3.8
(123)

ولتاژ پیل چیست؟ ولتاژ پیل Uz، اختلاف پتانسیل مابین صفحات مثبت و منفی در الکترولیت می باشد. این پتانسیل ها بستگی به نوع صفحات و الکترولیت و وضعیت دارند. ولتاژ صفحه یک رقم غیر قابل تغییر نبوده ولی بستگی به حالت و موقعیت شارژ و درجه حرارت الکترولیت دارد ( جاذبه مخصوص الکترولیت ).

96 09 c06 1613 ولتاژ باتری چیست؟

ولتاژ اسمی چیست؟ در باتری های انباره سربی، استاندارد DIN 40 724 مقدار ولتاژ اسمی ( ولتاژ تئوری ) UN هر تک صفحه را به مقدار ۲ ولت (۲ V) مشخص می کند. ولتاژ اسمی یک باتری برابر است با حاصل ضرب ولتاژهای هر صفحه در تعداد صفحاتی که به صورت سری به یکدیگر متصل می باشند. مطابق استاندارد EN 60095 – ۱، ولتاژ اسمی باتری های راه انداز برابر ۱۲ ولت (۱۲ V) می باشند ( ۶ خانه باتری که هر خانه ۲ ولت دارد که سری شده اند و در نتیجه باتری ۱۲ ولت می شود ). مقدار ولتاژ ۲۴ ولت (۲۴ V) مورد نیاز در سیستم های الکتریکی کامیون ها یا دیگر خودروهای سنگین توسط سری قرار دادن دو باتری ۱۲ ولت تامین می گردد.

  • باتری انرژی الکتریکی را ذخیره می کند.
  • استارت انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا موتور را به حرکت درآورد.
  • پس از روشن شدن موتور، دینام جریان الکتریکی تولید می کند که جایگزین انرژی استارت از باتری می شود.

این سه مرحله بارها و بارها تکرار می شود و موتور شما را تغذیه می کند زیرا انرژی الکتریکی دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و دینام باتری را برای تامین جریان اضافی شارژ می کند.

Car Battery Deep Cycle ولتاژ باتری چیست؟
باتری ماشین چگونه کار می کند؟

ولتاژ در باتری خودرو چیست؟

وقتی در مورد ولتاژ باتری ماشین صحبت می کنیم، به طور کلی در مورد باتری 12 ولتی صحبت می کنیم. ولتاژ باتری خودرو می تواند از 12.6 تا 14.4 متغیر باشد.

در این مقاله، ولتاژ و آمپر ساعت در باتری یک وسیله نقلیه با موتور احتراقی «سنتی» را مورد بحث قرار می‌دهیم.

باتری ماشین چه ولتاژی باید داشته باشه؟

%name ولتاژ باتری چیست؟
نمودار ولتاژ باتری ماشین

نمودار بالا نشان می دهد که ولتاژ باتری در حالت های مختلف شارژ و شرایط کاری چقدر باید باشد. این فقط به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شده است زیرا خواندن ولتاژ توسط عمر باتری، فناوری و دما انجام می شود.

ولتاژ شارژ کامل

اگر ولتاژ کمتر از 12.6 ولت باشد، نشان می دهد که باتری کاملا شارژ نشده است یا ایراد دارد. لازم نیست ولتاژ با 12.6 ولت تفاوت زیادی داشته باشد تا نشان دهنده تخلیه باتری باشد. در ولتاژ 12.2 ولت باتری در واقع 50 درصد دشارژ شده است.

ولتاژ هنگام استارت زدن خودرو

هنگامی که ماشین خود را روشن می کنید، باتری نیروی لازم را به موتور استارت برای چرخاندن موتور می دهد. در طول راه اندازی، ولتاژ باتری ها قبل از اینکه به ولتاژ در حال اجرا برود برای مدت کوتاهی کاهش می یابد.

در طول راه اندازی یک ماشین سالم ولتاژ باتری باید 10 ولت یا بیشتر باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، هوای سرد نیز  باید در نظر گرفته شود، زیرا این امر باعث کاهش ولتاژ و افزایش قدرت برای چرخاندن یک موتور سرد می شود.

ولتاژ باتری هنگامی که ماشین در حال کار است

ولتاژ هنگام کار موتور باید در محدوده 13.5 تا 14.7 ولت باشد. وقتی ماشین کار می کند دینام در حال شارژ باتری است، به همین دلیل است که باید ولتاژ بالاتری را مشاهده کنید. اگر خوانش ها به طور قابل توجهی بالاتر یا کمتر از اینها باشد، نشان دهنده ایراد در باتری و یا دینام است.

ولتاژ باتری هنگامی که موتور ماشین خاموش است

با خاموش بودن موتور، ولتاژ باتری ماشین کاملاً شارژ شده 12.6 ولت اندازه گیری می شود. این ولتاژ به عنوان “ولتاژ استراحت” شناخته می شود.

میزان شارژ باتری و سطح آب

باتری های خودرو با سلول مرطوب در حین استفاده و شارژ آب خود را از دست می دهند، این باتری ها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. سطح آب نیاز به بررسی دوره ای دارد.

باتری خودروی شما از 6 سلول 2.1 ولتی تشکیل شده است که به صورت سری به هم متصل شده اند که در مجموع ولتاژ اسمی 12.6 ولت را ایجاد می کنند. با این حال اینکه باتری شما در هر زمان چه ولتاژی باید داشته باشد به موارد زیر بستگی دارد:

دما

توانایی یک باتری ماشین کاملا شارژ شده و کاملاً کارآمد برای رساندن جریان بالای مورد نیاز به موتور استارت در نقطه انجماد تقریباً 40٪ کاهش می یابد. به همین دلیل است که اغلب در زمستان، زمانی که می خواهید در یک صبح سرد یخبندان به محل کار بروید، باتری ضعیف تر می شود.

عمر باتری

با افزایش عمر و استفاده از باتری، توانایی آن در نگه داشتن شارژ کاهش می یابد و در نتیجه ولتاژ نیز کاهش می یابد.

وضعیت شارژ

ولتاژ باتری شما با شارژ و دشارژ شدن تغییر می کند. درک اینکه هنگام تعیین ولتاژ در چه نقطه ای از چرخه شارژ قرار دارد، مهم است.

موتور خودرو روشن است یا نه

ولتاژ باتری ها در هنگام روشن بودن موتور بیشتر می شود.

نحوه اندازه گیری ولتاژ باتری خودرو

می توانید ولتاژ باتری ماشین را با یک مولتی متر بررسی کنید یا یک مانیتور باتری ماشین تهیه کنید. هر دو روش نسبتا ارزان و آسان هستند.

%name ولتاژ باتری چیست؟
تعمیر و نگهداری باتری خودرو

چرا ولتاژ باتری ماشین مهم است؟

دانستن ولتاژ باتری ماشین برای درک وضعیت باتری و احتمال خرابی آن مهم است.

باتری ماشین نیازهای الکتریکی وسایل نقلیه شما را زمانی که موتور کار نمی کند تامین می کند و مهمتر از همه، “جرقه” لازم را برای چرخاندن موتور هنگام استارت زدن ماشین شما فراهم می کند. هنگامی که ماشین خود را روشن می کنید، باتری انرژی (جریان) بالایی را برای موتور استارت فراهم می کند که به نوبه خود موتور را می چرخاند. پس از روشن شدن موتور، برق سیستم های الکتریکی خودروهای شما توسط دینام تامین می شود.

باتری خودرو همچنین ولتاژ مدار خودرو را در هنگام کارکرد موتور تثبیت می کند و از سیستم های الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ محافظت می کند.

بدون باتری کاملاً کارآمد، خطر گیر افتادن و ناتوانی در استارت زدن ماشین خود را دارید. توصیه ما این است که باتری ماشین خود را چند بار در سال به ویژه در اواخر پاییز قبل از شروع زمستان بررسی کنید. سعی کنید ولتاژهای خوانده شده را یادداشت کنید تا بتوانید تغییرات آن را مورد مقایسه قرار دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش