3.6
(87)

این روز ها با افزایش قیمت قطعات خودرو، افزایش قیمت جهانی فلز سرب و قیمت دلار  دزدی باتری ماشین نیز افزایش یافته است. و در یک دقیقه غفلت از خودرو اتفاق می افتد. که اگر راهکارهای جلوگیری از سرقت باطری خودرو را انجام ندهید، قبل از این که باتری ماشین شما خراب شود، بایداقدام به خرید باتری کنید. باتری خودروی شما به علت اینکه مقدار قابل توجهی سرب دارد و فلز سرب دارای ارزش بالایی است. حتی اگر خراب نیز باشد دارای ارزش می باشد و به راحتی به فروش می رسد.

دزدی باتری ماشین  مخصوصا برای خودروهایی که با تکنولوژی قدیمی و ایمنی کم ساخته می شوند بیشتر انجام می شود. در ایران بیشترین دزدی باتری ماشین مربوط به خودروهای پراید و گروه پژو می باشد. سارقان در این نوع خودروها به راحتی می توانند کاپوت خودرو را باز کنند و باطری را سرقت کنند.

با مشاهده این فیلم که سارق دستگیر شده در عرض چند ثانیه اقدام به باز کردن درب کاپوت برای دزدی باتری ماشین می کند. اهمیت موضوع را بیشتر درک خواهید کرد.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که از خودروهای با ایمنی کم استفاده می کنید و ماشین خودتان را در مکان هایی با دسترسی آزاد پارک می کنید بهتر است اقدامات زیر را جلوگیری از سرقت باتری خودتان انجام دهید. با مطالعه این مقاله شاید نتوانید به طور صد در صد از اقدام سارقان جلوگیری کنید ولی قطعا احتمال آن را خیلی کمتر خواهید کرد.

همچنین در این ویدئو گزارشی از رکنا مشاهده می کنید که یک سارق باتری که توسط پلیس دستگیر شده، در مدت زمان کوتاهی 200 باتری خودرو دزدیده است.

1- استفاده از بست دور باتری

battery fasteners دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
بست دور باتری برای جلوگیری از سرقت باطری خودرو

یکی از راه های جلو گیری از دزدی باتری ماشین استفاده از بست دور باتری است. چرا که زمان مهمترین عامل بازدارنده از دزدی است. پس شما هر چقدر بتوانید زمان را برای سارقان زیاد کنید، احتمال دزدی نیز به همان میزان کاهش می یابد.

نکته : می توانید از پیچ و مهره های خاص برای بست استفاده کنید. تا سارقان که معمولا تجهیزات معمولی و عمومی را در دست دارند نتوانند پیچ ها را باز کنند. یا از چند تا پیچ استفاده کنید تا زمان باز کردن برای سارقان افزایش یابد.

 نکته مهم : توجه نمایید تا بست باتری روزنه خروج بخار اسید را مسدود نکند.

در شکل زیر شما دو مدل از بست باتری را می بینید که زمان بازکردن کردن باتری را زیاد می کنند. البته ناگفته نماند شاید نتوانید چنین مدل هایی را در بازار ایران پیدا کنید. بنابراین استفاده از چند پیچ را در نظر داشته باشید.

battery fasteners1 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
مدل1 بست باتری ضد سرقت باتری
battery fasteners2 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
یک نوع بست باتری ضد دزدی باتری ماشین

2- استفاده از بست زیرین باتری

battery mounting bracket دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
استفاده از بست زیرین باتری جهت جلوگیری از سرقت باتری خودرو

بیشتر کارخانه های تولید خودرو هم اکنون از بست زیرین باتری استفاده می کنند. این نوع از بست های نگهدارنده باتری دسترسی معمولی برای باز کردن ندارند و می بایستی برای بازکردن و جداکردن باتری می بایستی از ابزارهای آچار آلن بلند استفاده شود.

3- استفاده از قفل کاپوت

بازکردن کاپوت 300x199 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
قفل درب کاپوت برای جلوگیری از دزدی باتری ماشین

شاید اطلاع داشته باشید که کاپوت ماشین های گروه پژو و گروه سایپا به راحتی توسط سارقان باز می شوند. با توجه به اینکه این خودروها حداقل 90 درصد بازار خودروی ایران را در اختیار دارند متاسفانه این خودروسازها هیچ حرکتی جهت پوشش این نقص انجام نداده اند و صاحبان این خودروها مجبور هستند با خرید ققل کاپوت و نصب آن از باز شدن کاپوت خودرو از سرقت باتری و دیگر لوزام جلوگیری کنند.

قفل کاپوت های مختلفی توسط شرکت های قطعات خودرویی تولید می شود که شما می توانید با جستجو در گوگل آنها را پیدا کنید. قفل درب کاپوت به گونه ای ساخته می شود که حتی با کشیدن اهرم بازکننده موجود در کابین خودرو، درب کاپوت باز نخواهد شد. بنابراین با استفاده از یک قفل کابین مناسب احتمال دزدی باطری خودرو را کاهش داده اید.

آموزش ویدئویی نصب محافظ ضد سرقت باطری کلیه خودروها

رعایت نکات بیشتر جهت جلوگیری از سرقت ماشین و باتری

سرقت ماشین 300x200 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
نکات بیشتر جهت جلوگیری از سرقت ماشین و باتری

شاید فکر کنید سارقان فقط سراغ ماشین هایی می روند که برای مدت طولانی پارک شده است، اما با دقت در فیلم های بالا متوجه می شوید که امروزه گروه دزدان در کسری از دقیقه شیشه های ماشین را شکسته و قبل از آنکه کسی به پلیس زنگ بزند هر آنچه را که دوست داشته باشند، برمی دارند.

گاهی با رعایت چند نکات ساده مانع از سرقت ماشین و تجهیزات خودرو خواهید شد در اینجا به چند مورد نیز مهم اشاره می کنیم.

  • قبل از ترک خودرو از بسته بودن درب ها و بالا بودن شیشه ها اطمینان حاصل کنید.
  • موقع خرید ماشین حتما سوئیچ یدک را از فروشنده تحویل بگیرید.
  • اگر به تازگی ماشین خریداری کرده اید اقدام به تعویض قفل درب ها و صندوق ماشین کنید.

 توصیه های سارقان حرفه ای در جلوگیری از سرقت ماشین

ادامه این مقاله در مورد هشدارهای یک سارق حرفه ای و سابقه دار خودرو است که با رعایت آن ها از دستبرد دزدان در امان خواهید بود.

1- حتی الامکان سعی کنید ماشین خود را در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد پاک کنید.

درست است که دزدان ماشین خیلی سریع عمل می کنند، اما خودرویی که در معرض دید عموم قرار دارد از گزند سارقان در امان است.

2- همواره سعی کنید ماشین خود را در مکان های نورانی تر پارک کنید.

چرا که همین سارق مشاهده شده در فیلم بالا اعتراف کرده است که هیچوقت سراغ ماشینهایی که دید خوبی برای دیگران دارد و مردم می توانند آن را از دور ببینند، نمی روند.

3- صفحه ی ضبط را از ماشبن جدا کنید.

ضبط 300x200 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
ضبط ماشین را برای جلوگیری از سرقت ماشین جدا کنید.

صفحه ی ضبط ماشین را برداشته و یا با خود ببرید یا در داخل خود ماشین غیر از جای خودش پنهان کنید. با این کار دزد با مشاهده صحنه ی جای خالی ضبط صوت، از سرقت کردن از ماشین شما منصرف شده و خودروی بعدی را برای سرقت انتخاب می کند. چرا که ضبط صوت از وسیله های با ارزش و آسان برای دزدی است که با نبود این وسیله ارزش وارد شدن به ماشین را ندارد.

4- اشیای گران بها و کیف خود را در داخل ماشین در معرض دید قرار ندهید.

سرقتخودرو 300x169 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
اشیای گران بها و کیف خود را در داخل ماشین در معرض دید قرار ندهید.

سارقان قبل از اینکه اقدام به سرقت از یک خودرو کنند، از شیشه ها به داخل ماشین نگاه می کنند. اگر وسایل به ظاهر با ارزشی به چشم سارقان بخورد، بدون هیچ وقفه ای وارد خودرو شده و آن وسیله با ارزش اولین قربانی دزد خوش شانس خواهد شد. بنابراین حتی اگر برای چند دقیقه قرار است ماشینتان را ترک کنید، بهتر است کیف یا اشیاء گران بها را زیر صندلی پنهان کنید. در نظر بگبرید که سارقان فرصت کمی برای آنالیز یک ماشین برای مورد سرقت دارند. به طور مثال با دودی کردن شیشه های خودرو که مانع از دیده شدن داخل ماشین شود، باعث می شود دزد مورد دیگری را برای سرقت انتخاب کند که ریسک نکرده باشد.

5- از اینکه سارقان به خودرو شما جی پی اس وصل نکرده اند مطمئن شوید.

gps دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
هشدار: دزدی حرفه ای ماشین با GPS

شاید خنده دار به نظر برسد که انقدر موضوع را پلیسی جلوه دهیم. اما باید بدانید موضوع GPS در ایران امری عادی برای سارقان شده است که باید آن را جدی گرفت.

با این کار سارقان، معمولا برای سرقت خودرو های گران بها برنامه ریزی می کنند که بهترین زمان و مکان دزدی ماشین را شناسایی کنند. حتی محل زندگی شما را تشخیص داده و در یک فرصت مناسب سراغ دستبرد از منزل شما بروند. بنابراین نسبت به این موضوع حساس باشید و هرچند وقت یکبار زیر ماشین و دورتا دور آن را چک کنید.

6- به هیچ عنوان سوئیچ و کلیدهای زاپاس را در داخل خودرو نگهداری نکنید.

سارق مشاهده شده در فیلم بالا گفته است که با پیدا کردن کلید های زاپاس در داشبورد، خیلی راحت صاحب ماشین شده و با آن رانندگی می کند. بنابراین کلیدهای زاپاس را در منزل و در جای امنی نگهداری کنید.

7- از گذاشتن پول در ماشین خودداری کنید.

دزدی ماشین 300x200 دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن
نگاه دزدگی دزدان ماشین از شیشه

خیلی از افراد علاقه خاصی به داشتن پول در دم دست دارند که هنگام ورود از عوارضی ها و پارکینگ ها راحتتر باشند. اما قبل از ترک ماشین فراموش نکنید آنها را از نظر پنهان کنید. سارقان قبل از اقدام به دستبرد نگاهی دزدکی به داخل خودرو می اندازند، با مشاهده پول کنار دنده و صندلی ها، توجیح دیگری برای دزدی نکردن از ماشین شما ندارد. و شما خودتان آن ها را دعوت کرده اید.

8- اسناد دارای آدرس را در ماشین نگهداری نکنید.

شاید به نظر برسد این اسناد و اطلاعات شخصی به درد دزدان نمی خورد، اما سارقی که فقط موفق به یافتن مدارک و آدرس شما می شود ممکن است با در نظر گرفتن زمان هایی که شما در خانه نیستید. دزدی از منزلتان را هدف جرم خود قرار دهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش