4.5
(223)

نکاتی برای به حداکثر رساندن عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو AC

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
استفاده بهینه از سیستم تهویه مطبوع

1. هوای گرم را خارج کنید.

اولین قدم شما این است که فضای داخلی را خنک کنید (هوای فوق العاده داغ داخل وسیله نقلیه را خارج کنید). قبل از سوار شدن به ماشین، شیشه‌های عقب را پایین بیاورید و درب قسمت راننده را چند بار باز و بسته کنید. این کار در عرض چند ثانیه مقداری از هوای گرم داخل ماشین را خارج می کند.

2. دکمه Start/Stop را خاموش کنید.

وسایل نقلیه مدرن به ویژگی‌های استارت/استاپ مجهز هستند تا زمان روشن ماندن موتور را کاهش دهند و مصرف سوخت را بهبود بخشند. با این حال، هنگامی که موتور خاموش می شود، تهویه مطبوع خودرو با قدرت کمتری کار می کند.

اگر خودروی شما در یک روز گرم به مدت طولانی تری در حال حرکت باشد، سیستم تهویه مطبوع خودروی شما نمی تواند ماشین را خنک نگه دارد.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
دکمه Start/Stop را خاموش کنید

3. کنترل آب و هوای خودکار خود را خاموش کنید.

کنترل خودکار آب و هوا یک سیستم تهویه مطبوع است که دمای داخلی خودرو را که به صورت دستی تنظیم شده در سطح دلخواه حفظ می کند.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
کنترل آب و هوای خودکار خود را خاموش کنید

کنترل خودکار تهویه هوا باعث نمی‌شود دمای کابین خودروی شما سریع‌تر سرد شود، بنابراین می‌توانید به سادگی این ویژگی را خاموش کنید. اکثر خودروهای دارای این ویژگی از فن به جای تهویه مطبوع برای تنظیم دما استفاده می‌کنند برای همین دمای مطبوعی برای ما ایجاد نمی کنند.

3. از سایه بان استفاده کنید.

گاهی اوقات نمی توان در سایه محل پارک پیدا کرد. برای جلوگیری از گرم شدن کابین توسط تابش نور مستقیم خورشید، می توانید از سایه بان یا آفتابگیر روی شیشه ها استفاده کنید. این کار باعث کاهش گرمای داخلی خودرو می شود. در این صورت سیستم تهویه مطبوع برای حفظ دمای خنک داخل خودرو لازم نیست با قدرت بیشتری کار کند.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
استفاده از سایه بان

4. AC را با سرعت کم روشن کنید.

می دانید که دمای داخل یک وسیله نقلیه بیشتر از بیرون است. AC را در حالت کمترین دما یا مینیموم تنظیم کنید تا هوا را از بیرون ماشین گرفته و خنک کند. برعکس، چرخاندن آن به سمت ماکسیموم “Max” دستگاه را مجبور می کند تا هوا را از کابین مسافر که گرمتر از هوای بیرون است، بگیرد. بنابراین، اگر در همان ابتدای کار AC را روی حداکثر سرعت تنظیم کنید، باید سخت‌تر کار کند.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
AC را با سرعت کم روشن کنید

5. فیلتر کثیف را عوض کنید.

مانند فیلتر هوای موتور شما، فیلتر هوای کابین نیز آلودگی های هوای بیرون را از بین می برد. این فیلتر معمولاً در پشت یا زیر جعبه دستکش قرار دارد در حالی که در برخی خودروهای قدیمی زیر داشبورد قرار دارد. مسدود شدن فیلتر کابین مسیر عبور هوا را محدود کرده و می تواند بر خروج جریان هوای سرد از تهویه مطبوع تأثیر بگذارد.

استفاده از AC ماشین در هوای گرم به صورت موثرتر نه تنها نیاز به تنظیم سیستم دارد، بلکه به بررسی چند جزء نیز نیاز دارد. اگر فیلتر هوای کابین کثیف باشد، جریان هوای مطلوب را نخواهید داشت. به طور مرتب آن را بررسی کنید تا ببینید شفاف است یا کثیفی ها را جمع کرده است. اگر کثیف و چرب باشد باید آن را عوض کنید. تنظیم بهینه آن و تغییر آن در خودروهای جدید نسبتاً ساده تر است، اما در مورد مدل های قدیمی بهتر است از یک مکانیک کمک بگیرید.

6. از حالت گردش مجدد استفاده کنید.

هنگامی که برق متناوب را راه اندازی می کنید، آن را روی حالت گردش مجدد قرار دهید. این امر از ورود هوای گرم خارج ماشین به داخل کابین جلوگیری می کند و به سیستم اجازه می دهد هوا را سریعتر خنک کند.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
از حالت گردش مجدد استفاده کنید

7. پارک استراتژیک

در صورت امکان، ماشین خود را در سایه پارک کنید یا از آفتابگیرها برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید استفاده کنید. این کار به جلوگیری از تجمع بیش از حد گرما در داخل خودرو کمک می کند و زمان و انرژی مورد نیاز برای خنک کردن آن را کاهش می دهد.

8. دما را به درستی تنظیم کنید.

دمای AC را به جای پایین ترین حالت، روی سطح متوسط تنظیم کنید. خنک کردن بیش از حد هوا می تواند سیستم AC را تحت فشار قرار دهد و سوخت را هدر دهد.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
دما را به درستی تنظیم کنید

9. از سیستم AC خود نگهداری کنید.

طبق توصیه سازنده، سیستم AC خودرو خود را با تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوای کابین به طور منظم نگهداری کنید. فیلتر مسدود می تواند جریان هوا و کارایی سیستم را کاهش دهد.

دکمه های تهویه مطبوع در ماشین شما به چه معناست؟

لطفا توجه داشته باشید: دکمه ها و تنظیمات تهویه مطبوع ممکن است بسته به وسیله نقلیه شما متفاوت باشد. برای جزئیات کامل در مورد نحوه استفاده صحیح از سیستم تهویه مطبوع خودروی خود، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
دکمه های روی تهویه مطبوع به چه معناست؟

سیستم های تهویه مطبوع در طول سال ها به طور قابل توجهی بهبود یافته اند و ویژگی ها و کنترل های مختلفی را ارائه می دهند. با این حال، با توجه به تعداد زیاد دکمه ها و تنظیمات، درک عملکرد آنها می تواند گیج کننده باشد.

در این مقاله، دکمه‌های تهویه مطبوع و کاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم که به شما کمک می‌کند از سیستم تهویه خودروی خود نهایت استفاده را ببرید.

چگونه بفهمیم سیستم تهویه مطبوع یا AC داریم؟

از دهه 1980، تهویه مطبوع به یک ویژگی استاندارد در خودروهای جدید، به ویژه در مناطقی که آب و هوای گرم دارند تبدیل شد. در دهه‌های 1990 و 2000، به ندرت می‌توان یک خودروی جدید بدون تهویه مطبوع پیدا کرد، و امروزه این یک ویژگی استاندارد در اکثر خودروها محسوب می‌شود. کافی است به دنبال دکمه ای با عنوان “AC” بگردید.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
تنظیم درجه تهویه مطبوع

چگونه سیستم تهویه مطبوع ماشینم را روشن کنم؟

اکثر سیستم های برق تهویه مطبوع خودرو را بسته به مدل خودرو می توان با حروف “AC” روی دکمه یا صفحه نمایش شناسایی کرد. با این حال، در برخی موارد، این سیستم را می توان با نماد دانه برف شناسایی کرد. این دکمه کلید اصلی پاور است که سیستم تهویه مطبوع را فعال یا غیرفعال می کند. هنگامی که AC روشن می شود، شروع به خنک کردن هوای داخل وسیله نقلیه شما می کند.

تنظیم دمای سیستم تهویه مطبوع AC

کنترل درجه حرارت به شما امکان می دهد سطح سرمایش یا گرمایش را تنظیم کنید. معمولاً از دو دکمه یا صفحه تشکیل شده است که با برچسب آبی برای سرمایش و قرمز برای گرم کردن مشخص می شود. با چرخاندن صفحه یا فشار دادن دکمه ها، می توانید دما را روی هر مقداری که دوست دارید تنظیم کنید.

تنظیم سرعت فن AC

کنترل سرعت فن تقریباً همیشه با اعداد 1 تا 4 یا با یک تصویر فن و یک سری خطوط صعودی برای نشان دادن شدت سرعت هوا برچسب گذاری می شود. انتخاب تنظیمات بالاتر جریان هوا و اثر سرمایش یا گرمایش را افزایش می‌دهد، در حالی که تنظیم پایین‌تر آن را کاهش داده و کمتر می‌کند. با سرعت های مختلف فن آزمایش کنید تا فن متناسب با شرایط شما باشد.

علامت های روی صفحه AC به چه معناست؟

دکمه های توزیع هوا تعیین می کنند که هوا به داخل خودرو هدایت شود.

  • شیشه جلو

تنظیم یخ زدایی برای حذف تراکم و مه زدایی شیشه جلو طراحی شده است. جریان هوا را به سمت شیشه جلو و پنجره های جانبی هدایت می کند و از شر تراکم بخار خلاص می شود و دید شما را بهبود می بخشد. این دکمه به شکل یک شیشه جلو با خطوط خمیده به صورت افقی به نظر می رسد.

  • صورت

این دکمه تنظیم جریان هوا را به سمت صورت و قسمت بالایی بدن شما هدایت می کند. شکل این دکمه به صورت فردی است که نشسته است و یک فلش به سمت صورتش است.

  • پاها

انتخاب این گزینه جریان هوا را به سمت پاهای شما هدایت می کند که در هوای سرد زمانی که می خواهید هوای گرم به پایین تنه شما برسد مفید است. این دکمه به شکل شخصی نشسته است که یک فلش به سمت پاهای او اشاره می کند.

  • قسمت بالایی بدنه و شیشه جلو

این دکمه تنظیم جریان هوا را روی قسمت بالایی بدنه متمرکز می‌کند، که می‌تواند برای زمانی که می‌خواهید تعادل سرمایش یا گرمایش را بدون اینکه وزش هوا به صورت مستقیم روی صورتتان متمرکز شود، مفید باشد. همچنین هوا را در شیشه جلویی خودرو نیز پخش می کند و از مه گرفتگی جلوگیری می کند. شکل این دکمه نماد شیشه جلو که در بالا توضیح داده شد همراه با طرح کلی فردی با یک فلش رو به بالاتنه او می باشد.

دکمه گردش مجدد

دکمه گردش مجدد شبیه یک نماد خودرو با یک فلش دور برگشتی در داخل خودرو است. این دکمه کنترل می کند که آیا سیستم تهویه مطبوع از هوای تازه خارج خودرو استفاده می کند یا هوای موجود در داخل خودرو را به گردش در می آورد. این قابلیت در تابستان یک ویژگی عالی است. هوای خنکی را که در اولین باری که سیستم تهویه مطبوع روشن می شود را از آن خارج می کند و به جای تلاش برای خنک کردن هوای داغی که از بیرون وارد ماشین شده هوای داخلی را دوباره به گردش در می آورد. در تابستان، این دکمه به سیستم AC کمک می کند مصرف سوخت را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کند. این دکمه می تواند فشار روی سیستم را کاهش دهد و فیلترهای هوای خودرو را برای مدت طولانی تری تمیز نگه دارد که در نتیجه باعث افزایش طول عمر ماشین شما می شود.

%name تنظیم عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

دکمه گردش مجدد روشن است

در زمستان باید از دکمه گردش مجدد هوا خودداری کنید. فشار دادن دکمه گردش مجدد برای بدست آوردن هوای گرم از ورود هوای سرد به وسیله نقلیه شما جلوگیری نمی کند. بنابراین خاموش کردن دکمه، هوای سرد را از طریق بخاری‌های خودرو منتقل می‌کند و هوا را گرم‌تر می‌کند.

حالت اتوماتیک

بسیاری از وسایل نقلیه مدرن دارای ویژگی حالت خودکار هستند. این سیستم به طور خودکار دما، سرعت فن و توزیع هوا را بر اساس دمای کابین مورد نظر شما تنظیم می کند.

این حالت سیستمی بهینه را بدون تنظیمات دستی تضمین می کند. به عنوان مثال، اگر دمای خودرو را روی 19 درجه سانتیگراد انتخاب کنید، تهویه هوا به طور خودکار فن ها را برای رسیدن به این دما تنظیم می کند. در روزهای گرمتر، این کار می تواند به معنای رسیدن به دمای حداکثر فن با هوای خنک تر باشد. در حالت اتوماتیک پس از رسیدن به دمای مورد نظر، بصورت خودکار توان AC را به اندازه کافی کاهش می دهد تا دمای ثابت را حفظ کند.

آیا استفاده از سیستم تهویه مطبوع بنزین زیادی مصرف می کند؟

اگر نگران این هستید که استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث افزایش مصرف بنزین شود، راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. هنگامی که سفر خود را شروع می کنید، سعی کنید چند دقیقه پنجره ها را باز کنید تا هوای داغ داخل ماشین خارج شود. به این ترتیب، سیستم تهویه مطبوع خودروی شما نیاز به قدرت کمتری دارد.

علیرغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، رانندگی با پنجره های باز تاثیر زیادی روی مصرف بنزین در هنگام رانندگی ملایم ندارد. بنابراین، باز کردن پنجره ها بیشتر از استفاده از تهویه مطبوع می تواند در مصرف بنزین صرفه جویی کند. در حالیکه، بهتر است در جاده‌ از تهویه مطبوع استفاده کنید، زیرا پنجره‌های باز کشش اضافی ایجاد کرده و مصرف بنزین را افزایش می دهند.

از نظر مصرف بنزین، بهترین گزینه رانندگی بدون تهویه مطبوع و با شیشه های بسته است. اما در روزهای گرم، ممکن است این کار عملی نباشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش