4.7
(1270)

ما برای آموزش جک زدن ماشین ابتدا انواع جک را با شما معرفی می کنیم سپس جک زدن ماشین از نوعی که بتوانید به زیر خودروی خود بروید را آموزش می دهیم.
اگر شما قصد جک زدن ماشین خودتان جهت پنچرگیری و یا تعویض لاستیک را دارید با همان جک لوزی یا جک روغنی که کارخانه در خودروی شما تعبیه کرده است می توانید ماشین خود را بلند کنید و عملیات جک زدن ماشین خود را انجام دهید. اما اگر قصد دارید به زیر بروید و کار کنید نیاز به یک عدد جک سوسماری و دو عدد پایه جک دارید تا با ایمنی کامل کار کنید.

جک خودرو چیست؟

جک خودرو وسیله ای است که برای بالا بردن بدنه خودرو استفاده می شود که معمولاً زیر قاب ماشین می لغزد و سپس با میل لنگ آن را از روی زمین بلند می کند. این کار به تکنسین‌ها یا خودتان این امکان را می‌دهد تا براحتی زیر خودرو کار کنید.

اکثر جک ها هیدرولیک هستند، به این معنی که با استفاده از فشار سیال کار می کنند. یک پمپ دستی روغن را به داخل یک سیلندر کوچک پمپ می کند که برای کار با این نوع جک استفاده می شود. با ورود روغن بیشتر به سیلندر، فشار بیشتری ایجاد می شود و در نهایت بدنه خودرو بالا می رود.

برخی از جک های خودرو دستی هستند، به این معنی که برای کار به جای هیدرولیک به نیروی انسانی متکی هستند. برای بالا بردن بدنه خودرو، این جک ها معمولاً دارای مکانیزم پیچی هستند که باید پیچ خورده باشند. در حالی که استفاده از جک های دستی نسبت به جک های هیدرولیک چالش برانگیزتر است، اما نیازی به دسترسی به سیالات ندارند.

فیلم آموزش روش جک زدن ماشین برای تعویض تایر و یا پنچرگیری

وقتی ماشین شما بالا می رود، جک می ایستد تا وزن وارد شده را تحمل کند. حتی در حالتی که جک‌های خودرو تحمل وزن خیلی سنگین را دارند، اگر نیاز به خزیدن در زیر خودرو دارید، باید از پایه‌های جک برای ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه خود استفاده کنید. خزیدن در زیر خودرویی که فقط توسط جک پشتیبانی می شود خطرناک است.

برخی از کیت‌های بالابر خودرو شامل پایه جک و خود جک می باشند، اگرچه ممکن است جداگانه نیز خریداری شوند. قد و ظرفیت وزن جک با حداکثر قد و ظرفیت وزنش تعیین می شود. معمولا ظرفیتی بین 13 تا 25 اینچ و ظرفیت وزنی بین 2 تا 25 تن دارد.

انواع جک خودرو

اگر می خواهید تعمیر خودروی خود را در خانه یا در پارکینگ شخصی خود انجام دهید، داشتن جک ماشین ضروری است. جک ها هنگام پنچر شدن لاستیک در زمان رانندگی نیز مفید هستند. به احتمال زیاد، خودروی شما در مواقع اضطراری دارای جک است. اما همه جک های ماشین یکسان ساخته نمی شوند. برخی برای بلند کردن وزن بیشتری طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای حمل و نقل ساخته شده اند.

11 نوع جک خودرو، موارد استفاده، اندازه، مزایا و اقدامات احتیاطی ایمنی [با تصاویر توضیح داده شده]

%name آموزش جک زدن ماشین
انواع مدل های جک ماشین

می توانید از انواع جک های خودرو در پارکینگ خود استفاده کنید، از جمله:

  • جک سوسماری (کف) Floor Jacks
  • جک هیدرولیک روغن Bottle Jacks
  • جک قیچی Scissor Jacks
  • جک مزرعه Farm Jacks
  • جک خروجی هوا Exhaust Air Jacks
  • جک پنوماتیکی Pneumatic Jack
  • جک بالابر Hi-lift Jack
  • جک رشته ای Strand Jack
  • جک هیدرولیکی Hydraulic Jack
  • جک چرخ دستی Trolley Jack
  • جک موتور سیکلت Motorcycle Jack

 

جک کف (سوسماری)

جک های کف ابزاری ضروری هستند که به شما در بالا بردن ماشینی که روی آن کار می کنید کمک می کنند. به لطف هیدرولیک، می توانید با استفاده از یک اهرم دستی، قطعه ای از خودرو را ارتقا دهید یا خودروی خود را تعمیر نمایید. این ابزارها قدرتمند هستند و برای استفاده به دانش مکانیکی زیادی نیاز ندارند.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک سوسماری

هنگام انتخاب جک های کف برای ماشین خود حتما وزن خودرو را در نظر بگیرید. جک های کف معمولاً باید حداقل سه چهارم وزن وسیله نقلیه شما را ارزیابی کنند. حتی اگر جک کف فقط بخشی از خودروی شما را بالا می برد، کل وزن جک های اضافه بار ممکن است خطرناک باشد و همچنین استفاده از آنها چالش برانگیزتر است.

اکثر جک های کف دارای چرخ هستند، که مانور دادن آنها را در سراسر پارکینگ شما ساده تر می کند. با این حال، وزن و حجم آن‌ها باعث می‌شود قابلیت حمل کمتری داشته باشند.

جک هیدرولیک روغن

جک بطری یک جک هیدرولیک با بدنه استوانه‌ای منبسط شده است که شبیه یک بطری است. جک های بطری عملکردی مشابه جک های کفی هیدرولیک معمولی دارند، با این تفاوت که می توانند وزن بیشتری را تحمل کنند. یکی از ایرادات این جک این است که به فاصله بلندتری نیاز دارد و کار روی خودروهای با سطح پایین تر را چالش برانگیزتر می کند.
جک‌های بطری نسبت به جک‌های کف ارزان‌تر هستند و به‌عنوان یک مجموعه پشتیبان برای مکانیک‌ها و به‌عنوان تجهیزات اولیه برای علاقمندان به تعمیر در خانه مفید هستند.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک هیدرولیک روغنی

جک تاشو قیچی (لوزی)

هنگامی که جک های قیچی به درستی قرار می گیرند، از یک میل لنگ دستی برای بالا بردن ماشین استفاده می کنند. جک های قیچی برای وسایل نقلیه سبک تر مناسب هستند زیرا ظرفیت آنها معمولاً یک یا دو تن است. آنها همچنین دارای ارتفاع متوسطی هستند که بسته به مدل خودروی شما از 15 تا 30 اینچ متغیر است.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک تاشو قیچی

مزیت اصلی جک قیچی ایمنی آن است، به خصوص در مقایسه با جک های بالابر و کشاورزی که نیاز به مراقبت و مهارت بیشتری دارند. در مقایسه با جک های کف، جک های قیچی نیز سبک وزن و مقرون به صرفه هستند. اگر به جک قابل حملی نیاز دارید که بتوانید به سرعت آن را جابجا کنید، این جک انتخابی عالی می باشد.

4. جک های مزرعه

جک های کشاورزی اغلب برای بلند کردن تجهیزات مزرعه استفاده می شوند، اما برای استفاده از آنها نیازی نیست که کشاورز باشید یا روی تراکتور کار کنید. بسیاری از مردم از آنها برای اتومبیل های خارج از جاده استفاده می کنند.

جک های کشاورزی که به عنوان جک های بالابر نیز شناخته می شوند، به اندازه کافی کوچک هستند که در عقب خودروهای بزرگ یا جایی خارج از جاده جای بگیرند. آنها ممکن است برای کمک به تعویض لاستیک مورد استفاده قرار گیرند، اما کاربرد اصلی آنها برای آزاد کردن اتومبیلی است که در گل و لای یا زمین ناهموار گیر کرده است. جک های مزرعه ممکن است به عنوان یک هندل یا گیره نیز استفاده شوند که آنها را به ابزاری همه کاره در موارد خاص تبدیل می کند.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک های مزرعه

زمانی که می‌خواهید ماشینی را با فاصله زیاد بالا ببرید و جک کف معمولی یا جک بطری این کار را انجام نمی‌دهد، ممکن است وجود جک‌های مزرعه‌ در پارکینگ خانه شما مفید باشند. جک های کف سنتی یا جک های بطری برای اکثر خودروها و کامیون ها کافی است.

5. جک کیسه هوا

جک های خروجی هوا جک های خاصی هستند که از هوای خروجی اگزوز شما برای باد کردن استفاده می کنند. یک کیسه باد شده و یک شیلنگ بلند که به لوله اگزوز متصل می شود همراه این جک ها است. گونی ممکن است در زیر شاسی قرار گیرد بدون اینکه بر نقاط جک تأثیر بگذارد. یک طرف خودرو پس از باد کردن کیسه از روی زمین بلند می شود. یک سوپاپ یک طرفه، هوا را در داخل نگه می دارد و در عین حال به شما این امکان می دهد که کیسه را خالی کنید.

%name آموزش جک زدن ماشین

این جک ها برای آفرودها ایده آل هستند زیرا می توان از آنها در سطوح مختلف استفاده کرد. همچنین آنها برای زمین هایی نرم تر مانند خاک، شن یا برف به دلیل سطح قابل توجهشان عالی هستند. آنها همچنین قابل حمل هستند و در حالت بلااستفاده کمترین فضا را اشغال می کنند.

6. جک پنوماتیکی

جک پنوماتیکی که به عنوان جک تلسکوپی نیز شناخته می شود، اغلب در تجارت، تعمیر و نگهداری تجهیزات سنگین برای بالا بردن اتوبوس ها، کامیون ها و وسایل نقلیه ساختمانی استفاده می شود و برای استفاده از خودروهای کوچکتر توصیه نمی شود. تجهیزات سنگین و فعالیت های ساختمانی نمونه هایی از کاربردهای این نوع جک می باشد.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک پنوماتیکی

7. جک های بالابر

اگر جزو طرفداران آفرود هستید، احتمالاً حداقل یک بار جک بالابر دیده اید. این نوع جک ها همچنین مانند جک های مزرعه هستند که برای بیرون کشیدن وسیله نقلیه از گل و لای استفاده می شوند. این جک ها می توانند ماشین را تا 5 فوت از زمین بلند کنند و تا 7000 پوند ظرفیت تحمل وزن دارند.

image 1 آموزش جک زدن ماشین
جک بالابر

8. جک رشته ای

اگر نیاز به بالابر سنگین باشد، جک استرند در دسترس است. این جک ها به طور گسترده در ساخت و ساز و مهندسی به کار می روند و می توانند پل ها، نیروگاه ها و دیگر اجسام بزرگتر و سنگین تر را بالا ببرند.
بلند کردن وزن های سنگین، ساخت و ساز و عملیات مهندسی برخی از کاربردهایش هستند.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک رشته ای

9. جک هیدرولیک

جک سرویس مکانیکی، هیدرولیکی که توسط دسته میل لنگ کنترل می شود، کاربردهای مختلفی دارد.
برخی از کاربردهای آن عبارتند از تریلر (قایق و حمل) و وسایل نقلیه تفریحی.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک هیدورلیک

10. جک سوسماری سنگین

جک چرخ دستی که می تواند تا 4 تن بلند شود و در گل و لای حرکت کند، مکانیزم ترمز نیز دارد و یکی از ایمن ترین و آسان ترین جک ها برای کار در بسیاری از موقعیت ها است و یکی دیگر از گزینه های خوب برای تعمیر و نگهداری خودرو است.

%name آموزش جک زدن ماشین

تعمیرات خودرو، تعمیر و نگهداری تجهیزات ویژه و پروژه های ساختمانی متوسط تا سنگین، کاربردهای احتمالی آن هستند.

11. جک موتور سیکلت

کار بر روی دوچرخه ممکن است به دلیل موتورهای کوچک آنها دشوار باشد. کل دستگاه با استفاده از جک موتور سیکلت از روی زمین بلند می شود و امکان دسترسی ساده به بخش های ضروری را فراهم می کند. همچنین ممکن است برای ATV ها و ماشین های برفی با تغییرات کمی استفاده شود.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک موتورسیلکت

مشخصات جک ها

موارد زیر مشخصات ضروری جک بالابر هستند:

  • ظرفیت بار یا بالابر
  • حرکت یا بلند کردن در ارتفاع
  • حداقل ارتفاع
  • حداکثر ارتفاع
  • نوع جک: قیچی، چرخ ضامن دار، پیچ و غیره
  • منبع تغذیه: دستی، پنوماتیک، هیدرولیک، برقی و غیره
  • توقف و قفل برای ایمنی

نحوه استفاده از پایه های جک در جک زدن ماشین

در حالی که لاستیک را فقط باید با استفاده از جک ماشین تعویض کنید، برای انجام هر کاری در زیر وسیله نقلیه خود نیز باید از پایه جک استفاده کنید. پایه های جک پایه محکم تری را فراهم می کنند و وزن وسیله نقلیه شما را به راحتی تحمل می کنند. هنگام استفاده از پایه های جک، مطمئن شوید که آنها را در نقاط گیره وسیله نقلیه خود یا روی قاب آن قرار داده اید تا از لیز خوردن آنها جلوگیری شود. وقتی کارتان تمام شد، وسیله نقلیه خود را بلند کنید و پایه ها را از زیر بیرون بکشید.

آموزش روش جک زدن ماشین :

اگر شما قصد دارید فقط لاستیک خودرو را عوض کنید می توانید از همان جک معمولی صندوق عقب خودرو استفاده کنید. اما اگر می خواهید زیر خودرو بروید برای جک زدن ماشین نیاز به جک سوسماری و دو عدد پایه جک دارید تا ایمنی شما حفظ شود. یعنی با جک سوسماری خودرو را بالا می برید و دو پایه جک را در زیر خودرو قرار می دهید تا به هیچ عنوان خودرو پایین نیاید. چون جک های هیدورلیکی امکان پایین رفتن را دارند.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک سوسماری و دو عد پایه جک

1- یک سطح صاف و هموار برای پارک وسیله نقلیه خود پیدا کنید. روی یک منطقه تمیز یا آسفالت کار کنید تا وسیله نقلیه شما روی زمین صاف باشد. از جک زدن وسیله نقلیه خود در مکانی پر از دست انداز، نزدیک ترافیک سنگین یا پوشیده از شن خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که همه طرف وسیله نقلیه شما همسطح باشد تا جک یا پایه جک نتواند از زیر آن خارج شود.

%name آموزش جک زدن ماشین
نگه داشتن ماشین در یک جاده صاف و مصطح

انجام این کار در یک گاراژ یا یک مسیر مسطح بهترین مکان برای بلند کردن وسیله نقلیه شما است.

2- ترمز دستی وسیله نقلیه خود را فعال کنید. اهرمی را در خودروی خود پیدا کنید که ترمز دستی شما را کنترل می کند و آن را بکشید تا فعال شود. ترمز دستی این اطمینان را ایجاد می کند که وسیله نقلیه شما هنگام جک زدن به جلو یا عقب خم نمی شود.

اگر در حال بلند کردن قسمت عقب ماشین خود هستید، حلقه‌ها یا لاستیک‌ها را در اطراف هر یک از چرخ‌ها قرار دهید. اگر گوه لاستیک ندارید، می توانید از تخته های 2 در 4 اینچ (5.1 × 10.2 سانتی متر) در جلو و پشت چرخ های خود استفاده کنید.

3- ناحیه ای را در زیر وسیله نقلیه خود انتخاب کنید تا جک سوسماری خود را در آنجا قرار دهید. بمنظور دارا بودن ایمن ترین روش برای بلند کردن وسیله نقلیه خود از جک هیدرولیک سوسماری استفاده کنید. جک سوسماری را زیر وسیله نقلیه خود بلغزانید تا بازو زیر چارچوب وسیله نقلیه شما یا در یک نقطه بالا قرار گیرد.

از جک قیچی (لوزی) استفاده نکنید زیرا این نوع جک ها پایداری کمتری دارند و فقط برای مواقع اضطراری مانند تعویض لاستیک مناسب هستند.

برای تعیین بهترین مکان برای جک زدن، به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید.

jack car آموزش جک زدن ماشین
جک کردن خودرو با جک سوسماری

مکان های رایج برای جک کردن ماشین یا وسیله نقلیه شما :
به دنبال قلاب بکسل در جلو یا عقب وسیله نقلیه خود باشید.
از میله تعادل در پشت چرخ های خودرو استفاده کنید

4- وسیله نقلیه خود را بالا بیاورید تا لاستیک ها 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) از زمین فاصله داشته باشند. دسته جک را بالا و پایین کنید تا وسیله نقلیه خود را از روی زمین بلند کنید. به بلند کردن وسیله نقلیه خود ادامه دهید تا لاستیک یا تایرهای نزدیک به جک کاملاً از زمین جدا شوند.

  • ماشین خود را بالاتر از حد نیاز بلند نکنید وگرنه ممکن است روی جک بصورت ناپایدار قرار بگیرد.

قرار دادن پایه های جک

فیلم آموزش قرار دادن پایه جک زیر خودرو

1- پایه جک را زیر نقاط گیره وسیله نقلیه خود قرار دهید. نقاط پیچش در طرفین وسیله نقلیه شما در پشت لاستیک های جلو یا جلوی لاستیک های عقب قرار دارند. پایه جک را از کنار وسیله نقلیه خود به داخل بلغزانید. دیووت divot روی پایه جک خود را با قسمتی از نقطه گیره که به سمت پایین امتداد می یابد، تراز کنید.

  • اگر وسیله نقلیه شما نقاط گیره ای ندارد، پایه های جک را زیر قاب خودرو قرار دهید.
  • تا زمانی که پایه های وسیله نقلیه خود را در جای خود محکم نکنید، زیر وسیله نقلیه خود قرار نگیرید.

نکته: وزن وسیله نقلیه خود را در دفترچه راهنما یا بصورت آنلاین بررسی کنید. قبل از استفاده مطمئن شوید که پایه های جک شما می توانند آن مقدار وزن را تحمل کنند.

2- در صورت نیاز ارتفاع پایه جک را تنظیم کنید. اگر پایه جک قابل تنظیم دارید، قسمت بالای پایه جک را بالا بیاورید تا جایی که به نقطه گیره روی وسیله نقلیه شما برخورد کند. هنگامی که ارتفاع پایه را تغییر دادید، سنجاق قفل متصل به پایه را از طریق سوراخ در پایه قرار دهید تا جای آن ثابت شود. به این ترتیب، هنگامی که وزن وسیله نقلیه شما روی آن قرار می گیرد، سقوط نمی کند.

%name آموزش جک زدن ماشین
تنظیم کردن ارتفاع جک در صورت نیاز با استفاده از پین
  • همیشه سنجاق ایمنی را در پایه جک خود قرار دهید، در غیر این صورت وقتی زیر خودرو هستید ممکن است روی شما بیفتد.
  • برخی از پایه های جک قابل تنظیم نیستند. اگر ارتفاع شما تغییر نمی کند، می توانید از این مرحله عبور کنید.

3-وسیله نقلیه خود را به آرامی روی پایه جک پایین بیاورید. سپس به آهستگی اهرم روی جک کف خود را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا وسیله نقلیه خود را به عقب برگردانید. پایه جک وزن کناره های وسیله نقلیه شما را تحمل می کند تا بتوانید با خیال راحت زیر آن کار کنید. در آخر جک را از زیر وسیله نقلیه خود بیرون بکشید.

%name آموزش جک زدن ماشین
جک سوسماری را پایین بیاورید تا خودرو روی پایه جک قرار گیرد

4- وسیله نقلیه خود را کمی فشار دهید تا مطمئن شوید که محکم است. به وسیله نقلیه خود کمی تکان دهید تا ببینید آیا در اطراف حرکت می کند یا وزن خود را تغییر می دهد یا نه. جک ایستاده و وسیله نقلیه شما نباید وقتی آن را فشار می دهید حرکت کنند. اگر چنین شد، از رفتن به زیر خودرو جدا خودداری کنید و سعی کنید پایه جک را در یک منطقه جدید قرار دهید.

%name آموزش جک زدن ماشین

5- پایه های دوم جک را قرار دهید تا وسیله نقلیه خود را به طور کامل از روی زمین بلند کنید. در حالیکه پایه های جک کشویی زیر نقاط گیره قرار دارد، به بالا بردن وسیله نقلیه خود در هر دو طرف ادامه دهید. اطمینان حاصل کنید که پایه های طرف مقابل دقیقا در مقابل یکدیگر قرار دارند تا وسیله نقلیه شما محکم باشد. هنگامی که پایه های جک مورد نیاز خود را قرار دادید، می توانید کار را در زیر وسیله نقلیه خود شروع کنید.

%name آموزش جک زدن ماشین
بالا بردن خودرو توسط جک سوسماری و گذاشتن پایه جک دوم
  • اطمینان حاصل کنید که هر پایه جک قابل تنظیم ارتفاع یکسانی داشته باشد تا وسیله نقلیه شما کج نباشد.

برداشتن پایه ها و پایین آوردن خودرو

وسیله نقلیه خود را 1 اینچ (2.5 سانتی متر) بالاتر از پایه جک خود قرار دهید. پس از پایان کار، جک سوسماری خود را به عقب در زیر وسیله نقلیه خود بچرخانید تا با نقطه بالابری که استفاده کرده اید مطابقت داشته باشد. اهرم را بالا و پایین کنید تا وسیله نقلیه خود را بلند کنید که بتوانید پایه جک را به راحتی بیرون بیاورید.

%name آموزش جک زدن ماشین
با جک سوسماری خودرو را بالاتر می برید و پایه های جک را از زیر خودرو برمیدارید

جک را از کنار وسیله نقلیه خود بیرون بکشید. از اطراف به زیر وسیله نقلیه خود بروید و جک را بیرون بکشید. هنگام برداشتن پایه های جک، زیر جلو یا عقب وسیله نقلیه خود نروید زیرا فقط توسط جک سوسماری نگه داشته شده است و کار خطرناکی است.

ارتفاع پایه جک خود را تا زمانی که از زیر وسیله نقلیه خود خارج نشده است تنظیم نکنید.

جک را پایین بیاورید تا وسیله نقلیه شما روی زمین بازگردانده شود. اهرم روی جک کف خود را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا به آرامی وسیله نقلیه خود را پایین بیاورید. هنگامی که لاستیک‌های شما روی زمین قرار گرفتند، جک را از زیر وسیله نقلیه خود بیرون بیاورید.

اهرم روی جک کف خود را پایین رو به زمین نگه دارید تا قسمت پایینی خودرو به آن برخورد نکند.

به بلند کردن وسیله نقلیه خود ادامه دهید و به برداشتن پایه ها تا برداشتن همه آنها ادامه دهید. جک را زیر نقاط بالابر قرار دهید و در صورت نیاز به برداشتن پایه های اضافی جک، وسیله نقلیه خود را از هر طرف بالا ببرید. اگر وسیله نقلیه خود را به طور کامل از روی زمین جدا کرده اید، قبل از اینکه پایه های عقب را بردارید، هر دو پایه جک را از جلو جدا کنید.

انتخاب جک مناسب

اکثر جک‌های دستی آن‌هایی هستند که به «پمپ‌های دستی» معروف هستند. پمپاژ هوا به داخل میله هیدرولیکی بصورت دستی انجام می شود بطوریکه جک با فشار دادن میله آن به سمت بیرون بالا می رود. اکثر جک های کف یا جک های بطری که در محل سکونت استفاده می شوند به پمپ های اضافی برای بلند کردن خودرو به سمت بالا نیاز دارند. از سوی دیگر، جک‌های NASCAR به گونه‌ای کالیبره شده‌اند که تمام یک سمت خودرو را با یک تا دو پمپ بالا می‌برند.

برخی دیگر به هوای فشرده متکی هستند، اما نتیجه نهایی یکسان است. قابلیت بالابر جک تاثیر بسزایی در عملکرد آن دارد. هر چه وزنی که باید بلند شود بیشتر باشد، به احتمال زیاد به وزنه ای نیاز خواهید داشت که برای کار کردن به هوای فشرده نیاز دارد. برای کارکرد موثر و کارآمد جک، مغازه‌هایی که نیمه تریلرهای ۲۵ تنی را برای تعویض تایر تولید می‌کنند، به یک کمپرسور سنگین نیز نیاز دارند.

برند و مدل وسیله نقلیه شما جک ماشین مورد نیاز شما را تعیین می کند. جک هیدرولیک برای اکثر خودروها مورد نیاز است. با این حال، جک دستی ممکن است در موارد نادر ضروری باشد. کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را مرور کنید تا جک مورد نیاز خود را پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید اگر فقط از مایع هیدرولیکی که دفترچه راهنمای خودروی شما توصیه می‌کند استفاده کنید، بسیار مفید خواهد بود. در غیر اینصورت اگر از مایع نامناسب استفاده کنید، جک شما آسیب می بیند و گارانتی شما باطل می شود.

بمنظور محافظت از جک خودروی خود، بسیار مهم است که جک خودروی خود را از نظر سایش و آسیب به طور مرتب بررسی کنید و پس از هر بار استفاده برای جلوگیری از زنگ زدگی، باید آن را تمیز کنید.

اقدامات احتیاطی ایمنی جک خودرو

  • هنگام کار در زیر ماشین، به یاد داشته باشید که از پایه جک استفاده کنید. استفاده از یک جک کافی نیست. جک خودرو فقط زمانی ایمن می شود که چرخ آن چرخانده شود.
  • برای جلوگیری از غلتیدن چرخ‌ها، از آجر، گوه‌های چوبی یا چرخ‌های فلزی استفاده کنید.
  • قبل از بلند کردن خودرو، آن را روی زمین صاف پارک کرده و ترمز دستی را فشار دهید. این کار باعث کاهش احتمال چرخش می شود.
  • به یاد داشته باشید که تعویض لاستیک ها در بزرگراه هرگز ایده خوبی نیست.
  • جک و پایه جک خودرو را بسته به وزن خودروی خود انتخاب کنید.

همچنین بخوانید راهنمای خرید جک ماشین

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش