4.4
(450)

چرا باتری ماشین سولفاته میزند؟ یکی از مسائل رایج باطری خودرو، سولفاته شدن باطری ماشین است که قصد داریم در این مقاله، به دلایل ایجاد و عوارض آن و نحوه ی مقابله با آن بپردازیم. امیدوارم برای شما عزیزان مفید واقع شود. با توجه به اهمیت نقش باطری خودرو، در ماشین باید تا حد امکان باید از سولفاته شدن آن جلوگیری کنیم. چون باعث می گردد 50 درصد عمر مفید باتری کاهش پیدا کند.

 سولفات باتری ماشین چیست؟

عوارض سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
سولفاته شدن باطری ماشین چیست؟

سولفاته شدن یعنی چه؟ واکنش شیمیایی گاز هیدروژن آزاد شده از باتری با مواد زائد و آلاینده های خارجی چون گردوغبار منجر به تشکیل رسوبات در اطراف سر باتری می شود. به این جرم و رسوبات تجمیع شده به اصطلاح «سولفاته شدن» می گویند.

همانطور که در مقاله ای در خصوص ساختار و عملکرد باطری ماشین در خصوص آناتومی باطری ماشین نوشتم، می توان گفت که ورقه های سربی که درون باتری جای دارند، عامل تعیین کننده سلامت باتری هستند.

زمانی جريان در باتری توليد می شود كه اسيد سولفوريک با همین ورقه های سربی واكنش انجام دهد. هر زمان که باتری در حال تخلیه شدن باشد، سولفات موجود در باتری بر روی این ورقه های سربی جمع شده و از این رو باتری توانایی خود را برای تولید کردن جریان برق از دست می دهد.

همین طور هر زمان که مولد جریان را برای شارژ مجدد در مسیر های مربوطه به حرکت در می آورد، همین سولفات های انباشته شده بر روی ورقه های سربی وارد محلول شده و عملیات شارژ را مختل می کند.

با گذشت زمان این سولفات های انباشته شده برای همیشه و به صورت دائمی به ورقه ها چسبیده و مانع از این می شوند که باتری توانایی ذخیره الکتریسیته را داشته باشد.

سولفاته شدن یک نوع واکنش مابین بخار و آب است که در این صورت است که اختلال در عملیات برق رسانی خودرو رخ داده و باتری رفته رفته ضعیف شده و در نهایت کاملا از بین می رود.

جهت کسب اطلاعات به روز قیمت باتری ماشین را مشاهده کنید!

چه عواملی باعث سولفاته شدن باطری ها می گردد؟

دلایل سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
دلیل سولفاته شدن باتری خودو

عوامل گوناگون مثل شارژ ناقص، رانندگی های مکرر در مسافت های خیلی کم، شارژهای مکرر و بیش از حد و … موجب سولفاته شدن باطری ماشین می شود.

از موارد دیگری که منجر به سولفاته شدن سر باتری می شود، اسید سولفوریکی است که بعد از کارکرد بیش از حد باتری از آن خارج می شود.

نکته: توجه داشته باشید که معمولاً سولفاته بیشتر در قطب مثبت بروز می کند؛ چراکه هم قطب مثبت توسط دینام تغذیه می شود و هم در سیستم برق خودرو قطب مثبت به میزان بیشتری توسط قطعات مورداستفاده قرار می گیرد.

معمولا این اتفاق زمانی می افتد که باطری دچار فرسودگی یا میزان برق مصرفی خودرو با آمپر خروجی باتری مطابقت ندارد. در اصطلاح به این حالت آمپر کشیدن زیاد از باتری گفته می شود.

دلایل سولفاته شدن قطب های باتری

دلیل سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
چرا سر باطری ماشین سولفاته میزند؟

باتری خودرو گاز هیدروژن از خودش تولید می‌کند که این گاز یکسری واکنش های شیمیایی انجام می دهد. از طرفی هم باتری یک سری مواد زائد از خودش تولید می کند. ترکیب واکنش شیمیای حاصل از ازاد شدن گاز هیدروزن و مواد زائد باتری، باعث ایجاد جرم و رسوباتی می‌شود که منجز به سولفاته شدن باطری ماشین می‌شود.

همچنین هنگامی که باتری خودرو بیش از حد کار کند اسید سولفوریک تولید می‌کند. که به مرور زمان باعث بوجود اومدن رسوبات میشود در نتیجه باعث سولفاته شدن باتری می شود.

وجود آب و بخار اب سبب می شود سر باطری سولفاته شود. جهت جلوگیری از سولفاته شدن سر باطری پس از شستشوی ماشین حتما باید از خشک بودن محل اتصال باطری به کابل مثبت و منفی اطمینان حاصل نمود.

و یا می توان روی سر باطریها در پوشهای لاستیکی مناسب این کار قرار داد. در شرایط بد اب و هوایی و در صورت در دسترس نبودن سر باطری ها می توان به وسیله گریس نسوز کابل شوها و سر باطری ها را ایزوله نمود.

در باطریهای سربی در هنگام شارژ باطری توسط دینام اگر عمل انتقال جریان به خوبی صورت نگیرد زمان جوش امدن باطری ها طولی می شود که این عمل در موارد استثنایی می تواند سبب آتش گرفتن باطری شود. آن هم بعلت زمان طولانی روشن بودن وسیله نقلیه و وجود بخارات مواد سوختی که بر اثر گرمای شدید محفظه باطری اتفاق می افتد.

 عوارض سولفاته شدن سر باطری

علت سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
عوارض سولفاته شدن سر باطری خودرو

یکی از عوامل موثر در خرابی زود هنگام باتری خودرو سولفاته شدن سر باتری ها است. سولفاته شدن می تواند تا 50 درصد در کاهش عمر باتری ماشین موثر باشد.

سولفاته شدن سر باتری گاه منجر به آتش گرفتن باتری خواهد شد. اختلال در عملکرد سیستم برق خودرو از دیگر مشکلاتی است که سولفاته شدن سر باتری ها باعث آن می شود.

با توجه به اینکه امروزه درپوش هایی به بازار آمده که کمتر رسوب می گیرند اما این مشکل همچنان وجود دارد. رسوب گیری سر باتری به مرور زمان در کارکرد سایر قطعه ها هم خلل وارد می کند.

اگر باتری خودرو شما سولفاته شده باشد امکان آتش گرفتن دارد. پس باید به باتری خودرو خود بسیار دقت نمایید. حال ممکن است برایتان سوال پیش بی آید که یک باتری سولفاته شده چگونه باعث آتش سوزی می‌شود؟

 رسوبات و مواد زائد تشکیل شده روی قطب ها اجازه برقراری اتصال اتصالات صحیح را نمی دهند، شارژ باتری به خوبی انجام نمی شود، کابل ها فشار زیادی را متحمل شده و در نتیجه دچار سوختگی و خوردگی می شوند.

این سولفاته شدن واکنشی است که بین بخار و آب ایجاد می شود و وقتی در باطری به وجود بیاید، قطعاً مانع از رسیدن برق تولید شده از باطری به قسمت های مختلف میشود. وقتی سولفاته ایجاد شود، باطری ضعیف می گردد.

این سولفاته ها را باید از بین برد. چون حتی بدون نصب باطری ماشین باز هم ممکن است در زمان انبارداری ایجاد شده و مستقیماً راندمان را برای باطری کاهش دهند.

تمامی این اتفاقات باعث سوختگی و اتش سوزی است. پس حتما از سولفاته شدن باتری خودرو خود جلوگیری نمایید.

پیشگیری از سولفاته شدن باتری ها

زمانی که سولفاته ها ایجاد می شوند، به دلیل فشاری که سیم های حامل جریان وارد می شود، قسمت هایی سوخته و حتی ممکن است ذوب شدگی اتفاق بیفتد. حتی در مواردی هم آتش گرفتن اتفاق می افتد. پس باید این موضوع را در مورد انواع باطری ها در نظر بگیرید. و حتماً از آن پیشگیری نمایید.

برای مبارزه با سولفاته ها اولاً باید بتوانید، سر باطری را شستشوی کامل بدهيد و ثانیاً باید پس از شستن خشک نمایید.

از طرفی برای پیشگیری از این سولفاته های مخرب سرباطری را می توان با پوشش لاستیکی پوشش داد و از سوی دیگر اگر جو هوایی و اقیلمی مناسب نیست با گریس های نسوز می توان این پوشش را ایجاد کرد.

راه های جلوگیری از سولفاته شدن باتری خودرو

جلوگیری سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
جلوگیری از سولفاته شدن باتری

یکی از راه‌های خوب برای از بین بردن سولفاته‌ها، شستشوی سرباتری است. با استفاده از محلول جوش شیرین و آب می‌توان سولفاته‌های موجود بر روی سر باطری را از بین برد. به این صورت که حدود یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک به درد نخور سرباتری را شستشو دهید. بعد از اتمام کار نیز محل مورد نظر را کاملا خشک کنید.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از سولفاته شدن سرباتری خودرو این است که پایه قطب‌ها (محل تماس قطب با درپوش) را با استفاده از گریس کاملا چرب کنید. بعد از این که محل مورد نظر را با لایه‌ای از گریس پوشاندید، کمی مایع ظرفشویی روی آن بریزید. این کار نیز موجب می‌شود تا سرباتری سولفاته نزند.

یک راه ساده نیز وجود دارد. استفاده از سرپوش‌های لاستیکی موجود در بازار می‌تواند گزینه خوبی باشد. این سرپوش‌ها یک نوع پوشش برای سرباتری محسوب می‌شوند.

نکات ضروری قبل از برطرف کردن سولفات باتری

  1. به هیچ وجه با سیگار روشن این کار را انجام ندهید.
  2. شما برای شستن سر باتری ها می توانید از فرچه سیمی یا مسواک ضخیم هم استفاده کنید.
  3. بعد از پایان کار اگر خواستید باقی مانده مواد را با آب بشویید، دقت کنید که آب به درون باتری نفوذ نکند.
  4. درنهایت هم به یاد داشته باشید که بعد از شستشو حتماً باید سر باتری ها را خشک و گریس کاری کنید.

نحوه از بین بردن و رفع سولفات باطری خودرو

شستشوی سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
رفع سولفات باتری

سر باطری ماشین سولفاته شده فقط برای باطری‌های آب اسیدی خودروها اتفاق می‌افتد و این اتفاق برای سر باطری اتمی رخ نمی‌دهد. بسیاری از خودروها در شروع کار و استارت زدن دچار مشکل هستند.

بعضی اوقات، این مشکلات برای قسمت‌های اصلی باطری ماشین است، اما بعضی اوقات هم این مشکل به دلیل کثیف بودن سر باطری‌ خودروها اتفاق می‌افتد.

یادگیری نحوه تمیز کردن سر باطری ماشین سولفاته شده از هزینه‌های غیرضروری و بسیاری از نگرانی‌ها جلوگیری می‌کند.

فیلم آموزشی نحوه رفع سولفات سر باتری ماشین

این که شما بدانید باطری ماشین شما در وضعیت ناسالم به سر می برد و بتوانید با اقدامات مناسب و به موقع از آسیب رسیدن جدی به باتری جلوگیری کنید بسیار حیاتی است. بنابراین مشاهده این ویدئو را از دست ندهید.

شما عزیزان می‌توانید به راحتی سولفات های باتری خود را تمیز نماید. در ابتدا باید اتصالات به باتری را جدا نمایید. اما باید دقت نمایید که در حین کار روی یک قطب، قطب دیگر درپوش داشته باشد. همچنین باید دقت نمایید که اشیا و ابزار فلزی که در دست دارید با دیگر ابزار های فلزی اتصال پیدا مکمد. حالا شما می‌توانید به سه روش باتری را تمیز نمایید.

  1. روش اول: شستن باطری ماشین با جوش شیرین: استفاده از جوش شیرین و آب یکی از بهترین گزینه ها برای شستشوی باتری خودرو است.
  2. روش دوم: گریس کاری و چرب شدن سر باتری مانع سولفاته شدن آن می شود. محل تماس درپوش باتری با قطب را یک لایه گریس بکشید و بعد از اتمام کار کمی هم مایع ظرفشویی روی آن بریزید.
  3. روش سوم: شستشوی سر باتری ها با آب جوش است.

مراحل باز کردن سر باطری ماشین

سولفات باز scaled سولفاته شدن سر باطری ماشین
مراحل باز کردن باتری سولفات بسته

در ادامه مقاله مراحل باز کردن سر باطری ماشین بررسی می‌شود.

1- کاپوت ماشین را باز کرده و از میله نگهدارنده برای باز ماندن آن استفاده کنید.

2-محل باطری را در کنار موتور پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید که باطری ماشین کدام قسمت است، کتابچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید. باطری برخی از ماشین‌ها در صندوق عقب است.

3-قطب مثبت  باطری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روکش دارد. اگر باطری پوشانده نشده است، یک حوله یا یک دستمال تمیز دیگر را روی قطب مثبت قرار دهید. این به شما کمک می‌کند تا در صورت تماس با قطب مثبت باطری از ایجاد جرقه و آتش سوزی جلوگیری کنید.

4-با استفاده از آچار مخصوص، پیچ و مهره سر باطری ماشین را شل کنید.

5-سر باطری را از قطب منفی جدا کنید. در صورت لزوم، سر باطری ماشین را با کمک پیچ گوشتی باز کنید.

6-پوشش باطری را از قطب مثبت جدا کنید. با استفاده از آچار، پیچ و مهره‌ای را که سر باطری قطب مثبت را نگه داشته است، شل کنید. اگرچه قطب منفی برداشته شده است، اما همچنان مراقب باشید که آچار استفاده شده با هیچ فلز دیگری تماس پیدا نکند.

7-سر باطری را از قطب مثبت جدا کنید. در صورت لزوم، سر باطری را با پیچ گوشتی باز کنید.

روش شستشوی سر باتری خودرو سولفاته شده با جوش شیرین

شستشوی سولفات 1 سولفاته شدن سر باطری ماشین
شستشوی سر باتری خودرو سولفاته شده

در ادامه مقاله مراحل سر باطری ماشین سولفاته شده بررسی می‌شود.

1- اطمینان حاصل کنید که ماشین شما خاموش است. این امر احتمال به زمین خوردن کابل‌های باطری ماشین به طور تصادفی و جرقه زدن احتمال منفجر شدن باک بنزین آن را کاهش می‌دهد.

2-تنظیمات سر باطری ماشین خود را تعیین کنید. دو نوع تنظیمات وجود دارد. اگر سر باطری‌ها در کنار هم باشند، برای شل کردن هر دو پیچ و مهره سر باطری ماشین به یک آچار 5/16 اینچی (8 میلی متر) نیاز خواهید داشت.

اگر سر باطری‌ها در بالای باطری ماشین باشند، به یک آچار 3/8 اینچی (10 میلی متر) یا 1/2 اینچ (13 میلی متر) نیاز خواهید داشت.• در بعضی از ماشین‌ها سر باطری به صورت فشاری است که کشیدن ضامن آن به سمت بالا باعث آزاد کردن سر باطری می‌شود.

3-پیچ و مهرهها را از روی قطب منفی (-) سر باطری شل کنید. همین کار را برای قطب (+) مثبت انجام دهید. اگر در جدا کردن هر کدام از سر باطری‌ها مشکل دارید، همزمان با بالا کشیدن سعی کنید آنها را بچرخانید.

4- باطری را برای اطمینان از عدم ترک برای نشت اسید بررسی کنید. در صورت وجود داشتن ترک، باید باطری تعویض شود.

5-کابل‌های باطری ماشین را برای عدم داشتن پارگی بررسی کنید. اگر پارگی بزرگی پیدا شد، ممکن است مجبور شوید این قسمت‌ها را تعویض کنید.

6-یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) جوش شیرین را با یک فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش مخلوط کنید. یک مسواک قدیمی را درون مخلوط فرو کنید و قسمت بالای باتری را پاک کنید تا از خوردگی جلوگیری شود. شما حتی می توانید انتهای کابل‌ و سر باطری را در آب داغ غوطه ور کنید تا هرگونه خوردگی روی بخش‌های انتهایی آن خود به خود حل شود.

جوش شیرین سولفاته شدن سر باطری ماشین
تمیز کردن باتری سولفاته با مسواک قدیمی و جوش شیرین

7-برای تمیز کردن کابل و سر باطری ماشین از مسواک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مسواک خود را به اندازه مورد نیاز در محلول جوش شیرین خیس کنید.

8-باتری و کابل و سر باطری را با آب سرد بشویید. مطمئن شوید که همه جوش شیرین و خوردگی از بین برود. باطری و کابل و سر باطری را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

9-از اسپری مخصوص برای سر باتری استفاده کنید. از اسپری مخصوص برای جلوگیری از سولفاته شدن مجدد سر باطری ماشین استفاده کنید.

10-دوباره قطب مثبت (+) کابل را به سر باطری مناسب وصل کنید. مهره را با آچار محکم کنید. این کار برای قطب منفی (-) تکرار کنید. تست کنید که سر باطری‌ها با چرخاندن هر یک با دست به اندازه کافی محکم باشند.

روش شستشوی باتری سولفات خودرو در شرایط اضطراری

شرایط اضطراری سولفاته شدن سر باطری ماشین
تمیز کردن باتری سولفاته شده با نوشابه گازدار

در ادامه مقاله مراحل تمیز کردن سر باطری ماشین در مواقع اضطراری بررسی می‌شود.

1- یک جفت دستکش و آچار با اندازه مناسب را در صندوق عقب یا صندلی عقب خود نگه دارید.

2-هر سر باطری ماشین را با آچار خود کمی شل کنید. کابل‌ها را کاملا جدا نکنید.

3-نوشابه را از مرکز به سمت یک طرف باطری ماشین بریزید. سپس این کار را برای جهت مخالف تکرار کنید.

4-بگذارید دو دقیقه خیس شود، سپس با آب بشویید. سر باطری‌ها را محکم کنید و سعی کنید ماشین را مجددا استارت بزنید.

پاك كردن سولفاته باتری ماشین

همچنین مشاهده این ویدئو کمک شایانی در نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو در شرایط اضطراری و با کمترین امکانات می کند.

نحوه وصل کردن مجدد سر باتری ماشین

بستن سولفات سولفاته شدن سر باطری ماشین
نحوه وصل کردن مجدد سر باتری ماشین

در ادامه مقاله مراحل وصل کردن مجدد سر باطری ماشین بررسی می‌شود.

1-سر باطری مثبت را بر روی قطب مثبت قرار دهید.

2-پیچ و مهره را با دست محکم کنید تا دیگر نتوانید آن را بچرخانید.

3-با کمک یک آچار پیچ و مهره سر باطری را محکم کنید تا دیگر نچرخد. اگرچه سر باطری منفی به هم وصل نشده است، اما همچنان مراقب باشید که آچار استفاده شده با هیچ فلز دیگری تماس نگیرد.

4-پوشش را روی قطب مثبت قرار دهید. اگر پوشش از بین رفته است، باید قطب مثبت باطری ماشین را با یک حوله تمیز یا یک دستمال بپوشانید.

5-سر باطری منفی را بر روی قطب منفی قرار دهید. پیچ و مهره را با دست محکم کنید تا دیگر نتوانید آن را بچرخانید.

6-با آچار پیچ و مهره سر باطری را بچرخانید تا کاملا سفت و محکم شود.

7-تمام ابزارها، حوله‌ها یا دستمال‌ها را از روی موتور و دیگر تجهیزات آن بردارید.

8-نوار نگهدارنده کاپوت را پایین آورده و آن را ببندید.

9-هرگونه دستمال یا حوله‌هایی را که با اسید باتری در تماس بوده‌اند، دور بیندازید.

نکات مهم در هنگام سولفاته شدن قطب های باتری

اصول ایمنی سولفاته شدن سر باطری ماشین
اصول ایمنی تمیز کردن سر باتری ها از سولفات
  • قطب مثبت باطری ماشین بیشتر از قطب منفی باطری ماشین در معرض سولفاته شدن قرار دارد.
  • تمامی اتصالات سرباطری را جدا نمایید.
  • از برخورد اشیا فلزی با بدنه فلزی باطری ماشین جدا خودداری نمایید.
  • هنگام کار روی هر قطب باطری ماشین  از قرار گرفتن درپوش قطب مقابل اطمینان حاصل نمایید.
  • برای از بین بردن و نظافت سولفات و رسوبات سرباطری از محلول جوش شیرین و آب استفاده نمایید.
  • عمل رسوب زدایی را توسط مسواک زبر و یا فرچه فلزی انجام دهید.
  • سرباطری های تمیز را گریس کاری نمایید ، این کار سبب جلوگیری از ایجاد سولفات میگردد.
  • حواستان باشد درد حین شست و شو آب وارد باتری خودرو نشود.

شما عزیزان اگر تا حالا در این زمینه تجربه ای دارید و باطری ماشین شما سولفاته شده است لطفا در فرم زیر به اشتراک بگذارید! تا دوستان از تجربیات شما استفاده کنند. همچنین سوالات خود را در زمینه باتری خودرو از کارشناسان همیشه پاسخگوی کیان باتری بپرسید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
26 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی
علی
3 سال پیش

مطلب مفیدی بود فقط اون قسمتش که نوشته بود فقط باطری های اسیدی سولفاته میزنن و این اتفاق واسه باطری های اتمی یا سیلد نمیوفته، من قبول ندارم و درست نیست، من همیشه از باطری اتمی واسه ماشینم استفاده میکنم و متاسفانه چندین بار دیدم که ترمینال منفی باطری سولفاته زده حتی باطری نو

آریا
آریا
در جواب  علی
1 سال پیش

سلام. باتری قبلی من آب و اسیدی بود سولفاته نکرد اما باتری جدید که اتمی است و حدود یکسال کار کرده سولفاته کرد!!

کیان باتری
در جواب  آریا
1 سال پیش

با سلام
تغییر رنگ و تشکیل کریستال های سفید رنگ سولفات سرب روی پلیت باتری زمانی اتفاق می افتد که برای مدتی از باتری استفاده نشود یا باتری شارژ کافی نداشته باشد. ممکن است این پدیده به دلیل مجاورت پلیت با هوا و به دلیل کاهش سطح الکترولیت اتفاق بیفتد با یک باتری نو با الکترولیت پر شده و بدون شارژ شدن و استفاده انبارش شود، عوامل فوق باعث بروز پدیده سولفاته شدن هستند.

فرید
فرید
در جواب  علی
1 سال پیش

باتری منم سیلد هست همیشه داره سولفاته میزنه

برق کار آماتور
برق کار آماتور
در جواب  علی
1 سال پیش

درود بر شما
عرض شود که باطری های تولید داخل فقط اسم اتمی رو یدک می‌کشند در واقع همون باطری های اسیدی قدیمی هستند فقط دربشون با چسب پلمپ کردن و گر نه باطری اتمی از اسید استفاده نمیشه داخلشون یا خشک هست یا از نوعی ژل استفاده میشه.
برای حل مشکل شوره زدن باطری نو و سالم احتمال زیاد آفتامات دینام خراب شده ولتاژ بیش از 14.5 ولت مثلا 16 ولت شارژ میکنه پس باید دینام رو به یک برقکار خودرو نشان بدیم تا تست و تعمیر شود.
موفق و موید باشید.

کیان باتری
در جواب  برق کار آماتور
1 سال پیش

با سلام
در میان تمام باتری های تولیدی، اصلا محصولی تحت عنوان باتری اتمی نداریم. باتری های اتمی که مد نظر شما همان باتری های سیلد اسید هستند که در میان مردم به اشتباه با این نام رایج گردیده اند.
توصیه می شود جهت آشنایی با مکانیزم انواع باتری های خودرویی تولید شده در سراسر دنیا این مقاله را مطالعه نمائید. https://karnameh.com/blog/car-battery-types/

امیر
امیر
در جواب  علی
11 ماه پیش

دوست عزیز تمام بتریها داخلشون اسید دارند باتری اتمی نداریم

کیان باتری
در جواب  امیر
11 ماه پیش

با سلام
همانطور که ایشان مطرح نمودند، هیچ گونه باتری با مکانیزم اتمی وجود ندارد. باتری های بدون نیاز به نگهداری که در حال حاضر تحت عنوان باتری های سیلد داخل بازار داخلی تولید و عرضه می شوند به اشتباه تحت عنوان اتمی نامیده می شوند.

Arezo
Arezo
3 سال پیش

سلام واقعا توضیحات کاملی دادید من به راحتی با این مقاله تونستم خودم باطری و درست کنم ????
ازتون ممنونم

سیدجواد صدیقی
سیدجواد صدیقی
2 سال پیش

سلام
باطری ماشین من ۵۵ و اتمی است جدیدا دور قطب منفی سولفاته زده و حالت چرب یا خیس دخره علتش رو نمیدونم تمیزش کردم ولی دیگه استارت نمیزنه

کیان باتری
در جواب  سیدجواد صدیقی
2 سال پیش

سلام. باتری شما خراب شده است

احمد طرانی ملا
احمد طرانی ملا
2 سال پیش

سلام روز بخیر بسیار عالی بود ولی امکان دانلود فیلم ها نبود .

حسین
حسین
2 سال پیش

ضمن تشکر از مطالب مفیدتون به نکته بسیار مهم و ریزی اشاره فرمودید که لمسش کردم . مدتی هست که من فقط مسافتهای کوتاه میرم و ماشین هنوز گرم نشده توقف دارم و … این باعث شده که باطری ضعیف بشه و کامل شارژ نشه و دائم سولفاته میشه.

کیان باتری
در جواب  حسین
2 سال پیش

با سلام
تشکر از همراهی شما بله ماشین در حالت حرکت خودرو باتری را شارژ می کند

پرویز
پرویز
2 سال پیش

سلام ممنونم از راهنمایی و توضیحات مفید …….

هادی
هادی
2 سال پیش

سلام. باتری ماشین من اتمی هست و سرباتری را هم گریس زدم ولی باز هم قطب مثبت سولفاته شده.

کیان باتری
در جواب  هادی
2 سال پیش

سلام. ولتاژ دینام شما باید چک شود. ممکن باتری شما عمرش را کرده باشد

کیوان
کیوان
1 سال پیش

سلام . مطالب و نظرات بسیار مفید بود . قطب منفی باتری اتمی تراکتورم هر چند وقت یه بار سولفاته سفید یا سبز خیلی کم رنگ میزنه ..

کیان باتری
در جواب  کیوان
1 سال پیش

با سلام درود بر شما سپاسگذاریم. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که خودروی شما برای روشن شدن و حرکت کردن با مشکل روبه‌رو می‌شود. یا می‌بینید که چراغ خودروی شما به درستی روشن نمی‌شود. در این مواقع گاهی در هنگام بررسی باتری ماشین متوجه شوره‌های سفید روی سر باتری می‌شوید. این ماده سفید رنگ با نام سولفاته شناخته می‌شود که به دلیل واکنش‌های شیمیایی روی سر باتری ایجاد می‌شود و علت مشخصی دارد. شاید این شوره‌ها در ابتدا چندان جدی گرفته نشوند، اما می‌توانند انتقال جریان برق باتری را مختل کرده و خودرو و تجهیزات برقی را با مشکلات جدی… خواندن ادامه ...

حاج علی
حاج علی
1 سال پیش

با سلام 1- علت سولفاته شدن قطب های باتری و بخصوص قطب مثبت باتری چیست؟ دوستان عزیز ؛ علت اصلی سولفاته شدن قطب های باتری واکنش بین بخارات اسید موجود در باتری با قطب باتری است که ترکیب آن آلیاژی از جنس سرب است، اما این بخارات چگونه به قطب باتری می رسند و چرا بیشتر سولفاته شدن در قطب مثبت مشاهده می گردد؟ علت اصلی خروج بخار اسید وجود منافذ بسیار ریز در حد فاصل بین قطب باتری و پلاستیک درب باتری است که به دلیل عدم طراحی درست قالب تزریق و قالب بوش های سربی در کارخانه تولید… خواندن ادامه ...

کیان باتری
در جواب  حاج علی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
سپاسگذاریم.

ناصر پناهی
ناصر پناهی
1 سال پیش

سلام
شکر یا قند خیس شده بهتر از گریس برای سرباطری های سولفاته شده هست خودم تجربه کردم گریس باعث شده باطری بعد از چند روز استارت نزند ولی قند خیس شده بهترین گزینه هست خودم بارها تجربه کرده ام
با تشکر

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط ناصر پناهی
علی سبزعلی
علی سبزعلی
1 سال پیش

ممنونم عالی بود فقط مطالب رو تکرار دادید چرا نمیدونم بااینحال کامل و در اخرسپاس دم شماگرم

جلیل
جلیل
1 سال پیش

سلام به همه، من در خارج از ایران زندگی میکنم بر حسب تجربه عملی و چندین ساله از گریس آلومینیوم استفاده میکنم و تابحال توی عمرم ندیدم باطری خودرو سولفاته بشه قبل از زدن گریس آلومینیوم باید با برس یا با سیم ظرفشویی زبر کاملا قطب ها و ترمینال ها را تمیز و صیقلی کنید بعد قطب‌ها و ترمینالها را کمی گریس آلومینیوم بزندید و تا یکسال خیالتان راحت باشه.

امیر
امیر
در جواب  جلیل
11 ماه پیش

تو خارج همه باطریها اتمیه برای همین باطری شما سولفاته نمیشه ولی تو ایران باطریهای اسیدی رو به جای باطری اتمی به مردم قالب میکنن علتش فقط همینه

کیان باتری
در جواب  امیر
11 ماه پیش

با سلام در حال حاضر باتری ها با مکانیزم های مختلفی در سراسر دنیا تولید و استفاده می شوند اما در هیچ کجای دنیا باتری با مکانیزم اتمی وجود ندارد. باتری‌های استارتر در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند ولی رایج‌ترین آنها در بازار تولید داخل به دو دستة سیلد (اصطلاحاً اتمی) و غیرسیلد (اسیدی) تقسیم می‌شوند. باتری‌های غیرسیلد (اسیدی) درون این باتری‌ها شش عدد محفظه وجود دارد که در داخل آنها تعدادی صفحة سربی مثبت و منفی قرار گرفته است، ما بین صفحه‌های مثبت و منفی از محلولی به نام الکترولیت که از 6۵ درصد آب و… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش