تعویض کابل باتری ماشین

4.7
(628)

در این مقاله از مجموعه مقالات کیان باتری به بررسی نحوه تعویض کابل باتری ماشین خواهیم پرداخت.

تعویض کابل باتری ماشین

اگر چه به نظر ساده است، اما کابل های باتری یکی از مهم ترین اجزای سیستم الکتریکی خودرو هستند. آنها به عنوان یک اتصال اصلی بین منبع ذخیره انرژی اصلی خودرو یعنی باتری، استارت، دینام و سیستم های الکتریکی عمل می کنند. به دلیل ماهیت عملکرد باتری های خودرو، کابل های باتری اغلب مستعد خوردگی در داخل و هم در ترمینال (سرباتری) هستند.

هنگامی که خوردگی بر روی ترمینال ها یا درون سیم ایجاد می شود، مقاومت کابل افزایش می یابد و کارآیی آن کاهش می یابد. در موارد جدی تر، اگر کابل های باتری بیش از حد خورده شده باشند و یا مقاومت آنها زیاد شود، ممکن است دچار مشکلات متناوب الکتریکی گردد. چون کابل ها تقریباً ارزان هستند، همیشه توصیه می شود زمانی که بیش از حد استفاده و فرسوده شده اند، آنها را تعویض کنید.

برای تعویض کابل باطری چه باید کرد؟

 روشن نشدن خودرو در هوای نامساعد می‌تواند هر راننده بردباری را از کوره به در کند. اگر باتری نو روی خودرو انداخته باشید و به درست عمل کردن آن اطمینان داشته باشید، اوضاع از این هم بدتر می‌شود. اگر بدانید کابل‌های باتری را چگونه عوض کنید، می‌توانید از مراجعه به تعمیرگاه و پرداخت هزینه اضافی خودداری کنید. البته برای انجام این کار باید از قبل ابزار و وسایل لازم را در اختیار داشته باشید.

 اگر ماشین شما به سختی استارت می خورد، یا متوجه شده اید با اینکه خوب استارت می خورد، اما گاهی روشن نمی شود، ممکن است مشکل از کابل باتری خودرو (Vehicle Battery Cables) شما باشد. کابل باتری جریان الکتریسیته را از باتری به استارتر و سپس به سیستم الکتریکی خودرو منتقل می کند. این ویژگی، به شما این اجازه را می دهد تا در حالتی که خودروی شما خاموش است سیستم های الکتریکی مانند رادیو را در ماشین روشن کرده و همچنین انرژی لازم را برای استارتر فراهم نماید.

نکته مهم:

کابل باتری می تواند فشار فعلی را به استارت خودرو کاهش دهد یا ممکن است اجازه ندهد که برق از طریق آنها عبور کند، بنابراین خودروی شما روشن نخواهد شد و یا بعد از روشن شدن، حرکت آن ادامه نخواهد داشت. کابل های باتری خودرو، مسئول انتقال برق از باتری به دیگر اجزای ماشین (مانند کامپیوتر، استارت، دینام و جعبه فیوز) هستند. در واقع بدون کابل های باتری، هیچگونه برقی در هیچ جای خودرو نخواهد بود. کابل باتری از یک سر به باتری و از سر دیگر به قطعات برقی متصل می باشد. توجه داشته باشید که خوردگی در کابل ها باعث می شود تا اتصال برق ضعیف گردد که همین مسئله امکان انتقال جریان کافی به قطعات برقی را سلب می نماید.

تعویض کابل باتری ماشین
تعویض کابل باتری ماشین


کیان باتری بزرگ ترین استارتاپ تخصصی تعویض باتری ماشین در محل مشتری است که به صورت شبانه روزی فعالیت می کند. تعویض باتری خودرو در کمتر از یک ساعت در محل شما انجام خواهد پذیرفت. همکاران ما در مرکز پیام شبانه روزی کیان باتری با شماره 02188882222 آماده پاسخگویی و رفع مشکل خودروی شما هستند. بهترین برند ما باتری کیان پاور پریمیوم پلاس با 21 ماه گارانتی تعویض میباشد. لیست قیمت این باتری در ادامه آورده شده است:

باتریقیمت (تومان)
باتری 50 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
2,744,890 تومان 2,676,000 تومان
باتری 55 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
2,899,386 تومان 2,826,000 تومان
باتری 60 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,054,896 تومان 2,977,000 تومان
باتری 66 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,335,190 تومان 3,250,000 تومان
باتری 70 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,485,302 تومان 3,396,000 تومان
باتری 74 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
3,573,184 تومان 3,481,000 تومان
باتری 90 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
4,408,366 تومان 4,295,000 تومان
باتری 100 آمپر کیان پاور پرمیوم پلاس
4,603,070 تومان 4,483,000 تومان


آموزش مرحله به مرحله تعویض کابل های فرسوده خودرو

لوازم مورد نیاز:
  • مجموعه ابزارهای استاندارد خودرو
  • ابزارهای تمیز کننده سرباتری (برس، آب ولرم، سمباده، گریس مخصوص و …)
  • لوازم تمیز کننده باتری
  • کاتر قوی برای برش کابل ها
  • کابل شو برای سر کابل ها
مرحله 1: بررسی اجزای باتری

کابل های باتری که می خواهید تعویض کنید را بررسی نمایید. هر دو کابل های مثبت و منفی را در تمام طول مسیر از ترمینال های باتری به جایی که به وسیله نقلیه متصل می شوند، دنبال کنید. کابل ها را شناسایی کنید تا تعویض آنها صحیح باشد، یا اگر کابل ها عمومی هستند، کابل های جدید دارای طول کافی برای تعویض کابل های قدیمی را داشته باشند.

مرحله 2: برداشتن سرباتری باتری منفی

هنگام جدا کردن باتری خودرو، به صورت استاندارد بایستی ابتدا سرباتری منفی را بردارید. این کار اتصال بدنه را از سیستم الکتریکی وسیله نقلیه حذف می کند و امکان هر گونه شوک الکتریکی تصادفی را از بین می برد. سرباتری منفی باتری معمولاً توسط کابل باتری سیاه یا با علامت منفی مشخص می شود. پس از قطع کردن کابل منفی را از سر راه کنار بکشید.

مرحله 3: برداشتن سرباتری مثبت

هنگامی که سرباتری منفی برداشته شد، به همان شکل سرباتری مثبت را بردارید. سرباتری مثبت با علامت مثبت، مشخص شده است.

مرحله 4: برداشتن باتری از روی خودرو

زمانی که هر دو کابل قطع شده اند، بست های نگهدارنده باتری را باز کرده و سپس باتری را از روی خودرو برداشته و در محلی ایمن قرار دهید.

مرحله 5: قطع کردن کابل های فرسوده خودرو

هنگامی که باتری ماشین برداشته شده است، هر دو کابل را تا جایی که آنها را به وسیله نقلیه متصل می کنید و نیاز دارید تعویض کنید، برش داده و هر دو را جدا کنید. معمولاً کابل باتری منفی به بدنه خودرو نصب می شود، در حالی که کابل باتری مثبت معمولاً به یک جعبه فیوز یا دینام متصل می شود.

مرحله 6: مقایسه کابل های فرسوده با کابل های جدید

زمانی که کابل ها برداشته می شوند، آنها را با کابل های جدید خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که کابل های جایگزین مناسب هستند و دقت کنید که طول آنها کافی باشد. اگر کابل ها استاندارد هستند، کار خود را آغاز کنید و در صورت لزوم با استفاده از ابزارهای برش (کابل بُر) آنها را اصلاح کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که سرباتری ها را نیز بررسی کنید و اگر لازم بود آنها را با نمونه های جدید تعویض نمایید.

تعویض کابل های باتری ماشین
تعویض کابل های باتری ماشین
مرحله 7: نصب کابل ها

زمانی که مطمئن شدید کابل های تعویضی برای خودروی شما مناسب هستند، به همان ترتیبی که آنها را برداشتید، دوباره نصب کنید. در این بخش هنگام بستن کابل ها، دقت کنید که سطوح تماس هر دو تمیز و عاری از هر گونه آلودگی یا سولفاته و خوردگی باشند، و این که بست های مورد نظر را خیلی محکم نکنید.

مرحله 8: تعویض باتری

باتری را مجددا به صورت صحیح در محل جانمایی خود قرار داده و بست های نگهدارنده آن را محکم نمایید.

مرحله 9: تمیز کردن سرباتری ها

هنگامی که باتری به طور کامل نصب شد، هر دو سرباتری را با استفاده از برسی سیمی یا سمباده به طور کامل تمیز کنید. هر گونه خوردگی که ممکن است بین بست کابل ها و سرباتری ها وجود داشته باشد را تمیز کنید.

مرحله 10: نصب مجدد کابل های باتری

هنگامی که سرباتری ها تمیز هستند، نسبت به نصب آنها اقدام نمایید. ایمن ترین روش برای نصب به این روش است که ابتدا کابل مثبت باتری را نصب کنید، و سپس کابل منفی.

مرحله 11: تست خودرو

در این مرحله، هنگامی که نصب کابل های باتری به صورت کامل انجام شده است. خودرو را روشن کنید تا از عملکرد آن اطمینان پیدا کنید. جایگزینی کابل های باتری یک روش بسیار ساده است که معمولاً با چند ابزار دم دستی به راحتی انجام می شود. با انجام این مراحل اگر متوجه شدید عملکرد خودرو درست نیست یا مشکلی دارد، حتما به یک متخصص برق خودروی حرفه ای مراجعه کنید تا ایراد مورد نظر را بررسی و تصحیح نماید.

نکات مهم:

– همیشه قطب منفی را ابتدا بردارید، حتی اگر نیازی به تعویض آن نباشد. این کار به این علت است که اگر آچار فلزی‌تان به قسمتی از بدنه که دارای بار الکتریکی است برخورد کرد، اتصال کوتاه انجام نشود.

– قسمتی که کابل منفی به بدنه خودرو متصل می‌شود را تمیز کنید. وجود جرم، روغن، گریس یا سولفاته می‌تواند عبور جریان برق را ضعیف کند.

پیشنهادات:

دشمن اصلی کابل باتری، خوردگی یا سولفاته است. زمانی که سرباتری ها را بررسی کنید ممکن است ماده پودری سفید یا آبی رنگ (که در اصل اسید خشک شده است) را در سرباتری های و روی کابل ها مشاهده کنید. این سولفاته می تواند سرباتری و کابل ها را دچار خوردگی کند. برای پیش گیری از این مشکل بهترین روش این است که در فصل های مختلف سرباتری ها را چک کرده و در صورت وجود سولفاته، آنها را تمیز کنید (توصیه می شود که در هر مرحله تعویض روغن، سرباتری ها نیز بررسی شود). این کار از پیشروی و گسترش سولفاته جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمری باتری و اتصالات آن خواهد شد.

اهمیت انجام تعویض کابل

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، کابل های باتری مسئول انتقال جریان برق به اجزای دیگر ماشین هستند. در واقع بدون کابل سالم انتقال برق دچار مشکل می شود و در نتیجه دینام و استارت خودرو نیز کارکرد صحیحی نخواهند داشت.


کیان باتری بزرگ ترین استارت اپ تعویض باتری خودرو و امداد باتری در کشور است که با بیش از 100 نفر نیروی تمام وقت در کمتر از یک ساعت باتری خودروی شما را تعویض می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فنی با ما تماس بگیرید: 02188882222


نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
6 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش