3.4
(306)

شیشه گرمکن خودرو چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ طرز کار مدار المنت گرم کن شیشه عقب خودرو چگونه است؟ در صورت خرابی شیشه گرمکن ماشین چگونه آن را تعمیر کنیم؟ تمام این سوالات جواب های ساده ای دارند که در این مقاله به آن ها پاسخ داده ایم با ما همراه باشید تا آموزش تصویری تعمیر المنت گرمکن شیشه را ببنید!

کاربردهای شیشه گرم کن ماشین

هنگامی که شیشه عقب خودرو یخ بزند یا برف روی آن جمع شود ویا بخار داخل خودرو روی شیشه عقب را بپوشاند دیدن جاده وخودروهای پشت سر از طریق آینه داخل خودرو غیر ممکن میشود و مشکلات زیادی را در هنگام رانندگی بوجود می آورد وگاه هم موجب حادثه می شود. لذا برای رفع این عیب از گرمکن شیشه عقب استفاده میشود.

یخ زدگی شیشه خودرو مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن
کاربردهای گرمکن شیشه خودور

بخار شیشه در روزهای سر به دلیل میعان میباشد داخل خودرو نسبت به خارج از خودرو سرد تر میباشد وهمین امر باعث میشود که بخار آبی که درون خودرو وجود دارد به شیشه چسبسده و پس از سرد شدن تبدیل به بخار آب شود برای جلو گیری از این پدیده باید شیشه گرم شود این گرم شدن شیشه در شیشه جلو توسط بخاری صورت میگیرد اما در شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی توانیم از بخاری استفاده کنیم یا در مواقعی آن قدر هوا سرد نیست که بخواهیم از بخاری استفاده کنیم به همین جهت با استفاده از طرح شیشه گرم کن این مشکل را حل میکنیم.

بیشتر بدانید:  علت بخار کردن شیشه ماشین و نحوه رفع آن

عملکرد گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو

گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو که از سیستم بخاری خودرو استفاده می کند در بعضی مواقع به عنوان گرم کن اصلی خوانده می شود. زیرا که طراحی آن به منظور پاک کردن شیشه جلو و شیشه های جانبی خودرو می باشد. طرز کار آن بر پایه دو اصل کلی استوار است. برای ذوب کردن یخ چسبیده به شیشه خودرو استفاده می شود.

شیشه گرم کن اصلی پس از روشن شدن، با مکش هوای تازه از خارج خودرو باعث گرم شدن شیشه ها می شود. شیشه گرم کن اصلی علاوه بر یخ زدایی شیشه ها عمل بخار زدایی را نیز انجام می دهد. برای این منظور، گرم کن اصلی خودرو اساساً رطوبت هوا را از طریق عبور از سیستم تهویه مطبوع خودرو کم می کند. وقتی هوای نم گیری شده و خشک به شیشه های خودرو برخورد می کند.

قابلیت جذب مقدار زیادی از رطوبت تقطیر شده بر روی سطح شیشه را داراست و به نحو مؤثری بخار نشسته روی شیشه ها را ناپدید می کند. البته هوای گرم قابلیت ذخیره رطوبت بیشتری نسبت به هوای سرد دارد.

و به همین دلیل است که به دلیل عملکرد همزمان این دو سیستم با یکدیگر، گرم کن اصلی خودرو تأثیر گذاری بسیاری دارد. گرچه می توان با روش معمولی پاک کردن دستی بخار شیشه ها را تمیز نمود. ولی این کار موجب به جا ماندن لکه بر روی سطح شیشه شده و به علت ایجاد انعکاس نور باعث دشواری دید می گردد.

 گرمکن شیشه عقب چیست؟

Car glass heater مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن

نوع دیگر شیشه گرم کن که از بخاری خودرو استفاده نمی کند. از آنجا که برای شیشه عقب و آیینه های خودرو استفاده می شوند گاهی به عنوان گرم کن ثانویه شناخته می شود. این سیستم به طور کلی توسط یک شبکه سیمی و بر اساس مکانیزم گرمایش مقاومتی عمل می کند. با افزایش درجه حرارت سطح شیشه و آینه موجب ذوب یخ و بخار زدایی آن می گردد.

گرم کن شیشه عقب معمولا از یک شبکه سیمی ساخته شده است. که بر روی سطح شیشه نصب شده و به راحتی قابل تشخیص است. در حالی که گرم کن آینه  معمولا به صورت سیم کشی داخلی ساخته شده و از بیرون قابل رؤیت نیست. به هر حال هردو آنها از مکانیزم مشابه گرمایش مقاومتی استفاده می کنند. هنگامی که کلید آن را روشن می کنید، یک جریان الکتریکی وارد شبکه سیمی شده و مقاومت سیم، موجب ایجاد حرارت می گردد.

مدار گرمکن شیشه مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن
مدار گرمکن شیشه عقب خودرو

المنت گرم کن شیشه عقب

شیشه گرم کن در واقع یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم کردن شیشه میکند.

هنگامی که سوییچ روشن است با فشار دادن کلید گرمکن شیشه عقب جریان برق وارد گرمکن شده و شیشه عقب را گرم نگه میدارد. در اینصورت از یخ زدن و بخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری شده وکنار میروند. از این رو شیشه عقب همیشه تمیز مانده و راننده از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی میتواند جاده و خودروهای پشت سر را ببیند و از بروز خطرات جلوگیری شود.

نا گفته نماند که قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد.

مدار آن تشکیل شده از:

  1. باتری ماشین
  2. اتومات استارت
  3. آمپر متر
  4. سوییچ
  5. جعبه فیوز
  6. کلید یک پل جلو داشبورد
  7. چراغ هشدار دهنده روش بودن گرم کن
مدار شیشه مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن
المنت گرم کن شیشه عقب ماشین

این المنت به صورت فابریک در شیشه ها جای داده شده است و دو سر سیم آن بیرون گذاشته شده است.

یک سر این سیم به بدنه متصل میگردد و سر دیگر باید به جریان مثبت متصل گردد. جریان مثبت ابتدا از باطری خودرو نشعت گرفته و پس از ورود به سر اتوماتیک استارت از آنجا به آمپر متر می رود وبعد از آن به BT سوییچ می رود.

با باز کردن سوییچ برق BT به Ignition برقرار میشود و پس از عبور از فیوز اختصاصی به کلید مخصوص شیشه گرمکن میرود وپس از عبور از لامپ هشدار دهنده روشن بودن گرمکن که در جلوآمپر نصب گردیده ( با فعال شدن شیشه گرمکن این چراغ نیز روشن میشود ونشانه این است که شیشه گرمکن فعال است ) به سر دیگر شیشه گرمکن میرود و مدار خود را پس از عبور از المنت عقب در بدنه تکمیل می کند

حال در صورت باز بودن سوییچ و بستن مدار شیشه گرمکن به وسیله کلید مخصوص خود چراغ هشدار دهنده روشن میشود و گرمکن نیز فعال میشود و شروع به گرم کردن شیشه می کند شیشه گرمکن تا مادامی که کلید مخصوص آن یا سوییچ باز است فعال می باشد.

تعمیر گرم کن شیشه عقب خودرو

اگر مطمئن هستید که المنت ها مشکل دارند در ابتدا باید ماده لازم برای این کار را تهیه کنید که در بازار به اسم چسب گرمکن یا چسب نقره ارائه میشود. این چسب پس از خشک شدن هادی جریان الکتریسیته میباشد و در بسته های ۳ گرمی هم راه با یک قلم موی ظریف بسته بندی شده است.

چسب گرمکن شیشه مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن
چسب گرمکن شیشه عقب

۳ گرم برای تعمیر تمامی خطوط قطع شده گرمکن شیشه در حداقل ۵ خودرو کافی است. اگر موفق به تهیه چسب مذکور شدید به مرحله تشخیص محل قطع شدگی خطوط میرسیم.

با حرکت دادن پراپها به سمت همدیگر و قطع شدن ولتاژ به محل قطعی میرسیم با یک ماژیک علامتی بالای محل فوق میزنیم. اگر قطع شدن ولتاژ با فاصله بیش از ۵ میلیمتر اتفاق افتاد به معنی قطع بودن خط مربوطه در بیش ار یک نقطه است که میبایست یکی یکی درست شوند. این کار را برای تمامی خطوط قطع شده انجام دهید. گاهی هم محل قطع شدگی به قدری واضح است که نیاز به این مرحله نیست.

فیلم آموزش تعمیر المنت گرمکن شیشه خودرو با جوهر رسانا، قلم رسانا

آموزش تعمیر گرمکن شیشه عقب خودرو

اما قبل از اون باید کار مهمی انجام دهید. چسب را خوب تکان داده و به طول ۱۰ میلیمتر و عرض ۲ ملیمتر (اندازه ها حدودی است) از آن را بر روی یک شیشه دیگر بمالید. همین قدر که سطح را بپوشاند کافی است نیازی نیست لایه ضخیمی درست کنید. حال با ساعت تایم بگیرید تا بفهمید بعد از چند دقیقه چسب حالت خمیری گرفته و در صورت قرار دادن کاغذ و فشار روی آن چسب به کاغذ نمی چسبد.

بعد از این محل قطع شدگی را با دستمال کاغذی آغشته به الکل سفید یا اسپری پاک کننده ۶۰۰ کاملآ تمیز کنید. توجه کنید وجود هرگونه چربی یا آلودگی باعث هدر رفتن زحمت شما میشود. سپس محل مورد نظر رو همانطور که روی شیشه امتحان کردید آغشته به چسب کنید.

حداقل ۴ تا ۵ میلیمتر از هر طرف قطعی بایست آغشته گردد. پس از طی زمان مناسبی که قبلآ بدست آوردید کاغذی را روی چسب گذاشته با نرمی انگشت روی آن چند بار بکشید. این قسمت هم از ضروریات کار است حال دوباره گرمکن شیشه را روشن کرده دو طرف محل چسب را با اهم متر کنترل کنید اگر ولتاژ نداشتید کار رو درست انجام داید و خسته نباشید.

گرمکن شیشه عقب در دو صورت خراب میشود :

  1. خرابی اتصالات و سوکت ها
  2. قطعی المنت ها

در ادامه قصد آموزش تعمیر المنت های سوخته در گرم کن شیشه عقب خودرو را داریم پس با ما همراه باشید.

تعمیر المنت سوخته گرمکن شیشه مدار گرمکن شیشه عقب و جلو خودرو |تعمیر خرابی آن
تست خرابی المنت گرمکن شیشه

آموزش تعمیر المنت های سوخته در گرم کن شیشه عقب خودرو

وسایل مورد نیاز :

  1. رنگ با قابلیت رسانایی
  2. رقیق کننده رنگ
  3. نوار چسب
  4. پاک کننده سیلیکون
  5. قلم موی ظریف

اطراف نقطعه قطعی مدار المنت روی شیشه را با پاک کننده سیلیکون، تمیز نموده و دو تکه نوار چسب را به پایین و بالای خط المنت بچسبانید. قوطی رنگ را به خوبی تکان داده و با استفاده از قلم مو، و با فاصله زمانی ۱۵ دقیقه بر روی محل مورد نظر رنگ بزنید.

سپس نوار چسب را برداشته و اجازه دهید تا قبل از برقرار کردن برق در المنت ها رنگ کاملا خشک شود (پس از ۲۴ ساعت)، لایه های باقی مانده و اضافی را با چاقو پاک نمایید.

توجه

در حرارت ۲۰ درجه سانتی گراد، ۲۴ ساعت وقت لازم است تا نوارهای گرمکن خشک شود. اگر برای خشک کردن آن از یک سشوار استفاده کنید ( با درجه حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد) نوار ظرف مدت نیم ساعت خشک خواهد شد.

احتیاط :

  1. از گرم کن شیشه عقب را تا زمانی که خشک نشده استفاده نکنید.
  2. برای تمیز کردن قسمتهای آسیب دیده از بنزین یا حلالهای مشابه استفاده نکنید.
  3. پس از انجام تعمیرات، شیشه را با یک پارچه نرم و خشک یا پارچه نسبتا مرطوب در امتداد المنتها تمیز نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
15 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی
علی
2 سال پیش

سلام
من یه خوروی پارس دارم هنوز ۵ هزار باهاش نرفتم اما کرمکن شیشع عقبم درست کار نمیکنه
از بالا به پایین فقط ۶ تا از المنتها گرم میشن و باقیش نه
دلیلش جی میتونه باشه و چطور میتونم تعمیر کنم؟

مهران
مهران
در جواب  علی
1 سال پیش

علتش نصب شیشه دودی به دست یک آدم ناشی که با کاتر خطوط المنت قطع میکنن

علیرضا شریفانی
علیرضا شریفانی
1 سال پیش

ممنون

بهنام
بهنام
1 سال پیش

سلام وقت بخیر ببخشید ماشین پراید دارم سوکت های ک به شیشه عقب وصل میشن دوتاش از رو شیشه کنده شده ایا قابل تعمیر هست ممنون میشم راهنمایی کنین 💟❣

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  بهنام
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید راه حل هایی دارد اما برای بررسی کامل و برطرف کردن این مشکل حتما بایستی به متخصص مراجعه نمائید.

محمد
محمد
در جواب  بهنام
2 ماه پیش

من هم همین مشکل رو دارم کجا باید مراجعه کنیم درست بشه

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

باسلام من پارس تندر دارم کاسب کار نابلد موقع کندن برچسب دودی شیشه عقب همه المنتها رو قطع کرده،امیدوارم بتونم با راهنمایی های شما تعمیرش کنم.

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط علیرضا
میلاد
میلاد
1 سال پیش

سلام ماشین من یکی از پایه های ورودی برق که سمت راست هست کلا کنده شده میشه با همین چسب نقره یا چسب گرمکن تعمیر کرد؟

مجید
مجید
1 سال پیش

سلام من یک سمند ccn دارم گرمکن اینه ها ها حتی با خاموش کردن خودرو و برداشتن سوئیچ همچنان روشن است ودرحالی که چراغ و کلید گرمکن خاموش است میتونید راهنماییم کنید؟؟

علیرضا
علیرضا
11 ماه پیش

سلام وقتتون بخیر شما تعمیر میکنید المنت شیشه عقب رو چون قطعی داره از خود شیشه برق تا سوکت های شیشه جریان داره اما رو خود شیشه نه

کوروش
کوروش
6 ماه پیش

درود
گرمکن ماشین من بعد از پنج دقیقه خودکار خاموش میشه،علتش چیه؟

Ali
Ali
2 ماه پیش

چطور بفهمم رله نارنجی رنگ گرمکن شیشه ۴۰۵ خراب شده

حسین داد
حسین داد
1 ماه پیش

سلام گرم کن شیشه عقب پراید را چگونه روشن کنم

کیان باتری
در جواب  حسین داد
1 ماه پیش

با سلام
سمت چپ فرمان خودرو و زیر داشبورد، سه عدد کلید تعبیه شده که یکی از آنها مربوط به روشن و خاموش کردن گرمکن شیشه عقب است. با روشن کردن این کلید یک آلارم زرد رنگ به شکل مربعی شکل درون صفحه کیلومتر روشن خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید.

محمد
محمد
3 روز پیش

سلام چگونه چسب تهیه کنیم یا از کجا باید تهیه کنیم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش