4.8
(1431)

طول عمر باتری خودروها محدود است، حتی اگر به درستی از آنها مراقبت شود. اگر چراغ‌های جلوی ماشین کم‌نور شده است، اگر به دلیل اینکه شارژ باتری تمام شده ماشینتان به خوبی استارت نمی خورد، یا اگر باتری شما بیش از 3 سال عمر کرده است، وقت آن است که آن را تعویض کنید. خوشبختانه، این کار به راحتی انجام می شود بطوریکه می توانید تنها با چند ابزار ساده آن را در پارکینگ منزلتان انجام دهید.

نحوه تعویض باتری ماشین

بخش اول

خارج کردن باتری قدیمی

1. روی یک سطح صاف در یک منطقه ایمن پارک کنید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید.

در صورت امکان از تعویض باتری خود در کنار جاده خودداری کنید. مکانی ایمن برای این کار پیدا کنید که به دور از ترافیک، جرقه، آتش یا آب باشد. ترمز دستی را بکشید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید. برای اطمینان از اینکه برق وارد باتری نمی شود، سوئیچ را از اشتعال خارج کنید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
روی یک سطح صاف در یک منطقه ایمن پارک کنید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید
  • پارکینگ محل مناسبی برای تعویض باتری است. فقط مطمئن شوید که آن مکان تهویه مناسبی دارد (درب پارکینگ را باز نگه دارید).
  • قطع کردن باتری تنظیمات ساعت، رادیو، ناوبری و زنگ هشدار را ریست می‌کند، بنابراین قبل از شروع به کار مطمئن شوید که کد زنگ را می‌دانید. اگر آن را به خاطر نمی آورید، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

2. وسایل ایمنی بپوشید و کاپوت را باز کنید.

باتری ها حاوی محلول الکترولیت اسید سولفوریک هستند که بسیار خطرناک است و می تواند پوست شما را بسوزاند و گاز هیدروژن قابل اشتعال نیز تولید می کند. برای محافظت از خود دستکش های عایق کاری و عینک ایمنی بپوشید. سپس، کاپوت را باز کرده و در صورت لزوم با میله آن را نگه دارید.

وسایل ایمنی بپوشید و کاپوت را باز کنید
  • برای محافظت از خود در برابر برق گرفتگی، از جواهرات فلزی مانند ساعت یا انگشتر استفاده نکنید.
  • لباس‌هایی بپوشید که برایتان مهم نباشد کثیف شوند.

3. باتری را پیدا کنید.

به دنبال باتری در گوشه ای از قسمت موتور، یا در نزدیکی شیشه جلو یا سپر جلو در دو طرف خودرو باشید. جعبه باتری مستطیلی را پیدا کنید که 2 کابل به آن متصل است. اگر ماشینتان جدید است، ممکن است باتری زیر یک پوشش پلاستیکی باشد، بنابراین در صورت لزوم پوشش را بردارید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
باتری را پیدا کنید
  • اگر نمی توانید باتری را پیدا کنید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.
  • توجه داشته باشید که در برخی از خودروها، باتری به جای اینکه زیر کاپوت قرار داشته باشد، در صندوق عقب قرار دارد.

مقاله تغییر محل نصب باتری را بخوانید تا ببینید چگونه می توانید باتری را به صندوق عقب خودرو منتقل کنید.

4. ابتدا کابل منفی را جدا کرده و آن را با بند کابل محکم کنید.

همیشه کابل منفی را قبل از کابل مثبت جدا کنید تا از برق گرفتگی جلوگیری شود. ترمینال منفی باتری معمولا مشکی است و ممکن است علامت منفی (-) در نزدیکی آن وجود داشته باشد. در صورت وجود پوشش پلاستیکی آن را بردارید، سپس گیره کابل منفی را با آچار شل کنید و کابل را از ترمینال خارج کنید.

ابتدا کابل منفی را جدا کرده و آن را با بند کابل محکم کنید
  • از یک بند کابل برای محکم کردن کابل منفی به محفظه موتور استفاده کنید و مطمئن شوید که با هیچ فلزی تماس نداشته باشد.
  • بسته به وسیله نقلیه، ممکن است برای برداشتن کابل ها به آچار 7 میلی متری، 8 میلی متری، 10 میلی متری یا 13 میلی متری نیاز داشته باشید. با این حال، اگر ترمینال های باتری شما دارای گیره‌هایی برای بازشدن سریع هستند، برای جدا کردن کابل‌ها به هیچ ابزاری نیاز نخواهید داشت.

5. سپس کابل مثبت را جدا کرده و آن را با یک بند کابل محکم کنید.

ترمینال مثبت معمولا قرمز است و ممکن است با علامت مثبت (+) مشخص شود. پوشش پلاستیکی روی ترمینال را بردارید، سپس از یک آچار برای باز کردن گیره کابل مثبت استفاده کنید و کابل را از ترمینال جدا کنید. کابل را با گیره کابل به محل موتور محکم کنید.

سپس کابل مثبت را جدا کرده و آن را با یک بند کابل محکم کنید

هشدار: اطمینان حاصل کنید که کابل های مثبت و منفی با یکدیگر تماس نداشته باشند و اجازه ندهید که آنها با هر چیزی که از فلز ساخته شده است تماس داشته باشند، زیرا ممکن است باعث اتصال برق خطرناک شود.

6. باتری را از خودرو خارج کنید.

براکتی را که باتری را در جای خود محکم می کند، بررسی کنید و هر کانکتوری که باتری را به براکت وصل می کند بردارید. ممکن است به یک آچار سوکت، یک سوکت با اندازه مناسب و یک نوار اضافی هم نیاز داشته باشید. هنگامی که همه بست ها را جدا کردید، باتری را از محفظه موتور خارج کرده و در صورت امکان روی سطح بتنی بگذارید.

باتری را از خودرو خارج کنید
  • باتری ممکن است بیش از 20 پوند (9.1 کیلوگرم) وزن داشته باشد، بنابراین اگر خودتان نمی توانید آن را بلند کنید از شخصی دیگر کمک بخواهید.

بخش دوم

نصب باتری جدید

1. ترمینال های باتری را بمنظور از بین بردن خوردگی ها تمیز کنید.

ترمینال ها را از نظر وجود خوردگی ها بررسی کنید که ممکن است سبز، آبی، خاکستری یا سفید باشد. از کاغذ سنباده برای تمیز کردن خوردگی ترمینال ها استفاده کنید تا زمانی که خوردگی ها از بین بروند.

ترمینال های باتری را بمنظور از بین بردن خوردگی ها تمیز کنید
  • به خاطر داشته باشید اسید باتری خطرناک است، بنابراین مراقب باشید با پوست یا لباستان تماس پیدا نکند.
  • می توانید برای تمیز کردن ترمینال ها از جوش شیرین نیز استفاده کنید.

برای تمیز کردن ترمینال ها و پایه ها می توانید از برس مخصوص ترمینال باتری که در اکثر فروشگاه های قطعات خودرو موجود است استفاده کنید. این برس مخصوص دارای دو قسمت است، یکی برای قرار گرفتن روی پایه های باتری و دیگری برای قرار گرفتن داخل ترمینال های کابل. برس ترمینال باتری مخصوص این کار طراحی شده است و نیازی به استفاده از انگشتان شما برای تمیز کردن نخواهد داشت. حتی می توانید از یک مسواک قدیمی که به راحتی در قسمت داخلی ترمینال ها قرار می گیرد استفاده کنید یا به عنوان آخرین راه، از یک تکه پارچه که آن را روی انگشت خود قرار داده اید برای تمیز کردن داخل هر ترمینال استفاده کنید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
از برس مخصوص برای تمیز کردن ترمینال های باتری استفاده کنید

پس از پاک کردن ترمینال ها با استفاده از برس مخصوص یا جوش شیرین یا هر ابزار دیگری ترمینال ها و پست ها را با آب تمیز بشویید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
ترمینال ها را با آب تمیز بشویید

ترمینال ها و پایه ها را با یک حوله یا پارچه تمیز خشک کنید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
ترمینال ها را با یک پارچه تمیز خشک کنید

2. باتری جدید مناسب خودروی خود خریداری کنید.

از اطلاعات باتری قدیمی عکس بگیرید یا اطلاعات مربوط به اندازه، ابعاد و شماره قطعه را یادداشت کنید. به فروشگاه قطعات خودرو سر بزنید و این اطلاعات و همچنین سال، ساخت، مدل و اندازه موتور وسیله نقلیه خود را به آنها ارائه کنید. آنها می توانند باتری مناسب خودروی شما را پیدا کنند.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
باتری جدید مناسب خودروی خود خریداری کنید
  • باتری های خودرو از نظر اندازه و ظرفیت الکتریکی متفاوت هستند، بنابراین مطمئن شوید که باتری ای که خریداری می کنید، مناسب خودروی شما باشد. اگر اندازه آن مناسب ماشین شما نباشد، ممکن است باتری به درستی در محل قرارگیری خود، قرار نگیرد.
  • اگر فروشگاه قطعات خودرو باتری قدیمی را بمنظور بازیافت شدن از شما نمی گیرد، آن را به یک مرکز بازیافت باتری ببرید. به هیچ وجه آن را دور نیندازید زیرا حاوی مواد اسیدی است.

3. باتری جدید را روی براکت محکم کنید و به ترمینال ها گریس یا روغن بزنید.

باتری جدید را در سینی باتری قرار دهید و آن را روی براکت محکم کنید. همان فرآیندی را که برای خارج کردن باتری از براکت استفاده کردید از انتها به ابتدا انجام دهید. سپس، هر یک از ترمینال ها را با یک لایه نازک از گریس لیتیوم بپوشانید تا از خوردگی آنها جلوگیری شود.

باتری جدید را روی براکت محکم کنید و به ترمینال ها گریس یا روغن بزنید
  • اطمینان حاصل کنید که باتری به همان شکلی که باتری قدیمی قرار داشت، قرار گرفته است.
  • بررسی کنید که تمام بست های روی براکت ایمن باشند تا باتری در حین رانندگی تکان نخورد یا حرکت نکند.
  • گریس لیتیوم را به جز ترمینال های مثبت و منفی روی هیچ قسمت دیگری از بلوک موتور اسپری نکنید.

4. ابتدا کابل مثبت را وصل کنید.

بند کابل را که کابل مثبت را به موتور متصل می کند، باز کنید، مراقب باشید انتهای آن با هیچ فلزی تماس پیدا نکند. کابل را روی ترمینال قرار دهید و آن را با آچار محکم کنید. در صورتی که باتری دارای پوشش است، درپوش را روی ترمینال قرار دهید.

ابتدا کابل مثبت را وصل کنید

هشدار: هنگامی که باتری را مجددا وصل می کنید، همیشه ترمینال مثبت را قبل از ترمینال منفی محکم کنید تا مدار الکتریکی قبل از اینکه قسمتهای دیگر وصل شوند کامل نشود.

5. در مرحله بعد کابل منفی را دوباره وصل کنید.

این فرآیند را تکرار کنید تا اینکه بند کابل را برداشته و کابل منفی را دوباره به ترمینال منفی وصل کنید. گیره را با آچار محکم کنید و مطمئن شوید که آچار و کابل منفی با هیچ فلزی تماس نداشته باشند، زیرا ممکن است باعث برق گرفتگی شود.

در مرحله بعد کابل منفی را دوباره وصل کنید
  • اگر باتری دارای پوشش پلاستیکی است، بعد از این مرحله پوشش را نیز تعویض کنید.

6. کاپوت را ببندید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید.

ابتدا بررسی کنید که همه ابزارها را از زیر کاپوت خارج کرده اید، سپس آن را ببندید. اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید و باتری خراب دلیل بوجود آمدن مشکلات برقی ماشین شما شده بود، حالا ماشین شما باید به درستی روشن شود. در صورت لزوم، کد هشدار را نیز وارد کنید.

%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
بررسی کنید که همه ابزارها را از زیر کاپوت خارج کرده اید
  • اطمینان حاصل کنید که همه دستگاه های الکترونیکی خودروی شما به درستی کار می کنند، سپس ساعت، رادیو و سیستم ناوبری ماشین را مجددا تنظیم کنید.
%name آموزش نحوه تعویض باتری ماشین
کاپوت را ببندید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید

سوالات تخصصی

اگر سایز باتری ای که خریداری کرده ایم اشتباه باشد چه باید کرد؟

اگر اندازه باتری مناسب نباشد، ممکن است ابعاد آن به ماشین نخورد. اگر خیلی بزرگ باشد، در فضای باتری قبلی جا نشود و اگر خیلی کوچک باشد، وقتی ماشین در حال رانندگی است، باتری در جای خود حرکت می‌کند.

نکات

  • بسیاری از فروشگاه های قطعات خودرو و برخی از تعمیرگاه ها باتری خودروی شما را به صورت رایگان تست می کنند.
  • لباس های قدیمی بپوشید که در صورت خراب شدن آنها مشکلی وجود نداشته باشد.
  • برخی از باتری ها ممکن است به جای زیر کاپوت در صندوق عقب قرار داشته باشند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سید محمد
سید محمد
7 ماه پیش

سلام
شرکت کیان باتری همیشه مسئولیت پذیر بوده و تلاش می کند تا کار خود را به خوبی و به موقع انجام دهد. بسیار قابل تقدیر است.

محمدرضا قدرت پناه
محمدرضا قدرت پناه
12 روز پیش

خیلی ممنون از آموزش بسیار خوبی که برای تعویض باتری در این مقاله ارائه کردید. اگر مقدور بود شرایط نگهداری از باتری خودرو رو هم بگید تا شاهد افزایش عمرمفید باتری باشیم.
نمیدونم والا تنظیم داره این باتریا، یا چی! سر دوسال نشده خراب میشن!!! به هر تعمیرکار هم که میگی، برمیگرده میگه خوب نگهداری نکردی.

کیان باتری
در جواب  محمدرضا قدرت پناه
12 روز پیش

با سلام منظور از شرایط نگهداری تمام روش هایی است که یک باتری به صورت کاملا صحیح استفاده شده و همیشه آماده بکار باشد و این موضوع رابطه مستقیم با طول عمر باتری دارد. برای نگهداری پیشگیرانه و صحیح باتری، بررسی موارد زیر در شروع هر فصل به خصوص فصل گرما لازم است: بررسی سطح الکترولیت (در باتری های غیرسیلد)؛ محکم بودن سرباتری ها؛ تمیز کردن سطوح خورده شده قطب ها و سرباتری (جهت جلوگیری از سولفاته شدن)؛ چک کردن دینام و تسمه دینام در هر فصل توسط متخصص؛ استفاده در دمای مناسب بین 0 الی 35 درجه؛ استارت زدن… خواندن ادامه ...

حسین ابارشی
حسین ابارشی
12 روز پیش

ایمن ترین روش تعویض باتری چیه؟ آیا روشی هست که برق خودرو قطع نشه یا اتصال کوتاه پیش نیاد؟

کیان باتری
در جواب  حسین ابارشی
12 روز پیش

با سلام تعویض باتری خودرو یکی از حرفه‌های تخصصی و بسیار حساس در زمینه خدمات خودرویی و امدادی است که از یک اصول و روش خاص پیروی می‌کند و توصیه می شود انجام آن را بر عهده یک متخصص بگذارید زیرا ممکن است بر اثر اشتباهات انسانی یا فرسودگی برخی قطعات به مشکل فنی برخورد کنید و خودرو یا سرنشین آن آسیب ببینند. حرفه ای ترین روش تعویض باتری به این صورت است که برق خودرو در هنگام تعویض باتری، حتی برای لحظه ای کوتاه، قطع نشود زیرا در این صورت تمامی لوازم ریست خواهند شد. بنابراین توصیه می کنیم… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش