ بزند.

عیب یابی

عیب یابی این مشکل مستلزم تعمیر قفل است. اگر قفل بدون تعمیر آسیب دیده است، ممکن است مجبور شوید مجموعه قفل و کلیدها را تعویض کنید.

فیلم عیب یابی ریموت ماشین و درست کردن آن

کلیدهای فرستنده یا ترانسپوندر: چرا خراب می شوند و چگونه آنها را عیب یابی کنیم؟

از آنجایی که کلیدهای ترانسپوندر دارای یک کلید فیزیکی هستند، همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، ممکن است به دلیل آسیب به کلید فیزیکی نیز از کار بیفتند. همانطور که قبلا ذکر شد، آنها همچنین ممکن است به دلیل آسیب به قفل از کار بیفتند. جدای از آن، چند دلیل دیگر برای از کار افتادن ترانسپوندر وجود دارد. برای همین می توانید به نکات زیر مراجعه کنید.

باتری های جاکلیدی از کار افتاده اند: جاکلیدی یا کنترل از راه دور برای کار از باتری استفاده می کند. مایع باتری ها بعد از مدتی تمام می شود. کلید فیزیکی ممکن است در چنین سناریویی کار کند، اما عملکردهای راه دور ممکن است کار نکنند.

عیب یابی

راه ساده برای عیب یابی این است که باتری های از کار افتاده را با باتری های جدید جایگزین کنید. پس از تعویض باتری، جاکلیدی باید شروع به کار کند، البته به شرطی که مشکل دیگری وجود نداشته باشد.

آسیب به کلید فوب:

کلید فوب یا کنترل از راه دور شامل اجزای الکترونیکی مانند تراشه، باتری و غیره است. اگر با انداختن آن یا قرار دادن آن در معرض آب به جا کلیدی آسیب بزنید، ممکن است از کار بیفتد. به غیر از فرستنده، اگر مشکلی در گیرنده داخل خودرو وجود داشته باشد، ممکن است جا کلیدی کار نکند. اگر این اتفاق بیفتد، نمی‌توانید درها را قفل یا باز کنید یا جرقه را ایجاد کنید.

در چنین شرایطی برای تشخیص و رفع ایراد باید کلید فوب را به مرکز خدمات مجاز ببرید.

استفاده از کلیدهای پس از فروش

اگر یک کلید پس از فروش دریافت کنید، ممکن است با وسیله نقلیه شما کار نکند زیرا گیرنده و فرستنده برای ارتباط با یکدیگر برنامه ریزی شده اند. ممکن است کلید پس از فروش برنامه ریزی نشده باشد. بنابراین، نمی تواند با گیرنده خودرو ارتباط برقرار کند.

عیب یابی

در چنین شرایطی می‌توانید برای برنامه‌ریزی کلید فوب با مرکز خدمات مجاز تماس بگیرید، مشروط بر اینکه مرکز خدمات استفاده از این کلیدها را تأیید کنند.

فوب های بدون کلید Keyless : چرا خراب می شوند و چگونه آنها را عیب یابی کنیم؟

فوب‌های بدون کلید، آواتار پیشرفته‌تر کلیدهای فرستنده هستند. با این حال، قاعده اصلی کار کلید فوب ها و فرستنده ها یکسان است. اگر به خود فوب آسیبی وارد شود، ممکن است به الکترونیک داخلی (تراشه) آسیب برساند و ممکن است از کار بیفتد. تنها تفاوت در اینجا این است که به دلیل نبود کلید فیزیکی نمی توانید ماشین را قفل یا باز کنید یا جرقه را ایجاد کنید.

عیب یابی

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، می توانید یک فوب یدکی از مرکز خدمات مجاز تهیه کنید یا خودرو را به مرکز خدمات یدک ببرید تا یک فوب جدید را برای وسیله نقلیه خود برنامه ریزی کنید. لطفاً توجه داشته باشید که اگر یک فوب یدکی تهیه کردید، آن را برای ماشین خود برنامه ریزی کنید، در غیر این صورت هیچ فایده ای نخواهد داشت.

سایر مشکلات و راه حل های مرتبط با کلید خودرو

به غیر از دلایل ذکر شده در قسمت های بالا، ممکن است چند مشکل دیگر در مورد کلید خودرو وجود داشته باشد. این بخش مشکلات کلیدی خودرو و راه حل های احتمالی آنها را مورد بررسی قرار می دهد.

  • قفل مرکزی خودرو با کلید کار نمی کند: اگر جاکلیدی مشکل داشته باشد یا باتری فوب تمام شده باشد، این مشکل ممکن است ایجاد شود. می‌توانید باتری‌ها را تعویض کنید یا ریموت کلید را در مرکز خدمات تشخیص دهید.
  • سنسور کلید خودرو کار نمی کند: اگر کلید اصلا کار نمی کند، ممکن است به دلیل خالی شدن باتری، خرابی فوب یا باتری کم خودرو باشد یا اینکه سیستم ورود بدون کلید معیوب باشد (در صورت وجود). در این صورت می‌توانید باتری‌های فوب را تعویض کنید، فوب را عیب‌یابی کنید یا خودرو را به مرکز خدمات ببرید تا مشکل برطرف شود.
  • کار نکردن کلید خودرو در ایجاد جرقه: اگر کلید با درها به خوبی کار می کند و وقتی آن را در موتور قرار می دهید کار نمی کند، ممکن است نشانه ای از معیوب بودن سیلندر احتراق باشد. می توانید آن را در مرکز خدمات بررسی کنید. متخصص به شما اطلاع خواهد داد که آیا قابل تعمیر است یا نیاز به تعویض دارد.
  • سیستم بدون کلید با فوب کار نمی کند: این مشکل می تواند به دلیل خالی شدن باتری فوب، مشکل در فوب، معیوب شدن سیستم ورود بدون کلید یا خالی شدن باتری خودرو باشد. این یک سیستم بحرانی است. بنابراین، برای رفع این مشکل باید به مرکز خدمات مراجعه کنید.
  • قفل درب خودرو کار نمی کند: دلیل اصلی این مشکل می تواند اشکال در مکانیسم قفل باشد. این مشکل همچنین ممکن است در صورت معیوب بودن کلید یا فوب رخ دهد. همچنین می توانید عیب یابی را با بررسی کلید یا فوب امتحان کنید. اگر عیب یابی جواب نداد، می توانید برای تعمیر قفل یا کلید به یک قفل ساز کلید خودرو یا یک مرکز خدمات مراجعه کنید.

5 نکته برای زمانی که ریموت ماشین شما کار نمی کند

همه خودروهای مدرن امروزی با کلیدهای پیچیده از راه دور عرضه می شوند که استفاده از آنها بسیار راحت تر از کلید است. اما وقتی همه چیز خراب می شود، نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند باعث شود سطح استرس شما بسیار بالا رود.

اما نگران نباشید، گاهی اوقات تعمیر ریموت به آسانی تعویض باتری است و حتی اگر مشخص شود که چیز جدی تری است، می توانید از قفل ساز محلی نیز استفاده نمایید.

key fob battery replacement 2 خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن
تعویض باتری ریموت ماشین

بنابراین بیایید به 5 دلیل متداول برای خرابی ریموت های خودرو و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید نگاهی بیاندازیم.

1. بدون برق

بیشتر ریموت‌ها با باتری‌های لیتیومی کار می‌کنند که عمر طولانی دارند. اما در برخی موارد، باتری نیاز به تعویض دارد. بنابراین اگر کنترل از راه دور شما پاسخ نمی دهد، باتری اولین چیزی است که باید بررسی کنید.
خوشبختانه باتری ها به راحتی در دسترس هستند و در چند دقیقه قابل تعویض هستند. بنابراین این یک راه حل آسان است. قفل سازان ما باتری های مناسبی برای اکثر ریموت های ماشین دارند.

2. نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد

برای کارکرد صحیح، کنترل از راه دور شما باید با گیرنده خودرو جفت شود. اگر کنترل از راه دور خراب شود، جاکلیدی به طور معمول کار نمی کند. این معمولاً به دلیل کم بودن باتری اتفاق می‌افتد، اما شوک نیز می‌تواند باعث شود که فوب جفت شدن خود را از دست بدهد.
اکثر ریموت‌ها را می‌توان راه اندازی مجدد کرد، بنابراین راهنمای کاربر خودروی خود را برای دنباله تنظیم مجدد بررسی کنید. اگر راه اندازی مجدد مشکل را حل نکرد، فوب باید دوباره برنامه ریزی شود. این کار باید توسط یک قفل ساز خودرو یا فروشنده اصلی انجام شود.

3. آسیب دیدگی فرستنده یا گیرنده

همانطور که در بالا ذکر شد، ریموت شما با تبادل سیگنال با یک گیرنده جفت شده کار می کند. بنابراین اگر فرستنده یا گیرنده آسیب دیده باشد، ریموت شما قادر به جفت شدن نخواهد بود. این معمولاً پس از نوعی ضربه مانند شوک یا قرار گرفتن در معرض آب اتفاق می‌افتد.

با این حال، تشخیص این عیب می تواند مشکل باشد، زیرا علائم مشابه از بین رفتن جفت شدگی است، ابتدا ریموت را راه اندازی مجدد کنید، اگر مشکل را حل نکرد، با قفل ساز محلی خود تماس بگیرید.

4. آسیب دیدگی قطعات

اکثر ریموت ها به گونه ای طراحی شده اند که ضد ضربه باشند، اما در شرایط شدید، ممکن است اجزای داخل آن آسیب ببینند. بنابراین، اگر کنترل از راه دور شما پس از ضربه ای از کار بیفتد، احتمالاً قطعات داخلی آسیب دیده است.

در این مورد، معمولاً خرید یک ریموت جایگزین از قفل ساز یا فروشنده اصلی خودرو مقرون به صرفه تر است. کنترل از راه دور جایگزین باید با فرستنده روی خودرو جفت شود.

5. خطای متناوب

گاهی اوقات ریموت شما فقط به صورت متناوب کار می کند. این معمولاً نشانه ای است که باتری رو به اتمام است و باید تعویض شود، بنابراین با تعویض باتری شروع کنید. در حالی که کنترل از راه دور هنوز کار می کند، همیشه انجام این کار آسان تر است.

اگر این کار مشکل را حل نکرد، ممکن است به دلیل تداخل با وسیله نقلیه دیگر یا فرستنده معیوب باشد. در هر صورت، باید با قفل ساز خودروی محلی خود تماس بگیرید که بتواند به سرعت مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، تمام کلیدهای ماشین دارای مزایای زیادی هستند، همه آنها به گونه ای طراحی شده اند که دوام داشته باشند و تا زمانی که ممکن است به شما خدمت کنند، اما متاسفانه، هر یک از آنها ممکن است بشکنند، آسیب ببینند، گم شوند یا به سرقت بروند.

بعضی از سوال و جواب ها در خصوص ریموت خودرو:

درهای خودرو با جاکلیدی باز نمی شوند. باید چکار کنم؟
بررسی کنید که آیا باتری جاکلیدی خالی شده است یا خیر و آن را با باتری های جدید تعویض کنید. اگر کار نکرد، فوب را به مرکز خدمات بازرسی کنید. اگر هیچ یک از روش ها جواب نداد، قفل درب ها را در مرکز خدمات بررسی کنید.

آیا می توانم ریموت را تعمیر کنم؟
می توانید ریموت کلید را به شرطی که در شرایط قابل تعمیر باشد تعمیر کنید. اگر غیرقابل تعمیر آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک فوب یدکی تهیه کنید.

آیا می توانم از جاکلیدی پس از فروش برای ماشینم استفاده کنم؟
می توانید از یک جا کلیدی پس از فروش استفاده کنید که برای کار با وسیله نقلیه شما برنامه ریزی شده است. با این حال، با مرکز خدمات خود بررسی کنید که آیا این کار ایمن است یا خیر.

اگر کلید فوب معیوب باشد می توانم موتور ماشین را روشن کنم؟
به طور معمول، اگر فوب معیوب باشد، نمی توانید موتور خودرو را روشن کنید. خودروهای مدرن دارای ویژگی امنیتی به نام Engine Immobiliser هستند. تا زمانی که از کلید درست کار نکنید، از روشن شدن موتور جلوگیری می کند.

قفل درب سنسور سرعت در خودروها چیست؟
قفل سنسور سرعت در خودروها سیستمی است که در آن پس از رسیدن خودرو به سرعت معین، درها به طور خودکار قفل می شوند.

باز کردن قفل خودکار درب با حس ضربه در خودروها چیست؟
باز کردن قفل خودکار درب با حسگر ضربه یک ویژگی ایمنی است که در آن اگر سنسورهای ضربه برخورد یا ضربه را تشخیص دهند، همه درها باز می شوند.

قفل تاخیری در خودروها چیست؟
قفل تاخیری درب قابلیتی است که اجازه قفل شدن درب ها را در زمانی که یکی از درها هنوز باز است نمی دهد. این سیستم قبل از قفل کردن همه درها منتظر می ماند تا تمام درها بسته شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش