2.8
(373)

اتفاقی که برای هر راننده با سابقه ای ممکن است بیفتد داغ کردن موتور ماشین است. داغ شدن موتور خودرو یا بالا رفتن آمپر آب ماشین  که منجر به جوش آمدن موتور می شود، اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها می شود. علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد که در اینجا به مهمترین آنها میپردازیم:

داغ کردن موتور2 300x128 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت بالا رفتن آمپر آب موتور خودرو

هرگاه از کاپوت خودرو بخار خارج شد و یا نشانگر آمپر آب بر روی قسمت قرمز قرار گرفت ینعنی دمای موتور ماشین بیش از اندازه بالا رفته و خودرو جوش آورده است. در این صورت باید قبل از هر اتفاقی باید خودرو را متوقف کنید. در غیر این صورت باعث آسیب جدی به موتور می شوید.

رانندگى با خودرويى كه جوش آورده مى تواند باعث آسيب به سر سيلندرها، قطعات داخلى موتور، سوپاپ ها، ميل لنگ و پيستون ها شود. اگراجازه دهيد موتور خنک شود، نيمى از مخزن رادياتور را آب و نيم ديگر را با ضد يخ پر كنيد. دليل نمى شود كه مشكل جوش آوردن خودروى شما حل شود. دلایل جوش آوردن موتور ماشین را در این مفاله بررسی میکنیم.

علائم داغ کردن موتور 300x225 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علائم داغ کردن موتور خودرو

علت داغ شدن موتور ماشین

قبل از مطالعه ی ادامه این مقاله از کیان باتری، پیشنهاد می شود فیلم زیر را جهت آشنایی با این موضوع و این چرا موتور خودروی شما بیش از حد داغ می شود و جوش می آورد؟ و رفع این مشکل مشاهده نمایید!

دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

داغ کردن موتور ماشین یا همان جوش آوردن خودرو چه دلایلی دارد؟ زمانی که عقربه آمپر را در حال بالا رفتن از مرز طبیعی آن می‌بینید (یعنی عبور از خط میانی)، به این معناست که موتور خودروی شما جوش آورده یا داغ کار می‌کند. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود به چراغ های پشت آمپر خودرو توجه و دقت داشته باشید.

دلایل متعددی می‌تواند موجب بروز چنین وضعیتی گردد که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت.

جوش آوردن موتور 300x156 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین و گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

1- نشتی سیستم تهویه و ورود هوا در آن

یکی از دلایل داغ کردن موتور وجود هوا در سیستم خنک‌کننده است. وظیفه‌ی اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لوله‌هایی که از موتور به مخزن مایع خنک‌کننده موتور و رادیاتور می‌رسند و برمی‌گردند نشتی کوچکی وجود داشته باشد و یا حتی اگر نشتی در بدنه‌ی رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه‌ی تهویه به‌اصطلاح هوا می‌گیرد.

هوا گرفتن یعنی هوا از طریق سوراخی که در نقطه‌ای از مجموعه ایجادشده وارد شریان گردش مایع خنک‌کننده می‌شود و پس از ورود، به شکل حبابی از هوا در قسمتی از شریان جا می‌گیرد و مانع رسیدن مانع خنک‌کننده به موتور می‌شود. نتیجه؟ داغ کردن غیر معمولی موتور ماشین

 اگرچه این سیستم به‌صورت بسته عمل می‌کند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد می‌شود. وجود هوای بیش‌ازحد در سیستم خنک‌کننده می‌تواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود. در این شرایط آب رادیاتور در مخزن باقی می‌ماند و مایع خنک‌کننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. با این وصف بررسی دوره‌ای و هواگیری سیستم خنک‌کننده پیشرانه می‌تواند از ایجاد خرابی و هزینه‌های سرسام‌آور آن جلوگیری کند.

موتور را خاموش کنید و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود. این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . پس از خنک شدن موتورباید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع گردد.

2- قفل کردن و خرابی ترموستات

ترموستات 300x208 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
خرابی ترموستات علت گرم شدن موتور ماشین

برای تشخیص قفل شدن ترموستات دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دما بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر رادیاتور سرد بود اما دمای دمای آمپر آب موتوربالا بود ترموستات قفل شده است.

برای رفع این مشکل موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود سپس ترموستات را عوض کنید . از علت های قفل شدن ترموستات دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم است.

3- مشکل در فن رادیاتور

فن رادیاتور 300x169 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت داغ شدن ماشین در سر بالایی

در صورت خراب بودن فن رادیاتور که می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، عمل خنک سازی صورت نگرفته و به راحتی دمای موتور بالا می‌رود.

فن رادیاتور یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده در اتومبیل است ، در گذشته عبور هوا از بین شبکه های رادیاتور توسط پروانه انجام میشد که بطور دایم همراه موتور اتومبیل در چرخش بود. امروزه در بیشتر اتومبیل ها از فن الکتریکی استفاده می شود. به دلیل روشن شدن فن در دمای بالا و نیاز به خنک کنندگی سریع موتور فن باید دارای دور و قدرت نسبتا بالایی باشد از این رو تنها چرخش فن کافی نیست.

در بعضی از اتومبیل ها که فن رادیاتور دو دور دارد از کار افتادن دور دوم یا تند فن باعث داغ کردن اتومبیل در شرایط سخت می شود . خراب شدن بوش یا زغال موتور فن نیز باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه ذاغ موتور اتومبیل میشود . در بسیاری از اتومبیل ها فرسوده بودن باطری نیز باعث پایین بودن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود.

4- کثیفی و جرم مجاری رادیاتور

کثییفی رادیاتورپ 300x184 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت بالا رفتن دمای آب خودرو

اگر می خواهید اطمینان یابید که داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است به رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم را بررسی کند. اگر رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند راحت گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل در مواقع که موتور در فشار است مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر و… خود را نشان می دهد.

اگر در میان پره های رادیاتور برگ و گل و لای و حشرات گیر کند از بازدهی آن به شدت می کاهد.

نکته:در صورتی که میزان رسوبات داخل رادیاتور مدت زیادی در آن مانده باشد، ممکن است خوردگی‌ها و پوسیدگی‌هایی ایجاد شده و مایع خنک کننده نشتی پیدا کند. در این صورت بدیهی ست که سطح مایع خنک کننده پایین آمده و نمی‌تواند مسئولیت خنک سازی را به انجام برساند.

5- خرابی واتر پمپ

خرابی واتر پمپ دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

این موضوع یعنی خرابی واترپمپ، یکی از رایج‌ترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه‌‌ی خودرو محسوب می‌شود و خرابی آن می‌تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.

اگر با عوض کردن ترموستات مشکل همچنان باقی ماند واتر پمپ خراب است که در این صورت باید آن را تعویض نمود.

6- مشکل واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر 300x225 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت داغ شدن موتور خودرو

اگر سیستم خنک کننده خودرو خود را زمان زیادی می باشد که تعویض نکرده اید و یا در رادیاتور به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ،آب معمولی و یا ضد یخ خالی می ریزید واشر سرسیلندر و یا خود سر سیلندر آسیب می بیند و دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور می شود دما بالا می رود و در برخی مواقع شیلنگهای رادیاتور می ترکند.

تشخیص اینکه واشر سر سیلندر مشکل پیدا کرده کار ساده ای نیست و این تشخیص باید توسط افراد متخصص باشد. سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور علائم مشکل سر سیلندر و نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده دارد.

خراب بودن واشر سرسیلندر موجب وارد شدن آب به محفظه احتراق موتور شده و رادیاتور آب کم خواهد کرد. (این آب به شکل بخار از اگزور خودرو خارج می‌گردد). در نهایت داغ کردن موتور ماشین طبق این فرآیند ساده اما تخریبی، اتفاق می‌افتد.

7- پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

روغن موتور علاوه بر روان کنندگی عهده‌دار خنک کردن قطعات داخل موتور است. اگر به هر دلیلی خواه نشتی از واشر یا مشکلات آب‌بندی داخل سیلندرها روغن به نقاط دیگر وارد شود هم موجب روغن‌سوزی و ایجاد آلودگی زیاد می‌شود و هم با کاهش سطح روغن موتور سبب داغ کردن موتور می‌گردد. داغ کردن موتور می تواند موجب تاپ برداشتن پیستون‌ها شود که هزینه زیادی را بر دوش رانندگان خودرو می‌گذارد.

مایع سیستم خنک کننده موتور‌ مستقیما با محفظه احتراق، سوپاپها و پیستونها تماس ندارد اما روغن با حضور در تمام قسمتهای متحرک موتور حرارت آنها را گرفته و به بدنه موتور انتقال میدهد. بدین ترتیب پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف بودن بیش از حد آن مانع انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده میشود. کثیف بودن روغن موتور باعث بالا رفتن اصطکاک و مقاومت در برابر چرخش موتور نیز میگردد که به طور مستقیم باعث فشار مضاعف به موتور و بالا رفتن درجه آب می‌شود.

8- سفت شدن سوپاپ ها

سوپاپ 300x179 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
خرابی سوپاپ ها علت جوش آمدن موتور ماشین

به خاطر داشته باشید که میزان سفتی یا شلی سوپاپ‌ها تنظیم خاصی دارد و در صورتی که سوپاپ‌ها بیش از اندازه لازم سفت باشند، موتور در دور بالا فشار زیادی را متحمل شده و می‌تواند خیلی زود جوش بیاورد. به علاوه داغ کردن موتور ماشین مرتبط با سفت بودن سوپاپ‌ها، می تواند به نبودن ویسکوزیته لازم در روغن موتور نیز مربوط باشد.

9- مایع خنک‌کننده‌ی غلیظ

مایع خنک کننده 300x209 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
دلایل جوش آوردن موتور ماشین

 غلظت بالای مایع خنک‌کننده به‌خصوص در فصول سرد سال و به‌خصوص در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذاب‌آور است. اگر مایع‌ خنک‌کننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خود به مسدودکننده‌ی شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل می‌شود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور می‌شود.

10- انسداد در شریان سیستم تهویه

یک علت داغ کردن موتور ماشین  انسداد شریان سیستم تهویه است. این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک‌کننده‌ی غلیظ و بی‌کیفیت به همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می‌توانند مسیر رسیدن مایع خنک‌کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به همراه داشته باشند.

11- جرم گرفتن بدنه موتور

شیارهای جای داشته روی کارتل و بدنه موتور خودرو، مسئولیت خروج بخشی از حرارت داخل موتور را برعهده دارند. وقتی بدنه موتور جرم زیادی گرفته و حالتی مانند رادیاتور یا خروجی اگزوز پیدا کند، طبیعتا این حرارت به بیرون انتقال پیدا نکرده و دمای داخلی موتور خودرو بالا می‌رود.

12- مسدود بودن خروجی اگزوز

شاید بسیاری به این مورد توجه نداشته باشند، اما مسدود شدن خروجی اگزوز که مانند جرم گرفتن رادیاتور، بر اثر مرور زمان اتفاق می افتد؛ نیز علت مهم دیگر به شمار می‌رود. زمانی که هوای به وجود آمده بر اثر احتراق موتور به خوبی خارج نشود، موتور اتومبیل تحت فشار کار کرده و سریع جوش می‌آورد.

13- خرابی درب رادیاتور

خراب بودن درب رادیاتور باعث می‌شود که فشار آبی که داخل رادیاتور قرار دارد، تغییر کرده و این موضوع به صورت مستقیم موجب به جوش آمدن مایع خنک کننده می‌شود.

به طور کلی برای جلوگیری از این صدمات باید سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود را به طور منظم انجام دهیم.

دیگر دلایل جوش آموردن موتور ماشین

جوش آوردن2 300x154 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت جوش آمدن موتور ماشین

عوامل دیگری هم می توانند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شوند که عبارتند از:

  • وجود ایراد در کانال تنفسی موتور و یا نشتی در مسیر خلاء
    راه حل این مشکل برطرف کردن نشتی
  • ایجاد شدن مشکلات مکانیکی در موتور
    برای برطرف کردن این مشکل باید کمپرس موتور چک شود.
  • به وجود آمدن نشتی در سیستم خنک کاری موتور خودرو
    پس از رفع نشتی باید کمبود آب جبران شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری شود.
  • خرابی واشر سرسیلندر
    به طور معمول در صورت خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر بهتر است مورد تعویض قرار گیرد.
  • گرفتگی مسیر جریان آب رادیاتور
    برای برطرف کردن گرفتگی باید با فلاشینگ موتور رسوبات را خارج کر
Boiling a car  engine دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
جوش آوردن موتور ماشین

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو

بالا رفتن آمپر آب اتومبیل دلایل متعددی دارد که قصد داریم در این مقاله به بررسی علل و راه حل های آن بپردازیم، در اینجا اتومبیل هایی مورد نظر هستند که در شرایط خاص ( علت داغ شدن ماشین در سر بالایی و ترافیک) داغ میکنند. برای آگاهی از علت جوش آوردن موتور خودرو که مربوط به اتومبیل هایی بدون سابقه داغ کردن است به دلایل جوش آوردن موتور اتومبیل مراجعه فرمایید.

داغ کردن موتور 300x187 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
علت بالا رفتن دمای آب خودرو

چه عواملی باعث بالا رفتن دمای آب ماشین می شوند؟

  • اگر احساس می‌کنید موتور خودرو شما طی چند روز گذشته از حد معمول داغ‌تر می‌شود، ممکن است ترموستات ایراد داشته باشد. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا آن را چک و در صورت لزوم تعویض کند.
  • توجه داشته باشید که در موتور وقتی تحت شرایط سخت کار کند، ممکن است داغ بشود:
  • هنگام بالا رفتن طولانی مدت از سربالایی در یک روز گرم
  • هنگام کاستن از سرعت یا توقف کامل پس از رانندگی با سرعت زیاد
  • هنگام درجا کار کردن در ترافیک به همراه کولر روشن
  • هنگام یدک‌ کشیدن بار یا خودرویی دیگر
  • چنانچه مخزن آب پر است ولی آمپر همچنان روی منطقه قرمز است، بگذارید موتور چند دقیقه درجا کار بکند. اگر بعد از گذشت پنج دقیق همچنان آمپر بالا بود، ممکن است یک مشکل برقی وجود داشته باشد که باعث می‌شود آمپر درست کار نکند. این مشکل را در اولین فرصت پیدا و برطرف کنید.

در صورت جوش آمدن موتور ماشین چه کنیم؟

با در نظر گرفتن شرایط فوق و نیاز به رفع عیب به وجود آمده، اگر در حین رانندگی متوجه داغ کردن موتور ماشین خود شدید، بهترین واکنش چه خواهد بود؟ فیلم زیر به طور خلاصه شما را راهنمایی خواهد کرد، آن را از دست ندهید!

توصیه می کنیم در هنگام بالا رفتن آمپر ماشین و جوش آوردن آن موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

گام اول: کولر را خاموش کنید و بخاری را روشن کنید!

%name دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
نحوه خنک کردن موتور ماشین

کولر را خاموش‌کنید. A/C فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌کند و هیزم به آتش مهلکه می‌ریزد.

بخاری را روشن کنید. این کار باعث می‌شود مقدار قابل‌توجهی از گرمای موتور وارد اتاق شود. حتی اگر این مشکل در تابستان برایتان اتفاق افتاد بازهم این کار را انجام دهید، شاید تحمل گرمای اضافه در زیر آفتاب سوزان سخت باشد، اما به خنک شدن موتور خودروی‌تان کمک می‌کند.

گام دوم: خودرو را به کناری رانده و روشن نگاه دارید!

راه حل داغی موتور 300x200 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
راه حل جوش آوردن موتور ماشین

هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید که با خاموش کردن خودرو، بخواهید موتور را خنک کرده و از داغ شدن بیشتر آن جلوگیری به عمل آورید. این غلط ترین کار ممکن است. بلکه باید اتومبیل را به کناری رانده و ضمن توقف، آن را در حال خلاص بگذارید، همان‌طور که در حالت خلاص هستید، پای خود را بر روی پدال گاز بفشارید، با این کار به فن و واترپمپ دستور می‌دهید که بیشتر کار کنند و درنتیجه موتور سریع‌تر خنک می‌شود.و خودرو را آنقدر روشن نگاه دارید تا رفته رفته درجه آمپر پایین بیاید.

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در حالت درجا گاز دهید و دور موتوررا به 2000 برسانید .( به خصوص هنگام ترافیک )

گام سوم: درب کاپوت را بالا بزنید!

کاپوت آن را بالا بزنید تا گردش هوای آزاد دمای موتور را کاهش دهد، به خاطر بسپارید تاکید کردیم “درب موتور”! به هیچ وجه قرار نیست به درب رادیاتور کاری داشته باشیم. تنها کاری که باید انجام دهید، باز کردن درب موتور خواهد بود. با باز کردن درب موتور به خارج شدن حرارت تجمیع شده داخل آن، کمک خواهید کرد.

  توجه کنید که به هیچ وجه نباید درب مخزن رادیاتور یا مخزن انبساط را باز کنید. چرا که آب رادیاتور به دلیل دمای بالا فشار زیادی دارد و بلافاصله پس از باز شدن درب ها به بیرون پاشیده و موجب سوختگی شدید می شوند.

گام چهارم: روی رادیاتور آب بریزید!

  اگر فن ها کار نمی کنند با روشن کردن کولر آنها را وارد مدار کنید. حتی اگر با روشن کردن کولر نیز فن ها به کار نیوفتادند مقداری آب به روی پره های رادیاتور بپاشید. تاکید می کنیم که هرگز آب را به روی موتور نریزید چرا که کاهش دمای ناگهانی موجب آسیب دیدن سرسلیندرها و قطعات داخلی موتور خواهد شد.

حالا می‌توانید با یک بطری آب، روی رادیاتور آب بریزید. (به همین دلیل است که غالبا توصیه می‌شود داخل خودروی خود همیشه یک بطری آب نگه دارید!)

تذکر: در صورتی که لازم بود دوباره خودرو را به حرکت دربیاورید، حتما بخاری را روشن نگاه داشته و به این شکل به خروج مقداری از حرارت موتور در خلال حرکت، کمک نمایید.

در صورتی که با وجود کار کردن فن ها آمپر ماشین پایین نیاید احتمالا سطح آب رادیاتور خودرو پایین است. به این منظور باید خودرو را خاموش کنید و پس از سرد شدن موتور آب رادیاتور را به آن اضافه کنید. در فن های الکتریکی سنسور دما یا رله فن و در فن های مکانیکی تسمه پروانه در چک کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

گام پنجم: داخل رادیاتور آب بریزید!

آب رادیاتور 300x169 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
مراحل کم کردن دمای آب ماشین

در صورتی که با وجود کار کردن فن ها آمپر ماشین پایین نیاید احتمالا سطح آب رادیاتور خودرو پایین است. به این منظور باید خودرو را خاموش کنید و پس از سرد شدن موتور آب رادیاتور را به آن اضافه کنید.

ذکر این نکته حیاتی ست که خاموش کردن خودروی جوش آمده ممکن است باعث چسبیدن رینگ پیستون ها به دیواره سیلندرها شود بنابراین تا زمان خنک شدن موتور در حدی که ماشین روشن نشود باید تک استارت بزنید.

هشدارهای ایمنی هنگام گرم شدن موتور ماشین

  • چنانچه از زیر کاپوت بخار یا مایع حنک کننده بیرون می‌آید، آن را باز نکنید. ممکن است مایع تحت فشار زیادی باشد و به شما صدمه بزند.
  • تا زمانی که موتور داغ است، هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. مایع یا بخار داغ از رادیاتوری که تحت فشار است بیرون خواهد آمد و به شما آسیب جدی خواهد زد.
  • دست‌ها و لباس‌تان را از فن خنک کننده و تسمه‌ها دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است دست یا لباس‌تان بین آن‌ها گیر بکند.

راه های جلوگیری از گرم شدن خودرو

علت بالا رفتن آمپر آب سمند 300x200 دلیل بالا رفتن آمپر آب و راه حل داغ کردن موتور ماشین
جلوگیری از داغ کردن موتور ماشین

جوش آوردن و داغ کردن غیر معمولی موتور اتفاق عجیب و بعیدی نیست و ممکن است برای هرکس اتفاق بیفتد. شما هم مستثنا از این موضوع نیستید. فرقی نمی‌کند که پیکانی از دهه‌ی 40 داشته باشید و یا سوپر اسپرتی تولید سال، به‌هر‌حال خودروی‌ شما نیازمند برخی مراقبت‌ها است تا به چنین حال‌وروزی نیفتد.

با انجام چند کار نسبتاً ساده، می‌توانید از داغ کردن موتور خودروی خود جلوگیری کنید. با انجام مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، از تجربه‌ی چنین مشکل عذاب‌آوری فرار کنید.

  1. سیستم تهویه‌ی خودروی خودرو را هنگامی‌که کثیف است و در زمان پیشنهادی توسط سازنده با فشار بالای آب بشویید، جوری که تمام کثیفی‌ها و رسوبات از طرف دیگر بیرون بریزند.
  2. ساختار سیستم تهویه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشتی و یا مشکل دیگری نداشته باشد.
  3. به‌طور منظم مخزن مایع‌ خنک‌کننده را بررسی کنید و همچنین در تاریخ معین روغن‌موتور را تعویض کنید.
  4. رادیاتور، واترپمپ و ترموستات را بازرسی کنید و در صورت مشاهده‌ی ایراد اقدام به تعمیر و تعویض آن‌ها کنید.
  5. رسیدگی مرتب رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن
  6. عوض کردن به موقع مایع سیستم خنک کننده
  7. بررسی هفتگی میزان آب موجود در سیستم
  8. بررسی کارکرد فن ها
  9. اطمینان حاصل کردن از پر بودن گاز کولر به هنگام استفاده آن
  10. چک کردن وضعیت در رادیاتور و عوض کردن آن در صورت نیاز

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
48 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سینا
سینا
3 سال پیش

سلام من کولر میگیرم همیشه تو ماشین باید امپر بالاتر باتری نصب کنم روی ماشینم ؟

مسعود
مسعود
2 سال پیش

بسیارعالی

مهدی وارسته پور
مهدی وارسته پور
2 سال پیش

خیلی عالی و کامل بود ممنون عزیز

سعید
سعید
2 سال پیش

عالی و کاربردی،ممنون از راهنمایی شما🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سعید
2 سال پیش

درود بر شما
بسیار خرسندیم که مطالب و مقاله ها برای شما مفید واقع شده است.

رسول
رسول
2 سال پیش

سلام لیفان 620دارم وقتی فن دور کند ماشین روشن میشه کیلومتر از کار میوفته بعد از حدود یک دقیقه فن با دور کند کار کردن فن میره رو دور تند و امپر میره بالا تا زمانیکه ماشین خاموش نکنم فن روشن میمونه

فرشید
فرشید
در جواب  رسول
1 سال پیش

فشنگی کله سبز فن ماشین تعویض کن

یعقوب پاشایی
یعقوب پاشایی
1 سال پیش

فن لیفان ايکس ۶۰من ازوسط که میگذردبازمیشودودرچنددقیقه آمپرآب به وسط میرسدموتورهمیشه داغ است آیا مشکلی برای خودرویش میاوردباتشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یعقوب پاشایی
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید می تواند مربوط به خرابی فشنگی آب خودرو باشد و در حالت طبیعی نباید به این صورت باشد. حتما به یک متخصص یا خدمات پس از فروش خودروی خود امدادخودرو مدیران خودرو مراجعه نموده تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نمایند.

یعقوب پاشایی
یعقوب پاشایی
1 سال پیش

حدنرمال درجه آب تاکجاست تافن بازشوددرچنددقیقه آمپربه وسط میرسدبعدفن بازمیشوداماآمپرپایین نمیادخودرومن لیفان ايکس ۶۰است.باتشکر

محید
محید
1 سال پیش

خیلی عالی بود ، کامل و جامع سپاسگزار

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محید
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

محمدعلی
محمدعلی
1 سال پیش

بسیار مختصر مفید و محتوای ساده و قابل فهم برای همه کاربران
ممنون از شما عزیز.

mahdi
mahdi
1 سال پیش

سلام ماشینم پیکان وانت انژکتور هستش تازه تعمیر کلی کردم همه چیزو عوض کردم ،بازم آمپر آب همش خط وسط هستش ،قبل تعمیر هم به همین شکل بودش،میشه یه راهنمایی بکنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  mahdi
1 سال پیش

با سلام
در سالهای اخیر تولید خودروهای پیکان از رادیاتور آلومینیومی و پروانه ای با چهار پره استفاده شده است که در سیستم سرد کردن موتور به خصوص در روزهای گرم سال، زیاد موفق نبوده است.
توصیه می شود تحت نظر کارشناس، از رادیاتورهای مسی و پروانه های پنج پره ای استفاده نمائید که در زمینه خنک کردن موتور و پایین آوردن دمای آب بسیار خوب عمل کرده اند و موفق بوده اند.

حسین
حسین
1 سال پیش

تشکر

درستکار
درستکار
1 سال پیش

سلام پراید مدل ۸۶ دارم ،در سر بالایی جوش می‌آورد، ترموستات را تعویض کردم ،رادیاتور را نشان دادم مشکلی نداشت ،ولی باز هم آمپر بالا می‌رود،لطفا راهنمایی بفرمایید،تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  درستکار
1 سال پیش

با سلام
با توجه توضیحاتی اندکی که بیان نمودید دو احتمال وجود دارد: ابتدا اینکه خودروی شما دوگانه سوز به صورت دستی است و در صورتی که از گاز استفاده می کنید آمپر خودروی شما بالا می رود. سپس اینکه در سربالایی ها از دنده سبک زیاد استفاده می کنید که خودرو گاز هرز می خورد. البته توصیه می گردد برای بررسی کامل و رفع مشکل خودروی خود حتما به یک کارشناس یا متخصص مراجعه نمائید.

آرش
آرش
1 سال پیش

ممنون اطلاعات خوب و ارزنده ای بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آرش
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

اقا کمک کنین پراید صبا دارم ۵ کیلومتر میرم امپر میره رو نصف با وجود اینکه کولر هم نمیزنم اگه بزنم دیگه بدتر رادیاتور هم دیروز عوض کردم کار امد نشد و ضرر زدم کلا هم این ۵ کیلو متر که میرم با دنده ۳ الی ۴

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابوالفضل
1 سال پیش

با سلام مهمترین دلایل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین 1. عملکرد نادرست رادیاتور 2 . اشکال در ترموستات 3. عملکرد نادرست واتر پمپ 4. فن رادیاتور 5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها) 6. مسدود بودن خروجی اگزوز 7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور 8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور 9. تنظیم نبودن موتور اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد واجزای داخلی موتور آسیب می بیند. اقدامات مناسب در زمان جوش آوردن نیز عبارتند از: 1. ابتدا… خواندن ادامه ...

شایان
شایان
1 سال پیش

باسلام خودرو پیکان وانتم قبل از تعمیر موتور آمپرش میزون بود قبل خط وسط بود تو ترافیک فقط میومد وسط الان ک تعمیر کردم آمپر همش وسطه هم از پروانه ۸پر استفاده کردم هم فن بستم رادیاتور ساز هم گف رادیادتت بازه شبکه هاش واتر پمپم نو بستم ولی هیچ تاثیری نداشت کلا امپر وسطه میشه راهنمایی کنید یعنی ممکنه موتور رو مکانیک خوب جمع نکرده باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  شایان
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال هر نوع خرابی می رود اما هیچ کدام مستدل نیست.
حتما می بایست این مشکل توسط یه کارشناس بررسی و عیب یابی گردد تا دلیل اصلی آن پیدا شود.
بیشترین ایراد شایع در خودروی های پیکان وانت در زمینه جوش آوردن استفاده از ترموستات نامناسب فصل است، اما تمام تعمیرکاران توصیه می کنند در فصول گرم سال از ترموستات استفاده نکنید.

مجتبی
مجتبی
1 سال پیش

سلام ما ام وی ام ۱۱۰ داریم خب یه ۱ کیلومتر که را میره داغ مسکنه و امپر میره بالا ، به فن میوفته و حتی نشتی اب رادیات رو هم داره چه اب بریزیم چه اب رادیات تو ۱ روز خالی میشه مشکلش رو میشه بفرمایید ممنون میشم و اینکه به تعمیر کار گفتم گفتن که باید رادیاتتون رو جوش بزنن

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجتبی
1 سال پیش

با سلام
اگر رادیاتور خودروی شما نشتی دارد و آب کم می کند دلیل جوش آوردن خودروی شما به همین خاطر است.
توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در این صورت مخارج هنگفتی خواهد داشت.
برای تعمیر رادیاتور خودروی خود می بایستی به یک متخصص مراجعه نمائید تا پس از شست و شوی کامل رادیاتور، برای رفع نشتی آن نیز اقدام نماید.

خورشید
خورشید
1 سال پیش

سلام .خسته نباشید. اطلاعاتی که دادید خیلی مفید بود متشکرم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  خورشید
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم،
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

مهرداد
مهرداد
1 سال پیش

سلام یکی دیگر از علت‌های داغ شدن موتور ،کار نکردن فن هاست که احتمال خرابی در شمع آب می‌باشد

علی
علی
1 سال پیش

سلام ممنون بابت توضیحات دقیق و مفیدتون بنده ی ال ۹۰ مدل ۸۷ دارم ک بعد از عوض کردن واشر سرسیلندر آمپر آب بعد از مدت کوتاهی از ۴ ب ۶ میره بالا و دور تند شروع میشه و دوباره برمیگرده ک دیدم دور مخزن آب خیسه و مخزن عوض کردم و دوباره این مخزنه هم دورش خیس میشه و دوباره آمپر میاذ رو ۶ و اینک اتصال بدنه هم گذاشتم فایده نداشت ،هواگیزی هم کردم ولی بازم دور مخزن خیس میشه و حس میکنم فشاری چیزی داره ک مخزنا رو داره خراب میکنه، در ضمن کمپرس هم گرفتم اوکی… خواندن ادامه ...

ali
ali
در جواب  علی
1 سال پیش

سلام
ترموستات رو عوض کن

فرشید
فرشید
1 سال پیش

سلام خسته نباشید اولین مورد وقتی کولر روشن بشه دور بالای فن کار میکنه و موتور زودتر خنک میشه مسئله دوم اون پنج مورد آخر ، گاز کولر چه ربطی به سیستم خنک کننده متور خودرو داره ؟

احسان
احسان
در جواب  فرشید
9 ماه پیش

درود. اگه فشار گاز کولر کم باشه دور تند فن به کار نمی افتد

پرویز سرتیبی
پرویز سرتیبی
1 سال پیش

با سلام ، من دنا پلاس توربو اتوماتیک 1401 دارم اخیرا که روغن موتور در نمایندگی در 5000 کیلومتر عوض شد فن رادیاتور زود زود باز کرده و آمپر به نقطه درستا برمیگردد.لطفا راهنمایی فرمایید چون تابستان در جلوست

عبدالحسن کهزادی
عبدالحسن کهزادی
1 سال پیش

سلام خوردوتیباصندوق دار دارم چندروزه که آمپرماشین بالامیره وفن چندتامیزنه وبعضی موقع هاهم نمیزنه به نظرشماعلت چیست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عبدالحسن کهزادی
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان می کنید نیاز به بازبینی و چکاپ کامل دارد و توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس ماهر مراجعه نمائید تا پس از بررسی مشکل آن را مرتفع نماید.
امکان خرابی رله های فن و یا ایراد فنی در فن خودرو بسیار زیاد است.

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام
چرا وقتی ماشین درجا روشن هستش آمپر بالا میزنه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا
1 سال پیش

با سلام
بالا بودن آمپر آب تا حد نرمال، در هنگام روشن بودن خودرو یک امر طبیعی است چون خودرو در حال کار کردن است و نیاز به خنک شدن توسط فن و رادیاتور دارد. اما اگر آمپر آب بیش از حد نرمال بالا برود نیاز است که برای بررسی و چکاپ به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

علی
علی
1 سال پیش

با سلام ۲۰۶تیپ ۲ دارم
دو بار ماشینم چراغ stop روشن شد آمپر چسبوند رفتم مکانیکی گفتش ترموستات خراب عوضش کردم ماشین دوباره آمپرش میره بالا!؟ نمیدونم واشر زده یانه؟ اب روغن قاطی نکرده ولی درب رادیاتور که باز میکنم صدای درب نوشابه میده؟ واشر زدم با نه؟

محمد
محمد
در جواب  علی
5 ماه پیش

سلام اولاً تشکر میکنم بابت زحماتی ک کشیدین و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار ما قرار دادین🙏✌️علی آقا اگه آب روغن قاطی نکرده باشه احتمالا واشر نزده ی راه ساده داره بخای بفهمی واشر زده یا ن درب رادیاتور باز میکنی اگه حباب داشت و آب رو پخش میکرد میریخت بیرون واشر زده اگرم ک آب از آب تکون نخوره واشرت سالمه الکی نری سرسیلندر باز کنی منم مشکل داغ کردن دارم دو ساله دستوپنجه نرم میکنم همه کاری ام کردم خدایی من پژو۴۰۵ دارم خیلی مکافات کشیدم بخاطر بالا رفتن آمپر آب همه کار کردم هر دوتا فن ها… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 5 ماه پیش توسط محمد
هادی علیپور
1 سال پیش

با عرض سلام و خسته نباشید خودرو من سمنده تو چند روزه آب کم میکنه از در رادیاتور صدای فس میده تو مسیر خیلی کوتاه آمپر آب بالا میاد صدای قل قل آب هم از داخل کامل به گوش میره علت چیه واشر سر سیلندر هم دوماه عوض کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

هادی کریمی
هادی کریمی
11 ماه پیش

ممنون بسیار جالب بود ممنونم

رضا
11 ماه پیش

سلام آقای محترم وقت بخیر
من یه 405دارم وقتی فشار میارم آموزش میرا بالا از چیه بین خط اول پسته وقتی فشار که میارم اینطوری میشه

محسن جوادی
محسن جوادی
10 ماه پیش

سلام من پژو آردی دارم فشنگی آب و رادیات ماشین و در رادیات ماشینم نو هست
اما تو سربالایی آمپر آب میره بالا چرا

محسن جوادی
محسن جوادی
10 ماه پیش

فیلر هم زدم

علیرضا
علیرضا
10 ماه پیش

سلام ماشینم پژو 405مدل 82 ماشین روشن میکنم بعداز دو دقیقه امپر میاد بالا رو یه خانه توجاده هرچی تندتر برم امپر میره بالا همچی عوض کردم فن یکسره دور تند موتور فن نو فشنگی نو رادیات نو ژنت ها نو سرسیلندر نو واتر پمپ نو ترموسات نو اتصال بدنه اضاف کردم در آخر نیمه موتور عوص کردم ولی خوب نشد بازم داغ میکنه بدبختم کرد کمکم کنید

ارژنگد
ارژنگد
10 ماه پیش

سلام من لیفان ایکس ۶۰ اتومات دارم چند وقتیه ی مشکلی برام پیش اومده یکی اینکه تو سر بالایی یا ی مسافتی رو با ماشین میرم تو سر بالای یا هوای گرم ماشین راه نمیره و چراغ روغن و باطری روسن میشه و ماسین خاموش میشه دلیلش چیه لطفا

محمد
محمد
9 ماه پیش

باسلام خودرو ساینا مدل ۹۷ موقع روشن کردن کولر حالت ایستاده ماشین مشکلی نداره و امپر اب طبیعی ولی داخلدجاده شهر ک میرم ی مدت ک میگدره امپر میشکه ولی جاده بیرون شهر مشکلی نداره.کابل اتصال بدنه اتصال به موتور _تعویض واتر پمپ_تعویص ترموستات ۷۵ددرجه_فشنگی اب مشکی انداختن واسم.ولی باز مشکل دارم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش