4.3
(21)

 تست باتری ماشین برای تمام کسانی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند لازم است نسبت به آن آگاه باشند و روش های انجام آن را بدانند.

روش های تست باتری ماشین

برای تست باتری معمولا 3 روش وجود دارد:

  • تست باتری ماشین با استفاده از تستر باتری الکتریکی
  • تست باتری ماشین با استفاده از مولتی متر یا ولت متر
  • تستباتری ماشین از طریق آزمودن بار الکتریکی باتری

قبلا هم به صورت جامع در مورد زمان تعویض باتری ماشین و دلایل آن صحبت کردیم، اما در این مقاله می خواهیم راهکارهای تست باتری در زمان سالم بودن را بررسی کنیم.

میزان استاندارد ولتاژ برای یک باتری شارژ شده 12.6 تا 12.8 ولت است که اگر از این میزان پایین تر باشد نشان دهنده این موضوع است که باطری ماشین شما دشارژ یا تخلیه شده است.

میزان ولتاژ مصرفی باطری ماشین شما نباید کمتر از 12 ولت باشد چون در این صورت از عمر باتری شما کاسته می شود.

زمانی که میزان ولتاژ باتری شما به 10.8 برسد باطری ماشین شما به طور کامل تخلیه شده و منطقی نیست که اگر بعد از چند بار تخلیه شدن بازهم به شارژ باتری بپردازید در اینصورت شما باید باتری را تعویض کنید.

ساده ترین راه برای چک کردن ولتاژ باتری استفاده از مولتی متر یا ولت متر است.

طریقه استفاده از مولتی متر به این صورت است که سیم نازک قرمز را به قطب مثبت باتری و سیم نازک مشکی را به قطب منفی باتری وصل میکنید. این کار را باید در هنگام خاموش بودن خودرو و چند ساعت بعد از خاموش بودن بررسی کنید.

روش بعدی استفاده از تستر باتری است که پیشنهاد کیان باتری نیز استفاده از همین روش است زیرا علاوه بر ولتاژ باتری شارژ شده، ولتاژ باتری در حال کار و باتری در حال بارگیری را هم میتوانید داشته باشید.

برای استفاده از یک تستر باتری باید باتری را از شارژر جدا کنید و چند ساعت کنار بگذارید سپس با سیم نازک مثبت به قطب مثبت وصل کرده سپس پین فلزی تستر را به قطب منفی باتری وصل نمایید.

car battery tester تست باتری ماشین
تست باتری ماشین

روش بعدی هم که آزمایش بار الکتریکی باتری است.

این روش را فقط زمانی میتوان استفاده کرد که باتری صد در صد شارژ شود.

در این راهکار ابتدا ببینید که پایانه ها از باطری ماشین قطع شده اند یا خیر ؟

گیره مثبت و قرمز تستر بار باتری ( برخی از تسترها تک سیم هستند) باید به خروجی مثبت باتری خودرو متصل شود. پس از آن، منگنز نازک منفی باید به خروجی منفی باتری خودرو شما متصل شود. توجه داشته باشید که برخی از تستر ها دارای خروجی منفی (پایانه سیاه) نیستند و به جای این خروجی، یک پین اتصال در طرف دیگر ابزار وجود دارد. اگر یک کانکتور  در تستر باتری وجود داشته باشد، باید به خروجی منفی باتری متصل شود.

هنگام اتصال خروجی منفی باتری با پین، جرقه ای ایجاد می شود. این حالت طبیعی بوده و همه چیز به درستی انجام شده است.

اگر باطری ماشین شما در حالت نرمال باشد، میزان ولتاژ از  10 تا 10.5 خواهد رسید. پس از کاهش ولتاژ و قطع دستگاه، میزان ولتاژ باید کمی افزایش یابد. اگر میزان ولتاژ تا 9 ولت یا بیشتر کاهش یابد، احتمالا باید باتری جدیدی خریداری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش