4.6
(124)

جرثقیل ها یکی از پرکاربرد ترین ماشین هایی هستند که در پروژه های ساخت و سازی از آن ها استفاده می شود، برای آشنایی بیشتر با انواع جرثقیل و کاربرد آن ها تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

جرثقیل چیست؟

خودرو آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
جرثقیل چیست؟

جرثقیل جزو ابزار هایی می باشد که برای جابجایی و تکان دادن اجسام مختلف از آن استفاده می شود، از مهم ترین قطعات در این ماشین می توان به طناب و قرقره اشاره کرد، درست است که طراحی جرثقیل بسیار ساده می باشد اما کاربرد آن بسیار وسیع بوده و در بسیاری از کارهای ساخت و سازی از آن ها استفاده می شود.

در واقع تمامی برج هایی که در هر گوشه از خیابان مشاهده می کنید با کمک جرثقیل بالا رفته است، با این وجود حتی می توان این گونه گفت که مهم ترین ابزار برای ساخت و ساز جرثقیل می باشد زیرا در صورتی که وجود نداشته باشد حتی نمی توان مصالح را جابجا کرد و آن ها را بع طبقات بالاتر انتقال داد.

اما امرزوه در جرثیقل ها تنوع بسیاری ایجاد شده است و انواع جرثقیل در حال تولید می باشد، تولید کنندگان سعی بر این دارند که نحوه طراحی آن ها را به شکلی انجام دهند که هر یک مطابق با یک کارایی باشد و جرثقیل هایی با قدرت های مختلف به بازار عرضه کنند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که فرقی ندارد جرثقیل دارای چه مدلی باشد، مسئله ای که اهمیت دارد این است که تمامی آن ها برای حمل و نقل و جابجایی استفاده می شوند و با حرکت بر روی دو ریل موازی این کار را انجام می دهند.

با خرید باطری ماشین سنگین از کیان باتری خیالتان از ارسال و نصب باتری راحت می شود. متخصصان امدادی کیان باتری باتری ماشین شما را در محل تعویض می کنند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

نحوه عملکرد جرثقیل به چه صورت می باشد؟

مهم ترین عملکرد جرثقیل به این صورت می باشد که می توان به کمک آن بارهای سنگین را در ارتفاعات مختلف از سطح زمین جابجا کرد، اما برای اینکه این خودرو قابلیت حرکت در سطح های مختلف را داشته باشد لازم است که در ساختار آن یک یا دو پل افقی چرخ دار و ریل استفاده شود، به این صورت در زمان های جابجا کردن بر روی این ریل ها حرکت می کند.

در حقیقت شما برای انجام جابجایی اجسام سنگین خصوصا اجزا و قطعات ساختمانی باید به سراغ جرثقیل بروید، بنابراین هر باری که احتیاج به بالا و پایین شدن داشته باشد احتیاج به جرثقیل دارد.

به طور مثال: تخریب کردن ساختمان، لوله گذاری، جوش کاری قطعات فلزی، ثبت اسکلت فلزی و … تمامی این ها جزو کارهایی می باشند که بدون جرثقیل امکام پذیر نیستند.

این عملکرد عمده جرثقیل سبب شده است تا تغییرات بسیاری بر روی آن اعمال شود، در گذشته اساس کار آن ها به این صورت بود که افراد باید فشار زیادی را تحمل می کردند تا طناب را به سمت بالا یا پایین بکشند، اما امروزه همه جرثقیل ها به جز قسمت کابل متصل به قلّاب هیدورلیکی بوده و در نتیجه احتیاجی به فشار آوردن نیست.

بررسی انواع جرثقیل

انواع آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
انواع جرثقیل

همان طور که اشاره کردیم استفاده عمده از جرثقیل ها باعث شده است تا تنوع های بسیاری در آن ها ایجاد شود از این رو طراحی و تولید جرثقیل ها برای استفاده بهینه در حال تغییر می باشد.

در حال حاضر تنوع بسیاری زیادی از جرثقیل ها در بازار وجود دارد که هر یک مخصوص کار خاصی می باشد، شناخت انواع جرثقیل به شما کمک می کند تا در زمانی که به آن ها نیاز دارید بتوانید انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشید، بنابراین پیشنهاد می کنیم ادامه مطالب را از دست ندهید.

به صورت کلی مهم ترین دسته بندی برای انواع جرثقیل شامل جرتقیل های ثابت، جرثقیل متحرک و جرثقیل سقفی می باشد که توضیح هر یک از آن ها را برای شما آماده کرده ایم.

همچنین جهت آشنایی با مشخصات باتری مناسب جرثقیل را بخوانید!

جرثقیل ثابت

ثابت آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
جرثقیل ثابت

جرثقیل ثابت به مدل هایی گفته می شود که فضای حرکتی آن ها به صورت ثابت می باشد و مهم ترین آن ها که استفاده بیشتری دارد جرثقیل های برجی یا دکلی می باشد.

جرثقیل های دکلی جزو مدرن ترین مدلی است که در انواع جرثیقل قرار دارد، ساختار این جرثقیل به گونه ای می باشد که بسیار شبیه به ترازو بوده، برای استفاده از این مدل شما باید آن را بر روی زمین نصب کنید تا بتواند اجسام و بار های مد نظر شما را بلند یا جابجا کند.

معمولا بیشترین کاربرد آن ها در برج سازی و ساخت و ساز می باشد.

جرثقیل متحرک

متحرک آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
جرثقیل متحرک

اگر نگاهی به تاریخچه جرثقیل ها بیندازید متوجه می شوید که جرثقیل متحرک چزو اولین مدل هایی می باشد که ساخته شده است، اسختار این مدل از جرثقیل بسیار ساده می باشد و شبیه به تیرچه فولادی است که در بخش ابتدایی پهن می باشد و با نزدیک تر شدن به قسمت های انتهایی عرض آن نازک تر می شود و بخش انتهایی جرثقیل متحرک بر روی یک سکوی متحرکی قرار دارد.

معمولا برای تقسیم بندی و دسته بندی جرثقیل های متحرک از همان قسمت سکوی متحرک که تیرچه بر روی آن قرار دارد استفاده می شود، این قسمت هم می تواند به صورت ریلی باشد و هم چرخی. البته در برخی از مواقع ممکن اس سکوی جرثقیل متحرک از هیچ چرخ و ریلی استفاده نکند و به سایر وسایل نقلیه مثل کامیون و تریلی دامنه حرکت داشته باشد.

از آنجایی که تیرچه استفاده شده در جرثقیل های متحرک به کمک اتصال و لولا ها به هم دیگر وصل می شوند، بنابراین به راحتی می توانند حرکت کنند و قابلیت پایین و بالا شدن را دارند.

جرثقیل سقفی

سقفی آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
جرثقیل سقفی

یکی دیگر از مدل های انواع جرثقیل، جرثقیل سقفی می باشد که بیشتر در مکان سربسته و دارای سقف از آن استفاده می شود. معمولا برای هرکاری اعم از جابجایی قطعات، تکان دادن لوازم و اشیا سنگین و هر کار دیگری که انسان توان انجام آن را نداشته باشد از این مدل استفاده می شود.

با توجه به ساده تر بودن جرثقیل سقفی در نتیجه نسبت به انواع جرثقیل های دیگری دارای هزینه نگهداری کم تری می باشد. مزایا استفاده از این جرثقیل در این است که در وقت و هزینه صرفه جویی بسیاری می شود و انرژی افراد برای سایر کارها حفظ می شود.

اگر شما به دنبال یک جرثقیل برای جابجایی اجسام سنگین می باشد این مدل بهترین گزینه می باشد زیرا همان طور که گفتیم هزینه نگهداری آن پایین است و علاوه بر آن جهت کار کردن با جرثقیل سقفی به تخصص خاصی احتیاج نمی باشد و یادگیری و چگونگی کار با آن بسیار راحت می باشد و در عرض چند ساعت می توانید آن را یاد بگیرید.

استفاده از این مدل در مکان های سرپوشیده سبب می شود که در زمان صرفه جویی بسیاری شود و در نتیجه به انجام کار ها سرعت بخشیده می شود.

در آخر به این نکته اشاره کنیم که جرثقیل سقفی خود به مدل های مختلفی تقسیم می شود که عبارت است از: جرثقیل کابین دار، جرثقیل دروازه، جرثقیل نیم دروازه، جرثقیل کنترل از روی زمین و جرثقیل دیواری.

همچنین بخوانید:معرفی انواع کامیون ها

معرفی دیگر انواع جرثقیل

انواع جرثقیل آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
کاربرد انواع جرثقیل

همان طور که در ابتدا گفتیم انواع جرثقیل ها بسیار گسترده می باشد، در بالا ما به سه مدل از پرکاربرد ترین آن ها اشاره کردیم، اما علاوه بر آن مدل های مختلف دیگری نیز وجود دارد که ویژگی، طراحی و قابلیت متفاوت تری دارند. برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

جرثقیل موبیل

از این جرثقیل برای استفاده کردن بر روی کامیون استفاده می شود، از مزایا آن در این است که نحرک بسیار بالایی دارد که با کمک یک سری از پایه های فرعی، افقی و عمودی می توانند حفظ تعادل خود را به خوبی انجام دهند.

جرثقیل رافترین

استفاده از این مدل از انواع جرثقیل بیشتر برای بیرون از جاده مناسب می باشد، این مدل نیز بر روی کامیون ها نصب می شود اما محل نصب آن ها کفی کامیون می باشد که همچون دیگر جرثقیل ها داری یک موتور بوده و موتور آن روی کفی خود جرثقیل نصب می شود.

جرثقیل بازو کنار

ساختار جرثقیل بازو کنار به نحوی می باشد که یک بازوی خمیده هیدرولیک بر روی آن نصب شده و همراه با این بازو بر روی یک کامیون یا تریلر نصب می شود. معمولا این نوع از جرثقیل جهت حمل بارهای سنگین به ترلیر استفاده می شود، به همین دلیل نیاز دارند که فضای بالایی داشته باشند.

جرثقیل های کابلی

یکی دیگر از تقسیم بندی انواع جرثقیل بر اساس وارد شدن نیرو بر روی آن ها می باشد که بر این اساس شامل این دسته بندی می باشند: جرثقیل کابلی، قرقره ای و جرثقیل های هیدرولیکی.

فیلم معرفی انوع ماشین جرثقیل

کاربرد استفاده از جرثقیل ها چه می باشد؟

  • جابجا کردن اجسام سنگین
  • حمل مواد اولیه و بردن آن ها به خط تولید در کارخانه
  • استفاده به عنوان بالابر
  • جابجا کردن کانتینر ها در بندر
  • استفاده در لنگرگاه ها
  • بارگیری و تخلیه کردن مصالح
  • بالا بردن تیرآهن یا قیف حاوی بتن
  • بتن ریزی در سازه های مرتفع

در زمان کار با جرثقیل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکات ایمنی کار با جرثقیل آشنایی با انواع ماشین جرثقیل
نکات ایمنی کار با جرثقیل
  • اولین نکته ای که در خصوص استفاده از جرثقیل ها وجود دارد این است که باید حتما دارای گواهی سلامت یا همان کارت سبز معتبر باشند.

کارت سبز مجوزی است که توسط مراجع مشخص شده و مربوط به این کار برای مدت زمان معینی پس از کنترل و بازرسی کلیه قسمت های جرثقیل به دارنده آن داده می شود.

  • برای کار با جرثیقل باید هوشیاری و توجه بسیار بالایی داشته باشید، بنابراین هر زمان که احساس کردید خواب الود یا کسل هستید از کار کردن با آن اجتناب کنید.
  • توصیه می شود که در زمان کار با جرثقیل از پرتاب کردن هر گونه شی به بیرون خودداری نمایید زیرا ممکن است خطرات بسیاری به همراه داشته باشد.
  • جرثیقل ها ماننده تمامی ماشین های حمل و نقل به سرویس دهی مرتب و دوره ای احتیاج دارند، بنابراین لازم است که قبل از شروع کار با آن مطمئن شوید تمامی قطعات اعم از باتری، روغن، سیم بکسل، ترمز و … سالم می باشد.
  • یکی از نکات مهم در خصوص استفاده از انواع جرثقیل ها در این است که از تراز بودن پایه های ان بر روی زمین مطمئن شوید، بنابراین قبل از شروع کار این موارد را بررسی کنید.
  • قبل از حرکت با جرثیقل فضای اطراف را به خوبی بررسی نمایید و محدوده جابجایی را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ کابل برق و شبکه ای در اطراف نمی باشد.
  • جرثقیل های امروزی داری سیستم پیچیده تری می باشند که برای کار با آنها نیاز به دانش تخصصی می باشد، با توجه به این که کار به آن ها نسبت به سایر خودرو تفاوت بسیاری دارد از این رو ابتدا قوانین و علائم مربوط به آن را یاد بگیرید و سپس برای استفاده اقدام کنید.
  • رانندگان جرثقیل باید گواهی نامه پزشکی معتبر داشته باشند.
  • باری که درون آن ها قرار می گیرد باید به خوبی طناب پیچی شود.
  • از تماس جرثقیل با کابل های برق به صورت جدی خودداری شود.
  • نباید هیچگاه در زمان استفاده از تک وایر، اهرم سقوط آزاد را بکار برد. زیرا این کار باعث میشود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت کرده و ممکن است در آن واحد از کنترل دربیاید. 

برند های معتبر تولید انواع جرثقیل

  • تادانو TADANO
  • دماگ DEMAG
  • کوبلکو KOBELCO
  • لیبهر LIEBHERR
  • ترکس TERREX
  • گرو GROVE
  • مانیتواک  MANITOWOC
  • کاتو KATO
  • سومیتومو SUMITOMO
  • سنبوگن SENNEBOGEN
  • امریکن AMERICAN
  • سانیر SANY Crane

کلام پایانی

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با انواغ جرثقیل آشنا نماییم، در صورت داشتن هرگونه تجربه در استفاده از آن ها خوش حال می شویم که نظریات و تجریبات خود را در اختیار ما و سایر کاربران سایت کیان باتری قرار دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش