4
(132)

یکی از دلایل اصلی کاهش عمر باتری در خودرو گرما و حرارت می باشد .

این دمای زیاد مخصوصا در تابستان با گرمای تولید شده در قسمت موتور باعث می شود بیشتر باتری ها در این فصل سال خراب شوند.

مخصوصا طول عمر باتری در خودروهای عمومی و مسافری نسبت به خودروهای شخصی بصورت قابل توجهی کاهش می یابد.

چون بیشتر این خودروها در زمان هایی از روز که دمای هوا به اوج خود می رسد در حال مسافرکشی هستند و همین علت باعث می شود باتری زود خراب شود.

بنابراین بعضی از صاحبان خودرو خودشان اقدام به جابجایی محل باتری ماشین خود می کنند و محل باتری را از کاپوت جلو به صندوق عقب می برند.

جابجایی باتری به صندوق عقب یا هر قسمت دیگری از وسیله نقلیه

جابجایی باتری چیست؟

بسیاری از مردم تصور می کنند تغییر مکان باتری به معنای انتقال باتری وسیله نقلیه از محفظه موتور به صندوق عقب می باشد. اما از نظر فنی، جابجایی باتری می تواند از هر نقطه نصب شده به نقطه دیگر باشد. به عنوان مثال، بسیاری از کامیون‌های کلاسیک که از سیستم‌های شارژ 6 ولتی استفاده می‌کنند، دارای جعبه‌های باتری قاب‌دار در زیر کابین هستند که از باتری‌های 12 ولتی که بزرگ‌تر هستند پشتیبانی نمی‌کنند. گاهی اوقات صاحبان جعبه باتری 12 ولتی برای دسترسی آسان تر به قاب یا سینی باتری را زیر کاپوت تعبیه می کنند. برای نصب باتری در محل دلخواه شما، چندین نکته وجود دارد که باید در هنگام انجام این کار در نظر بگیرید تا نه تنها اطمینان حاصل شود که باتری به طور ایمن نصب شده است، بلکه سیم‌کشی سیستم شارژ باتری نیز اندازه مناسبی برای کنترل خروجی سیستم شارژ داشته باشد.

جابجایی باتری به صندوق عقب ماشین

اگر به دنبال جابجایی باتری ماشین خود به صندوق عقب هستید، در این مقاله دقیقا به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

مزایا و معایب جابجایی باتری

انتقال باتری از محفظه موتور به صندوق عقب (یا جابجایی باتری به بستر کامیون و غیره) مزایای زیادی دارد. با این حال، بدون نگرانی هم نیست. می توانید مزایا و معایب این کار را که در زیر ذکر شده است مرور کنید و تعیین کنید که آیا جابجایی باتری چیزی هست که احساس می کنید در وسیله نقلیه خود به آن نیاز دارید یا خیر. سپس برای یادگیری نحوه جابجایی باتری به ادامه مطلب مراجعه کنید. مثل همیشه، هنگام کار با باتری های 12 ولتی خودرو مثل جابجایی باتری، باتری به باتری، تعمیر و نگهداری ترمینال و موارد دیگر، از بهترین شیوه ها برای ایمنی خود استفاده کنید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
جابجایی باتری به صندوق عقب ماشین

مزایای جابجایی باتری

  • محفظه موتور تمیزتر
  • فضای بیشتری در محفظه موتور برای نصب کنترل‌های احتراق، مخزن اینترکولر و غیره وجود دارد.
  • تعادل یا توزیع بهتر وزن
  • جمع کردن یا پنهان کردن سیم کشی ها بصورت راحت تر
  • نصب باتری بسیار بزرگتر از آنچه در سینی انبار زیر کاپوت قرار می گیرد.

معایب جابجایی باتری

  • اغلب اصلاحات گسترده سیم کشی برای سیم کشی سیستم شارژ مورد نیاز است.
  • در بیشتر موارد نیاز هست گازهای باتری به خارج از خودرو تخلیه شود.
  • اضافه کردن وزن به صندوق عقب خودرو که ممکن است در برخی موارد تعادل وزن را بهم بریزد.
  • متحمل شدن هزینه اضافی برای سینی یا جعبه باتری و سوئیچ قطع از راه دور
  • فضای صندوق عقب را اشغال می کند با این حال ممکن است برای خودروهای کوچک یا کانورتیبل ها بسیار عالی باشد.
  • مشکلات دسترسی احتمالی در صورت گم شدن کلید صندوق عقب (بیشتر خودروهای دهه 70 فاقد قفل کاپوت بودند)

چرا باتری را به صندوق عقب منتقل کنیم؟

نصب باتری در قسمت صندوق عقب به دلایل مختلفی رایج ترین محل برای نصب است. در درجه اول توانایی انتقال وزن (اغلب 13.6 کیلوگرم یا بیشتر) از جلوی خط محور جلو به پشت خط محور عقب است. این انتقال وزن در بسیاری از برنامه های مسابقه ای کمک فوق العاده ای است. علاوه بر این، بسیاری از آنها باتری خود را در صندوق عقب نصب می کنند تا ظاهر محفظه موتور را تمیز کنند و یا فضایی را برای مواردی مانند توربو شارژرها، مخازن آب اینترکولر، تقویت کننده های احتراق، کویل های احتراق از راه دور و غیره باز کنند.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
جعبه باتری

اما چرا باتری را به صندوق عقب انتقال می دهیم؟ چرا به داخل ماشین روی فایروال یا احتمالاً جایی در قسمت صندلی سرنشین و غیره انتقال نمی دهیم؟ به عنوان مثال، انتقال باتری از محفظه موتور به داخل قسمت فایروال، وزن کافی برای انجام حرکت را منتقل نمی کند. ثانیاً، هنگام جابجایی باتری، از نظر قانونی بهتر است باتری خارج از محفظه سرنشین باشد. بنابراین صندوق عقب منطقی‌ترین و امن‌ترین مکان برای جابجایی باتری می باشد. پس حتماً قبل از حرکت به سمت جابه‌جایی باتری، قوانین را بررسی کنید تا زمان یا پول خود را تلف نکنید.

به طور خلاصه، جابجایی باتری به صندوق عقب معمولاً برای دستیابی به توزیع یا انتقال وزن بهتر و همچنین ایمنی می باشد. دو چیز بسیار مهم در مورد مسابقه، مهم نیست که مسابقه درگ، مسابقه اتوکراس جاده، پیست دایره ای یا مسابقات رالی جاده باز باشد. جابجایی باتری به عقب خودرو با انتقال وزن به مکان موثرتر و قرار دادن باتری در یک منطقه بسته و دور از راننده، هر دو نیاز را برآورده می کند.

چگونه باتری را به صندوق عقب منتقل کنیم؟

فرآیند جابجایی را می توان به چند مرحله اساسی تقسیم کرد:

  • باتری موجود را کنار بگذارید، سینی باتری و کابل های باتری را نگه دارید.
  • مکان مناسب را برای نصب باتری در صندوق عقب یا عقب خودرو پیدا کنید.
  • یافتن راه حل نصب مناسب برای ایمن کردن باتری در مکان جدید.
  • سیم کابل باتری با اندازه مناسب را انتخاب کنید و کابل را از باتری به استارت هدایت کنید.
  • سیم کابل شارژ متناسب و مسیر مناسب از استارت تا دینام را انتخاب کنید.
  • اتصال کابل منفی به قسمتی از بدنه خودرو در صندوق عقب

نصب باتری های مختلف در صندوق عقب متفاوت است، بنابراین ما در این مقاله فقط مراحل سیم کشی و جابجایی باتری معمولی را مورد بحث قرار می دهیم. انواع ترمینال های باتری برای استفاده و نحوه عبور کابل از بدنه خودرو در صورت لزوم و اینکه می خواهید کابل باتری خود را در داخل یا خارج از ماشین خود قرار دهید را خود شما باید تعیین کنید. می‌توانید به سادگی با دریل یک سوراخ ایجاد کنید و از یک حفره استفاده کنید، یا می‌توانید برای اتصال کابل باتری خود از طریق دیوار آتش یا سایر پانل‌های فلزی، کانکتورهای دیواری اضافه کنید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
اتصالات دیواری

همین امر در مورد محل اتصال تغذیه برق خودرو در زیر کاپوت نیز صدق می کند. می توانید از گل میخ باتری روی استارت استفاده کنید، یا می توانید یک سیم با اندازه مناسب از استارت به یک گل میخ توزیع برق کوچک جایی که می توانید برق را به جعبه فیوز و سایر وسایل الکتریکی خود منتقل کنید بکشید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
ترمینال گل میخ

می توانید سیم شارژ دینام خود را به گل میخ توزیع برق که در بالا نشان داده شده است یا مستقیماً به گل میخ استارت بکشید. معمولا یک سیم با مقیاس 6 کافی است مگر اینکه از دینام بزرگ استفاده کنید. برای محافظت از مدار سیستم شارژ نیز حتما از فیوز درون خطی استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح می دهند از شیر برقی استارتر فورد که در نزدیکی باتری نصب شده در صندوق عقب می باشد استفاده کنند تا کابل قرمز بزرگ استارت تنها زمانی که استارت در حال چرخش است داغ باشد. این کار نیاز به یک سیم محافظ فیوز اضافی دارد که به جلوی ماشین کشیده شود تا جعبه فیوز و سایر موارد را تغذیه کند، اما برخی احساس می‌کنند که این سیم بسیار ایمن‌تر از کابل قرمز بزرگ است زیرا نمی‌توان با آن از فیوز محافظت کرد. برای شروع کار، نمودار سیم کشی باتری ماشین ما را در زیر ببینید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
کیت حفاظت مدار
%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
نمودار سیم کشی باتری نصب شده در صندوق عقب

در نهایت، در صورت تمایل یا نیاز به ماشین مسابقه‌ای، یک کلید قطع باتری نصب کرده و سیم‌کشی کنید. برخی به سوئیچ چرخشی نیز نیاز دارند، برخی دیگر به سوئیچ فشار یا کشیدن نیاز دارند. برخی افراد اغلب می خواهند سوئیچ را در عقب خودرو قرار دهند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند آن‌ را در دسترس راننده یا در پایه شیشه جلو روی نوار رول پایین لوله قرار دهند تا کمک راننده به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

یک نکته اضافی در مورد کلیدهای قطع باتری این است که اکثرا نیاز دارند کابل مثبت هنگام قطع شدن سوئیچ قطع شود ولی دینام همزمان قطع نشود، این کار می تواند یک افزایش ولتاژ خطرناک ایجاد کند و همچنین می تواند به الکترونیک حساس EFI آسیب برساند. در این گونه موارد کلید قطع چهار قطبی را پیشنهاد می کنیم که مدار جداگانه ای برای دینام شما دارد و در حالی که باتری‌های خودرو به دلیل ولتاژ پایینی که دارند، عموماً ایمن هستند، اما باید مراقب اتصال کوتاه، تهویه باتری و البته آسیب دیدن کیس باشید. بنابراین، در حالی که کلید قطع ممکن است اجباری باشد، اما در صورتی که در طول مسیر خرابی بوجود آمد، توجه داشته باشید که ممکن است محفظه باتری به خطر افتاده باشد یا همچنان اتصال مستقیم به ترمینال های باتری از ورق فلزی رخ دهد.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
سوئیچ باتری چهار پایه

اندازه سیم برای جابجایی باتری

حتی زمانی که جابجایی باتری به محفظه موتور با کابل‌های کوتاه‌تر انجام می‌شود، اندازه کابل باتری برای جابجایی باتری مهم است. سیم رشته‌ای با کیفیت و با اندازه مناسب، بهترین ولتاژ و آمپر را با حداقل “افت” در خروجی فراهم می‌کند. در صورت عدم استفاده از اندازه مناسب کابل، انتقال باتری به عقب می تواند مشکلات را تشدید کند. کابل‌های باتری استاندارد که توسط OEM ها برای باتری‌های نصب شده در محفظه موتور استفاده می‌شوند، معمولاً با مقیاس 4 هستند یا گاهی اوقات در کاربردهای سنگین مقیاس 2 دارند.

اندازه کابل باتری به بار آمپر و طول کابل هنگام قرار دادن باتری در صندوق عقب بستگی دارد. به طور کلی، اگر فاصله خیلی دور نباشد، معمولاً می‌توانید از کابل با مقیاس 2 استفاده کنید، اما برای فواصل طولانی تر حداقل به سیمی در مقیاس 1 و به احتمال زیاد با مقیاس 0 (0/1) نیاز دارید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
کابل با مقیاس 2

همیشه از سیم با عایق مناسب که در برابر مواد شیمیایی و سوخت مقاوم است استفاده کنید. بسیاری از افراد به دلیل برای داشتن رشته های سیم مسی ظریف تر و عایق انعطاف پذیرتر، برای جابجایی باتری از “کابل جوش” استفاده می کنند، اما برخی از انواع کابل های باتری عالی وجود دارند که از مس رشته ای ظریف تر و عایق انعطاف پذیر نیز استفاده می کنند.

محل قرار گرفتن کابل منفی در حین تغییر مکان باتری

برای محل قرار گرفتن کابل منفی دو روش وجود دارد. روش اول این است که وقتی باتری را در صندوق عقب قرار دادید، کابل منفی را به یک فلز سخت از بدنه خودرو وصل نمایید.

در روش دوم اگر حین قرار دادن باتری در صندوق عقب جایی برای نصب کابل منفی نداشتید یا امکانات لازم برای سوراخ کردن و پیچ کردن سیم بدنه را ندارید می توانید از مسیر کابل مثبت کابل را به جلو ببرید و در محل قبلی خود در بدنه وصل کنید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
نمونه هایی از کیت

هر تصمیمی که بگیرید، اتصال موتور به یک بدنه یا قاب بسیار مهم است، بنابراین از تسمه های ارت بین بدنه، فریم و موتور استفاده کنید. فلز را تمیز کنید، از یک پیچ و مهره با واشرهایی با اندازه مناسب و یک نوع مهره قفل برای جلوگیری از شل شدن کابل منفی استفاده کنید.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
تسمه های بافته شده ارت

آیا باتری ماشین خیس می شود؟

بسیاری از مردم می پرسند اگر باتری ماشین خیس شود چه اتفاقی می افتد؟ قبلا خیس شدن باتری برای باتری‌های دارای تهویه یا باتری‌هایی که درپوش‌های قابل جابجایی برای نگهداری سطح آب باتری داشتند، مشکل داشت. با این حال، باتری های مهر و موم شده با کارایی بالای امروزی نیازی به سرویس ندارند و درپوش قابل جابجایی نیز ندارند. به این ترتیب، استفاده از آنها برای نصب زیر شاسی در پیکاپ ها هیچ خطری برای جابجایی باتری ندارد. به طور کلی، بزرگترین مشکل در مورد نصب در زیر ماشین، عدم تعمیر و نگهداری به دلیل ذهنیت “خارج از دید” است. باتری های مهر و موم شده همچنان می توانند در ترمینال های باتری ایجاد خوردگی کنند و نیاز به بازرسی و نگهداری دوره ای هم دارند.

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
ترمینال های شارژ از راه دور

قطعاتی که برای جابجایی باتری خودرو به آنها نیاز دارید

%name تغییر محل نصب باتری در خودرو
قطعات مورد نیاز برای جابجایی باتری

کابل باتری

اگر قصد خرید کابل معمولی دارید، باید مقیاس 4 یا بزرگتر استفاده کنید. بهتر است برای ایمنی بیشتر از کابل بزرگ‌تر استفاده کنید، مثلا مقیاس 0، اما این بستگی دارد که چند قطعه الکترونیکی را می‌خواهید از طریق کابل عبور دهید (مثلاً یک سیستم صوتی به کابل بسیار بزرگ‌تری نیاز دارد – یا می‌توانید آن را مستقیماً به باتری وصل کنید).

همچنین مطمئن شوید که محل قرار دادن باتری را تعیین کرده اید تا بتوانید دقیقاً میزان کابل مورد نیاز خود را اندازه گیری کنید. به احتمال زیاد بسته به نوع ماشین 5 تا 6 متر خواهد بود.

کابل ارت

این کابل از ترمینال منفی باتری می رود و باید در جایی نزدیک به باتری (به طور ایده آل در 30 سانتی متری باتری یا بیشتر) به شاسی متصل شود.

اگر کابل معمولی تهیه کردید، می‌تواند نازک‌تر از مثبت باشد، اما بهتر است از هر سیمی یک متر بیشتر تهیه کنید. به این ترتیب 100% مطمئن خواهید بود که هیچ مشکلی نخواهید داشت.

پایه یا سینی باتری

بهتر است برای محل نصب باتری از نگهدارنده هایی مثل پایه یا سینی باتری استفاده کنید. ضمن اینکه پیچ و مهره هایی که ممکن است حین کار مورد نیاز باشد را فراموش نکنید.

آموزش تصویری مراحل انتقال باتری به صندوق عقب ماشین

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
10 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اکبری
اکبری
4 سال پیش

بدقولی در زمان تحویل باتری: امروز ساعت 11 درخواست یک باتری کردم. قرار شد حداکثر تا ساعت 13 تحویل دهند که متأسفانه ساعت 15 با دوساعت تأخیر آمد و باعث شد یک روز کاری ام را از دست بدهم.

کیان باتری
در جواب  اکبری
4 سال پیش

سلام دوست عزیز، حق با شماست، متاسفانه برای امدادگر ما مشکلی پیش آمد و دیر خدمتتان رسیدند. متاسفانه امدادگر جایگزین هم نداشتیم که شرمنده شما نشویم، ان شاالله دفعات بعدی جبران خواهد شد. به نام شما در سیستم یک سرویس رایگان باتری به باتری با شماره موبایل خودتان ثبت کردیم که اگر نیاز داشتید به صورت رایگان ارسال خواهد شد، البته مطمئنا این جبران وقت شما نخواهد بود.

م.ع
م.ع
در جواب  اکبری
2 سال پیش

باتری خودرو رو کی باید عوض کنیم؟

علی
علی
1 سال پیش

سلام ببخشید باتری ماشین که تو تصادف جابجا شده و به موتور اصابت کرده رو میشه بجای خودش برگردوند؟

فرزاد رحمانی
فرزاد رحمانی
8 ماه پیش

آیا در خودرو دوگانه انتقال باطری به صندوق عقب اشکال داره؟میخواهم باطری را به صندوق عقب منتقل کنم. لطفا با جی میل پاسخ مرا بدهید ممنون

حسن
حسن
2 ماه پیش

سلام
انتقال باطری به صندوق عقب با سیم نمره چند و در اصل با چه نوع سیمی باید انجام شود؟

اگر راهنمایی کنید ممنون می‌شوم.

کیان باتری
در جواب  حسن
2 ماه پیش

با سلام
درود بر شما
برای انجام این کار حتما بایستی با یک متخصص برق خودرو (باتری ساز) مشورت نموده و راهنمایی بگیرید زیرا نوع کابل و اندازه آن در این جابجایی بسیار مهم می باشد.

حسن
حسن
2 ماه پیش

سلام
انتقال باطری به صندوق عقب در خودرو های دوگانه سوز که کپسول سی ان جی داخل صندوق قرار دارد مشکل یا خطری دارد؟

جسارتا فاصله باطری با کپسول سی ان جی باید چقدر باشد؟

ممنون می‌شوم اگر راهنمایی کنید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش