4.2
(37)

باتری اسیدی ای جی ام AGM به انگلیسی Absorbent Glass Mat battery از تکنولوژی جدید ساخت باتری های اسیدی با جداکننده های پشم شیشه استفاده می کند بدین ترتیب که اسید سولفوریک توسط پشم شیشه جذب می شود. این باتری یک باتری اسید سرب پیشرفته است که قدرت بیشتری را برای پشتیبانی از تقاضای الکتریکی پیشرفته وسایل نقلیه امروزی و برنامه های شروع کار فراهم می کند.

باتری های AGM در برابر لرزش بسیار مقاوم هستند ، کاملاً مهر و موم شده ، غیرقابل کنترل و بدون نگهداری هستند. این نوع باتری در هنگام شروع چرخه کار با حداقل گاز و اسید نشتی در مقایسه با باتریهای اسید سرب معمولی عملکرد بهتری دارد.

ساختار باتری با تکنولوژی AGM

Acid Battery Copy تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
ساختار باتری با تکنولوژی AGM

در باتری های AGM ، صفحات مثبت و منفی توسط یک تشک شیشه ای جاذب جدا شده و اسید باتری را جذب کرده و نگه می دارد و مانع از روان شدن آن در داخل باتری می شود. صفحات محکم در هر سلول فشرده شده و در توسط پلاستیک های فشرده نگه داشته می شوند.

فشرده سازی داخلی ریختن مواد پلاستیکی ناشی از چرخه حرکتی کوتاه را محدود می کند و به شکل قابل توجه ای عمر مفید باتری را طولانی تر می کند. فشرده سازی عنصر همچنین مقاومت داخلی را کاهش داده و قدرت پالس را به حداکثر می رساند.

برای محافظت و طول عمر بیشتر باتری توسط یک محفظه ی فشرده نگهداری می شود. طرح اصلی همچنین شامل تهویه مطبوع برای رها کردن فشار از گازهای جزئی است که هنگام شارژ رخ می دهد. دریچه ها با فشار کم باز می شوند و به طور خودکار بسته می شوند تا از ورود هوا به باتری جلوگیری کنند.

مزیت باتری های ساخته شده با فناوری AGM چیست؟

در باتری های ای جی ام اسید سولفوریک توسط یک شبکه فایبر گلاس بسیار نازک پوشانده شده است که باعث می شود باتری حالت ضد نشت داشته باشد.این قابلیت امکان حمل و نقل باتری AGM بدون ریسک نشت اسید و مواد خطرناک را فراهم می کند. در باتری ای جی ام سلول های باتری می توانند به شکل مستطیل و هم با شکل سلول استوانه ای و یا هر شکل دیگری ساخته شوند. 

یکی از ویژگی های باتری AGM، فیبرهای نازک شیشه ای است که به یک تشک متصل می شوند. این امر موجب ناپایداری باتری می شود، زیرا الیاف حاوی شیشه ترکیب اسید را جذب نمی کنند. به همین دلیل، باتری های AGM بدون محدودیت از مواد خطرناک استفاده می گیرند.

الیاف شیشه همچنین مقاومت الکتریکی پایینتری را ایجاد می کنند که جریان را برای انتقال موثرتر قدرت بهینه می کنند و عمر مفید نسبتا طولانی دارند.

باتری های AGM کمتر مستعد سولفات شدن هستند و می توانند انرژی را به مدت زمان بیشتری ذخیره شوند و خودتخلیه گی باتری کم می باشد.

باتری های AGM مقدار نسبتا کمی اسید سولفوریک را نسبت به باتری های با اسید مایع سیال Flooded را دارند، همچنین به خاطر ساختار ساندویچی و فشردگی آن حمل و نقل آن آسانتر و کم خطرتر می باشد.

مقایسه باتری یو پی اس با باطری AGM

عایق باتری AGM 300x200 تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
مقایسه باتری AGM با سیلد اسید معمولی

باتری AGM دارای مقاومت داخلی بسیار کم است، هم چنین می تواند جریان های بالا را بسته به نیاز مصرف کننده ها تامین کرده و طول عمر نسبتا طولانی تری نسبت به باتری یو پی اس معمولی و حتی باتری دیپ سایکل یا چرخه عمیق. باتری AGM از نوع باتری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند دارای قابلیت اطمینان الکتریکی خوبی بوده و سبک تر از باتری سیلد اسید همرده خود هستند.

با این که باتری های سیلد اسید نیاز به شارژ منظم هر شش ماه برای جلوگیری از افزایش سولفات دارند، باتری های AGM کمتر مستعد سولفاته شدن هستند و می توانند در مدت زمان طولانی تری در انبار بدون نیاز به شارژ نگهداری شوند. باتری ای جی ام به خوبی در دمای های پایین ایستادگی کرده و درصد دشارژ خودبخودی در حالت انبار کردن باتری ها در آنها کمتر از سایر باتری های سیلد اسید می باشد.

تفاوت باتریهای AGM با انواع دیگر باتری های سیلد در ساختار عایق بین صفحات مثبت و منفی است. در این نوع از باتریها از یک لایه جدا کننده فایبرگلاس برای جدا سازی صفحات مثبت و منفی از هم استفاده میشود. فایبر گلاس حالتی اسفنجی داشته و مایع الکترولیت را در خود جذب میکند.

این خاصیت اسفنجی و جذب مایع الکترولیت توسط عایق باعث میشود که تبخیر الکترولیت نسبت به انواع سیلد کمتر باشد . به همین خاطر این نوع باتری ها نیازی به چک کردن مایع الکترولیت ندارند. در عکس بالا نمونه ای از جدا کننده AGM را مشاهده میکنید.

مشخصات باتری سیلد AGM

ساختار باتری AGM 300x200 تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
مشخصات باتری سیلد AGM

باتری های AGM جز باتری های سیلد اسید یا اسیدی خشک محسوب می شوند.

از مزیت های کلیدی باتری ای جی ام شارژ شدن سریعتر تا پنج برابر نسبت به سایر باتری های سیلد اسید معمولی و همچنین توانایی دیپ سایکل در این باتری می توان نام برد . باتری ای جی ام  توانایی دشارژ تا 80 درصد را ارائه می دهد؛ در حالی که باتری سیلد اسید توانایی دشارژ تا 50 درصد را دارد بدون اینکه به چرخه باتری صدمه بخورد از نکات منفی برای این نوع باتری می توان به هزینه های تولید بالاتر نسبت به باتری سیلد اسید اما هزینه کمتر نسبت به باتری های ژل را نام برد. 

اکثر باتری های AGM در آمپر های متوسط ​​بین 30 تا 100 آمپر تولید می شوند و به عنوان باتری یو پی اس و برق پشتیبان در حالت معمولی و دیپ سایکل کاربرد دارند همچنین در وسایل نقلیه اسپورت که دارای وسایل برقی زیادی مانند صندلی های گرمکن دار ، رادارها و دوربین های متعدد و همچنین سقف های تاشو هستند استفاده می شود.اکثر لیگ های مسابقات اتومبیل رانی از باتری های AGM در اتوموبیل های خود استفاده می کنند زیرا این نوع باتری مقاوم در برابر لرزش هستند.

این نوع باتری در طراحی موتور سیکلت های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد بدلیل نوع طراحی آنها دارای خاصیت ضد نشت اسید در تصادفات بوده و دارای وزن کمتر در عملکرد مشابه نسبت به سایر باتری های سیلد اسید هستند همچنین نوع طراحی باتری می تواند با توجه به شکل وسیله نقلیه صورت گرفته و تنها محدود به شکل مستطیل نیست.

با توجه به عملکرد خوب باتری AGM در دماهای پایین این نوع باتری نیز برای وسایل موتوری آبی مثل کشتی ها و قایق های تفریحی و  و وسایل موتوری مثل اسنو بورد در نواحی سردسیر مورد استفاده قرار می گیرد. 

ترکیب منحصر به فرد AGM اجازه می دهد که باتری ها جریان های بالا و عمر طولانی تری تولید کنند. این تکنولوژی همچنین مقاومت داخلی را به حداقل می رساند و به باتری اجازه می دهد تا دمای پایین را حفظ کند.

نگهداری از باتری های AGM

باتری AGM و دیگر باطری های سیلد اسید گرما را دوست ندارند و اگر از کابینت باتری یو پی اس برای نگهداری آنها استفاده می کنید مطمئن شوید که در دمای حدود 20 تا 25 درجه سانتیگراد قرار دارند به تولید کنندگان وسایل نقلیه توصیه می شود که باتری AGM را خارج از محفظه موتور نصب کنند تا دمای موتور روی آن تاثیر نگذارد.

همچنین باتری های AGM بسیار آسان شارژ می شوند و شارژ آنها را خیلی خوب نگه می دارند. شارژ کردن طولانی مدت یک اشتباه رایج در شارژ کردن باتری است که آن را به طور کامل خراب می کند، حتی اگر جدید باشد.

نگه داری باطری AGM در انبار بسیار راحت تر از سایر باتری هاس

باتری AGM2 300x150 تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
نگهداری از باتری های ای جی ام

ت. (برای جلوگیری از افزایش سولفات در باتری های سیلداسید معمولی لازم است که هر 6ماه یکبار آنها را شارژ نمایید در صورتی که باتری AGM خیلی کمتر مستعد سولفاته شدن می باشد)

کاربرد باتری های ای جی ام

اکثر باتری های AGM در آمپراژ متوسط تولید و از 4Ah  تا 200Ah  تولید می شوند. از جمله کارایی های عمده این باتری ها میتوان به استفاده در انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد، وسایل نقلیه با امنیت بالا همچون BMW و Mercedes، وسایل نقلیه ورزشی قدرتمند مانند جت اسکی و قایق ها، و همچنین ماشین آلات صنعتی مانند لیفتراک اشاره نمود.

اگر به دنبال برق رسانی یک وسیله نقلیه با مشخصات الکترونیکی متعدد یا لوازم جانبی پلاگین هستید ، باید یک باتری با چرخه عمیق یا باتری ساخته شده با فناوری پیشرفته مانند AGM را در نظر بگیرید. باتری های AGM یک انتخاب عالی برای خودروهای پر مصرف و پیشرفته با مصرف انرژی بالا و تقاضای برق زیاد است و برای افرادی که به دنبال اطمینان بیشتر و عمر طولانی تر در باتری های اتومبیل هستند.

با استفاده از این باتری ویژگی های الکترونیکی مانند دستگاه پخش دی وی دی ، GPS ، صندلی های گرم و سیستم های صوتی با عملکرد بهتری کار خواهند کرد.

باتری ای جی ام از بهترین نوع باتری مورد استفاده سازندگان موتور سیکلت های پیشرفته مانند Harley-Davidson و Triumph است. این به این دلیل است که فناوری AGM موجب کاهش میزان اسید در باتری و در نتیجه باعث کاهش وزن موتور سیکلت گشته و امکان نصب را در هر زاویه ای راهم فراهم می کند. علاوه بر این، با توجه به عملکرد رقابتی که باتری های AGM ارائه می دهند، این باتری ها برای خانه های سیار ، موتور و قایق های دریایی ، کاربری های مسکونی ، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین در خودروهای اسپورت که از وسایل برقی زیادی مانند صندلی های گرمایشی، جی پی اس و دوربین های مختلف نصب شده روی خودرو بهره می استفاده میشود این نوع از باتری ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب باتری های AGM

مزایا معایب AGM 300x193 تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
مزایا و معایب باتری های AGM

مزایای باتری های ای جی ام

بهترین مزیت استفاده از باتری AGM سرعت شارژ آنها است. در مقایسه با باتری های اسیدی،AGM حتی اگر بصورت عمیق تخلیه شده باشند می تواند تا پنج برابر سریعتر شارژ شود .در یک سیکل طولانی تخلیه ، باتری های با تکنولوژی Absorbent Glass Mat تا عمق تخلیه 80 درصد را در مقایسه با باتری های اسیدی ارائه می دهد که این میزان در آنها تنها 50 درصد است.

  • طول عمر زیاد باتری
  • خاصیت Spill-Proof و خارج نشدن اسید بوسیله تکنولوژی پوشش نمدی
  • قدرت زیاد، مقاومت داخلی کم
  • شارژ سریع نسبت به باتری های سیلد اسید Flooded ( شارژ سریع تا 5 برابر)
  • مقاومت در لرزش به خاطر ساختار ساندوچی
  • افزایش کم دمای باتری
  • این نوع از باتری ها دیر سولفاته می شود
  • دارای الکترولیت و سرب کمتر نسبت به سیلد اسید (سیستم اسید سیال) است.
  • کاربران میتوانند از قابلیت چرخه عمیق عمومی AGM بهرهمند شوند. همچنین سرعت شارژ 5 برابر سریعتر از باتری چرخه است.
  • نکته جالب در طراحی باطری ای جی ام تنوع در قالب طراحی آن است. یعنی این باتری مانند سایر باطری ها محدود به شکل مستطیل نیست بنابراین از آن در طراحی موتور سیکلت های پیشرفته استفاده می گردد. وزن سبک و خاصیت ضدنشت اسید نیز در انتخابش بی تاثیر نبوده است.

معایب باتری های ای جی ام

با تمام این مزایای مهم در AGM ، این تکنولوژی دارای معایبی هم  از جمله تولید انرژی کمتر و هزینه بالای تولید در مقایسه با باتری های اسیدی میتوان اشاره کرد.

  • هزینه تولید بالاتر نسبت به باتری های با اسید مایع
  • حساسیت نسبت به شارژ بیش از حد ( ( باتری AGM مقاومت بیشتری در برابر اورشارژ نسبت به باتری ژل دارد )
  • باید در حالت Full charged یعنی شارژ شده انبار و نگهداری شود.

انواع باتری های AGM

باتری‌های AGM یا جداکننده‌ی جذبی (Absorbed Glass Mat) با توجه به ساختار و جنس متریال صفحات در دو نوع مارپیچ (Spiral) و مسطح (Flat) ساخته و جزو باتری‌های سیلد طبقه‌بندی می‌شوند.

1- باطری AGM پارپیچی

AGM3 300x200 تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
باتری AGM پارپیچی

در نوع مارپیچی، صفحات مثبت و منفی توسط جداکننده‌ی جذب کننده و فایبرگلس در محفظه‌ با طرح مارپیچی قرار گرفته‌اند. صفحات این نوع باتری ۹۹.۹۹ درصد سرب هستند که دلیل تراکم بالای صفحات در یک محفظه، این درصد بالا را نتیجه داده است. مزیت استفاده از صفحات با خلوص بالا، بالاتر بودن شاخص CCA یا آمپراژ باتری در هوای سرد و مقاومت داخلی کمتر بوده که در جریان الکترون‌ها تأثیرگذار است.

فایبرگلس علاوه بر نقش جداکنندگی بین صفحات، با جذب محلول الکترولیت نقش اسفنج را هم دارد. اسفنج بودن فایبرگلس به‌معنی نگه‌داشتن مولکول‌ها، جلوگیری از آزاد شدن به اتمسفر و عدم نیاز به اضافه کردن آب مقطر به باتری است. به‌همین خاطر این نوع باتری‌ها مانند نوع اسیدی سنتی نیازی به چک کردن ندارند. به‌منظور جلوگیری از اورشارژ یا حرارت بالا، دریچه‌های مشخص در باتری‌های AGM مارپیچی تعبیه شده است.

از دیگر مزایای استفاده از جداکننده‌ی فایبرگلس، شناور نبودن محلول الکترولیت و آزادی در نصب زاویه‌دار باتری است. به‌دلیل طراحی خاص باتری‌های AGM مارپیچی، مقاومت آن در برابر تکان‌های شدید نیز بیشتر شده است؛ به‌طور دقیق‌تر در مقایسه با باتری‌های اسیدی سنتی، نوع AGM مارپیچ ۳ برابر مقاومت بیشتری دارند.

2- باتری AGM مسطح

AGM مسطح تکنولوژی باتری ای جی ام AGM
باتری AGM مسطح

باتری‌های AGM مسطح از لحاظ شیمیایی مشابه نوع اسیدی سنتی هستند، اما طراحی ساختاری و جنسم موارد استفاده شده در آن‌ها متفاوت است. برخلاف جداکننده‌ی نفوذ پذیر در نوع اسیدی سنتی، در این نوع باتری‌ها جداکننده‌ی AGM بین صفحات منفی و مثبت قرار گرفته است که هیدروژن و اکسیژن را در محلول الکترولیت نگه می‌دارد.
جداکننده‌ی AGM از شناور بودن محلول الکترولیت نیز جلوگیری می‌کند، بنابرین نیازی به اضافه کردن آب مقطر به آن نیست. صفحات این نوع باتری از ۹۹.۹۹ درصد سرب هستند که حاصل آن کارایی و عمر بیشتر خواهد بود. علاوه بر این به لطف وجود جداکننده‌های AGM، محدودیت در زاویه‌دار شدن نصب باتری هم در میان نیست.

اما مهم‌ترین ویژگی در باتری ای جی ام مسطح، طراحی صفحات سربی آن است. صفحات با طرح شبکه‌ای ساخته می‌شوند تا جریان الکترون‌ها روان باشد. به دلیل ساختار و طراحی منحصربه‌فرد، باطری‌های AGM برای عملکرد بالا و عمیق مناسب هستند و بیشتر خودروهای مدرن و پرقدرت از این نوع باتری استفاده می‌کنند. GEL نوع دیگری از باتری‌های سیلد AGM، بیشتر مناسب چرخه‌ی عمیق هستند.

قیمت باطری AGM

برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اکبری
اکبری
3 سال پیش

سلام من ماشینم بنز هست آیا این باتری مناسبه برای نصب ؟

اسکندری
اسکندری
2 سال پیش

قالب باتری چیه
باتشکر

اسکندری
اسکندری
2 سال پیش

سلام . سوال من این هست که در باطری های موتوری یا یو پی اس قسمت برجسته AGM به سمت پلیت مثبت هست یا منفی؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش