4.7
(251)

آیا تا به حال شده که در جاده در حال گشت و گذار بوده و از کنار یک افسر پلیس رد شوید؟ اولین کاری که احتمالاً انجام می دهید این است که بدون توجه به سرعتی که می رفتید، سرعت خود را کاهش دهید، مرحله بعدی این است که سرعت خود را با استفاده از سرعت سنج وسیله نقلیه خود بررسی کنیدآیا تا به حال به این فکر کرده اید که برخی از فناوری های زندگی ما چگونه کار می کنند؟ در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا درباره انواع کیلومتر شمار خودرو صحبت کینم، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه کیان باتری باشید.

کیلومتر شمار ها کمتر از آن چیزی که فکر می کنید با تکنولوژی پیشرفته تر هستند. آن ها به سادگی سرعت چرخش چرخ ‌های شما را اندازه می‌گیرند و اندازه چرخ ‌های شما را محاسبه می ‌کنند و در نهایت سرعت حرکت شما را به دست می آورند.

افسران پلیس از رادار برای اندازه‌ گیری سرعت شما استفاده می‌کنند که شامل پرتو لیزری است که از ماشین شما منعکس می‌شود و به منبع خود باز می‌گردد، بنابراین به دستگاه می‌گوید که با چه سرعتی در حال حرکت هستید!

طرز کار کیلومتر شمار ماشین و روش تشخیص دستکاری آن

کیلومتر شمار خودرو چیست؟

کیلومتر شمار خودرو وسیله ای در ماشین است که سرعت را ثبت می کند و آن داده ها را از طریق داشبورد خودرو به راننده نمایش می دهد.

 انواع مختلفی از سرعت سنج ها وجود دارد که به روش های مختلف کار می کنند؛ نقطه اشتراکی که در تمامی مدل ها قرار دارد این است که همه آن ها سرعت چرخش چرخ ها را اندازه می گیرند. یکی دیگر از اجزای مشابه سرعت سنج، کیلومتر شمار است. کیلومتر شمار مسافتی را که وسیله نقلیه طی کرده است را نشان می دهد.

وظیفه انواع کیلومتر شمار خودرو

عملکرد آشنایی با انواع کیلومتر شمار خودرو
نحوه کار کیلومتر شمار خودرو

کیلومتر شمار بخشی از دسته ابزار در وسیله نقلیه شما است که آمار مهم خودرو مانند سرعت، مایل های طی شده، دمای خودرو و سطح سوخت را نشان می دهد. دسته ابزار نیز جایی است که چراغ های هشدار دهنده ماشین خود را پیدا خواهید کرد.

سرعت سنج دارای دو نیم دایره مجزا است که شامل مجموعه ای از اعداد است؛ نیم دایره کوچکتر اعداد را بر حسب کیلومتر و نیم دایره بیرونی معمولاً ارقام را بر حسب مایل نشان می دهد. هنگامی که عقربه سرعت‌ سنج از میان دایره ‌ها عبور می‌کند شما در حال حرکت می باشد و کار عقربه ها آغاز می شود.

به صورت کلی وجود کیلومتر شمارها در خودرو یک امر لازم و کاملا ضروریست، زیرا به کمک آن می توانید اطلاعات بسیار مهمی را درباره وضعیت خودرو دریافت و با علم و آگاهی بیشتر به رانندگی خود ادامه دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از به روز ترین قیمت باتری ماشین کلیک کنید!

انواع کیلومتر شمار خودرو

انواع آشنایی با انواع کیلومتر شمار خودرو
انواع کیلومتر شمار خودرو

آیا می دانستید که بیش از یک نوع کیلومتر شمار خودرو وجود دارد؟ آنها کار های مشابهی را انجام می دهند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند.

دو نوع پرکاربرد کیلومتر شمار ها عبارت است از: کیلومتر شمار های مکانیکی و کیلومتر شمار های الکترونیکی

کیلومتر شمار های مکانیکی

همانطور که پدال گاز خود را فشار می دهید، چرخ های ماشین شما با توجه به میزان گازی که به سیلندرهای موتور می رسد، سریع تر یا کند تر می چرخند. هنگامی که می خواهید سرعت حرکت خود را بررسی کنید، سرعت سنج خود را بررسی می کنید که سرعت را بر حسب کیلومتر و یا مایل در ساعت به شما می گوید.

کیلومتر شمار با اندازه‌گیری سرعت چرخش چرخ‌ها، سرعت خوانش را دریافت می‌کند و سپس از الکتر ومغناطیس برای تبدیل انرژی چرخ‌های چرخان به یک حرکت رانش نرم در گیج استفاده می‌کند. در نهایت کابل چرخش را اندازه گیری می کند و به سرعت سنج که آهنربا را می چرخاند، برمی گردد.

آهنربای قرار گرفته درون صفحه کیلومتر شمار با استفاده از داده های دریافتی حرکت می کند و سرعت را به راننده نشان می دهد.

نحوه کار و عملکرد به صورت فنی

بنابراین کابل سرعت سنج به درایو قطار متصل می شود. همانطور که با گیربکس آزادانه می چرخد، آهنربا را با همان سرعت می چرخاندآهنربای چرخان در داخل کاپ سرعت قرار دارد و درون آن میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با سرعت خودرو و چرخش کابل تغییر می‌کند.

سیم پیچ ریز مانع از چرخش کامل فنجان سرعت می شود که باعث می شود نشانگر را به سمت صفحه نمایش سرعت سنج بکشدهر چه ماشین سریعتر حرکت کند، این واکنش سریعتر از کابل چرخان شروع می شود.

کیلومتر شمار های الکتریکی یا برقی

سرعت سنج های الکترونیکی کمتر رایج هستند اما مزایای خود را دارند. سرعت ‌سنج ‌های مکانیکی هر چند بیشتر دیده می‌شوند، دارای اشکالاتی مانند عدم دقت و خرابی مکانیکی هستند.

اما سرعت سنج های الکترونیکی متفاوت عمل می کنند و مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت؛ البته سرعت سنج های الکترونیکی فناوری جدیدتری هستند که قطعا در آینده به سرعت جایگزین همتایان مکانیکی خود می شوند.

نحوه کار کیلومتر شمار برقی

سرعت سنج های الکترونیکی کاملاً متفاوت از سرعت سنج های مکانیکی کار می کنند. با یک سرعت سنج الکترونیکی، آهنربا ها به محور محرک چرخان متصل می شوند و از سنسورهای مغناطیسی عبور می کنند و سرعت چرخش آنها را اندازه می گیرند؛ هنگامی که آهنربا از سنسور عبور می کند، جریان الکتریکی کوچکی ایجاد می کند که به سنسور اجازه می دهد تا سرعت ثبت جریان را محاسبه کند.

سپس سنسور و کامپیوتر این فرکانس را با استفاده از ریاضیات به سرعت تبدیل می کنند. سپس سرعت بر روی صفحه نمایش ال سی دی الکترونیکی نمایش داده می شود؛ این سیستم نه تنها سرعت را محاسبه می کند، بلکه مسافت پیموده شده را نیز ردیابی می کند و داده ها را به کیلومتر شمار خودرو ارسال می کند.

آیا کیلومتر شمار می تواند عدد اشتباه نشان دهد؟

به طور قطع، برای خواندن کیلومتر شمار ممکن است اشتباه پیش آید، اما  راه هایی برای بررسی و بررسی اینکه آیا کیلومترشمار شما به درستی کار می کند وجود دارد.

 ساده ترین راه استفاده از دستگاه اندازه گیری برای اندازه گیری فاصله یک مایلی استسپس وسیله نقلیه خود را به آرامی در همان مسیر برانید و ببینید که آیا کیلومتر شمار تا پایان مایل تغییر می کند یا خیر.

 

آیا هرچه قدر اعداد نشان داده شده در کیلومتر شمار بیشتر باشد یعنی ماشین قدیمی تر است؟

مسافت پیموده شده تنها یکی از شاخص های وضعیت خودرو است. از نظر تئوری، خودرویی که مایل های بیشتری را طی کرده است، فرسودگی و استهلاکی بیشتری دارد، اما خودرویی که 60000 مایل روی کیلومتر شمار مسافت داشته باشد به راحتی می تواند وضعیت بدتری نسبت به خودرویی با 120000 مایل داشته باشد.

بنابراین این تصور غلط است که برخی می گویند هرچی خودرو مسافت بیشتری طی کرده باشد یعنی وضعیت بدتری دارد.

مهم ترین اصل برای به دست آوردن وضعیت خودرو بررسی های کارشناسانه می باشد؛ زیرا همه چیز به وضعیت نگهداری راننده از خودرو باز می گردد.

آیا می توان کیلومتر شمار را به عقب برگرداند؟

سرعت سنج آشنایی با انواع کیلومتر شمار خودرو
به عقب بردن کیلومتر شمار خودرو

متاسفانه برخی از مردم این کار را انجام می دهند؛ مخصوصا در کیلومتر شمار های مکانیکی این کار به راحتی قابل انجام بود. دلیل انجام این کار هم به همان موضوع توضیح داده شده در بالا باز می گردد.

بسیاری تصور می کنند اگر در کیلومتر شمار خودرو عدد کم تری نمایش داده شود و به نحوی به نظر برسد که خودرو مسافت کمی را تا کنون طی کرده است؛ ارزش خودرو بالا تر می رود و در زمان فروش قیمت بهتری می تواندد بر روی خودرو قرار دهند.

اما این موضوع صد در صد غلط است؛ درست است که میزان مسافت طی شده خودرو مهم است و برخی افراد به این موضوع توجه می کنند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های بسیاری بهتر و دقیق تری وجود دارد که به کمک آن ها می توان میزان کارکرد خودرو را متوجه شد؛ بنابراین دیگر کم تر کسی تنها به عدد مسافت طی شده توجه می کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با کیلومتر شمار خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش