4.8
(329)

چند سالی است که حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی بسیار پر رنگ شده است، تا جایی که امروزه برخی از برند های بزرگ های خودروسازی جهان از روبات در روند تولید و مونتاژ خودرو استفاده می کنند.

در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا به نقد و بررسی این موضوع بپردازیم و کمی بیشتر شما را با جزئیات حضور ربات های خودروساز آشنا نماییم، حتما تا انتها همراه ما باشید.

رباتخودرو حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات ها در صنعت خودرو سازی

فروش باتری ماشین با مناسب ترین قیمت و با ارسال و نصب رایگان در تهران

ربات ها در صنعت خودروسازی

حضور ربات ها در صنعت ماشین سازی از سال 1961 آغاز شد، از آن زمان تا سال 1970 ربات ها در حال توسعه سازی بودند تا جایی که توانستند بدون نیاز به هیچ کمکی کار خود را به درستی انجام دهند.

کمپانی جنرال موتورز اولین خودروسازی است که استفاده از ربات ها را شروع کرد و در حال حاضر بسیاری از ربات های خودروسازی در این کمپانی قرار دارد.

اما همه چیز به این جا ختم نمی شود، توسعه و پیشرفت در ربات ها همچنان در تمامی این سال ها ادامه داشته است تا جایی که انتظار می رود ربات ها برای وظایف پیچیده تر طراحی شوند.

همچنن بخوانید: صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه

اما مزایا استفاده از ربات ها در صنعت خودرو سازی چیست؟

مزایا حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
هوش مصنوعی در حمل و نقل

مزایا استفاده از آن ها کاملا واضح است، با توجه به دقت بالایی که در ربات ها قرار داده شده است این توانایی را دارند که سخت ترین کار ها را با ظرافت کامل انجام دهند و بدون نیاز به حضور انسان وظیفه خود را تکمیل کنند.

علاوه بر آن استفاده از ربات ها سبب بهبود کیفیت، کاهش هزینه های متغیر و افزایش میزان تولیدات می شود. همچنین از ربات ها می توان در وضعیت های سخت و خطرناک نیز استفاده کرد مواردی که انسان امکان حضور در آن ها را ندارد.

با وجود این تعاریف کاربرد های مختلف ربات ها در صنعت خودرو سازی چیست؟ آیا فقط برای حمل وسایل بزرگ از آن ها استفاده می شود؟ یا برای کارهای پیچیده تری نیز طراحی شده اند؟

 سالن های رنگ در کارخانه های خودرو سازی آینده

در بخش رنگ کردن خودرو ها، امروزه بیشتر خودرو ساز های مطرح دنیا 90 درصد تولید خود را به صورت خودکار انجام می دهند. این موضوع باعث شده است انجام این کار فرایند پیچیده ای داشته باشد و جرو پر هزینه ترین بخش های تولید خودرو باشد و در عین حال بخش زیادی از فضای کارخانه را به خود اختصاص دهد.

دلیل پیچیده ای این موضوع در این است که در بخش رنگ چندین عملیات پیچیده مثل: شستوشو و زنگ زدایی، پیش رنگ، سیلر کاری، آستر، رنگ پایه و پوشش نهایی بر روی خودرو انجام می شود که امروزه تمامی این کار ها به صورت خودکار و با همکاری ربات ها صورت می گیرد.

اما در کنار تمامی تلاش هایی که برای سرعت بخشیدن در این زمینه انجام شده است بازهم نتیجه قابل قبولی از آن حاصل نشده است و می توان گفت در 30 سال گذشته تغییر چندانی در این بخش صورت نگرفته است.

به صورت مثال کمپانی بی ام دبلیو که دارای یکی از به روز ترین و مجهز ترین سالن های رنگ است و عملیات رنگ آمیزی بدنه خودرو به کمک 100 ربات انجام می شود، باز هم این فرایند 12 ساعت طول می کشد تا به نتیجه برسد.

ربات های FANUC چگونه در بخش ماشین سازی عمل می کنند؟

در ویدیو زیر این موضوع به خوبی توضیح داده شده است.

چه ربات هایی در صنعت خودروسازی قرار دارند؟

ربات های همکار

همکار حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های همکار

ربات های همکار که با نام Cobot نیز گفته می شود جهت کمک به نیرو های انسانی در وظایف دشوار طراحی شده اند. اگر بخواهیم این ربات ها را با ماشین آلات تولید مقایسه کنیم باید بگوییم که توانایی کم تری دارند، اما از طریق شبیه سازی می توانند فعالیت های بسیاری را یاد بگیرند.

بیشتر کار هایی که توسط ربات های همکار انجام می شود از طریق شبیه سازی انجام می شود و احتیاجی به برنامه نویسی نمی باشد.

حسگر هایی که در ربات های همکار قرار داده است این امکان را فراهم می کنند که به سادگی و بدون بروز هیچ مشکلی در کنار نیروهای انسانی بتوانند کار کنند. به طور مثال قدرت، سرعت و نیروی این ربات ها محدود شده است تا هیچ گونه خطری در محیط کار ایجاد نشود.

ربات های حمل و نقل

حمل و نقل حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های حمل و نقل

اولین استفاده ربات ها در صنعت خودرو سازی مربوط به حمل و نقل می باشد، ربات هایی که مسئول این کار هستند AVG  نام دارند و به نوعی می توان گفت سیستم حمل و نقل بدون اپراتور به حساب می آیند.

فرایند کار در این ربات ها به این صورت است که مواد خام و قطعات را به صورت تکراری و در فاصله کوتاه از هم قرار می دهند و به صورت متوسط آن ها را جابجا می کنند.

اما مهم است که مسیر حرکت را برای آن ها مشخص کرد تا در زمان حرکت با موانع و یا نیروی های انسانی برخوردی نداشته باشند.

به همین جهت به کمک نیروی نوار های مغناطیس، زیر ساختی برای ربات ها طراحی می شود تا حرکت آن ها بر روی این نوار ها باشد و مسیر خود را گم نکنند.

ربات های نقاش

رنگ سازی حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های نقاش

ربات ها حتی در بخش رنگ سازی نیر ورود پیدا کرده اند؛ در ابتدا مقاله کمی در مورد این مورد توضیح دادیم و گفتیم که یکی از مواردی که در صنعت خودرو ازی به دقت بسیار بالایی احتیاج دارد مربوط به بخش رنگ آمیزی است.

با توجه به این که اگر این کار توسط نیرو های انسانی انجام شود زمان بسیار زیادی لازم است به همین جهت در اکثر کارخانه های خودرو سازی به صورت گسترده از ربات ها استفاده می شود.

روال انجام این کار به این صورت است که ربات ها نقش بازویی را دارند که رنگ از قسمت انتهایی بازو خارج می شود و به سمت بدنه خودرو اسپری می شود.

البته ربات هایی که در این بخش فعالیت دارند باید به صورت پیشرفته تر طراحی شوند و انتظار می رود در سال های آینده تغیرات بسیاری بر روری بخش رنگ سازی خودرو ها انجام شود.

ربات های جوشکار

ربات های جوشکار حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های جوشکار

ربات های جوشکار از سال 1980 وارد صنعت خودرو سازی شدند، این ربات ها برای جوشکاری های نقطه ای و قوس الکتریکی کاربرد دارند که از شش محور ساخته شده اند.

استفاده از روبات های جوشکار تا حد بسیار زیادی در صنعت خودرو سازی تکامل یافته است و با توجه به این که وظایف خود را با دقت و انعطاف کامل انجام می دهند محوبیت بالایی دارند.

ربات های جوشکار این توانایی را دارند که طیف وسیعی از تکنیک های جوشکاری را انجام دهند و در عین حال این کار به صورت دقیق  و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می شود.

اسکلت های پوشیدنی

%name حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های پوشیدنی

این ربات ها یا همان اسکلت های پوشیدنی هنوز خیلی رواج پیدا نکرده است اما در صورت استفاده می توانند کارایی بسیار بالای داشته باشند؛ اساس کار این ربات ها به این شکل است که انسان ها باید آن را بپوشند و به کمک آن ها نیروی بدنی افزایش پیدا می کند تا حدی که شخص می تواند تایر های سنگین کامیون را بلند کند.

این اسکلت ها به ویژه برای ارتقا سطح بهره گیری انسان اهمیت بسیاری دارد، زیرا میانگین سن کارگران کارخانه ها 40 سال است و در انجام کار های سنگین محدوبیت هایی در آن ها قرار دارد؛ اما با پوشیدن این اسکلت کوچکترین آسیبی به آن ها وارد نمی شود و از نیروی بیشتری بهره مند می شوند.

ربات های مونتاژ

ربات مونتاژ حضور ربات ها در صنعت خودرو سازی
ربات های مونتاژ

البته استفاده از ربات ها در این بخش رایج ترین مسئله ای است که وجود دارد و سال های دور آن ها در این بخض حضور داشته اند؛ ربات های مونتاژ وظایف ساده ای مثل چرخاندن پیچ ها، نصب قطعات (به طور مثال نصب شیشه جلو) و یا نصب کردن چرخ های خودرو را انجام می دهند.

با توجه به سرعت و دقت ربات ها و در مقایسه با یک نیروی انسانی که امکان انجام خطا در آن بالا است؛ به صورت گسترده تری از آن ها در بخش های مونتاژ استفاده می شود.

کلام آخر

کاربرد های اشاره شده در بالا تنها بخشی از مجموعه فعالیت های ربات ها در صنعت خودرو سازی می باشد و با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی انتظار می رود که در چند سال آینده شاهد پیشرفت های بسیاری در این صنعت باشیم؛ حتی برخی از کارشناسان معتقدند در 20 سال آیند تمامی نیرو های انسانی از بخش خودرو سازی حذف خواهند شد و ربات ها جایگزین آن ها می شوند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر اطلاعات جالبی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ماهان
ماهان
2 سال پیش

مطلب جلبی بود سپاسگذارم.آیا در آینده نیروی انسای به طور کامل از صنعت خودروسازی حذف میشه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش