4.6
(1037)

در این مقاله قصد داریم شما را با کابل باتری به باتری آشنا کنیم و در زمینه خرید بهترین کابل اتصال باتری خودرو راهنمایی کنیم، اما قبل از آن حتما به شما توصیه میکنم مطلب زیر رو بخونید تا با نحوه صحیح اینکار بیشتر آشنا بشید:

بخوانید: باتری به باتری کردن ماشین و باتری کمکی خودرو

کاربرد باتری به باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
راهنمای خرید کابل باتری به باتری خودرو

کابل اتصال باتری خودرو 

این قطعه بصورت یدکی در مواردی که باتری خودرو خراب و یا خالی شده، استفاده میشود. با استفاده از گیره های این کابل و یک باتری یدکی میتوانید برق مورد نیاز جهت استارت و روشن شدن خودرو را تامین نمایید. برای اتصال باتری ها و انتقال جریان از کابل اتصال باتری استفاده می‌شود.

انواع کابل باتری به باتری

در بازار انواع مدل با کارکرد مشابه اتصال وجود دارد. دسته بندی عمومی این محصول بر اساس میزان عبور جریان برق یا همان آمپر کابل است و انواع مختلف کابل باتری به باتری 500 – 600 – 800 – 1000 آمپر موجود است، اما در واقع اصلی ترین موضوع جنس کابل و هسته آن و نوع گیره هاست که متاسفانه بسیار کم مورد توجه قرار میگیرد.

مهمترین موضوع، هسته سیم است که باید از مس خالص باشد و دومین موضوع جنس گیره هاست که باید آن هم از مس خالص باشد. استفاده از آلیاژهای دیگر مانند آلومینیوم جهت کاهش قیمت کالا و بالابردن آمپر آن صرفا یک فریب است.

مشخصات کابل باتری به باتری

%name راهنمای خرید کابل باتری به باتری
مشخصات سیم باتری به باتری

برای جلوگیری از ایجاد جرقه و یا اتصالی سیم‌ها حتما باید از کابل‌های استاندارد استفاده کنید. به دلیل این که این کار جریان بالایی را می طلبد اگر از سیم های معمولی و غیر استاندارد استفاده کنید موجب آب شدن سیم و اتصالی می شود که خطرناک و آسیب رسان است.

طول کابل اتصال باتری

شاید شما قبل از خرید کابل اتصال باطری به باطری تصور کنید که خرید کابل اتصال باتری با متراژ بیشتر از ۱. ۵ یا ۲ متر خرج اضافی است. اما شما بنا به دلایلی مانند یخبندان، یکطرفه بودن خیابان و … نمی‌توانید همیشه و در همه جا ماشین ها را شاخ به شاخ پارک کنید.

بنابرین به شما خرید کابل باتری بلند‌تر را پیشنهاد می‌کنیم تا نگرانی‌ای از نرسیدن کابل به ماشین کمکی نداشته باشید.

سایز قطر کابل باتری

قطر کابل راهنمای خرید کابل باتری به باتری
ضخامت کابل اتصال باتری

سایز کابل مناسب برای باطری به باطری جزو مواردی است که حتما باید مدنظر داشته باشید. چون در ابتدای استارت، آمپر بالایی وارد کابل می‌شود.

بنابرین هنگام خرید کابل حتما آمپری که سازنده برای کابل درج کرده را کنترل کنید. هر چقدر قطر یا نمره سیم باتری به باتری بیشتر باشد آمپر بالاتری را تحمل می‌کند.

به طور معمول یک سیم یا کابل نمره ۴ یا ۶ مسی برای ماشین‌های معمولی مناسب است.

جنس کابل باطری

جنس کابل باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
جنس سیم باتری به باتری بهتر است مسی باشد

جنس کابل باید از مس خالص باشد، چون مس نسبت به آلومینیم یا کابل‌هایی آلومینیمی با روکش مس، رسانایی بیشتری دارد.

یکی دیگر از مشخصات کابل خوب اینست که سیم یا کابل‌ها در یک غلاف قرار گرفته شده یا به هم ‌چسبیده باشند (به جز انتهای سیم که به گیره سوسماری مسی می‌رسد و باید آزاد باشند) تا کابل دچار پیچ خوردگی نشود و جای کمتری را هم اشغال کنند.

مثبت و منفی کابل های اتصال باطری

کابل باتری به باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
کابل باتری به باتری 500 آمپر

کابل‌های جامپر استاندارد، به رنگ‌های قرمز وسیاه هستند. اگر کابل‌های همرنگ در اختیار دارید، با هر وسیله‌ی ممکن، روی آنها علامت‌گذاری کنید تا به هنگام استفاده، دچار اشتباه نشوید، چراکه یکی از کابل‌ها ( نوع قرمز‌رنگ) باید بین پایانه‌های مثبت و کابل دیگر (نوع سیاه‌رنگ) بین پایانه‌ی منفی باتری سالم و نقطه‌ی زمین (که در ادامه توضیح داده شده است)، متصل شوند.

جنس گیره اتصال باتری

در بازار هم گیره سوسماری مسی هم گیره سوسماری آلومینیمی وجود دارد. همانطور که در بخش قبل گفتیم مس بهترین رسانا است، به همین دلیل بهتر است جنس کابل و گیره سوسماری سرباتری شما یکسان باشد و از نوع گیره سوسماری آمپر بالا تا توان هدایت آمپر لازم را داشته باشد.

جس گیره اتصال راهنمای خرید کابل باتری به باتری
جنس گیره اتصال باتری بهتر است مسی باشد

اتصال کابل به گیره سوسماری سر باطری

در خرید کابل اتصال باطری به باطری باید اتصال کابل به گیره سوسماری سر باطری را نیز مدنظر داشت. کابل ابتدا به قطعه‌ای به نام کابلشو وصل شده سپس به گیره سوسماری پیچ می‌شود. البته در بعضی از مدل ها کابل مستقیما به دندانه‌ وصل می‌شود.

در هر صورت در یک کابل خوب، بعد از فشردن کابلشو به کابل اتصال خودرو، لحیم‌کاری نیز صورت می‌گیرد تا اتصال قوی‌تری شکل گیرد.

گیره اتصال باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
مشخصات گیره اتصال باتری

فنر گیره اتصال سرباتری

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کابل اتصال باطری به باطری باید دقت کرد جنس و دوام فنر گیره سوسماری سر باتری است.

جنس فنر گیره اتصال باتری باید از استیل باشد تا گیره سوسماری دچار زنگ زدگی نشود. همچنین فنر گیره سوسماری باید قوی باشد تا باعث درگیری دندانه‌ها با سرباتری شود.

دندانه گیره اتصال سوسماری

دندانه گیره راهنمای خرید کابل باتری به باتری
گیره سیم باتری دندانه دار اتصال قوی تری دارد

در خرید کابل باطری ماشین بهتر است از گیره سوسماری سر باتری دندانه دار استفاده کنید تا قدرت اتصال قوی‌تری داشته باشید. در ضمن بهتر است کابل امکان گاز گرفتن سر باتری هم از بالا و هم از بغل را دارست.

عایق بودن گیره اتصال باتری

عایق2 1 راهنمای خرید کابل باتری به باتری
گیره اتصال باتری بهتر است عایق باشد

از نکات دیگری که هنگام خرید سیم باتری به باتری باید به آن بسیار دقت شود، عایق بودن خود گیره‌های سوسماری، علاوه بر دستۀ آن است. زیرا اتصال گیره‌ها آسیب بسیار زیادی به ماشین می‌زند.

خرید سیم مناسب باتری به باتری

تفاوت سیم باتری به باتری با سیم معمولی: معمولا اندازه‌ی سیم و کابل با توجه به میزان آمپر سیستم باتری و طول مورد نیاز کابل برای رسیدن از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B تعیین می‌شود. استفاده از جدول اندازه‌ی سیم و کابل می‌تواند به شما در داشتن انتخابی مناسب کمک کند.

کابل باتری به باتری2 راهنمای خرید کابل باتری به باتری
خرید بهترین کابل مناسب باتری به باتری

در ادامه یکسری توصیه وجود دارد که بهتر است حتما قبل از انجام کار آنها را در نظر بگیرید.

  • قبل از تهیه کابل های اتصال باتری به طول کابل‌ها و عایق روی آنها دقت کنید. طول کابل‌ها باید بلند باشد تا شما بتوانید به راحتی دو باتری را به یکدیگر وصل کنید. همچنین عایق روی کابل ها باید آسیبی ندیده باشد چرا که سیم‌های لخت خطرساز هستند.
  • حتما از کابل‌های استاندارد با ایمنی بالا استفاده کنید چرا که امنیت شما را تضمین می‌کند. در صورتی که کابل اتصال باتری‌تان فرسوده شده است حتما نسبت به خرید یک کابل جدید اقدام کنید.
  • قبل از اتصال کابل ها حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید.
  • قبل از اطمینان از شناسایی پایانه‌های مثبت و منفی هرگز کابل‌ها را به پایانه‌ها وصل نکنید.
  • هرگز ‌گیره‌های کابل‌ها را به هیچ قسمتی از موتور اتومبیل وصل نکنید.
  • پس از اتمام فرآیند شارژ اجازه دهید تا ماشین برای مدتی بصورت درجا کار کند.
  • سعی کنید با نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو را به دقت یاد بگیرید و آن را به خاطر بسپارید چون کوچکترین اشتباه شما عواقب خطرناکی را در پیش خواهد داشت.

ساخت کابل باتری به باتری

اگر شما قصد خرید اینترنتی کابل باتری به باتری را ندارید و می‌خواهید خودتان دست به کار شوید و آن را بسازید، ما به شما وسایل لازم و نحوه ساخت کابل باطری به باطری را در یک ویدیو آموزش می‌دهیم:

نکات لازم برای ساخت کابل

در بازار انواع مختلف گیره سوسماری برق وجود دارد و نیازی به ساخت گیره سوسماری نیست. از لحاظ سایز شما می‌توانید بر اساس نیازتان که فقط کابل اتصال خودرو میخواهید یا از این کابل برای اتصالات دیگر نیز استفاده می‌کنید، گیره سوسماری بزرگ یا متوسط بخرید ( هر چند قیمت گیره سوسماری بزرگ بیشتر است) اما برای کابل اتصال خودرو همینکه طول گیره سوسماری به اندازۀ سر باتری باشد کافیست.

سعی کنید علاوه بر جنس کابل که مسی است، گیره‌ها را هم گیره سوسماری مسی آمپر بالا بگیرید تا بهترین کابل باتری به باتری را داشته باشید.

کابل باتری به باتری قوی

اگر قیمت کابل باتری به باتری‌ ای که می‌سازید برای شما مهم نیست پیشنهاد ما استفاده از کابل جوش است که بسیار قوی است ولی اگر قیمت سیم اتصال باطری به باطری برای شما مهم است سیم افشان نمره ۴ تا ۶ جوابگوی شماست.

ابزار کابل باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
ابزار مورد نیاز ساخت کابل باتری به باتری خودرو
ساخت کابل باطری به باطری به صرفه‌تر است یا خرید کابل باطری به باطری؟

اگر شما ابزار لازم برای ساخت کابل باطری به باطری را دارید و سایز کابل مناسب باتری به باتری خود را پیدا نمی‌کنید می‌توانید با کمک ویدیو آموزشی بالا این‌کار را خودتان انجام دهید. اما باید در نظر داشته باشید قیمت سیم باتری به باتری خودرو برای یک تولید کننده قطعا کمتر از قیمت تمام شده برای شما خواهد بود.

کاربرد سیم باتری به باتری خودرو

اصلی3 1 راهنمای خرید کابل باتری به باتری
کاربرد کابل اتصال باطری

تقریبا هر کسی که به اندازه کافی تجربه رانندگی داشته باشد، مطمئناً حس بد خالی شدن باتری ماشین را تجربه کرده است. باتری ماشین، در صورتی که به درستی از آن استفاده شود متوسط عمری بین پنج تا هفت سال خواهد داشت.

در ادامه شما باید پی ببرید مشکل دقیقا چیست؟ چه چیزی باعث توقف عملکرد باتری شده؟ آیا باتری فقط خالی شده یا کاملا سوخته و از کار افتاده؟ ولی در حال حاضر، هدف شما تنها راه اندازی دوباره اتومبیل در سریعترین زمان ممکن و ادامه مسیر می باشد.

در صورتی که توان جسمی کافی دارید یا افرادی هستند که به شما کمک کنند، یا در جایی توقف کرده اید که بتوانید اتومبیل را در سرازیری قرار دهید، می توانید از روش قدیمی هل دادن و سپس استارت خودرو استفاده کنید. برای این کار لازم است اتومبیلتان را در حالت دنده قرار دهید و پدال کلاچ را نگه دارید، پس از اینکه اتومبیل به اندازه کافی دور گرفت، کلاچ را به سرعت رها کرده و خودرو را روشن کنید.

پس از این به محبوب ترین روش روشن کردن اتومبیل با باتری خالی می رسیم، استفاده از کابل اتصال باتری به باتری یا سیم جامپر است. در چنین مواقعی است که دانستن روش استفاده از کابل اتصال باتری خودرو بسیار مفید خواهد بود.

نحوه استفاده از کابل باتری به باتری

چک کردن ولتاژ باتری‌ها برای انجام باتری به باتری

اولین کاری که برای باتری به باتری کردن لازم است انجام دهید انتخاب یک باتری دهنده است. البته شما نمی‌توانید از هر نوع باتری استفاده کنید چرا که باتری گیرنده و دهنده باید از نظر ولتاژ همسان باشند (البته ولتاژ باتری همه اتومبیل های سواری 12 است اما احتیاط کتید).

برای اینکارکاپوت هر دو ماشین را باز کرده و ولتاژ باتری‌ها که بر روی آن قید شده است را چک کنید. چرا که اگر ولتازها ناهمسان باشد باتری با ولتاژ بالاتر پس از اتصال به باتری با ولتاژ پایینتر آسیب وارد می‌کند.

مراحل روشن کردن خودرو به کمک کابل باطری به باطری

برای استفاده از روش باطری به باطری به شکل صحیح برای روشن کردن خودرو مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :

1 – خودروی سالم (دارای باطری فعال) را در مقابل خودرویی که روشن نمیشود قرار دهید به نحوی که از کابل ارتباطی باطریها بدون اینکه زیاد کشیده شود بتوان استفاده کرد.

2 –  پایانه ها را کاملا تمییز کنید تا خوردگیها پاک شود.

3 – سیستم تهویه، سیستم پخش، چراغها و کلیه ی وسسایل الکتریکی را در هر 2 خودرو خاموش کنید (اگر روشن باشد ممکن است هنگام اتصال بسوزند و خراب شوند)

4 – کابل مخصوص باطری به باطری دارای 2 سیم مثبت (قرمز رنگ) و منفی (سیاه رنگ) است که هر سیم 2 سر دارد، یعنی در کل 2 سر مثبت و 2 سر منفی.  مطمئن باشید که سرهای مثبت و منفی را میشناسید.

5 – کابل مثبت (قرمز رنگ) را به پایانه مثبت باطری از کار افتاده وصل کنید.

6 – انتهای دیگر کابل مثبت را به پایانه ی مثبت باطری خودروی روشن اتصال دهید.

7 – کابل منفی (مشکی رنگ) را به پایانه ی منفی باطری سالم و فعال اتصال دهید.

8 – انتهای دیگر کابل منفی را به قسمتی از خودروی خاموش (از کار افتاده) اتصال دهید که فلزی است و رنگ هم ندارد.

باتری به باتری راهنمای خرید کابل باتری به باتری
نحوه بستن کابل اتصال باتری به باتری
نکته: به ترتیب اتصال ها که در بالا گفته شد دقت کنید.

9 – بعد از اینکه برای چند دقیقه باطری سالم کار کرد باطری از کار افتاده شارژ میشود و میتوان خودرو را روشن کرد

10 – بعد از آنکه باطری از کار افتاده فعال شد کابل منفی مشکی رنگ را از قسمت فلزی بدون رنگ جدا کنید و سپس سر دیگر کابل منفی را از پایانه منفی خودروی سالم جدا کنید.

11 – کابل مثبت را از باطری سالم جدا کنید، بعد از آن سر دیگر کابل مثبت را از باطری که قبلا از کار افتاده بود جدا کنید.

نکته: مراحل جدا کردن کابل ها درست برعکس مراحل اتصال آنها میباشد.

12 – بگذارید خودرویی که قبلا باطری آن از کار افتاده بوده، بعد از روشن شدن برای مدتی (10 دقیقه ) کار کند و با کمی گاز دادن به کارکرد آن کمک کنید.

نکته: ترتیب مراحل فوق مهم است در غیر اینصورت ممکن است باعث جرقه زدن و یا حتی انفجار شود.
car battery charge 4 راهنمای خرید کابل باتری به باتری
طرز استفاده درست از کابل باطری به باطری

نکات استفاده از کابل اتصال باتری خودرو

توجه داشته باشید به برخی از كابل هاي باتري به باتري اگر با دقت نگاه كنيد سيم های قرمز و مشكي قطرهای مختلفی دارند که باید به نکات زیر دقت کنید:

  1. موقع باتري به باتري كردن كابل قوي تر را به قطب مثبت باتری بزنید.
  2. كابل منفي ماشینی که باتری آن خوابیده را به جاي باتري به بدنه ماشین (دورترين نقطه ي ممكن از قطب ديگر) ببنديد.
  3. اكثر كابلهاي ايراني سر كابل محكم و قوي اي ندارند بنابراین سعي كنيد قبل از اولين استارت از محكم بودن اتصال مطمئن شوید و حتي الامكان موقع استارت سر كابل را با دست محكم نگه داريد.

نکته: هرگز از یک خودروی روشن در حال کار، اتصال کمکی نگیرید چون این کار به کویل و ECU خودروی یدکی صدمه میزند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
13 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عباس
عباس
2 سال پیش

ممنون از اطلاع رسانی بسیار خوبتون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عباس
2 سال پیش

با سلام
ممنون از شما

مسعود
مسعود
2 سال پیش

با سلام و خسته نباشین ایا میشود از کابل برق 2*4 که برای کولر گازی استفاده میشود کابل باطری به باطری برا خودرو سواری ساخت . منظور جواب میدهد . لطفا راهنمای بفرمایید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مسعود
2 سال پیش

با سلام
بله میتوان ساخت

ارشاد
ارشاد
2 سال پیش

تشکر از شما
خیلی زحمت کشیدید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ارشاد
2 سال پیش

ممنون از اعتماد شما

غلامی
غلامی
2 سال پیش

با سلام.
ممنون از اطلاعات مفیدتون.
در تصویر اول مربوط به کابل به کابل کردن، اسم گذاری باطری معیوب و باطری سالم برعکس است، لطفا اصلاح نمایید. اما در تصویر پایینی درست می باشد.

علی
علی
1 سال پیش

سلام دوست عزیز
عالی بود.
دو نکته
یکی اینکه عکس بالا <> قسمت اتصال به بدنه اشتباها به بدنده ماشین سالم وصل شده در حالی که توضیحات شما برعکس این است.
دوم از کجا میشه یک کابل خوب خرید؟
تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
کاملا درسته و حق با شماست، اشتباها جای خودروها تعویض شده است. در اسرع وقت تصحیح خواهند شد.
در باتری به باتری کابل منفی در خودروی خراب به بدنه متصل می شود.
برای خرید کابل مناسب به لوازم یدکی های معتبر در سراسر کشور مراجعه نمائید و یا با کمی مطالعه و خرید لوازم مناسب خودتان یک کابل خوب طراحی و درست کنید.

محمدرضا
محمدرضا
1 سال پیش

سلام
عکس اتصال ترجمه شده برعکس توضیح اصلی است ، کابل منفی را به بدنه ماشین سالم متصل کرده است

هادی
هادی
1 سال پیش

شرمنده میتونیم از انبر اتصال مسی600آمپر جهت باتری به باتری استفاده کنیم البته کابل 1000آمپر هست.

محمد
1 سال پیش

در قسمت “مراحل روشن کردن خودرو به کمک کابل باطری به باطری” مورد 6 نوشته شده که انتهای دیگر کابل مثبت را به پایانه ی مثبت باطری خودروی روشن اتصال دهید.

ولی در نکات گفته شده که هرگز از یک خودروی روشن در حال کار، اتصال کمکی نگیرید چون این کار به کویل و ECU خودروی یدکی صدمه میزند.

آخر خودرو با باتری سالم باید روشن باشد یا خاموش ؟

با تشکر

Mohammad
Mohammad
در جواب  محمد
1 سال پیش

سلام
در هنگام اتصال کابل‌ها بایستی ماشین دارای باطری سالم نیز خاموش باشد منظور از آیتم ۶ این است که در هنگام روشن بودن ماشین دارای باطری سالم عملیات باطری به باطری انجام نشود و هر دو ماشین بایستی خاموش باشند

مشاوره رایگان و ثبت سفارش